شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آفرینش در شش روز - ۱۰ آیه


آفرینش در شش روز - ۱۰ آیه
بر طبق قرآن, آفرینش این جهان در شش روز یا شش هنگام صورت گرفته است. این موضوع در ۱۰ آیه شرح داده شده است.
۱) سوره: ۷ , آیه: ۵۴
در حقیقت پروردگار شما آن خدایی است كه آسمانها و زمین را در شش روز آفرید سپس بر عرش [جهانداری] استیلا یافت روز را به شب كه شتابان آن را می طلبد می‏پوشاند و [نیز] خورشید و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده‏اند [پدید آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدایی است پروردگار جهانیان.
۲) سوره: ۲۵ , آیه: ۵۹
همان كسی كه آسمانها و زمین و آنچه را كه میان آن دو است در شش روز آفرید آنگاه بر عرش استیلا یافت رحمتگر عام [اوست] در باره وی از خبره‏ای بپرس [كه می‏داند] .
۳) سوره: ۵۷ , آیه: ۴
اوست آن كس كه آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید آنگاه بر عرش استیلا یافت آنچه در زمین درآید و آنچه از آن برآید و آنچه در آن بالارود [همه را] می‏داند و هر كجا باشید او با شماست و خدا به هر چه می‏كنید بیناست .
۴) سوره: ۱۱ , آیه: ۷
و اوست كسی كه آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید كه كدام‏یك نیكوكارترید و اگر بگویی شما پس از مرگ برانگیخته خواهید شد قطعا كسانی كه كافر شده‏اند خواهند گفت این [ادعا] جز سحری آشكار نیست .
۵) سوره: ۳۲ , آیه: ۴
خدا كسی است كه آسمانها و زمین و آنچه را كه میان آن دو است در شش هنگام آفرید آنگاه بر عرش [قدرت] استیلا یافت برای شما غیر از او سرپرست و شفاعتگری نیست آیا باز هم پند نمی‏گیرید .
۶) سوره: ۱۰ , آیه: ۳
پروردگار شما آن خدایی است كه آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید سپس بر عرش استیلا یافت كار [آفرینش] را تدبیر می‏كند شفاعتگری جز پس از اذن او نیست این است‏خدا پروردگار شما پس او را بپرستید آیا پند نمی‏گیرید .
۷) سوره: ۵۰ , آیه: ۳۸
و در حقیقت آسمانها و زمین و آنچه را كه میان آن دو است در شش هنگام آفریدیم و احساس ماندگی نكردیم .
▪ این شش روز, در آیات زیر شرح داده شده اند:
۸) سوره: ۴۱ , آیه: ۹
بگو آیا این شمایید كه واقعا به آن كسی كه زمین را در دو هنگام آفرید كفر می‏ورزید و برای او همتایانی قرار می‏دهید این است پروردگار جهانیان
۹) سوره: ۴۱ , آیه: ۱۰
و در [زمین] از فراز آن [لنگرآسا] كوهها نهاد و در آن خیر فراوان پدید آورد و مواد خوراكی آن را در چهار روز اندازه‏ گیری كرد [كه] برای خواهندگان‏ درست [و متناسب با نیازهایشان] است
۱۰) سوره: ۴۱ , آیه: ۱۲
پس آنها را [به صورت] هفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسمانی كار [مربوط به] آن را وحی فرمود و آسمان [این] دنیا را به چراغها آذین كردیم و [آن را نیك] نگاه داشتیم این است اندازه‏ گیری آن نیرومند دانا.
بعضیها با توجه به سه آیه بالا, ادعا می کنند که جمع آفرینش در هشت روز بوده است و نه در شش روز و در نتیجه قرآن را دارای تناقض می دانند .
این در حالی است که مشخصا چهار روز اشاره شده در بالا , شامل دو روز اول نیز می باشد و در نتیجه مجموع آنها باز هم شش می ماند.
بنابراین به طور خلاصه می توان اشاره كرد كه آفرینش در شش مرحله یا روز صورت پذیرفته است. در دو روز اول زمین و دنیای مادی آفریده شده است و بعد مواد مورد نیاز حیات در دو روز بعدی خلق شده است. در نهایت در دو روز نهایی آفرینش آسمانها و حیات معنوی صورت پذیرفته است.
منبع : پارس قرآن


همچنین مشاهده کنید