جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نکات تغذیه‌ای


نکات تغذیه‌ای
● توت از نوع فرنگی‌شو بخور
بر اساس تحقیقات دانشمندان، دانشجویان و افرادی كه تمرینات فكری می‌كنند، بهتر است توت‌فرنگی را فراموش نكنند چرا كه خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان می‌شود. البته این توت فرنگی خواص زیادی دارد و برای این‌كه دست‌كم گرفته نشود، كمی از بقیه فوایدش را هم می‌گویم. به‌طور مثال منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، پتاسیم...
و آنتی‌اكسیدان‌ها (لاژیك اسید و آنتوسیانین) است كه باعث سلامت قلب و كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود.همچنین به دلیل داشتن ویتامین B در كاهش اضطراب و سستی موثر است و ویتامین A موجود در آن موجب تقویت چشم‌ها می‌شود.
● چگونه بخوریم؟
▪ غذاهایی كه با خمیر درست می‌شوند مانند ماكارونی، لازانیا یا سبزیجات پخته، تنها با چنگال خورده می‌شوند، مگر خمیر برشته شده‌ای باشد كه در این صورت می‌توان با دست آن را خورد، مانند پیتزا...
▪ می‌توانید برای خلال كردن دندان‌های خود پس از غذا به دستشویی بروید، اگر فكر می‌كنید با گرفتن دست جلوی دهان این عمل درست است، سخت در اشتباهید.
▪ پس از خوردن غذا، با خمیر نان بازی نكنید.
▪ در هنگام صرف غذا، به هیچ عنوان اخم نكنید، چرا كه اطرافیان شما هم نمی‌توانند به درستی غذا میل كنند و اشتهای آنها هم مانند شما كور می‌شود.
▪ اگر در جمعی نشسته‌اید و می‌خواهید سبزی خوردن را از ظرف مخصوص آن بردارید، با یك مشت این كار را نكنید بلكه سبزی‌ها را دانه دانه بردارید و میل كنید.
▪ اگر سرسفره نشسته‌اید یا در رستوران هستید، سوپ داغ را فوت نكنید. چرا كه همه نگاهها به طرف شما برمی‌گردد، بهتر است بگذارید سوپ خود به ‌خود سرد شود.
● عدس، گوشت گیاهی
می‌گویند عدس از لحاظ خاصیت و پروتئین و اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن، با گوشت برابری می‌كند. به‌خاطر همین آن را (گوشت گیاهی) لقب داده‌اند. عدس بیشتر دارای ویتامین‌های A ,B، همچنین آهن، كلسیم و از همه مهم‌تر فسفر ۳۸۰( میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) می‌باشد. تقویت كننده‌ مغز است و حافظه را نیرو می‌دهد. اگر كارهای فكری زیاد انجام می‌دهید مصرف آن را هم به صورت عدسی كه به مذاق خیلی خوشمزه است، توصیه می‌شود. در ضمن به‌خاطر ویتامین A موجود در عدس برای كم‌خونی بسیار مفید است.
● هر گـردی گــردو نیست
اگر این گرد را كه به چهار مغز معروف است از پوستش درآورید طوری كه سالم بماند و خوب به آن نگاه كنید درست شكل مغز آدم می‌ماند. به دلیل این تشابه، آن را برای این ناحیه از بدن مفید می‌دانند، حتی در هومیاپاتی، دارویی از گردو به عنوان تقویت ‌كننده قوای مغزی تهیه می‌كنند. گردو به دلیل وجود فسفر در آن كه غذای سلول‌های مغزی است، یكی از بهترین مواد غذایی برای بهبود تفكر محسوب می‌شود به‌خصوص اگر با انجیر خورده شود، یك دوپینگ مغزی به حساب می‌آید.
گردو سرشار از ویتامین‌های A, B, E و از همه مهم‌تر ویتامین F است و املاحی مثل آهن، روی و مس دارد. این ماكت مغزی حاوی روغن امگا ۳ است و ابتلا به اختلالات مغزی و بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.
‌● كلم جای خود، ببینیم گلش چه می‌كنه؟
پژوهشگران انگلیسی اعلام كردند مصرف گل كلم موجب تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی یا آلزایمر می‌شود. آلزایمر كه تاكنون برای درمان آن داروی موثری ارائه نشده، از جمله بیماری‌های شایع در بین سالخوردگان است كه به دلیل تخریب قسمت‌هایی از مغز كه كنترل تفكر، حافظه و زبان را بر عهده دارند، باعث اختلال فعالیت‌های عادی و روزمره افراد مسن می‌شود. به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه از لندن، انجمن داروسازی انگلیس اعلام كرد تحقیقات درباره مصرف این گونه سبزیجات، پشتوانه علمی لازم را در تایید فرضیه اثر مثبت آنها در درمان آلزایمر فراهم كرده است. پژوهشگران می‌گویند: بررسی عصاره و تركیبات موجود در گل‌كلم نشان داده كه حاوی موادی است كه در برخی موارد، درست مشابه داروهای موارد استفاده در درمان بیماری آلزایمر عمل می‌كند. نتایج این تحقیقات در كنفرانس داروسازی انگلیس در منچستر ارائه شد.
به گفته محققان، بیشتر تركیبات فعال در فرآیند تقویت حافظه در گیاهان خانواده كلم به ویژه گل كلم وجود دارد و مصرف دراز مدت و منظم آن احتمالا دركاهش پیشرفت آلزایمر در سیستم اعصاب مركزی بدن نقش مهمی خواهد داشت.
● از صبحانه فرار نكنید
در فرهنگ‌ غذایی ایرانیان به‌طور معمول صبحانه جایگاهی ندارد. دیر از خواب بیدار شدن در صبح، باعث می‌شود كه خودمان را هر چه زودتر به محل كار یا مدرسه برسانیم... در طی سال‌های گذشته پزشكان به‌طور دائم در این باره مطالبی را از تحقیقات خود اعلام داشته‌اند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد، فرار از خوردن صبحانه در كودكان، خطرآسیب به دندان‌ها را افزایش می‌دهد.
این تحقیقات نشان می‌دهد كودكانی كه در سنین دو تا پنج سالگی قرار دارند و صبحانه نمی‌خورند، در مقایسه با كودكانی كه هر روز صبح صبحانه می‌خورند، تقریبا چهار برابر بیشتر احتمال دارد تا مبتلا به پوسیدگی دندان شوند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد كودكانی كه در خانواده‌های فقیر زندگی می‌كنند كمتر احتمال دارد برای پوسیدگی دندان به پزشك مراجعه كنند و تعداد دندان‌های خراب درمان نشده در آنها بیشتر است.
محققان در مركز كنترل و پیگشیری از بیماری‌های مریلند با مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات از بیش از چهار هزار كودك دریافتند، تنها ۱۲ درصد از كودكان كه هر روز صبحانه می‌خورند، دچار پوسیدگی دندان می‌شوند، درحالی كه كودكانی كه از صبحانه خوردن فرار می‌كنند ۳۴ درصدشان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.
محققان در ادامه می گویند: نوجوانانی كه از صبحانه خوردن فرار می‌كنند، بیشتر احتمال دارد تا در طول روز از تنقلات استفاده كنند كه سرشار از قند است. به گفته این محققان، صبحانه مواد مقوی فراوانی دارد و شیری كه هنگام صبحانه خورده می‌شود، به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها كمك می‌كند.
● میوه‌های نشسته
میوه‌های نشسته، می‌تواند خطرات زیادی را برای فرزندان شما ایجاد كند. هر قدر در شستشوی میوه‌ها دقت كنید و حتی این كار را از كودكی به فرزندان خود بیاموزید، سلامتی آنان را تضمین كرده‌اید... همان‌طور كه می‌دانید، در طول رشد میوه‌، سم پاشی‌های متفاوتی بر روی درخت آن انجام می‌گیرد.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید