پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پوسته ریزی پوست سر


پوسته ریزی پوست سر
● نگاهی به انواع روش های درمانی شوره سر
شوره بیماری پوسته ریزی دهنده یی است که پوست سر و با شیوع کمتر، صورت و تنه را درگیر می کند. شوره به دو شکل دیده می شود:
الف) پیتیریاسیس کپیتیس:
این نوع ساده شوره از پوسته های سفید خشکی تشکیل می شود که از پوست سر پایین می ریزند. نتیجه، بستگی به سرعتی دارد که با آن، سلول های پوست خشک ریزش می کنند که به نوبه خود با بهداشت و رژیم بهداشتی و استرس ارتباط دارد. این نوع شوره توسط روش های زیر کنترل می شود:
۱) توجه بیشتر به بهداشت عمومی
۲) مصرف میوه های تازه در رژیم غذایی
۳) نوشیدن مقدار زیادی آب
۴) آبکشی کامل موها پس از شامپوکردن
۵) برس کشیدن آرام موها به نحوی که پوسته ها خارج شوند
۶) ماساژ آرام پوست سر تا پوسته ها از آن جدا شوند
در صورتی که اقدامات عادی نظیر موارد یادشده موثر واقع نشود، درباره شامپوی ضدشوره که سرعت پوسته ریزی را کاهش می دهد با یک متخصص پوست مشورت کنید.
ب) درماتیت سبورئیک:
اگر پوست سر زیادی چرب باشد، فرد باید به این وضع خاتمه دهد. در این مورد، شوره سر کلفت، بسیار چرب، پینه بسته، فلس دار و خوشه یی است. این بیماری تقریباً همیشه به درمان و مراقبت پزشکی نیاز دارد اما اگر خفیف باشد، می توانید آن را در خانه با استفاده از شامپوی ضدشوره یا شیوه های خانگی درمان کنید. در هر حال، بهترین درمان، شست وشوی منظم موها با یک شامپوی حاوی ترکیبات سلنیم یا عصاره قطران سرد است. در صورتی که مشکل، شدید یا ادامه دار است با یک متخصص پوست مشورت کنید.
● راه های درمان شوره سر
۱) بهداشت پوست سر را با تغییر مثبت در رژیم غذایی و عادات زندگی خویش تامین کنید.
۲) ماساژ با روغن ملایم می تواند به کنده شدن پوسته های شوره کمک کند. پوست سر را با دقت ماساژ دهید. می توان از حرکت دایره وار از نوک انگشتان جهت ماساژ پوست سر استفاده کرد.
۳) پوست سرتان را خیلی تمیز نگاه دارید. این کار را می توانید با شست وشوی موها توسط شامپوهای مایع به مدت دو بار در هفته انجام دهید.
۴) شوره می تواند عفونی شود. وسایل خود را تمیز و به طور جداگانه نگهداری کنید تا شانس عفونت از بین برود. هرگاه موهایتان را می شویید، برس ها و شانه های خود را در آب داغ حاوی لوسیون آنتی سپتیک بخیسانید.
۵) دیده شده که درمان با عصاره های گیاهی موثر بوده است. گیاهانی چون هینا، آملا، لیمو و ریتا، دارای خواص آنتی سپتیک بوده و پاک کننده هایی قوی هستند.
۶) در شیوه زندگی خود تغییرات مثبت در جهت کاهش استرس و تامین نیازهای غذایی به وجود آورید.
▪ علاوه بر کرم ها، لوسیون ها، روغن ها و شامپوهای ضدشوره موجود در بازار، بسیاری از روش های ساده خانگی جهت درمان شوره وجود دارد که در زیر شرح داده می شود:
۱) دو قاشق غذاخوری سرکه آرایشی و شش قاشق چایخوری آب داغ را مخلوط کنید. پس از تقسیم موها توسط یک شانه، این محلول را با پنبه روی پوست سر بمالید. ترجیحاً در زمان رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید. جهت جلوگیری از کثیف شدن بالش، یک روسری دور سرتان ببندید. صبح روز بعد، موها را با شامپو بشویید. پس از اینکه موها کاملاً تمیز شد، جهت آبکشی نهایی از مخلوطی از سه قاشق غذاخوری سرکه آرایشی و یک فنجان آب داغ استفاده کنید. سپس موها را کاملاً خشک کنید. این کار باید هفته یی دوبار و به مدت سه ماه انجام شود.
۲) درمان با روغن داغ روش دیگری است که جهت درمان شوره سر به کار می رود. روغن داغ را قبل از خواب بر روی پوست سر مالیده و ماساژ دهید. صبح روز بعد، یک ساعت پس از استحمام، آب لیموی مخلوط با سرکه آرایشی (به نسبت یک به دو) را روی پوست سر بمالید. با استفاده از شامپوی حاوی تخم مرغ، موها را خوب بشویید.
۳) موهایتان را حمام بخار داغ بدهید. روغن داغ را روی پوست سر ماساژ دهید و سپس حوله مرطوب داغ را دور سرتان بپیچید و بگذارید بماند. بدین ترتیب بخار می تواند در از بین بردن شوره سر موثر باشد. شما می توانید از دو حوله برای این کار استفاده کنید.
۴) در اینجا شیوه دیگری برای زیبایی موهایتان ارائه می شود. پس از شست وشوی کامل موها، پنج قاشق چایخوری برگ چای مصرف شده خشک شده که در آب لیموترش جوشیده شده اند، در آخرین آبکشی استفاده کنید. این کار به موها درخشندگی و جلوه زیادی می بخشد و نیاز تغذیه یی موها را نیز تامین می کند.
● سایر انتخاب های درمانی برای شوره سر
۱) دم کرده یی از یک اونس رزماری تازه یا خشک شده و یک اونس مریم گلی در دو فنجان آب تهیه کنید. اجازه دهید برای ۲۴ ساعت کاملاً تغلیظ شود، سپس جهت آبکشی روزانه موها از آن استفاده کنید.
۲) پنج قاشق چایخوری کاملاً پر از آویشن خشک شده را در دو فنجان آب برای ده دقیقه بجوشانید. سپس آن را از صافی رد کنید و بگذارید سرد شود. نیمی از مخلوط را بر روی موهای تمیز و نمناک بریزید. پوست سر را ماساژ دهید و آبکشی نکنید. بقیه محلول را روز بعد مورد استفاده قرار دهید.
۳) به جای شامپو با چند مشت جوش شیرین موها و پوست سر را ماساژ دهید تا روغن جذب شده و با لایه مرده پوست از آن جدا شود. موها را کاملاً آبکشی کنید و از شامپوی دیگری استفاده نکنید. در ابتدا ممکن است موها خشک به نظر برسد اما پس از چند هفته، شوره سر از بین می رود و پوست سر صاف و براق می شود.
۴) آبکشی با نعناع؛ یک فنجان آب، یک فنجان سرکه سیب و یک مشت برگ نعناع تازه را بجوشانید. سپس از صافی رد کرده، در ظرفی بریزید. با نوک انگشتان، محلول را روی پوست سر ماساژ دهید و بدون آبکشی، صبر کنید تا خشک شود.
۵) دستورالعمل درمان با روغن داغ را که در این بخش داده شده است، به کار ببنیدید.
۶) آبکشی موها با گیاهان تسکین بخش؛ رزماری خشک شده، گوش خر، برگ هماملیس و گزنه را به نسبت مساوی مخلوط کنید تا حجم حاصل، به نصف فنجان برسد. مخلوط را به دو فنجان آب اضافه کرده، در قوری دربسته بجوشانید. قوری را از روی حرارت بردارید و بگذارید از شب تا صبح بماند. محلول را از صافی رد کنید. موها را شامپو و آبکشی کنید و سپس از چای گیاهی برای آبکشی نهایی استفاده کنید تا خارش و پوسته ریزی پوست سر درمان شود.
دکتر زهرا عباسپور
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید