چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


هلن میرن بانوی اسکار


هلن میرن بانوی اسکار
(دیم هلن میرن) متولد ۲۶ جولای سال ۱۹۴۵ هنرپیشه انگلیسی ولی روسی‌الاصل سینما و تلویزیون و تئاتر است كه جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول زن را در مراسم اسكار ۲۰۰۷ به خود اختصاص داد. او برای بازی در نقش ملكه جوایز دیگری همچون SAG، BAFTA، گلدن گلاب و... را نیز از آن خود كرد. میرن به نام كامل (ایلینا واسیلیونا میرونوف) در (ایلفورد) واقع در (اسكس) كه هم اكنون بخشی از لندن می‌باشد دیده به جهان گشود. او دومین كودك از سه فرزند پدر روس‌تبار و مادر انگلیسی‌اش بود. یكی از اجداد پدری میرن (میخائیل كامفسكی) فیلد مارشال روسی و از قهرمانان جنگ با ناپلئون بود. پدربزرگ پدری میرن كه یك نجیب‌زاده روس و سرهنگ و دیپلمات بود در زمان انقلاب روسیه برای مشاوره در معاملات اسلحه در انگلیس به سر می‌برد و خانواده‌اش نیز همراه او بودند. پدرش (واسیلی پتروویچ میرونوف) در دهه ۱۹۵۰ نام خود را (باسیل) گذاشت و نام خانوادگی خود را از میرونوف به میرن تغییر داد. او قبل از جنگ جهانی دوم در گروه اركستر لندن ویولا (ویولن بزرگ) می‌نواخت و پس از جنگ راننده و ممتحن آزمون رانندگی شد. (كاتلین روجرز) مادر میرن سیزدهمین فرزند از چهارده فرزند یك قصاب بود.
پدربزرگ كاتلین قصاب ویژه ملكه ویكتوریا به حساب می‌آمد ولی میرن می‌گوید او كاملا ضدسلطنت تربیت شده است. هلن در شش سالگی دریافت كه نه تنها دوست دارد هنرپیشه شود بلكه می‌خواهد یك هنرپیشه بزرگ شود.
او در مدرسه كاتولیك (سنت برناردز) تحصیل كرد و پس از آن به كالج لندن رفت. در هجده سالگی برای ورود به (تئاتر ملی جوانان) در آزمون شركت كرد و پذیرفته شد. او در بیست سالگی در اولین نمایش خود بازی كرد.
● ازدواج
میرن در روز ۳۱ دسامبر ۱۹۹۷ در اسكاتلند با (تیلور هك‌فورد) كارگردان ازدواج كرد. روز جشن ازدواجشان سالگرد تولد تیور نیز بود. این اولین ازدواج میرن و دومین ازدواج تیلور بود. تیلور از ازدواج اول خود دو فرزند داشت. میرن فرزندی ندارد و خودش اعتراف می‌كند كه هیچ حس مادرانه‌ای نیز در خود نمی‌بیند. پس از سال‌ها كه مردم می‌گفتند هلن اهل ازدواج نیست او شهر (آروسیه) در اسكاتلند را با ازدواج و ایستادن در برابر محراب كلیسای بزرگ شهر در عید سال نوی ۱۹۹۷ غافلگیر كرد. هلن و تیلور در میان اعضای خانواده و فامیل با یكدیگر پیوند زناشویی بستند و سپس برای پذیرایی از مهمانان عازم (كاسل استوارت) قصری با قدمت چهارصد ساله شدند. او در آخرین لحظه گفت: (باورم نمی‌شود دارم ازدواج می‌كنم. ولی فكر می‌كنم این یك گام رو به عقب است دلیل این‌كه هیچ وقت نمی‌خواستم ازدواج كنم این بود كه هیچ وقت دوست ندارم طلاق بگیرم.) او یك سال پس از ازدواج در یك مصاحبه اظهار داشت: (بهترین كاری كه در طول عمرم انجام دادم این بود كه یك همسر شدم. همیشه از ازدواج متنفر بودم. فكر می‌كردم این یك اشتباه بزرگ است ولی یك روز یعنی درست یك سال پیش ناگهان به نظرم رسید این تنها كار درست است. من پانزده سال بود كه تیلور را می‌شناختم. او مرد محترم و وفاداری بود.
صددرصد به او اطمینان داشتم ولی باز هم از ازدواج هراسان بودم. به او گفتم فقط به شرطی ازدواج می‌كنم كه هیچ چیز پس از زناشویی تغییر نكند. ولی صبح روز بعد از عروسی فهمیدم همه چیز تغییر كرده است. تغییری كه واقعا دوست‌داشتنی بود. احساس كاملا متفاوتی داشتم. او همسرم بود. هنوز بعد از یك سال وقتی به من می‌گوید (همسرم) دلم می‌لرزد و احساس شیرینی به من دست می‌دهد.
● همسر كارگردان
(تیلور هك‌فورد) متولد ۳۱ دسامبر ۱۹۴۴ در سانتا باربارای كالیفرنیاست و یك كارگردان سینما می‌باشد. تیلور فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه (ساوترن كالیفرنیا) است. او سابقا گزارشگر تلویزیونی بود و تاكنون به خاطر كارهای موفقش دو جایزه Emny را به خود اختصاص داده است.
او در سال ۱۹۷۹ به دلیل ساخت فیلم كوتاه و تاثیرگذار (پدر نوجوان) برنده جایزه اسكار شد و پس از آن رو به كارگردانی فیلم‌های بلندی همچون (علیه تمام نابرابری‌ها) و (شب‌های سپید) آورد. تیلور هك‌فورد پیش از ازدواج با میرن با هنرپیشه‌ای روسی به نام (گالینا ایوانوا) ازدواج كرد. (اسلحه)۲۰۰۴، (اثبات زندگی)۲۰۰۰( )، (وكیل شیطان)۱۹۹۷ و(بوكووسكی) .(۱۹۷ ) از جمله فیلم‌های او هستند. او خود در فیلم بوكووسكی بازی كرده بود.
● شادی مردم اسكس
شهر (اسكس) پس از مراسم اسكار مالامال از شادی و شور بود مردم آنجا از این‌كه یكی از فرزندانشان توانسته است برنده بزرگ‌ترین جایزه سینما یعنی اسكار گردد در پوست خود نمی‌گنجیدند و به جشن پرداختند. رییس دبیرستان (سنت برنارد) همان مدرسه‌ای كه هلن زمانی در آن تحصیل می‌كرد و هم‌اكنون از حامیان مالی آن به شمار می‌رود می‌گوید: (تمام اعضای مدرسه از این‌كه هلن میرن برنده جایزه اسكار شد خوشحالند. آنها در اولین فرصت پیام تبریك خود را برای او فرستادند. او انسان بسیار بخشنده‌ای است و مشوق دانش‌آموزان ما و به ویژه هنرجویان رشته بازیگری می‌باشد.) هلن میرن با این‌كه یكی از سرشناس‌ترین هنرپیشگان دنیا به شمار می‌رود ولی باز هم در تئاترهای محلی بازی می‌كند. رییس صنف هنرپیشگان اسكس می‌گوید: (این موفقیت خانم میرن بزرگ‌ترین جایزه به همه ماست. او حامی خیلی خوبی برای ماست و خوشحال می‌شویم كه هر وقت بتواند سری به ما بزند و جایزه اسكارش را هم اگر میل داشت به همراه بیاورد.)
● كلیـد جــوانی
(هلن میرن) به هنگام دریافت مجسمه طلایی اسكار اعتماد به نفس بالایی داشت. میرن باسلیقه بی‌عیب و نقص خود در انتخاب لباس مناسب با وجود هیچ نوع عمل جراحی پلاستیك و زیبایی، قابل قبول و شیك به نظر می‌رسید و نمونه بارز یك خانم مسن و ایده‌آل بود. وقتی از او پرسیدند راز جوانی و شادابی او چیست، این بازیگر شصت و یك ساله گفت: كلید زیبایی و شادابی او تنها در لبخند زدن است ولی وقتی پس از مراسم به سوی ساندویچ‌های همبرگر رفت تا از آنها بخورد اعتراف كرد باید رژیم غذایی و سبك زندگی سالم‌تری را انتخاب نماید. وی اظهار داشت: (من آدم خیلی شادی هستم. همیشه شاد بوده‌ام و ذاتا میل دارم لبخند بزنم. من آب كافی نمی‌نوشم. ورزش كافی هم انجام نمی‌دهم. غذاهایم نسبتا سالم هستند ولی نه كاملا. ولی باید بگویم چهار سال بود همبرگر نخورده بودم. جزو برنامه غذایی‌ام نیست. فكر می‌كنم هیچكس نباید این جور غذاها را در برنامه منظم هفتگی‌اش بگذارد.)
● كیف دستی گران‌قیمت
او در مراسم اسكار كیف كوچكی در دست گرفته بود كه دویست و پنجاه هزار دلار قیمت داشت. كیف زنانه (كلئوپاترا) با طراحی (لاناماركس) طراح و مدساز لباس بانوان. میرن در حالی كه بر روی سن رفته بود گفت: (من با این كیفم این‌جا هستم...) واقعا هم این كیف نیاز به معرفی داشت.
شاید بهتر بود برای آن بادی گارد هم می‌گذاشتند زیرا تعداد ۷۷۶ الماس‌تراش خورده بر روی قاب طلایی آن كار گذاشته شده بود و یك تاج سلطنتی جواهرنشان در كنار نوشته‌هایی از طلا درست در وسط این كیف پوست تمساح كرم‌رنگ خودنمایی می‌كرد. طراح آن كه زحمت زیادی برای آن كشیده است می‌گوید: (خیلی‌ها متقاضی این كیف كه نام آن را كلئوپاترا گذاشته‌ایم بودند ولی من دوست داشتم بهترین و خلاقانه‌ترین طرحم را برای چنین بانوی خوش قریحه‌ای به كار ببرم.) پیش از این چند بازیگر دیگر نیز هنگام عبور از روی فرش قرمز اسكار كیف الماس نشان كلئوپاترا را در دست داشته‌اند ولی ارزش آنها صدهزار دلار بود. اولین بازیگر (شارلیز ترون) بود كه در مراسم اسكار ۲۰۰۴ شركت كرد. نفر دوم كیت وینسلت در مراسم ۲۰۰۵ و سومین بازیگر (جنیفر آنیستون) در مراسم اسكار ۲۰۰۶ بودند.
● كمی حسادت
(دیم هلن میرن) از این‌كه دیگر زنان هالیوود به او حسادت كنند نگران است و فكر می‌كند رقبایش از شدت حسادت نمی‌دانند چه كار كنند. میرن به مجله Hello گفت: (مطمئنم آن بیرون زنانی هستند كه می‌گویند دلم نمی‌خواهد چشمم به چشم این زن بیفتد. این یك حقیقت است و كاریش نمی‌شود كرد. ولی اكثر خانم‌ها خیلی خوب برخورد كردند به طوری كه من عمیقا احساس همدلی و حمایت كردم.)وی افزود: (پنه لوپه كروز بازیگر زن مورد علاقه من است. من دوروز را با او گذراندم. او دختر فوق‌العاده‌ای است.)
● نیو اورلئان بهترین شهر
ممكن است میرن خانه خود در نیو اورلئان را بفروشد ولی به این زودی‌ها این شهر را ترك نمی‌كند. این هنرپیشه انگلیسی و همسرش در نیواورلئان زندگی می‌كنند. میرن می‌گوید: (ما هرگز زیباترین شهر آمریكا را ترك نمی‌كنیم. نیواورلئان فضایی كاملا بی‌همتا دارد. من هر وقت كه به لندن می‌روم دلم برای این‌جا تنگ می‌شود و احساس غربت می‌كنم.)
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید