شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

محمدرضا پهلوان


محمدرضا پهلوان
پهلوان، هجدهمین رئیس تاریخ فدراسیون فوتبال و هشتمین رئیس فدراسیون بعد از انقلاب بود. او بعد از ناصر نوآموز، هادی طاووسی، حسین آبشناسان، حسین راغفر، بهروز صحابه، نصرا.. سجادی و علی محمد مرتضوی، در آبان سال ۱۳۶۶ بر سر كار آمد و مسئولیت خود را تا روز ۱۳ شهریور سال ۱۳۶۸ حفظ كرد. پهلوان هم از جمله جوانترین روسای تاریخ فدراسیون فوتبال كشورمان بود كه در بدو مسئولیت خود در فدراسیون فوتبال كشورمان تنها ۳۳ سال داشت.
● سابقه فوتبالی
پهلوان یكی از فوتبالیستهای خوب شهرستان دماوند بود كه مدتی را هم به عنوان مسئول اداره تربیت بدنی شهرستان دماوند به خدمت مشغول بود. سوابق فوتبال او به حضور در مسابقات باشگاهی دماوند محدود است. بنابراین نمی توان بطور كلی او را جزو مدیران غیر فوتبالی تقسیم بندی كرد.
● سوابق مدیریتی
پهلوان لیسانس تربیت بدنی و فوق لیسانس مدیریت برنامه ریزی و منابع انسانی دارد. او كارش را در آموزش و پرورش آغاز كرد وسپس به سازمان تربیت بدنی رفت و در آنجا صاحب مشاغل مختلفی شد. ابتدا همانطور كه گفتیم مسئول تربیت بدنی شهرستان دماوند شد، بعدها مدیر كل دفتر گسترش و برنامه ریزی سازمان تربیت بدنی و سپس مدیر كل حوزه . وی بعد از دوران مدیریت در فدراسیون فوتبال، معاون كمیته ملی المپیك، مدیر كل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و دبیر فدراسیون جانبازان و معلولان شد.
● ابهام دهداری و یاوری
در مهر ماه سال ۱۳۲۶، علی محمد مرتضوی، رئیس وقت فدراسیون فوتبال كشورمان، تصمیم به تغییر در كار فنی تیم ملی فوتبال گرفت. براین اساس او، محمود یاوری را به جای پرویز دهداری به سازمان معرفی كرد. مسئولان سازمان این تغییر را نپذیرفتند و مرتضوی در اعتراض به این امر از كار كناره گیری كرد. پهلوان كارش را در چنین شرایطی به جای علی محمد مرتضوی آغاز كرد و در اكثر دوران مدیریتش در فدراسیون ، دهداری را به عنوان سرمربی تیم ملی حفظ كرد.
● مربیان تیم ملی
پس از كناره گیری مرحوم دهداری از تیم ملی ، رضا وطنخواه این مسئولیت را بر عهده گرفت، هرچند قبل از آن هم او دستیار اول مرحوم پرویز دهداری در تیم ملی فوتبال كشورمان بود. در بهار سال ۱۳۶۸، پهلوان ، مهدی مناجاتی و مسعود معینی را به عنوان مربیان جدید تیم ملی فوتبال به كار گماشت.
● عملكرد تیم ملی در دوران پهلوان
اولین میدانی كه تیم ملی تحت هدایت پهلوان در آن شركت كرد مسابقات مقدماتی جام ملتهای آسیا در كاتماندو پایتخت نپال بود كه تیم ملی طی این مسابقات با موفقیت به مرحله نهایی رقابت ها رسید. مرحله‌ نهایی رقابت ها در دوحه قطر و در آذر ماه سال ۱۳۶۷ برگزار شد كه تیم ملی كشورمان طی آن موفق شد به مقام سوم این بازی ها دست پیدا كند ، میدان دیگر تیم ملی در دوران مدیریت پهلوان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بود. در این مسابقات فوتبال كشورمان نتوانست موقعیت شایسته ای را كسب كند و در همان دور اول بازی ها از ادامه مسابقات باز ماند.
● عملكرد خاص
وقتی پهلوان رئیس فدراسیون شد، مسابقات لیگ استانی قدس دوره سوم خود را طی می كرد. او درسال ۶۷دوره چهارم این بازی ها را هم برگزار كرد و سپس اقدام به برگزاری مسابقات فوتبال لیگ باشگاهی قدس كرد. مسابقات لیگ باشگاهی قدس اولین دوره مسابقات فوتبال باشگاهی بعد از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی بود. این مسابقات در تابستان سال ۶۸ آغاز شد و پایان آن در دوران مدیریت ناصر نوآموز توام شد. لیگ باشگاهی قدس با شركت ۲۲ تیم در ۲ گروه یازده تیمی برگزار شد و از تهران تیم های اول تا چهارم مسابقات فوتبال باشگاههای سال ۶۷ تهران در این رقابت ها حضور داشتند.
منبع : سایت فدراسیون جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید