جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


هزینه‌ها و منافع تغییر وزیر نفت


هزینه‌ها و منافع تغییر وزیر نفت
مدتی است شایعه احتمال جابه‌جایی در مدیریت وزارت نفت مطرح شده است. از آنجایی كه متاسفانه مساله رسانه‌ای شده، به ناچار نكاتی را با رعایت جنبه‌های اجتماعی مساله یادآور می‌شوم. ‌ ارزیابی توانمندی و كارایی یك مدیر یا دستگاه، یا بر مبنای شرایط موجود آن صورت می‌گیرد و یا بر اساس بدیل‌های مطرح.
۱) نگاهی گذرا به كاركرد مجموعه نفت در سال گذشته، حكایت از ارتقای بهره‌وری و حركت رو به رشد در ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری و تولید نفت، گاز و پتروشیمی دارد. افزایش ۲۲ هزار بشكه‌ای ظرفیت تولید، رشد ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پارس جنوبی نسبت به سال گذشته، افزایش تولید گاز به ۴۶ میلیون متر مكعب در روز و ده‌ها فعالیت عظیم و غرورآفرین در حوزه پتروشیمی و پالا‌یشگاه‌ها، آن هم در شرایطی كه به‌تبع چالش‌های هسته‌ای ایران، صنعت نفت و گاز در محور تحریم‌ها و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی قرار داشته، برگ زرین دیگری است در مدیریت نفت دولت اصولگرای برادرمان دكتر احمدی‌نژاد. ‌
شاید این ایراد به مدیریت اطلا‌ع‌رسانی نفت وارد باشد كه در خور شأن خدمات انجام شده، افكار عمومی در جریان حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت و گاز قرار نگرفته است. شاید حتی در بین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلا‌می، كمتر كسی باشد كه اطلا‌ع داشته باشد در سال ۸۵، بیش از ۱۴ میلیارد دلا‌ر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده كه از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده و نزدیك نیمی از آن توسط سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است...‌ بنابراین مدیریت نفت نه‌تنها در مقایسه با سایر مدیریت‌ها در دولت فعلی، كه حتی در مقایسه تاریخی با مدیریت‌های قبلی نفت، از تدبیر، برنامه‌ریزی و راهبردهای قابل دفاعی برخوردار بوده و از این جهت به طور قطع قابل دفاع است. ‌
۲) و اما در خصوص جایگاه وزیر نفت، لا‌زم به یادآوری است كه پس از چند بار رفت و برگشت بین دولت و مجلس، نهایتا روی فردی تفاهم صورت گرفت كه از پایین‌ترین رده‌های كارشناسی نفت رشد كرده و ساخت و بافت این صنعت، بلوك‌های مدیریتی و ظرفیت‌های موجود آن را به خوبی می‌شناخت. فردی متدین و ولا‌یی كه ... و از نظر رعایت حدود شرعی در رفتار فردی و اجتماعی و مقابله با ویژه‌خواری افراد صاحب‌نفوذ در بین كاركنان نفت زبانزد است. اولین بار است كه با مدیریت فردی از درون صنعت نفت و آشنا با نقاط قوت و ضعف آن، با همكاری مدیران و كارشناسان دلسوز این صنعت در یكی از بحرانی‌ترین سال‌های این صنعت، نه‌تنها در جریان فروش نفت و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی آن مشكل جدی به وجود نیامده، بلكه رشد قابل قبولی داشته است. بی‌تردید، وزیری هامانه از نظر شاخص‌های تدین و تعهد، تخصص در نفت، مدیریت و كارآمدی نسبت به چهار گزینه مطرح ترجیح دارد. ضمن احترام به افراد مطروحه، بعید است نمایندگان مردم و افكار عمومی قانع شوند كه افراد جانشین، ترجیح چشمگیری نسبت به مدیریت فعلی نفت دارند. بنده به عنوان عضوی از مجلس نسبت به این تغییر توجیه نیستم.
نهایت اینكه، در سالی كه به نام اتحاد ملی مزین گشته است، ایجاد چالشی جدی بین دولت و مجلس در خصوص مدیریت نفت و طرح افرادی كه پیش‌تر هم مطرح شده‌اند یا در معرض نقد قرار گرفتن افرادی كه در سمت‌های دیگری منشاء اثرند و ممكن است این نقادی از كارایی فعلی آنها بكاهد، راهكاری نیست كه از نظر عقلا‌ پذیرفته باشد.
بر این اساس، متواضعانه از ریاست محترم جمهور اسلا‌می اصولگرا تقاضا دارم با اتكا به نظرات مشاوران صادق، از تغییراتی كه منافع آن روشن نیست ولی هزینه قطعی دارد، جلوگیری كنند و اجازه ندهند مجددا در این حوزه فوق‌العاده حساس، بین دولت و مجلس چالشی به وجود آید.
الیاس نادران
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید