جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کار در دوران بارداری


کار در دوران بارداری
اگر شما هم جزو افرادی هستید که حتی در طول دوران بارداری دوست دارید که کار خود را دنبال کنید باید به شما مواردی را متذکر شویم. باید بدانید که در صورت کارکردن در این دوران درگیری ها و مشکلات زیادی برای شما پیش خواهد آمد. عواملی باعث می شود که این دوران به شما سخت بگذرد.
دلیل آنکه بدن شما به نسبت ماه های دیگر احتیاج به آرامش و استراحت بیشتر می دارد آن است که در طول ۹ ماه بدن شما بدون هیچ استراحتی باید برای رشد و پرورش نوزادتان درون شکم فعالیت داشته باشد.
عواملی که باعث می شود تا شما نیازمند استراحت بیشتری باشید آن است که در این زمان شما احساس خستگی، حالت تهوع، کمردرد و ورم اندام های پایینی مثل پا دارید و برای جلوگیری از بروز چنین حالت هایی می توانید بعضی از کارهای زیر را انجام دهید. سالم ماندن و بی خطر گذراندن این دوران نیازمند دانستن بعضی از موارد است که به شما کمک خواهد کرد که این دوران را بدون انواع مختلف گرفتاری ها طی کنید.
● پایین آوردن حالت تهوع
عموم مردم این نوع گرفتاری را بیماری صبحگاهی می دانند. در طول این دوران به عنوان معمول ترین نوع بیماری شناخته شده است مخصوصا در سه ماهه اول با انجام بعضی از کارهایی که ذکر خواهد شد این حالت را چه در صبح و یا در شب پایین می آوریم. اجتناب کردن از مصرف موادی که باعث تشدید چنین حالتی می شوند، زیرا بعضی از غذاها و یا بوهای مختلف منجر به بدتر شدن این حالت خواهد شد.
قبل از اینکه این حالت در شما به وجود بیاید، می توانید از اتاق جداگانه ای برای درست کردن غذا استفاده کنید. مایکروویو می تواند این حالت ها را کم کند. شما باید این مواد را شناسایی کرده و بدانید که با استفاده از چه موادی این حالت به شما دست خواهد داد و بعد آنها را از وعده های غذایی تان حذف کنید.
هنگامی که شکم تان خالی می شود این حالت در شما تشدید خواهد شد پس سعی کنید که در طول روز در محل کارتان از میان وعده های غذایی استفاده کنید تا از بروز حالت تهوع جلوگیری کند. لازم به ذکر است همان طور که شکم خالی موجب این حالت می شود شکم پر نیز چنین حالتی را ایجاد می کند و هر دو وضعیت در بدتر شدن حالتان دخیل است.
برنامه ریزی برای مصرف مایعات داشته باشید. در این زمان بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد پس بهترین روش مصرف شش تا هشت لیوان آب در روز است. استراحت کافی داشته باشید، خستگی بیش از حد باعث می شود که این حالت برگردد. زمان لازم را برای بیدار شدن با آرامش به خود بدهید تا در این زمان عجله باعث نشود که حالت تهوع به شما دست بدهد.
● وجود احساس خستگی
در طول دوران بارداری شما احساس خستگی بیشتری به نسبت روزهای عادی خواهید داشت که مخصوصا در سه ماه اول این احساس خستگی بسیار بیشتر خواهد بود.
وجود استراحت های کوتاه در طول روز باعث می شود که توانایی های شما در محل کارتان به شدت افت کند. چندین بار در ساعت کاریتان از روی صندلی بلند شوید و قدم بزنید با این کار نیروی تازه ای کسب خواهید کرد.
برای ناهار زمان بیشتری بگذارید و سعی کنید استراحت کوتاهی نیز داشته باشید و برای چند لحظه چشم هایتان را ببندید. در این موقعیت باید پاهایتان بالا باشد با این کار شما انرژی از دست رفته خود را باز خواهید گرداند.
دوباره به برنامه روزانه خود نگاه کنید با این روش شما می توانید از کم شدن و یا تغییرات اتفاق افتاده در طول زمان مورد نظرتان نوسانات مختلف را بررسی کنید. اگر بعد از دیدن برنامه روزانه خود به این نتیجه رسیدید که انرژی بسیار زیادی را از دست خواهید داد، سعی کنید که فقط کارهای روزمره در منزلتان را انجام دهید و کار کردن بیرون از خانه را حذف کنید. این حالت به شما هشدار می دهد که استراحت کافی را نداشته اید. اگر شغل شما بدنی است بسیار مهم است که کار خود را قطع کنید.
فقط وقتی که احساس می کنید از عهده کارکردن برمی آیید، ادامه دهید. پیاده روی بعد از بازگشت شما به خانه بسیار موثر است. استفاده از باشگاه های بدن سازی مخصوص پیش از زمان زایمان می تواند به شما کمک بسیار مهمی کند.
بپذیرید که گاهی دیگران به شما کمک کنند. از اینکه همکارانتان به شما در طول روز کمک می کنند احساس ناراحتی نداشته باشید. امکان دارد که شما بعد از برگشتن به خانه احتیاج داشته باشید که منزل خود را تمیز کنید پس برای تمیز کردن خانه و انجام کارهای حیاط می توانید از نیروی کمکی استفاده کنید. حتی می توانید با استفاده از خریدهای اینترنتی از رفتن به سوپرمارکت ها نیز خودداری کنید. هروقت هم خیلی خسته هستید به رختخواب بروید و زمان مناسبی را برای به دست آوردن انرژی هدر رفته خود بگذارید.
● احساس راحتی داشته باشید
برای پرورش دادن فرزندتان شما فعالیت های مختلفی از قبیل نشستن، سرپا بودن، خم و راست شدن انجام خواهید داد. پس برای آمادگی خودتان، قبل از این دوران سعی کنید که ساعت هایی را در طول روز برای کشش عضلات مخصوصا در ناحیه پا بگذارید. نشستن؛ اگر شما در اداره کار می کنید بسیار مهم است که نوع صندلی شما به چه صورت باشد. وزن شما و نوع اندامتان نشان می دهد که صندلی شما باید به چه صورت باشد تا روی اندام شما تاثیر منفی نگذارد. ارتفاع و کج بودن صندلی مهمترین مسئله است.
نوع گذاشتن آرنج دست شما و تکیه گاه صندلی تان شما را در نشستن طولانی مدت در محل کارتان یاری خواهد کرد. اگر صندلی محل کارتان این ویژگی ها را نداشته باشد باید خودتان دست به کار شوید. از یک کوسن کوچک در پشت کمرتان استفاده کنید تا کمرتان مشکلی نداشته باشد. برای پاهایتان از صندلی چوبی کوچکی استفاده کنید تا از ایجاد ورم جلوگیری شود و کمرتان راحت تر باشد.
▪ ایستادن در این دوران:
گاهی ایستادن بیش از حد باعث می شود که فشار روی کمرتان وارد شود و رگ های خونی پاهایتان خون را با زمان بیشتری جابه جا کند و باعث می شود که هم پاهایتان ورم کند و هم درد داشته باشد. ایستادن روی کمر فشار می آورد پس برای جلوگیری از آن از جعبه های چوبی کوچک استفاده کنید که فشار روی کمر کاهش پیدا کند و گردش خونی روی رگ هایتان طبیعی تر طی شود. استفاده از انواع خاصی از جوراب ها نیز به شما در این امر یاری خواهد رساند. پوشیدن کفش های راحتی در گذراندن ساعت های طولانی کمک خواهد کرد.
▪ خم و راست شدن:
برای جلوگیری از بروز کمردرد، هنگام خم و راست شدن مراقب باشید تا فشار بیش از حدی وارد نشود. مهمترین توصیه ای که به شما می شود آن است که وزنه های سنگین را با خود در این زمان جابه جا نکنید.
▪ کنترل استرس:
ایجاد استرس در محیط کار، نفس کشیدن شما را کوتاه می کند. این امر باعث می شود اکسیژن کمتری به نوزادتان برسد و علاوه بر آن انرژی شما تحلیل رفته و ایجاد خستگی می کند.
با همکارانتان صحبت کنید تا شما را در این امر مهم یاری کنند و از بروز هر نوع تنشی در این دوران در محیط کارتان جلوگیری شود. سعی کنید با افرادی که مثبت اندیش هستند رابطه داشته باشید. اگر چنین وضعیتی برای شما پیش آمد، سعی کنید در رفع آن تمام کوشش خود را داشته باشید ولی اگر نتوانستید بهترین روش بیرون آمدن از چنین محیطی است. سعی کنید انواع مختلف عواملی که باعث آرام تر شدن شما می شود را بیاموزید. بهترین راه حل استفاده از کلاس های یوگاست.
اگر تمام موارد ذکر شده را بتوانید رعایت کنید این دوران را به راحتی پشت سر خواهید گذاشت، اما در غیر این صورت لازم است در ماه های آخر از محل کارتان دور باشید و زمان بیشتری را برای استراحت خود بگذارید. قبل از باردارشدن تان باید به موارد دیگری هم توجه داشته باشید تا بتوانید با سلامت کافی و بدون هیچ نگرانی فرزند خود را وارد زندگی تان کنید.
● برنامه ریزی های قبل از بارداری:
هنگامی که شما تصمیم دارید که مادر شوید حتما مواردی را باید در نظر بگیرید تا هم از لحاظ ذهنی این آمادگی را پیدا کنید و هم بدن شما آمادگی آن را داشته باشد. برای اینکه دوران بارداری سالمی را بتوانید پشت سر بگذارید باید قبل از آن تحت نظر پزشک متخصص باشید و دنبال کردن این مطلب که در مورد بعضی از موارد بحث خواهد شد.
▪ قرص های جلوگیری از بارداری:
هنگامی که تصمیم می گیرید باردار شوید اگر قبل از آن از قرص های ضدبارداری استفاده می کردید باید برای قطع کردن مصرف قرص ها به پزشک خود مراجعه کنید تا مراحل قطع درست و علمی را برای شما توضیح دهد. هنگامی که شما از قرص های بارداری استفاده می کنید تغییراتی در بدن شما اتفاق می افتد که با قطع کردن آن زمانی لازم است تا به حالت طبیعی برگشته، سیر واقعی بارداری دنبال شود. گذران این دوره در مورد کسانی که از کاندوم و دیگر ابزار جلوگیری از بارداری استفاده می کنند نیز صدق می کند.
▪ سیستم ایمنی بدن:
عفونت هایی از قبیل آبله مرغان و سرخجه از مهمترین عواملی هستند که روی نوزاد به دنیا نیامده تاثیرات بسیار خطرناکی می گذارد. اگر شما نسبت به این عفونت ها هیچ نوع ایمنی ندارید قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرید باید واکنش این بیماری ها را یک ماه قبل از بارداری بزنید.
▪ بیماری های مزمن:
اگر شما مبتلا به بیماری های مزمنی از قبیل دیابت، آسم و یا فشارخون بالا هستید باید قبل از بارداری مطمئن شوید که تا حدودی آن را کنترل کرده اید و یا با پزشک خود در مورد توضیح این بیماری ها و یا توصیه هایی که این افراد باید در طول بارداری انجام دهند، صحبت کنید تا دوران بارداری خود را بدون هیچ نگرانی سپری کنید.
● پیشینه تاریخی خانواده:
در بعضی از موارد گذشته فامیل - چه در مورد شما و یا در مورد همسرتان - در بسیاری از موارد ریسک ابتلا به داشتن فرزند ناقص را بسیار بالا می برد. اگر عوامل ژنتیکی تاثیر بسیار زیادی روی جنین شما بگذارد پس پزشک شما توصیه هایی در مورد این مسائل دارد که قبل از آن باید صحبت کرده و به نتایجی برسید.
● داروها و مواد گیاهی:
قبل از هر کاری در مورد داروهایی از قبیل شیمیایی و یا گیاهی به پزشک خود اطلاعات کافی را بدهید. در این نوع موارد پزشک شما توصیه هایی در مورد استفاده نکردن از این دارو و یا کم کردن میزان مصرفی داروها دارد که به طور کامل قبل از بارداری برای شما شرح خواهد داد. اگر شما از مکمل های ویتامینی استفاده خواهید کرد، مطمئن شوید که در آن از اسیدنولیک و ویتامین B استفاده شده است که این مواد کمک می کند به طور جدی از به دنیا آمدن نوزاد ناقص و یا نوزاد زودرس جلوگیری شود. یکی از مهمترین مواد مورد نیاز زنان در طول بارداری استفاده اسیدنولیک به میزان لازم است.
● سن بارداری:
قبل از سن ۳۵ سالگی ریسک مواجه شدن با مشکلاتی از قبیل سقط جنین و ابتلا به اشکالات اساسی در تعداد کروموزوم ها و بروز بیماری های مربوط به آن کمتر است. بعضی از مشکلات بارداری که به بیماری هایی از قبیل فشارخون بالا و دیابت مربوط می شود نیز به طور معمول در خانم هایی که در سن بالا باردار می شوند بیشتر به چشم می خورد. در مورد این مشکلات و بیماری ها نیز با پزشک خود صحبت کنید تا ریسک ابتلای نوزاد شما به بیماری های مختلف به حداقل برسد.
● نگاهی به دوران بارداری گذشته:
پزشک شما حتما در مورد بارداری گذشته شما در صورت وجود سوال خواهد کرد و مطمئن می شود که در گذشته شما در طول این دوران بیماری هایی از قبیل فشارخون بالا، انواع دیابت ها، زایمان پیش از موعد (زودهنگام) و تولد نوزاد نارس نداشته اید. با صحبت کردن پزشک تان در مورد این مسائل ترس و وحشت و نگرانی شما در مورد بارداری بعدی بسیار کم خواهد شد. مطمئنا دکتر شما کمک خواهد کرد تا بهترین شیوه را در طول بارداری بگذرانید تا به سلامت این مرحله طی شود.
● شیوه زندگی:
انتخاب شیوه مناسب در زندگی خود بهترین کمکی است که به خود خواهید کرد تا فرزندی سالم تحویل بگیرید. دکتر شما توصیه های لازم را در مورد مصرف مواد خوراکی در این دوران، فعالیت و ورزش های ساده و کنترل استرس و نگرانی بالا خواهد کرد. اگر شما سیگار استعمال می کنید به پزشک خود بگویید تا در جهت حل آن به شما کمک کند.
● همسر شما:
بهترین روش مراجعه به پزشک، همراه با همسرتان است. در این موارد شریک شما می تواند در بازگو کردن بسیاری از مسائل مهم و گفتن پیشینه ای از مصرف داروهای مختلف به شما تا حد زیادی کمک کند. در این موقع ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری های سخت و ژنتیکی بسیار پایین می آید. سلامت شریک زندگی شما و شیوه زندگی او بسیار مهم است به دلیل آنکه تاثیر بسیار زیادی در زندگی شما و فرزندتان خواهد گذاشت.
ترجمه: فاطمه رضایی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید