جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


گذر بین خانه و محل کار


گذر بین خانه و محل کار
آیا تا به حال احساس کرده‌اید که دو نوع را رهبری می‌کنید؟ آیا مسئولیت‌های شما در خانه و در محل کار کاملاً با هم متفاوت هستند؟ اگر پاسختان مثبت است، شما تنها نیستید. چنین تفاوتی در گذر از محل کار به خانه در هیچ زمانی مانند آخر روز کاریتان احساس نمی‌گردد. این ساعت از روز، ساعت گردباد نامیده می‌شود.
گذرها اوقات تغییر نامیده می‌شوند. اغلب در طی این اوقات جسم ما در زمان مناسب در محل موردنظر قرار دارد، ولی ذهنمان اینگونه نیست. ذهن ما هنوز گذر را انجام نداده است و هنوز در تلاش برای رسیدن به این مرحله می‌باشد. هنگامی‌که خانواده به خانه برمی‌گردد هر کسی نیازهای خاصی دارد که باید برآورده گردد. این نیازها خانواده را در معرض درگیری و رویاروئی قرار می‌دهد و منجر به افزایش استرس و بروز مسائل احساسی می‌گردد.
هر چه زمان بیشتری صرف این گذر شود این کار آسانتر صورت خواهد گرفت. گذر همراه با عجله همیشه کار سختی است. در اینجا نکته‌هائی برای کمک به تسکین گذرهای باعجله و شتاب‌زده ارائه می‌شود:
- مدیریت زمان را بیاموزید. به‌طوری که شما وظایفتان را کامل نموده و می‌توانید محل کارتان را در ساعت معین ترک نمائید.
- در برنامه‌تان زمانی را برای رسیدن به کارهای تمام‌نشده (موجود در برنامه‌ریزی) اختصاص دهید. به‌طوری که اگر امری غیرمنتظره اتفاق افتاد وقت بررسی و رسیدگی به آن را داشته باشید.
- مصمم و قاطع باشید. آیا رئیستان از شما می‌خواهد که کاری را شروع و در پایان روز کاری آن را تمام کنید؟؟ شما به این درخواست چگونه پاسخ دهید؟ دفعه دیگر شما می‌توانید مؤدبانه به رئیستان بگوئید، ”از آنجا که وقت کاری به اتمام رسید، من اجازه می‌خواهم این کار را صبح روز بعد انجام دهم“. برخی مواقع ممکن است یک موقعیت اضطراری موجه به‌وجود آید، ولی این مسئله نباید به‌صورت روتین درآید.
ساعت اولیه پس از کار را در خانه کم‌استرس‌تر کنید. این کار را می‌توان با دنبال کردن برخی یا همه پیشنهادات زیر انجام داد:
- یاد بگیرید زندگی کاری و شخصی را از هم جدا کنید. کارتان را به خانه نبرده و مسائل شخصی‌تان را به محل کار نیاورید.
- از وقت آمد و شد (زمان معمول رفت و آمد) برای آمدن به محل کار و بازگشت به خانه استفاده کنید.
- لباس‌هایتان را بلافاصله بعد از آمدن به خانه عوض کنید. بعد از آنکه لباس‌های کارتان را عوض کردید بهتر آماده روبه‌روئی با خانه و مسائل آن می‌گردید.
- همسر و فرزندان را در کارهای خانه شرکت دهید. زیرا وقتی بچه‌ها در کارهای خانه شرکت می‌کنند بیشتر در مورد پذیرش مسئولیت می‌آموزند. همچنین آنها احساس می‌کنند که عضوی ارزشمند در خانواده هستند.
- در مورد احساسات خود با همسر و فرزندانتان حرف بزنید. برقراری ارتباط خوب برای داشتن خانواده‌ای مستحکم ضروری است.
منبع: www.urbanext.uiuc.edu
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید