پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چهار سال از قتل، تجاوز و بحران در عراق گذشت


چهار سال از قتل، تجاوز و بحران در عراق گذشت
در جنگ خلیج فارس در سال۱۹۹۱ به رغم آنکه نیروهای امریکایی مستقر در کویت به راحتی می توانستند به ماموریت خود برای تعقیب نیروهای عراقی تا بغداد ادامه دهند و در همان دوران نظام حاکم در عراق را سرنگون کنند اما به این کار مبادرت نکردند.
از جرج بوش پدر دلیل عدم اقدام دولت وقت واشنگتن برای سرنگونی دولت سابق عراق در جنگ کویت پرسیده شد و پاسخ وی اینگونه بود؛ به اشغال درآوردن عراق جنگ داخلی میان طوایف مختلف این کشور ایجاد می کند و این امر نیروهای امریکایی را در آستانه ورود به باتلاقی قرار خواهد داد که خروج از آن بسیار سخت خواهد بود.
نجم عبود البازی تحلیلگر روزنامه الشرق الاوسط -چاپ لندن- به مناسبت ۹ آوریل سالروز سقوط بغداد در سال ۲۰۰۳ با ارائه تحلیلی درباره جنگ عراق با عنوان چهار سال از قتل، تجاوز و بحران گذشت، نوشت؛ «بوش پدر در ادامه پاسخ خود به این سوال می گوید؛ قطعنامه ۶۷۸ شورای امنیت که در سال ۱۹۹۰ صادر شده است به نیروهای امریکایی اجازه می دهد که نیروهای عراقی را از کویت خارج سازد اما مجوز اشغال عراق در هیچ یک از بندها یا تبصره های این قطعنامه نیامده است بنابراین حمله به عراق با مخالفت شدید جهانی و هم پیمانان امریکا مواجه خواهد شد. من نمی خواهم نیروهای امریکایی قربانی به اشغال درآمدن کشور دیگر شوند و جان آنها بهای اشغال کشور دیگر باشد.
سیاست بوش پدر به رغم تمامی انتقادات وارده و ضعف های آشکاری که داشت نسبت به سیاست های بوش پسر بسیار معقولانه تر و منطقی تر بود و به رغم آنکه این سیاست ها هم چنان براساس منطق استعمار و استثمار ثروت های منطقه بود اما بسیاری از حرمت های سیاسی ملت ها و کشورهای منطقه رعایت می شد.»
در ادامه این تحلیل آمده است؛ «دولت بوش پسر در ۲۳ مارس ۲۰۰۳ بر اساس تعریف صریح قانون و روابط بین المللی به یک جنگ نامشروع علیه عراق اقدام کرد و این کشور را به رغم مخالفت جامعه جهانی به اشغال خود درآورد. پس از آن با توجه به وقایع موجود که همه دال بر تجاوز آشکار امریکا به همراهی انگلیس علیه عراق بود این دو کشور فوراً خود را به عنوان دو کشور اشغال کننده عراق اعلام کردند و یک حاکمیت و فرمانروایی امریکایی در این کشور تشکیل دادند که ریاست این دولت امریکایی عراق را شخصی به نام پل برمر بر عهده گرفت. دیدیم که بوش پسر برخلاف منطق سیاسی بوش پدر بی اعتنا نسبت به تمامی اصول و قواعد و بدون در نظر گرفتن بسیاری از حرمت های سیاسی و ملی منطقه به اشغال عراق اقدام کرد.»
تحلیلگر روزنامه الشرق الاوسط در ادامه می نویسد؛ «با توجه به آنکه جنگ عراق به اعتراف رسمی جامعه جهانی یک جنگ نامشروع بود ارزیابی ها و تحقیق از همان ابتدای این جنگ آغاز شد و بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده از سوی مقامات مسوول امریکایی و انگلیسی مخالف جنگ و نیز اسناد و مدارکی که سازمان ملل ارائه کرد ثابت شد که جنگ عراق با هدف محقق ساختن اهداف و منافع سیاسی و استراتژیک در منطقه انجام گرفته است و این امر رسماً اعلام شد.
حالا در سالروز سقوط بغداد و نظام حاکم در عراق قرار گرفته ایم و چهار سال از جنگ عراق می گذرد؛ چهار سالی که از ابتدا با هرج و مرج سیاسی و ناامنی آغاز شد و تا به امروز با گسترش تنش و بحران در این کشور ادامه دارد. امروز با گذشت چهار سال امریکایی ها به این واقعیت رسیدند که به اشغال درآوردن عراق بزرگترین اشتباهی بود که توسط دولت فعلی امریکا انجام گرفت و این اشتباه فاحش در تاریخ ایالات متحده امریکا به ثبت رسید.
شکست جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره یی امریکا و موافقت مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور با تعیین جدول زمانی مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق بزرگترین برهان و دلیل بر شکست خفت آور دولت بوش در جنگ عراق است.» البازی می نویسد؛ «امروز با افزایش روز به روز تعداد تلفات نیروهای امریکایی در عراق بار دیگر شبح ویتنام بر فراز عراق سایه می افکند و با ظهور اولین افق های شکست طرح امنیتی بغداد برای کنترل عراق و کاهش تلفات و خشونت در این کشور، آخرین امیدهای دولت بوش از میان می رود.
هنری کیسینجر مشاور اسبق شورای امنیتی ملی امریکا در آخرین ارزیابی خود از جنگ عراق گفته است؛ نوع عملیات نظامی جاری در عراق به گونه یی است که ازسرگیری و برقراری گفت وگو های صلح در این کشور را در شرایط پیچیده و سخت قرار می دهد و همین امر منجر به آن می شود که محقق ساختن هرگونه پیروزی نظامی در این کشور با سختی انجام گیرد بنابراین به دست گرفتن زمام امور در این کشور کاری است ناممکن.» البازی در پایان این تحلیل می نویسد؛ «پس از گذشت چهار سال از اشغال عراق این سوال مهم و اساسی پرسیده می شود که به رغم تمامی شرایط سخت موجود آیا راهی برای برقراری مجدد روند طبیعی زندگی در عراق و پایان دادن به این چرخه گردان آسیاب خشونت در عراق وجود دارد؟
شاید پاسخ به این سوال را از لابه لای پاسخ های شیخ حارث الضاری دبیرکل هیات علمای مسلمین عراق که اخیراً مصاحبه یی را با روزنامه الشرق الاوسط داشته است بتوان یافت. وی تنها راه حل بحران های فعلی عراق را منحل ساختن دولت فعلی که محل انتقاد، چالش و اعتراض بسیاری از طوایف و احزاب سیاسی عراقی است دانست.
الضاری می گوید؛ باید این دولت منحل شود و به جای آن یک دولت قوی و قدرتمند با انتخاب مردم و نیز یک ارتش ملی قوی تشکیل شود. همچنین شیخ الضاری تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای امریکایی از عراق در سریع ترین وقت ممکن را یکی دیگر از راه حل های موجود برای حل بحران عراق دانست.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید