پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


«بوی خوش زندگی» با مخاطب خود صادق است


«بوی خوش زندگی» با مخاطب خود صادق است
«بوی خوش زندگی» در زمره فیلم هایی است كه اگر سال تولید آن را ندانیم ممكن است در وهله نخست فكر كنیم كه به تماشای اثری كلاسیك نشسته ایم.
این در حالی است كه ساخته مارتین برست همگام با مردمان عصر خود پیش رفته و با مخاطب خود صادق است. این فیلم بی آن كه لایه ای شیرین را بر روی تلخی هایی كه به تصویر می كشد قرار دهد، نشان می دهد كه در پشت ظاهر خودنمایانه هر شخصیت ممكن است چه ویژگی هایی نهفته باشد.
بوی خوش زندگی محصول سال ۱۹۹۲ آمریكاست كه در مدت زمان ۲ ساعت و ۳۷ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی ساخته شده است.
● داستان فیلم:
«بوی خوش زندگی» بر اساس فیلمنامه ای از بوگلدمن در ژانر درام ساخته شده است. گلدمن نیز فیلمنامه این سینمایی را بر اساس رمانی از جیوانی آربینو به نگارش درآورد.داستان فیلم درباره فردی به نام فرانك، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریكا است كه نابینا است.
چارلی دیگر شخصیت فیلم، آخرین سال دبیرستان را می گذراند و قصد دارد به دانشگاه برود. او برای تامین هزینه تحصیل خود برای مراقبت از فرانك و همنشینی با او در كریسمس استخدام می شود.او در مدتی كه با فرانك است به زندگی از دریچه ای جدید نگاه می كند و حقایق را در می یابد.
● بازیگران فیلم:
نقش اصلی «بوی خوش زندگی» راآل پاچینو ستاره سینمای جهان بازی می كند. او كه در سال ۱۹۳۹ در یك خانواده ایتالیایی تبار در نیویورك دیده به جهان گشود، برای بازی در «بوی خوش زندگی» جایزه اسكار دریافت كرد.
وقتی از پاچینو درباره تكیه كلام معروفش در «بوی خوش زندگی» پرسیدند، چند لحظه قهقهه سر داد و گفت: بله، بله Hoo-ahh را خیلی دوست داشتم و شاید همین خنده بود كه آن مجسمه كوچك طلایی را نصیبم كرد. من عاشق شخصیت سرهنگ در این فیلم هستم. اما درست تر این كه باید بگویم كه من عاشق همه نقش هایم هستم.
آپاچینو تا سن ۳۲ سالگی در پیچ و خم تئاترهای برادوی و آموزش های اكتورز استودیو به پرورش انرژی نهفته در خود پرداخت.او در سال ۱۹۷۲ این امكان را یافت كه درخشش در دو فیلم «ناتالی و من» و «وحشت در نیدل پارك» است استعداد كم نظیر خود را بروز دهد.از دیگر كارهای این بازیگر می توان به «بی خوابی»، سه قسمت «پدرخوانده»، «عدالت برای همه» و «بعد از ظهر سگی» اشاره كرد.علاوه بر آل پاچینو بازیگرانی چون كریس اودونل، جیمز ربهورن، گابریل انوار و ریچارد ونچور در بوی خوش زندگی به ایفای نقش پرداخته اند.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها:
سینمایی «بوی خوش زندگی»، اكران گسترده ای در كشورهای استرالیا، آرژانتین، شیلی، فنلاند، كره جنوبی، سنگاپور، آلمان، پرو، اسپانیا و كانادا داشته است.این فیلم علاوه بر موفقیت در اكران در جشنواره های جهانی نیز موفق بود و علاوه بر دریافت جایزه اسكار بهترین بازیگر نقش اول مرد، كاندیدای جوایز اسكار بهترین كارگردانی، بهترین عكس و بهترین فیلمنامه در سال ۱۹۹۳ شد.ساخته مارتین برست در سال ۱۹۹۴ در جشنواره بافت شركت كرد و فیلمنامه این اثر نامزد دریافت جایزه بافت از این رویداد هنری شد.حضور موفق در جشنواره گلدن گلاب در سال ۱۹۹۳ از دیگر افتخارات بوی خوش زندگی است؛ به نحوی كه این فیلم جوایز گلدن گلاب را در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مكمل مرد را از آن خود كرد.
● درباره كارگردان:
مارتین برست كارگردان «بوی خوش زندگی» هشتم آگوست ۱۹۵۱ در نیویورك متولد شد.او در سال ۱۹۷۲ و با ساخت فیلم «هات داگ برای گاگوئین» وارد عرصه فیلمسازی شد و پس از آن ۸ فیلم را كارگردانی كرد كه «بوی خوش زندگی» ششمین فیلم وی محسوب می شود.مارتین برست تا كنون دو بار نامزد دریافت جایزه اسكار شده است و آخرین فیلم وی با نام «جیجلی» در سال ۲۰۰۰ ساخته شد.
● پخش از تلویزیون:
سینمایی «بوی خوش زندگی» جمعه (۲۵ فروردین ماه) در قالب برنامه صد فیلم برای نخستین بار از شبكه سه سیما پخش شد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید