پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


یافتن راهی در ارتباط با کودکان جوان


یافتن راهی در ارتباط با کودکان جوان
ایجاد قوانین و محدودیت‌هائی برای خانواده به‌خصوص زمانی‌که کودکان خیلی کوچک هستند، بسیار مهم می‌باشد. روند ایجاد و درک قوانین بسیار زود آغاز می‌شود.
کودکان می‌آموزند کدام قوانین واقعاً مهم هستند و کدامیک را می‌توان با آزمودن محدودیت‌ها شکست نیاز است خانواده قوانینی را بنیانگذاری کند که امنیت کودکان را تأمین نماید امنیت همیشه مهم است. کودکان بسیار جوان نیاز به کمک برای درک قوانینی دارند که آنها را ایمن می‌سازد. این مسئولیت خانواده است که چیزهای مضر را از آنها دور سازد.
در همه حال مراقب کودکان کوچک باشید. کودکان بزرگتر نیاز به یادآوری در مورد آنچه ایمن است، دارند. مثلاً نیاز به بنیانگذاری و اجراء قوانینی در مورد محل بازی، هم بازی و نوع بازی این کودکان می‌باشد. نیاز است خانواده در مورد مسائلی که برایش مهم است ارزش‌هائی که بدان‌ها اعتقاد دارد و باورهائی که عزیز می‌دارد، بیندیشد.
اینها قوانین و محدودیت‌هائی هستند که باید خیلی زود پایه‌گذاری شده و پایدار و ماندگار باشند. مثلاً:
- قوانینی در مورد چگونگی رفتار مردم با یکدیگر: مهربان بوده و احترام‌آمیز رفتار کنید.
- قوانینی در مورد توجه و مراقبت از متعلقات افراد دیگر: به متعلقات دیگران احترام بگذارید.
- قوانینی در مورد نشان دادن توجه به افراد دیگر: از سخنان و رفتار مهربانانه استفاده کنید. هنگامی‌که قوانین روشن و واضحی به بچه‌های کوچک ارائه گردد. آنها این قوانین را درک می‌کنند. با انجام قوانین و نه فقط بیانشان آنها را به بچه‌ها نشان دهید، قاطع و در عین حال مهربان باشید. با دقت ورق زدن کتاب و اهمیت مراقبت از کتاب را به او بیاموزید. به او محل وسایل را نشان دهید. با گذاردن وسایل در محل نگهداریشان و اهمیت نظم و پاکیزگی را به آنها بفهمانید. قواین را براساس آنچه در خانواده مهم است پایه‌گذاری نمائید.
قوانین و محدودیت‌ها باید کاملاً روشن بوده و درک گردند. نباید تعداد آنها زیاد باشد فقط باید قوانینی طرح گردند که خیلی برای خانواده مهم می‌باشند. اگر تعداد قوانین زیاد باشد، تعداد زیادی از آنها نقض شده و کودک در شناخت قوانین واقعی دچار سردرگمی می‌گردد. در مورد قوانین واقعی نباید بحث و مذاکره شود، به‌عبارت دیگر نباید در مورد آنها چانه زد. اینها قواننی هستند که به امنیت، ارزش‌ها و باورها ارتباط داشته و واقعاً برای خانواده مهم می‌باشند. داشتن تداوم در این قوانین آسان بوده و موجب تقویت خود آنها می‌شود.
کودکان کوچک نیاز به کمک بیشتری در درک قوانین و محدودیت‌ها دارند. ممکن است به‌نظر برسد که قوانین خانوادگی در چالش قرار دارند. کودکان پیش‌دبستانی در هر ساعت به‌طور متوسط با سه و نیم تضاد و رویاروئی با قوانین مواج می‌گردند در حالی‌که این رقم دریچه‌های ۱۶ ساله یک درگیری در هر سه روز است. یادگیری در مورد قوانین خانوادگی و محدودیت‌ها طریقی است که خانواده با آن به کودک کمک می‌کند تا آنچه را که باید در ورد جهان بیاموزد.
● انجام کار کمتر برای سپردن زمان بیشتر با کودکان
کودکان از طریق مثال و بازی آموزش می‌بینند. یک پدر یا مادر با نگرش مثبت به مسئولیت‌های خانه می‌تواند موجب گردد که فرزندانش نیز همان گرایش‌های مثبت را دارا باشند. به خاطر داشته باشید که ”نگرش‌ها“ درک شده و درونی می‌گردند“ آنها ”آموزش“ داده نمی‌شوند. این مسئولیت‌ها چگونه آموزش داده می‌شوند؟ کودکان، درست مانند بزرگسالان با داشتن انگیزه بهتر کار می‌کنند. چه انگیزه‌هائی در کودکان ایجاد حرکت می‌کند؟ آن انگیزه‌هائی که موجب شرکت پدر و مادرها در دادن حق انتخاب به فرزندان و شرکت دادن آنها در فعالیت‌ها می‌گردد. مثلاً:
- وقتی ظرف‌ها نشسته شود ما می‌توانیم کلوچه بپزیم.
- وقتی اسباب‌بازی‌ها جمع شود و برای خواب آماده شوی من برایت یک داستان می‌خوانم.
- وقتی مشقت تمام شود می‌توانی به کوچه رفته و بازی کنی. توجه به این نکته مهم است که ایجاد انگیزه با دادن رشوه یکی و یا اشتباه نشود. در مثال‌های داده شده به کلمه ”وقتی“ توجه کنید. در رشوه کلمه ”اگر“ به‌کار می‌رود ”اگر ظرف‌ها شسته شود“ روش دیگر برای یاد دادن به کودکان این است که کار را به‌صورت تفریحی و شاد درآوریم شاید مثال‌های زیر برای استفاده شما جالب باشند.
▪ چیدن میز
یک میز چیده شده یا ماکت‌های کاغذی (کاردستی) برای بچه‌ها بسازید. این کار موجب می‌شود که آنها نمونه‌ای در هنگام چیدن میز داشته باشند و در نتیجه شما کارگرانی با اشتیاق بیشتر خواهید داشت که موفقیت آنها در انجام این کار تضمین شده است.
▪ جمع‌آوری وسایل
یک عروسک خیمه‌شب‌بازی با جوراب و یک پاکت درست کنید و هنگامی‌که فرزندتان در حال جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها است به او بگوئید که به عروسک بگوید چه کند. عناوینی با توجه به مسئولیت‌های کودکانتان به آنها بدهید مثلاً جک پرش‌کننده که در هنگام زنگ زدن می‌پرد تا در را باز کند و یا به تلفن جواب می‌دهد و ... وقتی اتاقی دارد که با انبوه اسباب‌بازی‌ها به‌هم ریخته شده است و یا حیاطی که باید وسایل از آن جمع‌آوری گردد یک بازی جمع‌آوری وسایل را ترتیب بدهید. مثلاً همه کودکان را صدا کرده و از هر یک بخواهید هر یک ۵ یا ۱۰ چیز (و یا بیشتر) را در سر جایش بگذارد. در طی این بازی کودکان شروع و پایان کار خود را می‌بینند و هر کس سهم خود را ایفاء می‌نماید.
منبع: www. urbanext.uiuc.edu
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید