چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ / Wednesday, 18 October, 2017

درباره پیدایش دی‌جی‌ها


درباره  پیدایش دی‌جی‌ها
● از صفحه‌های چهل‌و‌پنج دور تا دور دنیا‏
امروزه در بسیاری از مهمانی‌ها، كلوپ‌ها و حتی در میان اعضای گروه‌های موسیقی نشانی از پدیده‌ای به نام «دی‌جی‌» (‏DJ‏) ‏یافت می‌شود. كارهای تركیبی، ساخت قطعات موزیكال بدون وقفه (‏Non Stop‏)، فضاسازی و ایجاد اصوات گوناگون ‏گوشه‌ای از فعالیت هنری و تخصصی آنها است.‏‎ ‎دی‌جی مخفف «دیسك جاكی» (‏Disc Jockey‏) است. منظور از دیسك ‏همان صفحه‌ی موسیقی است و جاكی نیز به معنی چابك‌سوار است. این تركیب، اصطلاحی است كه اوایل دهه‌ی ۳۰ و توسط ‏اهالی منطقه‌ی «برانكس» در نیویورك باب شد. سیر تحول و تاریخچه‌ی حدوداً ۷۰ ساله‌ی فعالیت دی‌جی‌ها رانمی‌توان منفك ‏از تحول «تِرن تِیبل» (‏Turntable‏) و سازهای الكترونیك نظیر سینتی‌سایزر و پیانوالكتریك بررسی كرد. در ادامه به چند ‏تكنیك معمول دی‌جی‌ها و به تاریخچه‌ی مختصری از این روند اشاره می‌شود:‏
‏«کول هرک» (‏kool Herc‏) را می‌توان اولین دی‌جی «هیپ هاپ» (‏Hip Hop‏) دانست که بانی تحولی در این زمینه بود. او ‏با استفاده از یک میكسِر صدا (‏Audio Mixer‏) و دو دستگاه پخش یکسان اصوات را با تکنیک «تغییر» (‏Switching‏) از ‏یک «دِک» به دِک دیگر منتقل می‌کرد و به وسیله‌ی میکسِر، اصوات «کوبه‌ای» (‏percussive‏) را به صورت پس‌زمینه یا غالب ‏بر موسیقی اضافه می‌کرد. تکنیک دیگری که به نام او ثبت شده «شكستن بیت‌ها» (‏Break Beats‏) است. در این تکنیک ‏تکه‌هایی از موسیقی‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و درقالب ریتمیک یا ملودیک جدیدی ظاهر می‌شوند. این تکنیک ‏میکسی از ترانه‌ها و آواهایی است که می‌توانند کنار هم قرارگیرند.‏
ایجاد غش در ریتم (‏Syncopation‏) در اوایل دهه‌ی ۶۰ توسط «كلمنت داد»، «دوك راید» و همكارانشان پدید آمد. این ‏تكنیك همان‌طور كه از نامش پیداست مجموعه‌ای از تغییر سرعت‌های آنی در ریتم است.‏
درسال ۱۹۷۷ «تئودور» (‏Theodore‏) ۱۴ ساله، تکنیک «اِسكرچ» (‏Scratch‏) را به نام خود به ثبت رساند. هنگامی که او با ‏دستگاه پخش خود در اتاقش مشغول بالا و پایین پریدن بود با صدای خشمگین مادرش به خود آمد و هنگامی که صدای پای ‏مادرش را نزدیک‌تر شنید به سمت دستگاه رفت و به طور اتفاقی صفحه را در خلاف جهت حرکت داد و صدایی که از ‏صفحه بیرون آمد میخکوبش کرد. بارها این کار را تکرار کرد و پی‌برد که براساس سرعت تغییر جهت، اصوات مختلفی از ‏دستگاه شنیده می‌شود. در حال حاضر این تکنیک یکی از معمول‌ترین تکنیک‌ها درمیان دی‌جی‌ها است.‏
پیشینه‌ی استفاده از تِرن تِیبل (به عنوان یك آلت موسیقایی و جزیی از موسیقی) به اواسط دهه‌ی۳۰ بازمی‌گردد، زمانی كه ‏‏«جان‌كیج» (‏John Cage‏) موزیسین آوانگارد آمریكایی ایده‌هایی درباره‌ی استفاده از این دستگاه‌ در موسیقی‌اش ارایه داد. ‏ایده‌هایی كه توسط «پیر شافر» (‏Pierre Schaeffer‏) فرانسوی در دهه‌ی ۴۰ تكامل یافت. در خلال جنگ جهانی دوم به ‏مراتب از تِرن‌تِیبل استفاده شد، بخصوص در هنگام استراحت و در سالن‌های غذاخوری سربازان و این پدیده باعث شد تا ‏گروه‌ها و خوانندگانی چون «گلن میلر» (‏Glen Miller‏)، «اندروزسیسترز» (‏Andrews Sisters‏) و «بنی‌گودمن» (‏Benny‏ ‏Goodman‏) ناچار نباشند مسافت‌های طولانی را به ‌خاطر تقویت روحیه‌ی سربازان طی كنند! با ورود صفحه‌های ۴۵ دور در ‏سال ۱۹۵۰ گوش‌سپردن به موسیقی جنبه‌ی عمومی‌تری یافت. هر جوانی به راحتی قادر بود كه در سفرها و مهمانی‌ها دستگاه ‏‏۴۵ دورش را با خود حمل كند و جدیدترین موسیقی‌ها را در اختیار داشته باشد.
به موازات این روند استفاده از سازهای ‏الكترونیك رواج بیشتری یافت. در سیر تحول موسیقی الكترونیك و همچنین تِرن‌تِیبل و ایجاد موجی جدید در این موسیقی ‏‏(دهه‌های ۳۰ و۴۰) مخترعین، كاربرها و متخصصین دیگری نیز نقش داشتند، نیاز به شنیدن اصوات جدید‌ بخصوص در ‏صنعت سینما و حضور مخترعینی چون «اسكار سالا‌» و «لئون ترمین» و موزیسین‌هایی چون «اشتوكهاوزن‌»آلمانی و «پیر بولز» ‏فرانسوی در روند این جریان بسیار موثربود.از «تراوتونیم»(‏Trautonium‏) دستگاه ساخته‌شده توسط سالا در بسیاری از ‏فیلم‌های هیچكاك استفاده‌شد همچنین در موسیقی متن چند اثر سینمایی«جك آرنولد» نشانه‌هایی از ساز الكترونیك ابدایی ‏لئون ترمین روس(به نام ترمین) وجود دارد. اما در دهه‌ی ۵۰ در جاماییكا داد و راید، نخستین تكنیسین‌هایی بودند كه به طور ‏متمركز بر روی اصوات الكترونیك و افزایش‎ ‎‏ قابلیت تِرن تِیبل کار کردند. از سال ۱۹۵۸ و با اختراع پیانو‌الکتریک موج ‏جدیدی شکل گرفت که با ساخت سینتی‌سایزر «موگ» توسط «رابرت موگ» (‏Robert Moog‏) و پس از آن ‏سینتی‌سایزرهای‌ «اِی.آر.پی»‌ و «رولند»‌، تکامل یافت.
در طراحی نخستین سینتی‌سایزر موگ دو موزیسین به نام‌های ‏‏«هربرت.ای.دوچ» و «والتر كارلوس» همكاری داشتند و پس از موفقیت آلبومی از كارلوس (‏Switched On Bach‏) كه در ‏آن از موگ استفاده‌شده بود، «میك‌جگر» و «بیتلز» نیز به استفاده از این سینتی‌سایزر روی آوردند. در این دهه«اریک ستی» ‏‏(‏Eric Satie‏) و «آرنولد شونبرگ» (‏Arnold Schonberg‏) قطعاتی بر پایه‌ی قواعد ریاضی تنظیم کردند و «لوییجی ‏روسولو» (‏Luigi‏ ‏Russolo‏ ) گستره‌ی وسیعی از ماشین‌ها و دستگاه‌های گوناگون- از ماشین چمن زنی گرفته تا ‏دستگاه‌های پِرِس- را در موسیقی‌اش به کار گرفت.‏
پیشینه‌ی استفاده از تِرن تِیبل به اواسط دهه‌ی۳۰ بازمی‌گردد، زمانی كه «جان‌كیج» موزیسین آوانگارد آمریكایی ایده‌هایی ‏درباره‌ی استفاده از این دستگاه‌ در موسیقی‌اش ارائه داد. ایده‌هایی كه توسط «پیر شافر» فرانسوی در دهه‌ی ۴۰ تكامل یافت‏ گردهمایی و مهمانی‌ها در محله‌ی برانکس نیویورک پاتوق افراد مستعدی چون کول‌هرک، «گرندمسترفلش (‏Grandmaster ‎Flash‏) و «آفریکا بامباتا» (‏Africa Bambaata‏) بود که در دهه‌ی ۷۰ به بزرگ‌ترین دی‌جی‌های دنیا بدل شدند.
اواخر ‏دهه‌ی۶۰با ورود تِرن‌تِیبل‌های «های-‌ فای» (‏Hi-Fi‏)، سینتی‌سایزرهای جدید و با رواج موسیقی «دیسکو» (‏Disco‏ ‏Music‏) توسط دی‌جی‌هایی چون «جیورجیو مورودر» (‏Giorgio Moroder‏) ایتالیایی،یكی‌از نخستین‌گروه‌های ‏الکترونیك_ با همکاری «رالف‌هاتر» (‏Ralf Hutter‏)، «فلورین‌اشنایدر» (‏Florian Schneider‏)، «کلاوس‌دینگر» (‏Klaus ‎Dinger‏) و «توماس هومان» (‏‎(Thomas Homann‏ _ با نام «کرفت ورک» (‏Kraftwerk‏)‏‎ ‎در «دوسلدورف» آلمان شکل ‏گرفت. در اولین آلبوم گروه با نام «کرفت ورک» از نسل دوم سینتی‌سایزرهای موگ و رولند برای ایجاد اصوات و قطعات ‏الکترونیک بدیع استفاده شد.‏
از سال ۱۹۷۹ تا اوایل دهه‌ی ۸۰ با توجه به سوق یافتن هیپ‌هاپ تجاری به سمت استفاده از گروه‌های «فانک» (‏Funk‏) به ‏جای دی‌جی‌ها، شاهد سیری نزولی در فعالیت دی‌جی‌ها هستیم. ‏
در سال ۱۹۸۳ «هربی‌هنكُك» (‏Herbie Hancock‏) موسیقی‌دان مشهور جاز پس از شنیدن آلبوم «مگامیكس‌» (‏Mega‏ ‏Mix‏) از دی‌جی «دی‌اس‌تی» (‏D.S.T‏) ترغیب شد تا در ترانه‌ی «راك‌ایت» (‏Rock it‏) از این دی‌جی استفاده كند. علاوه ‌بر ‏استقبال خوبی كه از این آلبوم در سراسر جهان شد، دی‌جی دی‌اس‌تی در تور بین‌المللی هنكك هم او را همراهی كرد.‏
دو سال بعد كمپانی «آكایی» با تولید سمپلر مدل «۹۰۰ ‏S‏» تحول دیگری ایجاد كرد. این سمپلر توانایی بسیار بالایی در «كپچر» ‏‏(‏Capture‏) كردن صداهای زنده‌ی موجود داشت. اواسط دهه‌ی ۸۰ نخستین مسابقه‌ی معتبر و رسمی دی‌جی‌ها «دی.ام.سی» (‏D.M.C‏) با حمایت كمپانی«تكنیكس»برگزارشد،شرط حضور در این رقابت استفاده از ترن‌تیبل‌های مدل «‏SL‏۱۲۰۰» و «‏‎ ‎SL‏۱۲۱۰» و میكسرهای مدل «‏SH_EX‏۱۲۰۰» این كمپانی بود و به هر دی‌جی ۶ دقیقه فرصت داده می‌شد.‏
از ابتدای این رقابت‌ها در سال ۱۹۸۵ تا به‌حال دی‌جی «كریز» (‏Craze‏) اهل «میامی» آمریكا با سه دوره قهرمانی و «كیوبرت» ‏‏(‏Q bert‏) آمریكایی با دو دوره قهرمانی ركورددار دریافت «ترن‌تیبل‌طلایی» هستند و جوان‌ترین قهرمان این مسابقات نیز ‏دی‌جی «ای‌ـ ترك» (‏A_Track‏) كانادایی است كه با ۱۵ سال سن در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت این عنوان شد.با نگاهی به ‏تاریخچه‌ی این مسابقات پی می‌بریم كه اكثر عناوین در اختیار آمریكایی‌ها و اروپایی‌ها است.تنها درسال ۲۰۰۲ «كنتارو» ‏‏(‏Kentaro‏)‏‎ ‎دی‌جی ژاپنی ترن‌تیبل‌طلایی را به خانه برد. در آخرین دوره‌ی مسابقات(۲۰۰۴)مقام اول به «آی.ایمرج» ‏‏(‏I.Emerge‏) از آمریكا رسید.‏
اواخر دهه‌ی ۸۰ استفاده از تِرن تِیبل‌ها‎ ‎با افول مواجه شد، كه این مساله بیشتر به تغییر ذایقه‌ی عامه باز ‌می‌گشت. دی‌جی‌ها به ‏صورت محدود فعالیت می‌كردند و دی.ام.سی رونق سابق را نداشت. ‏
دی‌جی‌ «مایك» (‏Mike‏) و دی‌جی «آپولو» (‏Apollo‏) در سال ۱۹۹۰ نخستین گروه مستقل اسكرچ را (‏Shadow Of The ‎Prophet‏) تشكیل دادند. این دو دی‌جی مشهور پیش‌ از این با گروهی «رَپ» (‏F.M.‎‏۲.۰) در تورهای متعدد دور آمریكا و ‏اروپا شركت كرده بودند. ‏
دی.ام.سی در سال ۱۹۹۱ با رونق بیشتری برگزار شد. پوشش خبری این رقابت در شبكه‌های مختلف و معتبر تلویزیونی و ‏پخش مستقیم آن در پانزده كشور توجه بسیاری از جهانیان را به این مسابقه معطوف كرد. دی‌جی كیوبِرت با برتری مطلق در ‏پنج رشته به مقام اول رسید. كیوبرت به همراه دی‌جی «شُرت‌كات» (‏Short cut‏) (برنده‌ی سه دروه‌ی مسابقات در كرانه‌ی ‏باختری) و دی‌جی «دیسك» (‏Disc‏) گروهی به نام «تِرن‌تِیبل دراگونز» (‏Turntable Dragons‏) را تشكیل دادند كه آوازه‌ی ‏آن به تمامی جهان رسید. ‏
درسال ۱۹۹۶ مسابقه‌ی بین‌المللی دیگری در آمریكا با نام «آی.تی.اف» (‏International Turntablist Federation‏) ‏برگزار شد. این مسابقه با افتتاحیه‌ی باشكوه و با اجرای گروه مشهور «ران دی.ام.سی» (‏Run D.M.C‏) برگزار شد. ‏دی‌جی‌هایی از ۳۹ كشور جهان در این رقابت شركت كردند و ۶ شبكه‌ی تلویزیونی بین‌المللی به طور مستقیم این رقابت را ‏پوشش دادند. ظهور پدیده‌هایی از كشورهایی نظیر اكراین، كاستاریكا، كنیا، بلغارستان و چك در این مسابقه قابل‌ توجه بود. ‏
در ۲۳ مارچ ۱۹۹۷ هم‌زمان با اولین ماه‌گرفتگی كامل سال، نخستین كانال تِرن‌تِیبل در ‌آمریكا به همین نام راه‌اندازی شد. در ‏سال اول، فعالیت این كانال منطقه‌ای بود اما از ژوئن سال ۱۹۹۸ پخش برنامه‌های این كانال سراسری شد. برنامه‌هایی شامل ‏آموزش تكنیك‌ها، مصاحبه، آشنایی با استعداد‌های جوان و پوشش خبری اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه. ‏
ظهور شبكه‌ی تِرن تِیبل و مسابقه‌ی آی.اف.تی زمینه را برای انتشار آلبوم‌های اختصاصی دی‌جی‌هایی چون «اسپوكی» ‏‏(‏Spooky‏)، «كم» (‏Cam‏)، « كراش» (‏Crush‏) و «راب‌سوایفت» (‏Rob Swift‏) ایجاد كرد و تورهای اختصاصی دی‌جی‌ها ‏افزایش چشم‌گیری یافت، به طوری كه امروزه بسیاری از دی‌جی‌ها بیش‌ از نیمی از سال را صرف برگزاری تور و ضبط ‏آلبوم‌های اختصاصی‌شان می‌كنند. ‏

صمد طالقانی

منبع : دو هفته نامه فروغ

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
هدف گرفتن , نتایج آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی , اشیا قدیمی , پلیتیکو , علی خفاش , انفجار خطوط گاز , اعصاب کودکان , ربع رشیدی تبریز , جی پگ , مهمانان خارجی , پروانه های رنگی , مجلسی , عاموس یادلین , سوخت ایران , تعزیرات کشور , آکادمیک , گرامیداشت یاد شهدای حوادث تروریستی تهران در قاهره , امرالله امینی , حاجی فیروز , علی خانجانی , عملیات جنگی در خفا , مبارزه با قاچاق , حمایت از سرمایه گذاری مشروع در خوزستان , تاآمدن احمد , حاضر , جواد خروشا , 100میلیارد ریال , هزینه‌های دیالیز , اقتصاد مسکن , پایگاه داعش در لیبی , 2 خبر ورزشی , حامیان مذاکره , دانشمند , امید روحانی , استاد میرحسین زنوزی , کیوان گردان , نشان شوالیه فرهنگ و هنر , سازمان دی 8 , ایستگاه مترو گرم دره , منعطف , نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی در اروپا , باکس افیس , نصب تابلو , انتضارات , بانکهای ملت و ملی , مردان پولدار , وسلز ولیو , دستور ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان 7 کشور به آمریکا , گزارش آزانس , برج پاتیل ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
اهداف عملی , جراحی ترمیمی شکاف کام , قیود و حروف زاید , سیاست پولی , ویژگی , گر عیب کنی که زار می‌نالم , وله ایضا , درمان , سابقه مناطق آزاد در لهستان , روانشناسی‌های اسکاتلندی و فرانسوی در قرن هجدهم (۲) , این ابیات مثنوی حسب‌الحال گفته در عذر ارسال شعر به ... , ازدواج , آبروریزی , آغاز ساختمان تا افتتاح هتل , واسکولیت , بخش دولتی , معاینهٔ فیزیکی , وارپامیل‌ ـ verapamile , یاد زدودگی کودکی (childhood amnesia) , بررسی‌های تصویربرداری ,

برخی منابع مهم خبری
baharnews.ir بهارنیوز , mojnews.com موج نیوز , emrouziha.com امروزیها , 3nasl.com سه نسل , newsrahemardom.ir روزنامه راه مردم , soroushnews.ir سروش , hurrahsport.com هورا , e-estekhdam.com ای استخدام , kharazmi.org خوارزمی , vatanemrooz.ir روزنامه وطن امروز , farnet.ir فارنت , medianews.ir مدیا , awalnews.ir اول نیوز , arw.ir دیده بان حیوانات , ashpazonline.com آشپزآنلاین , bornanews.ir برنا نیوز , iran-varzeshi.com روزنامه ایران ورزشی , khabarnew.ir خبرنو , goal.com گل , jnclinic.com جندی شاپور , hodana.ir هدانا , ut.ac.ir دانشگاه تهران , 55online.ir 55 آنلاین , iran-newspaper.com روزنامه ایران , kojaro.com کجارو , khabaronline.ir خبر آنلاین , asrekhodro.com عصر خودرو , sedayeeghtesad.ir صدای اقتصاد , khademnews.com خادم , mehrpress.com مهرپرس ,

بازرگانی موسایی باغستانی  ◊  09125436383-07633676575
وبگردی
رفتار نامناسب قرائتی در یک برنامه زنده
رفتار نامناسب قرائتی در یک برنامه زنده - سن و سال كه بالا برود حوصله آدم كمتر مي شود. در پخش مستقيم هم اقتضائات و شرايطي است كه آقاي قرائتي به آن عادت ندارد. در همين ويدئو هم ايشان مي گويد دوربين را نگه داريد! يعني كاملا واضح است كه ايشان تصور مي كرده در يك برنامه ضبطي سخنراني مي كند!
خودروهای بی کیفیت اینگونه تولید میشوند
خودروهای بی کیفیت اینگونه تولید میشوند - کارخانه ایران خودروی مشهد در۶۰کیلومتری جاده مشهد به نیشابور و در منطقه‌ای به نام شهر جدید بینالود قرار دارد. این کارخانه دارای خطوط تولید بدنه، رنگ، تزئینات و تکمیل کاری است و در زمینی به مساحت ۷۳۰هکتار با هدف تولید۱۰۰هزار دستگاه خودروی سواری در سال ۱۳۸۷ آغاز بکار کرده است.
حمله خانم نماینده با پایه میکروفن به معاون استاندار
حمله خانم نماینده با پایه میکروفن به معاون استاندار - هاجر چنارانی نماینده نیشابور سخنرانی معاون استاندار خراسان رضوی را بخاطر استفاده سهوی از کلمه خراسان غربی در سخنرانی گذشته به هم زد.
تیزر تبلیغاتی بهنوش بختاری که قاسم‌خانی را به بیمارستان فرستاد.
تیزر تبلیغاتی بهنوش بختاری که قاسم‌خانی را به بیمارستان فرستاد. - مهراب قاسم‌خانی به دلیل خنده زیاد به این تیزرتبلیغاتی (عطر میثم) راهی بیمارستان شده بود
"اسیدپاشی اصفهان" هم‌چنان "معما"
"اسیدپاشی اصفهان" هم‌چنان "معما" - این اظهارات رییس پلیس آگاهی مسیر عجیب خود را ادامه داد تا به اینجا رسید که توپ عدم دستگیری اسیدپاش را به زمین رسانه‌ها انداخت. او گفت: "این در شرایطی بود که این فرد در شرایط زمانی آن موقع به‌دنبال حساسیت بالایی که در رسانه‌ها و جامعه ایجاد شد، در نیمه راه، از ادامه مسیرش منصرف شد."
حاشیه های مراسم ختم داود احمدی‌نژاد
حاشیه های مراسم ختم داود احمدی‌نژاد - مراسم ترحیم مرحوم داود احمدی‌نژاد برادر رئیس جمهور سابق کشورمان عصر دیروز در مسجد امام خمینی(ره) شهرک شهید محلاتی برگزار شد.
دختر شطرنج‌باز ایرانی به تیم ملی آمریکا پیوست
دختر شطرنج‌باز ایرانی به تیم ملی آمریکا پیوست - دختر شطرنج‌باز ایرانی که به دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ایران اخراج شد، به تیم ملی آمریکا پیوست.
میلیاردر ایرانی بار دیگر خودرویBMW خود را به آتش کشید
میلیاردر ایرانی بار دیگر خودرویBMW خود را به آتش کشید - فیلم / آقا این ماشینو بفروش یک پراید بخر راحت شو.
ازدواج قربانی اسید پاشی اصفهان
ازدواج قربانی اسید پاشی اصفهان - مرضیه ابراهیمی در جریان اسیدپاشی یکی از قرنیه‌هایش را از دست داد و بدنش نیز به‌ شدت آسیب دید و یک قسمت از سرش سوراخ شد.
مشاهده زندگی جدید خانم رهنما فعلآ بلامانع است / عکس
مشاهده زندگی جدید خانم رهنما فعلآ بلامانع است / عکس - عقد «بهاره رهنما» و همسرش در حرم امام رضا (ع)
تصاویر ازدواج مجدد بهاره رهنما
تصاویر ازدواج مجدد بهاره رهنما - بهاره رهنما که بیشتر کارهای او با مضمون ظنز و کمدی است . روز شنیه 4 شهریور با امیر خسرو عباسی ازدواج کرد.
فیلم حضور تینا آخوندتبار در مسابقات بوکس!
فیلم حضور تینا آخوندتبار در مسابقات بوکس! - این بازیگر ایرانی که مدتهاست خبری از حضور او در عرصه هنر نیست برای اولین بار مقابل حریف چینی مسابقه داد.
جشن تولد ۶۰ سالگی مهرانه مهین‌ترابی
جشن تولد ۶۰ سالگی مهرانه مهین‌ترابی - جمعه ۲۰ مرداد بیست و پنجمین مراسم «تولد ماه» به مناسبت سالروز تولد مهرانه مهین‌ترابی، بازیگر سینما و تلویزیون، با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی برگزار شد.
حرکات عجیب احمدی  نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان!
حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان! - حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات حمید بقایی از دوران زندان کوتاه مدتش
    پربازدیدها