پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
رابطه با مشتری کلید استراتژی شماست
حتما برای شما جالب است كه بدانید میتوان میزان فروش را بدون اضافه كردن بودجه ماركتینگ تا ۵۰ درصد افزایش داد! با مطالعه این مقاله راه و روش آن را میآموزید.
كمی به پروندههای بیمصرف مشتریان قدیمی كه فقط جا اشغال كردهاند فكر كنید. تا به حال به اینكه برای این مشتریان چه اتفاقی افتاده است فكر كردهاید؟ بسیاری از ما زمانی به چنین موضوعاتی فكر میكنیم كه درگیر مشكلات و مسائل مالی و یا مورد بازخواست از سوی مدیران رده بالای خود قرار بگیریم. می توان حدس زد آن دسته از مشتریان شما كه دیگر به سراغ شما نمیآیند، كالا و خدمات خود را از طریق دیگری تامین میكنند. این اشتباه بزرگی است كه فكر كنیم مشتریان سابق ما، بدون فعالیت و توسعه ارتباط باقی میمانند. دلایل مختلفی باعث میشود كه مشتری ما را ترك كند.
● جملات زیر از بیشترین عواملی هستند كه از مشتریان میتوان شنید:
▪ مشتریان معتقدند كه قیمتهای ما گران و غیرمنصفانه است.
▪ آنها مشكلات حلنشدهای داشتهاند.
▪ جذب رقیب ما شدهاند.
▪ آنها ما را ترك كردهاند چون احساس میكردند كه به آنها توجه كافی نداریم.
قبول این واقعیت كه مورد آخر مهمترین دلیل پشت كردن مشتریان به خدمات شماست، بسیار دشوار است. آنها احساس كردهاند كه توجهی كه به آن نیاز داشتهاند را از ما دریافت نكردهاند و رقبای ما این رفتار را با آنها داشتهاند. موضوع زمانی كاملتر میشود كه میبینیم بسیاری از مشتریان ما یا با توصیه دوستان خود از خدمات ما استفاده میكنند یا قبلا مشتری یكی از محصولات خوب ما بودهاند و مهمتر از همه به علت رابطه عمیق و دوستانهای كه با ما دارند محصولات ما را برای خرید انتخاب میكنند. با بررسی مطالب بالا، این سوال پیش میآید كه با وجود هزینههای بسیار كم حفظ مشتریانی كه حداقل یكبار خرید از ما را تجربه كردهاند چرا همیشه به دنبال مشتریان جدید هستیم؟
● به این موضوع آمارهای زیر را هم اضافه كنید:
▪ مشتری در خرید مجدد ۳۳ درصد بیشتر از مشتری جدید پول میپردازد.
▪ سرعت گسترش شهرت و اخبار ما در بین مشتریان قدیمی ۱۰۷ درصد بیشتر از این سرعت در میان افراد ناشناس است.
▪ هزینه فروش یك كالا به یك عابر ۶ برابر بیشتر از هزینه فروش همان كالا به یك مشتری است.
▪ تمركز و توجه باید به سمت كسب رضایت مشتریان كنونی شما باشد. شركتهایی كه در حفظ مشتری خود ناموفق عمل میكنند نهایتاً در تجارت خود شكست میخورند. برای شما بخشی از مهمترین نكاتی كه در بین تجارب مدیران موفق میتوان یافت را آماده كردیم، البته هر كسب و كاری شرایط خاص خودش را دارد و باید از این نكات به نحو خاصی در آن استفاده كرد. این تصمیمگیری كه كدام عامل را چگونه به كار ببندید همواره به عهده شماست:
۱) امكان ارتباط مشتریان با تلفن را فراهم كنید شماره تلفنهای زیاد به این معنی است كه توجه خاصی به مشتری داریم.
۲) به مشتری پیشنهادهایی دهید كه به نفع او باشد.
۳) سوالات معمول مشتریان را با انتشار یك جزوه پاسخ دهید.
۴) با طور مرتب با مشتری در ارتباط باشید. این كار به او این ذهنیت را میدهد كه او را فراموش نكردهاید.
۵) همیشه جانب مشتری را بگیرید و با او همدردی كنید.
۶) آدرس پست الكترونیكی در اختیار مشتریان قرار دهید و به آن پاسخ دهید. این به معنی ارتباط مداوم و دسترسی همیشگی است.
۷) سعی كنید وعدههایی كه میدهید واقعگرایانه باشد.
۸) به حرفهای مشتری خوب گوش كنید. گوش دادن به حرف مشتری یعنی دادن اطلاعات مفید به او و بهبود خدمات.
۹) به موقع به سوال مشتری جواب دهید.
۱۰) طوری وانمود كنید كه كسب و كار شما با دیگران متفاوت است.
۱۱) راههای پایین آوردن هزینه و ذخیره پول را به مشتری بگویید. قبل از اینكه او از شما در این مورد سوال كند، شما، پیشقدم شوید.
۱۲) تلفنها را كامل جواب دهید و در این كار عجله نكنید، عجله كردن مشتری را میآزارد.
۱۳) از مشتریان خود اطلاعات مورد نیاز را بگیرید و برای آنها برنامهریزی كنید.
سید حجت سید وكیلی
منبع : روزنامه تهران امروز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا دولت رهبر انقلاب کارگران حجاب پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم
کنکور سیل فضای مجازی شهرداری تهران تهران سلامت پلیس فراجا اصفهان قتل وزارت بهداشت قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو چین قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
مهران مدیری سریال تلویزیون کتاب تئاتر سینمای ایران رادیو شعر سینما انقلاب اسلامی فیلم سینمایی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه طوفان الاقصی اوکراین عملیات وعده صادق ترکیه اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی مریخ ناسا فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک اپل وزیر ارتباطات فناوری نخبگان سامسونگ
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست