شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کردها نگران تهدیدهای ترکیه


کردها نگران تهدیدهای ترکیه
تهدید نظامی اخیر تركیه متعاقب اظهارات نخست وزیر این كشور برضد «مسعود بارزانی» رییس منطقه كردستان عراق، كردهای عراق را نگران كرده است. ژنرال «یاشار بیوك انیت» رییس ستاد ارتش تركیه در اظهارات بی سابقه ای بر ضرورت دست زدن به عملیات نظامی در شمال عراق برضد كردهای مخالف تركیه تاكید كرد.
این اظهارات چند روز بعد از سخنان تند «رجب طیب اردوغان» در واكنش به اظهارات مسعود بارزانی رییس منطقه كردستان عراق مطرح شد. مسعود بارزانی پیشتر در گفتگو با شكبه خبری «العربیه» گفته بود: اگر تركیه در قضیه كركوك دخالت كند كردهای عراق نیز در دیاربكر تركیه دخالت می كنند. اردغان دو روز بعد در اظهاراتی گفت: بارزانی نباید سخنانی بر زبان آورد كه نمی تواند بار مسوولیت آن را تحمل كند .
رییس ستاد ارتش تركیه نیز در سخنانی گفت: كردهای مخالف تركیه معروف به «پ.ك.ك» در منطقه بارزان مخفی شده اند و باید دست به عملیات نظامی در شمال عراق بر ضد آنها زد. متعاقب این اظهارات منابع خبری كردهای عراق، از حضور پرتعداد نیروهای نظامی تركیه در نزدیكی مرزهای شمالی عراق خبر دادند. تركیه كه ظاهرا در حال فضاسازی برای دست زدن به این حمله است یا به اعتقاد برخی كارشناسان درصدد نوعی زهرچشم گرفتن از كردهای عراق است به همین مقدار بسنده نكرد.
روزنامه «حریت» تركیه اواخر هفته گذشته ، مسعود بارزانی را متهم كرد كه با دادن رشوه درصدد خارج كردن اجباری اقوام عرب از كركوك است. این روزنامه نوشته است كه نماینده تركیه در عراق اسناد و مداركی با خود به واشنگتن برده كه نشان می دهد حزب دمكرات كردستان به رهبری مسعود بارزانی بیش از نیم میلیون دلار به وزیر دادگستری عراق داده تا قوانینی متناسب با مطالبات كردها تدوین كند.
«هاشم الشبلی» وزیر دادگستری عراق، ریاست كمیته عالی اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق برای عادی سازی شرایط در كركوك و مناطق تماس با منطقه كردستان عراق را برعهده دارد. الشبلی كه با حمایت «ایاد علاوی» نخست وزیر سابق موقت عراق به این منصب رسید، اواسط هفته گذشته در پی فشارهایی كه بر وی وارد شد از منصب وزارت دادگستری استعفا كرد. اما وزیر امور مناطق كردنشین خارج از كردستان عراق بعد از استعفای الشبلی عنوان كرد كه الشبلی همچنان رییس كمیته عالی اجرای ماده ۱۴۰است.
این روزنامه تركیه نوشته است، حزب دمكرات كردستان نه تنها به وزیر دادگستری بلكه به دیگر مسوولین عراقی رشوه داده تا قوانین را مطابق خواست كردها تدوین كنند. این روزنامه اضافه كرده است كه حزب دمكرات كردستان همچنین برخی از اقوام عرب را با پرداخت پول متقاعد به ترك كركوك كرده است.
از سوی دیگر و بعد از اعلام حضور نظامی تركیه در نزدیك مرز عراق، تركیه اعلام كرد كه فعالیت بازرگانی مرزی را در خروجی مرزی با كردستان عراق معروف به «ابراهیم خلیل» كاهش داده و به جای آن خروجی مرزی تازه ای با سوریه گشوده است.
این تحركات تركیه، كردهای عراق را از بیم دست زدن تركیه به حمله نظامی به بهانه حضور اعضای حزب كارگران كرد تركیه در شمال عراق، نگران كرده است. تركیه با ادعای اینكه دارای توافقنامه ای امنیتی با رژیم سابق بعث است كه به آنكارا اجازه می دهد برای سركوب كردهای مخالف تركیه تا عمق ۱۰ كیلومتری وارد خاك عراق شود در طول سالهای گذشته هر از چندی دست به این حملات زده است.
این در حالیست كه مقامات كرد عراق می گویند كه اعتبار توافقنامه مورد ادعای تركیه با سرنگون شدن رژیم بعثی صدام نیز از بین رفته و تركیه هیچ بهانه ای برای این حملات نظامی ندارد. از طرفی و در پی جدی شدن مجدد تهدیدهای نظامی تركیه، مسوول دفتر روابط خارجی در دولت منطقه كردستان عراق از كشورهای عرب و دولت مركزی عراق خواست در مقابل این تهدیدها سكوت نكرده و موضع خود را اعلام كنند.
«فلاح مصطفی» در نشست خبری گفت: از دولت مركزی عراق می خواهیم موضع رسمی خود را در قبال تهدید تركیه برضد كردستان و وحدت ارضی و حاكمیت ملی عراق اعلام كند. وی اضافه كرد: از كشورهای عربی نیز می خواهیم به طور آشكار این تهدید تركیه را برضد اراضی كردستان محكوم كنند زیرا كردستان جزیی از اراضی عراق است.
در همین حال مسوول دفتر ریاست منطقه كردستان عراق نیز اتهام های اخیر تركیه مبنی بر پرداخت رشوه به مسوولان عراقی و اقوام عرب كركوك برای ترك این شهر را تكذیب كرد. «فواد حسین» گفت: كردها نیازی به پرداخت رشوه ندارند زیرا قانون اساسی عراق صراحتا چگونگی حل مشكل كركوك را در چارچوب قانون شرح داده است. «جلال طالبانی» رییس جمهوری كردتبار عراق نیز اخیرا در تماس با نخست وزیر تركیه گفته بود كه مایل است قضیه كردهای مخالف تركیه را به شیوه مسالمت آمیز حل و فصل كند.
كردها كه آرامش و ثبات كردستان را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند، معتقدند: این آرامش و ثبات را به سادگی به دست نیاورده اند و آماده اند تا برای حفظ این ثبات هرگونه سازشی را بپذیرند. اما آیا كردها حاضرند برسر حفظ این آرامش و ثبات با تركها برسر قضیه كركوك مذاكره و سازش كنند؟
این معمایی است كه روند رویدادهای آتی آن را بیشتر آشكار می كند. آنچه مسلم است آنكارا با دستاویز قرار دادن قضیه كردهای مخالف تركیه تلاش می كند كردهای عراق را برای كوتاه آمدن از مطالباتشان در مورد كركوك تحت فشار قرار دهد. در مقابل كردها نیز به نظر می رسد تهدیدهای تركیه را بسیار جدی گرفته اما آنها نیز به نظر نمی رسد در قضیه كركوك كه برای آنها بعد حیثیتی و راهبردی دارد با كسی سازش كنند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید