سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


انتقال انرژی الکتریکی


انتقال انرژی الکتریکی
انرژی تولید شده در نیروگاه ها از طریق پست های نیروگاهی تحویل خطوط انتقال و فوق توزیع شده و به مبادی شبکه های توزیع منتقل و از طریق شبكه های توزیع تحویل مصرف کنندگان نهایی می گردد . در حال حاضر سطوح متداول ولتاژ خطوط انتقال نیرو در سیستم برق رسانی ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلو ولت و برای فوق توزیع ۱۳۲ ، ۶۳ و ۶۶ کیلو ولت می باشد . انتقال انرژی الکتریکی و بهره برداری از تاسیسات مربوط به آن علاوه بر پیچیدگی خاص خود ، از دیدگاه مطالعات سیستم نیز حائز اهمیت است . مطالعات سیستم بعنوان ضرورتی برای تعیین استراتژی بهره برداری مطمئن و پایدار، چیدمان بهینه واحدهای تولیدی ، برنامه ریزی تعمیرات تجهیزات با توجه به گستره حالات مختلف و محتمل بهره برداری و در دسترس بودن و آمادگی تجهیزاتی همچون ترانس ها و تجهیزات جانبی ، تستها و تنظیم های سیستم های حفاظتی، بهره برداری بهینه از ظرفیت تولید و بهره مندی هر چه بیشتر مصرف کنندگان از برقی مطمئن و با کیفیت مناسب مطرح می باشد .
۱) توسعه شبکه های انتقال و فوق توزیع متناسب با افزایش ظرفیت تولید
در سال ۱۳۸۳ ، کل انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه های کشور از طریق خطوط انتقال نیرو ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلو ولت و خطوط فوق توزیع ۱۳۲ ، ۶۳ و ۶۶ کیلوولت، به مبادی شبکه فوق توزیع و شبکه های صنایع بزرک تحویل گردیده است. با افزایش ظرفیت نیروگاهی در سال ۱۳۸۳ به مقدار۲۹۷۱ مگاوات ، طول خطوط انتقال نیرو به میزان ۱۳۱۱ کیلومتر مدار ، طول خطوط فوق توزیع به میزان ۱۹۴۸ کیلومتر مدار، ظرفیت ترانسفورماتورهای پست های انتقال نیرو به میزان ۳۴۸۶ مگاولت آمپر و ظرفیت ترانسفورماتورهای پست های فوق توزیع به میزان ۳۲۰۲ مگاولت آمپر افزایش یافته است .
شایان ذکر است ، با توجه به درصد رشد سالیانه افزایش نیروگاه ها در کشور در طی برنامه سوم، توسعه تاسیسات انتقال نیرو بدلیل عدم تامین منابع مالی از رشد کمتری برخوردار بوده است که لازم است برای حفظ ایمنی شبکه انتقال نیرو در طی برنامه چهارم این کمبودها جبران گردد .
۲) به روز رسانی شبکه انتقال و فوق توزیع موجود
اما از نظر به روز رسانی شبکه های موجود انتقال و فوق توزیع نیرو باید توجه داشت که بیش از ۳۰ سال از عمر بخشی از این تجهیزات و تاسیسات می گذرد. چنین تجهیزاتی از نظر همخوانی و كارآیی مشخصات با توجه به شرایط کنونی شبكه، وفق با شرایط محیطی و جوی منطقه و هزینه های متعارف نگهداری ، مناسب نبوده و حتی در بعضی مواقع شبكه را نیز با مشكلاتی مواجه می نماید. لـــذا در سال های اخیــر اقدامات لازم جهت رفع این گونه مشکلات در قالب پروژه های اصلاح و بهینه سازی خطوط و پست های انتقال نیرو در شرکت های برق منطقه ای آغاز گردیده و در این راستا به منظور ایجاد هماهنگی لازم در رابطه با اقداماتی که قرار است انجام پذیرد، دستورالعمل های مدونی تهیه و جهت اجـــرا به شرکت های برق منطقه ای ابلاغ گردیده است . این اصلاحات و دستورالعمل های تهیه شده بر پایه سه محور جایگزینی ، بازسازی و احیا و نگهداشت استوار است . با توجه به این دستور العمل ها ، معاونت بهره برداری شرکت های برق منطقه ای بر اساس مطالعاتی که انجام خواهند داد ، تجهیزاتی که در حوزه مدیریت آنها از نظر جریان اتصال کوتاه و سطح عایقی و سایر عوامل اساسی با وضعیت موجود شبکه و ماموریت تعیین شده برای آن همخوانی نداشته و پاسخگوی انتظارات بخش انتقال نیرو نمی باشند را شناسایی و پس از هماهنگی با معاونت بهره برداری شرکت مادر تخصصی توانیر و کسب تاییدیه و تخصیص بودجه، نسبت به اجرای پروژه اصلاحی بر مبنای سه محور اشاره شده در فوق اقدام خواهند نمود. لازم به توضیح است که اخذ تاییدیه منوط به ارایه گزارش کامل حاوی : ملاحظه اولیه ، ارزیابی اطلاعاتی و اقتصادی پروژه پیشنهادی و بازدید محلی مواردی که به اصلاح نیاز دارد توسط کارشناسان خبره می باشد اجرای پروژه نهایتا" تحت نظارت مستمر معاونت بهره برداری شرکت توانیر انجام می پذیرد .
در سال ۱۳۸۲در راستای بهبود وضعیت و افزایش ایمنی شبكه برق کشور، گروه های تخصصی ششگانه تحت نظارت كمیته نظارت برحوادث شبكه وزارت نیرو و كمیته راهبردی شركت توانیر اقدامات لازم در زمینه بررسی شبكه سراسری انتقال نیرو و شناسایی ضعف ها انجام داده و اقدامات اصلاحی زیر را پیشنهاد نموده اند :
الف) برنامه كوتاه مدت و ضربتی اصلاح وضعیت پست های حساس شبكه سراسری
در مرحله نخست معیارهای لازم جهت تعیین و تشخیص پست های حساس تعریف گردید. در تعیین این معیارها سه محور اصلی در ساختار پست از قبیل بهره برداری، حفاظت و كنترل، تجهیزات پست به صورت جداگانه در نظرگرفته شد و الگوهای لازم برای هر یک از آنها مشخص گردید و در نهایت مقایسه پست ها بر اساس این الگوها صورت پذیرفت. در این راســــتا با تــوجه به تعریف جامع ارایه شده برای " پست حساس " با در نظر گرفتن تمامی جوانب موجود ، مجموعا" ۱۳ شاخص برای پست های حساس تعریف شد و در مرحله بعدی، با توجه به این واقعیت که هر معیار و شاخص می تواند در حساسیت پست تعیین كننده باشد ولیكن درجه اهمیت همه شاخص ها یکسان نیست و با لحاظ نمودن ضریب متناسب با درجه اهمیت هر یک از این شاخص ها، می توان نتایج جامع تری گرفت . در این راستا به هر یک از شاخص ها بر حسب درجه اهمیت آنها ضریب وزنی تخصیص داده شد و در نهایت با معدلگیری و با جمع آوری اطلاعات از شرکت های برق منطقه ای و تکمیل جداول برای اکثر پست های انتقال نیروی موجود در شبکه، فهرست پست های حساس بر اساس شاخص های حساسیت استخراج گردید. به دلیل اهمیت موضوع و ضرورت نگرشی فراگیر به موضوع تعیین پست ها ی حساس، علاوه بر شاخص های تعریف شده، از نقطه نظرات دفتر فنی و دفتر برنامه ریزی شبکه شرکت توانیر و شرکت مدیریت شبكه نیز استفاده شد و پس از بررسی های لازم در نهایت یازده پست از نقطه نظر حسـاس بودن در اولویت اول و بیست و دو پست در اولویت دوم اقدامات اصلاحی قـــرار گرفته اند و پس از تعیین پست های حساس، بازرسی ها براساس معیارهای بهره برداری ، حفاظت و كنترل و تجهیزات صورت پذیرفت و در مجموع کلیه این اقدامات به گزارشی تحت عنوان " بهبود پست های حساس با اولویت اول در یک دوره دو ساله " منجر گردید . در رابطه با پست های حساس با اولویت دوم نیز پس از اصلاح پست های حساس با اولویت اول ، طی یک برنامه زمان بندی شده توسط شرکت ها اقدام به اصلاح آن ها خواهد شد . برای عملیاتی شدن اقدامات اصلاحی مد نظر برای پست های حساس با اولویت های اول و دوم اقدامات زیر به اجرا گذارده خواهد شد و تلاش بر این است تا کلیه اقدامات اصلاحی به مرور در طی برنامه چهارم توسعه اجرا گردد.
▪ تعیین مجری طرح
▪ تامین منابع و مبادله موافقت نامه ها با شرکت های برق منطقه ای
▪ تهیه و تدوین برنامه زمان بندی اجرای پروژه ها
ب) برنامه میان مدت بهبود پایداری و افزایش ایمنی شبکه
این برنامه در قالب مطالعات جامع شبکه با انتخاب پیمانكار ذیصلاح خارجی برای مطالعه ، پایداری و هماهنگی حفاظت های شبکه سراسری ، تدوین استراتژی کنترل شبکه سراسری ، به روز آوری امکانات مخابراتی و نرم افزاری و سخت افزاری مرکز دیسپاچینگ ملی در حال پیگیری است .
● تعمیرات خطوط انتقال نیرو :
در چند سـال اخیر با اجرای برنامه ارزیابی شركتها و اهمیت دادن به برنامه ریزی تعمیرات به عنوان شاخص مثبت از عملکرد شرکت ها ، اقداماتی از طرف هر شركت بصورت مجزا انجام پذیرفته است و برخی از آنان تا حدودی در امر برنامه ریزی تعمیرات موفق بوده اند ولیکن با توجه به یکپارچگی شبکه انتقال و اینکه امکان خروج هر خط برای تعمیرات به حساسیت آن در شبکه و شرایط تولید و مصرف پیرامون آن بستگی دارد، عملا" برنامه ریزی تعمیراتی خطوط انتقال در سطح برق رسانی منطقه ای با مشکلاتی مــواجه است به عبارت دیگر اصولا" بررسی بلوکی سیستم در تعیین شرایط حاد سیستم روش مناسبی نخواهد بود برای برنامه ریزی خــــروج هر خط از شبکه، بررسی شرایط واقعی كل سیستم امری است ضروری كه این امر در حوزه فعالیت های شرکت های برق منطقه ای نبوده و به تصمیم گیری در سطح ستادی صنعت برق دارد . از سوی دیگر به علت کمبود پرسنل متخصص، ابزار کافی برای تعیین شرایط کلی شبکه و نرم افزار لازم جهت شبیه سازی و انجام محاسبات، برنامه های تعمیراتی اولویت بندی شده و با هدف واگذاری بخشی ازمطالعات و برنامه ریزی به دیسپاچینگ های مناطق( كه خود با معضل کمبود پرسنل و ابزار كافی و نرم افزارهای محاسباتی مواجه هستند) ، تنها آن دسته از برنامه هایی كه لازم است در ستاد و در دفتر برنامه ریزی و مطالعات سیستم شركت مدیریت شبكه بررسی می گردند .
با توجه به گستردگی شبكه سراسری ، مسایل و مشكلات مطرح شده تنها با برنامه ریزی جامع و مدون و اجرای طرح های اساسی قابل حل می باشد . در این راستا دفتر برنامه ریزی و مطالعات سیستم شرکت مدیریت شبکه ضمن بررسی موارد فوق الذكر و با توجه به ساختار كنونی دیسپاچینگ ملی و مناطق و بر اساس دستورالعمل های ثابت بهره برداری، طرحهایی جهت مكانیزه نمودن گردش كار و ارسال درخـــواستها از طریق ارتباطات كامپیوتری پیش بینی نموده كه در حال تدوین و تكمیل می باشد.
● هزینه های انتقال و دیسپاچینگ:
به منظور شفاف سازی و استفاده از روش یكنواخت در محاسبه هزینه های انتقال نیرو ، با توجه به برون سپاری فعالیت های نگهداری و تعمیرات، شرکت های برق منطقه ای با همکاری متخصصان دفتر فنی شبكه و دفتر بودجه و نظارت شرکت توانیر روش مشخصی را تدوین ، و با ابلاغ آن به تمامی شرکت ها خواستار محاسبه هزینه های انتقال نیرو بر آن مبنا گردیده اند . در این روش ، هزینه های جاری انتقال و دیسپاچینگ شركت های برق منطقه ای به صورت زیر طبقه بندی می گردد :
▪ هزینه های نگهداری و تعمیرات (نت) شبكه انتقال و فوق توزیع
▪ هزینه های پرسنلی و خدماتی بهره برداری پست های انتقال و فوق توزیع
▪ هزینه های پرسنلی و خدماتی بهره برداری مراكز دیسپاچی(AOC۱ & RDC۲)
▪ هزینه های پرسنلی و خدماتی حوزه ستادی معاونت های بهره برداری شرکت ها
▪ هزینه های مواد مصرفی لوازم یدكی
▪ سایر هزینه ها
در این روش، هزینه های بخش نگهداری و تعمیرات بر اساس حجم تجهیزات و بخش های بهره برداری پست ها ، مراکز دیسپاچینگ و حوزه ستادی براساس دستور العمل های صادره و چارت سازمانی مصوب نیروی انسانی محاسبه می گردد .
نمودار زیر میزان و سهم هر یک از این عوامل را در کل هزینه ها برای سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ ارائه می نماید .
شایان ذکر است اکنون پس از گذشت سه دوره از بکارگیری این سیستم برای محاسبه بودجه جـــاری انتقال و دیسپاچینگ شرکت های برق منطقه ای ، ارایه هزینه ها بصورت تفکیک شده فوق برای شرکت های برق منطقه ای میسر نمی باشد. لذا در این زمینه تمهیداتی فراهم آمده است تا براساس ماده ۱۴۴ قانون برنامه چهارم توسعه با نمونه ( pilot ) قراردادن بعضی از شرکت ها ، هزینه تمام شده فعالیت ها در بخش های انتقال و دیسپاچینگ محاسبه گردد ضمن آنکه از این طریق کارآیی و بهره وری و در مجموع خدمات نگهداری و تعمیرات به نحو مطلوبتری ارایه خواهد شد .● ساخت داخل تجهیزات خطوط و پست های انتقال و فوق توزیع
فعالیت های وزارت نیرو تا قبل از سال ۱۳۵۷ محدود به تولید برخی از انواع كنتورهای برق و ترانسفورماتورهای توزیع توسط شركت های وابسته به آن بوده است و برای تولید ترانسفورماتورهای فوق توزیع ، برج های انتقال نیرو و تولید انواع مقره ها نیز برنامه ریزی هایی انجام شده بود . همچنین برخی از انواع كابل ها و تابلوهای فشار متوسط و فشار ضعیف توزیع نیز توسط بخش خصوصی تامین می شده است . به استثنای موارد یاد شده صتعت برق برای تامین تمامی تجهیزات مورد نیاز، پست ها و خطوط انتقال و فوق توزیع به خارج از كشور متكی بوده است . از سال ۱۳۶۸ فعالیت های وزارت نیرو در بخش صنعت برق را می توان در چهار زمینه مشخص زیر تقسیم بندی نمود :
▪ مدیریت شركت های در حال بهره برداری كه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت برق را به عهده دارند
▪ سرمایه گذاری های جدید در جهت تولید تجهیزات مورد نیاز
▪ ایجاد شركت های مهندسی و بازرسی
▪ ایجاد نهادهای پیمانكاری و مدیریت پروژه
وزارت نیرو در راستای سیاست های فعال نمودن پتانسیل های پراكنده ساخت داخل در جهت تامین تجهیزات خطوط و پست های انتقال و فوق توزیع نسبت به سرمایه گذاری در بخش خصوصی فعال اقدام نموده و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنعت برق از این طریق با حداقل سرمایه گذاری به مرحله بهره برداری رسیده است . وزارت نیرو با توجه به تملك ۴۹ درصد از سهام این گروه از شركت ها، مدیریت آنها را تحت پوشش قرارداده و در این راستا موفق به اجرای طرح های توسعه ای زیادی شده است كه از جمله آنها می توان به طراحی و تولید انواع ترانسفورماتورهای انتقال و فوق توزیع، مقره ها، دیژنگتورهای ۳۳ كیلوولت، كنتورهای كارتی ، پایه های انتقال نیرو و انواع تابلوهای برق اشاره نمود .
● تاسیس شرکت مدیریت شبکه برق ایران
در سال های اخیر با توسعه سریع اقتصادی و افزایش روزافزون جمعیت جهان، تقاضا برای مصرف الکتریسته نیز در کل جهان افزایش یافته است . از سوی دیگر اعتقاد کلی بر این است که وجود بازار رقابتی ، عرضه انرژی برق مورد نیاز جوامع بشری را به شکلی کاراتر میسر می سازد زیرا در یک بازار رقابتی شرکت های تولید کننده انرژی الکتریکی سعی در کسب سهم بیشتری از بازار نموده و در این راه جهت جلب نظر مشتریان سعی در بهبود کیفی برق تحویلی و با قیمت مناسب تر خواهند داشت .
هدف از تجدید ساختار صنعت برق در کشور های درحال توسعه و از جمله ایران عبارتند از :
▪ تقاضای روزافزون برق و عدم تواناییهای دولت در سرمایه گذاری و تامین بودجه متناسب با تقاضای برق که از طریق تجدید ساختار سعی در جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای افزایش عرضه انرژی الکتریکی می شود .
▪ به علت وجود انحصار طبیعی در صنعت برق رقابت سالم در عرصه های تولید ، انتقال و توزیع وجود ندارد و تجدید ساختار می تواند ضمن ایجاد رقابت ، کارآیی این صنعت را نیز افزایش دهد .
▪ شفاف سازی روابط مالی و مشخص شدن هزینه واقعی انرژی الکتریکی
برای اصلاح ساختار صنعت برق ، عبور از ۸ مرحله شناخته شده زیر پیشنهاد می گردد که این مراحل ، به علت تفاوت های ذاتی کشورها و تفاوت شرایط اقتصادی آنها نمی تواند در همه جا یکسان باشد ولیکن می توان آنها را به عنوان چارچوب کلی در نظر گرفت :
۱) جدا سازی عمودی یعنی جداسازی بخش های تولید ، انتقال و توزیع از یکدیگر
۲) ایجاد بازار عمده فروشی برق
پس از جداسازی عمودی، انحصار در هر یک از بخش های تولید، انتقال و توزیع نیز باید از میان برداشته شود و قیمتها بدون دخالت دولت توسط مکانیزم بازار واز طریق فشارهای رقابتی بین تولید کنندگان و از طریق باز عمده فروشی برق تعیین گردد .
۳) تضمین دسترسی به شبکه انتقال
این سوال که چه کسی حق دسترسی به شبکه انتقال و توزیع را دارد از سوالات اساسی در عرصه اصلاحات صنعت برق می باشد . بر طبق قانون بازار برق ، حق دسترسی به شبکه برق بایستی محترم شمرده شده و هر تبعیضی در بین خرده فروشان و یا تولید کنندگان که باعث عدم اطمینان آنان برای ورود به بازار برق خواهد شد از بین برود .
۴) ایجاد یک ناظر مستقل چون دخالت دولت در امر نظارت بر برق موجب انحراف در تضمین منابع خواهد شد مسئولیت نظارت را باید به شرکت یا سازمانی مستقل که به صورت حرفه ای و شفاف عمل می کند سپرد . ناظری که انتخاب شده باید مسئولیت نظارت بر ورود تولید کنندگان و خرده فروشان به بازار برق ، دسترسی آزاد به شبکه ، قیمت گذاری ، تدوین استاندارد های خدماتی و حمایت از مصرف کنندگان را بپذیرد .
۵) در نظر گرفتن مسایل مربوط به اصلاحات در قانون
حد و حدود انجام اصلاحات در صنعت برق باید بطور مشخص و دقیق در قانون معلوم گردد تا امنیت و تداوم حضور سرمایه گذاران در عرصه صنعت برق تضمین گردد . از سوی دیگر به دلیل پیچیدگی بازارهای برق از نظر فنی ، ایجاد چنین بازارهایی نیازمند یک سری اصلاحات قانونی و ساختاری است که با توجه به سیستم قانونی که بایستی بازار بر اساس آن اداره شود بسیار حایز اهمیت است .
۶) حمایت از تولیدکنندگان مستقل برق
واگذاری مالکیت شرکت های دولتی به بخش خصوصی برای دولت مشکل است اما دعوت از بخش خصوصی برای ایجاد ظرفیت اضافی تولید از طریق انجام پروژه های مستقل تولید برق امری مناسب به نظر می رسد . بنابراین دولت در تحقق اهداف تجدید ساختار صنعت برق باید از این خط مشی حمایت نماید .
۷) توجه به تسهیل مشارکت بخش خصوصی ، ثبت شرکت ها و خصوصی سازی
۸) کسب حمایت عمومی
با توجه به مراحل فوق شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اهدافی به شرح زیر تاسیس گردید :
▪ راهبری و پایش بهره برداری از شبکه تولید و انتقال برق کشور به منظور حفظ پایایی و امنیت شبکه و تامین مطمئن برق
▪ فراهم ساختن امکان دسترسی به شبکه برق کشور برای متقاضیان اعم از دولتی یا غیر دولتی به منظور خرید و فروش و یا جابه جایی ( ترانزیت ) برق
▪ برقراری شرایط خرید و فروش رقابتی برق و ایجاد ، اداره و توسعه بازار و بورس برق
▪ اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات لازم در راستای حصول اطمینان از تامین برق ، گسترش مشارکت بخش غیر دولتی و توسعه رقابت در تولید و توزیع برق در چارچوب سیاست های وزارت نیرو
● وضعیت فعلی شبکه و اهداف طرح مطالعات جامع شبکه برق ایران
جهت توسعه شبکه سراسری برق ایران در پاسخگویی به رشد و توسعه اقتصادی کشور ، رشد مصرف سالانه برق ، تامین برق مطمئن ، حفظ پایایی و امنیت شبکه و جلوگیری از بروز حوادث روزهای ۳۰/۲/۱۳۸۰ و ۱۲/۱/۱۳۸۲ که موجب خاموشی های گسترده در سطح شبکه سراسری گردیدند ، مطالعات جامع شبکه برق ایران ضروری گردیدو در این راستا به منظور مطالعه یکپارچه شبکه سراسری ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلو ولت و برای یافتن نقاط ضعف شبکه و اصلاح آن ، مطالعه و اجرای تنظیم هماهنگ رله های حفاظتی ، مطالعه و بکارگیری سیستم های حفاظتی مخصوص و قطع بار ، مطالعه ، تنظیم و اصلاح سیستم های مخابراتی دیسپاچینگ ملی و منطقه ای و انتقال دانش فنی مراحل فوق ، وزارت نیرو و شركت توانیر را بر آن داشت تا مذاکــــراتی با شرکت های بین المللی انجام دهند که در نهایت با برگزاری مناقصه ، شرکت زیمنس به عنوان پیمانکار جهت انجام این پروژه انتخاب گردید . هدف از انجام این مطالعات، بررســـی و مطالعه شبكه سراسری برق كشور در سطح ولتاژهای ۴۰۰ و ۲۳۰ و بخش های مهم شبكه ۱۳۲ كیلوولت می باشد. طرح مذكور شامل بخش های مطالعات شبكه،مطالعات حفاظت، بهره برداری ، مراكز دیسپاچینگ و اسكادا ، آموزش و انتقال دانش فنی ، بكارگیری ابزارها و نرم افزارهای جدید و همكاری های آینده می باشد . تفصیل اهداف طرح مطالعات جامع شبكه برق ایران به شرح زیر است :
در بخش مطالعات شبکه اقداماتی به شرح زیر انجام خواهد شد :
▪ جمع آوری اطلاعات و بروز رسانی آنها
▪ مطالعات حالت های دائم شبکه شامل شرایط اتصال کوتاه ، مطالعات پخش بار و تجزیه و تحلیل توان راکتیو و روش های جبران سازی
▪ مطالعات دینامیکی شامل پایداری حالت دائم ، پایداری دینامیکی ،حذف بار
▪ هماهنگی عایقی
▪ مطالعات قابلیت اطمینان
▪ ارائه پیشنهاداتی به منظور توسعه و ارتقا شبکه
در بخش مطالعات حفاظت موارد زیر انجام خواهد شد :
▪ جمع آوری اطلاعات بروز شده تجهیزات حفاظتی و فلسفه تنظیم های فعلی
▪ بررسی و اعلام نظر در مورد تنظیم های فعلی و تعیین تنظیم های جدید
▪ تجزیه و تحلیل مفاهیم حفاظتی موجود و ارائه پیشنهاداتی به منظور تهیه و ارائه منش های حفاظتی جدید
▪ بررسی حوادث شبکه به منظور جلوگیری از تکرار حوادث
▪ تعیین تجهیزات مورد نیاز برای ارتقا پایایی و امنیت شبکه تا سطح قابل قبول و تعیین نقاط ضعف شبکه و ارایه راهکارهای لازم به منظور رفع مشکلات آنها
برای بخش بهره برداری اقلام زیر منظور گردیده است :
▪ بررسی وضعیت موجود بهره برداری و تهیه سیستم کد گذاری پیشنهادی برای شبکه برق ایران ، تهیه و اصلاح دستورالعمل ها با استفاده از تجارب شرکت های معتبر بین المللی همانند شرکت های بهره بردار شبکه RWE , Bewag کشور آلمان جهت بهره برداری مطمئن از شبکه ، باز برقراری سریع و مطمئن شبکه در صورت بروز حادثه و ارائه پیشنهادات لازم به منظور سازماندهی جدید شبکه و آموزش اپراتورهای بهره برداری و مرکز کنترل
در بخش مراکز کنترل دیسپاچینگ و سیستمهای اسکادا :
▪ در زمینه مراکز کنترل دیسپاچینگ و سیستم های اسکادا نیز مطابق مفاد قرارداد ، وضعیت موجود مراکز دیسپاچینک در شبکه ایران مورد بررسی قرار گرفته و اسناد مناقصه برای مراکز کنترل دیسپاچینگ و سیستم اسکادا تهیه می گردد. در نهایت گزینه های مختلف مخابراتی بررسی و بهترین گزینه مد نظر قرار می گیرد .
در بخش مخابرات :
▪ تجزیه و تحلیل سیستم های موجود مخابراتی ، بررسی نیازهای آینده شبکه به سیستم های جدید مخابراتی و مدرنیزه کردن سیستم مخابراتی انجام می گردد .
در بخش آموزش و انتقال دانش فنی :
▪ آموزش تیم های برنامه ریزی و حفاظت و نیز کنترل و بهره برداری و آموزش نرم افزارهای ارایه شده توسط زیمنس مورد توافق می باشد تا بدین ترتیب زمینه انتقال دانش فنی انجام مطالعات فوق به کارشناسان صنعت برق فراهم گردد و نهایتا" پس از پایان مطالعات ، تیم های کارشناسی آموزش دیده صنعت برق بتوانند مستقلا" در مراحل بعدی انجام مطالعه و تنظیمات شبکه را مشابه پروژه مذکور به عهده گرفته تا پایداری و امنیت شبکه در سطح قابل قبول و مطلوبی حفظ گردد .
[۱]-Area Operating Center
[۲]-Regional Distribution Center
منبع : شرکت توانیر


همچنین مشاهده کنید