جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تصویر پلوسی از نزدیک


تصویر پلوسی از نزدیک
«آقای رئیس جمهور با شما هستیم، ما به مدیریت جدیدی در راهبری جنگ عراق نیاز داریم. بهتر است شما هم بیایید و با ما همفکری کنید تا راه بهتری پیدا کنیم» و «امشب ما تاریخ را از نو ساختیم، کمی حوصله کنید، پیشرفت می کنیم ». این گفته های کسی است که در ادامه بیشتر از او می خوانید.
نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا؛ زنی با بیش از ۴ دهه تجربه و فعالیت سیاسی، سیاستمداری برجسته، زنی پرانرژی و مادر یک خانواده پراولاد که کارهای زیادی برای موفقیت و کامیابی دموکرات ها انجام داده است. کسی که اسم حقیقی اش، نانسی دالساندراست. سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا که از سال ۲۰۰۲ نیز سمت رهبری دموکرات ها در کنگره را در اختیار داشته و اکنون رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده است.
نانسی پلوسی، متولد ۲۶ مارس ۱۹۴۰ در بالتیمور، ایالت مریلند است و نخستین زن در تاریخ سیاسی آمریکاست که توانسته ریاست حزب پرطرفدار را از آن خود کند. او فرزند توماس دالساندرا جی آر است که در سال های ۱۹۴۷ - ۱۹۳۹ جزو نمایندگان مشهور کنگره آمریکا بود. البته پدرش از ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۹ شهردار بالتیمور نیز بوده است.
برادرش هم توماس جی دالساندرا از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ شهردار همین شهر ایالت مریلند بود. کمتر سیاستمدار زنی را می توان در ایالات متحده یافت که تا این حد مورد حمایت و اعتماد گروه ها، انجمن ها و تشکل های سیاسی باشد.
نانسی پلوسی اما در این زمینه یک استثنا محسوب می شود، زیرا که تشکل های کارگری، فعالان محیط زیست، بنیادهای صلح و انجمن های فعال در زمینه سلامتی انسان و... طی چند سال اخیر از او و حزب متبوعش دفاع کردند. اگرچه می توان حرکت های پلوسی را در دو گروه فرآیند و پیامد مورد ارزیابی قرار داد، اما آنچه اهمیت دارد، پیامد حرکت های شطرنج گونه و توام با دوراندیشی اوست، نه فرآیندی که طی کرده است. پیامد تئوری های او و حامیانش را می توان در برجسته شدن نام سناتور «هیلاری رادهم کلینتون» جست وجو کرد.
گزینه ای که گفته می شود اگر اتفاق خاصی در ماه های آتی روی ندهد و بتواند اوراک اوباما را پشت سر بگذارد باید او را کاندیدای اصلی دموکرات ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ دانست.
پلوسی گام های متعددی در جهت بازیابی جایگاه از دست رفته دموکرات ها برداشته است که از آن میان می توان به سرمایه گذاری در زمینه پروژه های تحقیقاتی پژوهشی برای یافتن راه حل مبارزه با بیماری هایی چون ایدز و بیماران نخاعی اشاره کرد. موسسه تحقیقاتی پلوسی در زمینه کمک به بیماران ایدزی هم اکنون با انرژی بیشتری در این زمینه به فعالیت خود ادامه می دهد.
دیگر فعالیت پرسروصدای پلوسی به تلاش برای بهتر شدن اوضاع بیمه شهروندان آمریکایی برمی گردد. بسیاری از سیاستمداران و منتقدان سیاسی، فعالیت های او را به موسیقی بی کلام تشبیه می کنند که در هر سرزمینی استفاده می شود و جالب اینجاست که با روند آن سرزمین نیز هارمونی خاصی پیدا می کند، چراکه کلامی ندارد و نیازی به ترجمه واژه ها ندارد.
او در زمینه بهبود شرایط بیمه به گسترش چند شرکت بیمه گذار نیز کمک کرد تا ثابت کند دموکرات ها از هدف گذاری قدرتمندی در انتخابات برخوردارند. وی بارها و بارها در سخنرانی هایش اعلام کرده با استراتژی بوش برای حضور سربازان آمریکایی در عراق مخالف است و از این رو وی از حالا یکی از برگ های برنده را برای حزب متبوعش به دست آورده است.
او با توجه به پیشینه سیاسی خانوادگی اش از سوی کنگره نشین های آمریکا بارها و بارها مورد حمایت قرار گرفت تا اینکه در پی پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره در ۷ نوامبر سال گذشته، اعلام کرد؛ «امشب تاریخ را از نو ساختیم» و این چنین بر مسند ریاست عالی ترین نهاد قانون گذاری آمریکا تکیه زد. او را یکی از فعالان صلح معرفی می کنند، چراکه در سخنرانی هایش در آمریکا و کشورهای دیگر، بارها با تولید سلاح در راستای جنگ افروزی مخالفت کرده است.
پس از حملات یازدهم سپتامبر، او رهبری و هدایت نیروی فدرال آمریکا را در بخش تحقیق و پژوهش به عهده داشت. اگرچه این تحقیقات در پرونده محرمانه سازمان ضدجاسوسی آمریکا طبقه بندی شد، اما پلوسی از آن به عنوان سکوی پرتاب خودش استفاده کرد. از فعالیت های بشردوستانه او نیز می توان به سفرهایش به چند کشور آسیایی در راستای احقاق حقوق شهروندی و حقوق بشر چینی ها نام برد. او در گفت وگو با شبکه «ان.بی.سی» اعلام کرد؛ اگرچه آمریکا و چین می توانند شریکان خوبی برای هم باشند، اما وضعیت حقوق بشر در این کشور، چندان که باید و شاید مناسب نیست.
به هر حال پلوسی از ۱۹۸۷ به عنوان نماینده چند کلانشهر به کنگره آمریکا راه پیدا کرد و از ۱۹۸۹ عضو عالیرتبه کمیسیون بین الملل فعالیت های اقتصادی آمریکا و یکی از مجریان سیاست های پولی بانک جهانی است.پیشنهادهای او برای گسترش اقتصاد جهانی و همین طور جهانی سازی در آمریکا و جامعه بین الملل به «لوایح اصلاحی پلوسی» معروف هستند.وی به تازگی ریاست کمیته بررسی روابط اقتصادی آمریکا و چین را نیز از آن خود کرده است.
● تا امروز
نانسی پلوسی تحصیلات خود را در کالج واشنگتن دی سی به سال ۱۹۶۲ به پایان رساند. او و همسرش پل پلوسی، ساکن سانفرانسیسکو هستند. در سانفرانسیسکو او را یک سیاستمدار مطرح می شناسند، او به مدت چندین سال خانه دار بود، اما همیشه برای حزب دموکرات در مبارزات انتخاباتی داوطلب بود. در سال ۱۹۷۹ وی برای مبارزات انتخاباتی جفری براون فرماندار کالیفرنیا تلاش کرد. به خاطر ارتباطات سیاسی وی در مریلند، از وی خواسته شد تا مبارزه ای را برای براون سازماندهی کند.
تجربه پلوسی به محبوبیت او افزود و در سال ۱۹۷۷ بود که وی رئیس بخش شمالی حزب دموکرات کالیفرنیا شد و ۴ سال بعد به عنوان رئیس کل این ایالت انتخاب شد. وی پس از آن در پست حزب ملی به عنوان رئیس مالی برای انتخابات کنگره در سال ۱۹۸۶ خدمت کرد. توانایی های رهبری پلوسی در اواسط دهه ۱۹۹۰ نمایان شد و آن زمانی بود که جمهوریخواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا برای نخستین بار در تاریخ ۴۰ ساله به دست آوردند.
بسیاری از این نمایندگان جمهوریخواه دارای دیدگاه های محافظه کارانه شدیدی بودند. در مقابل پلوسی تلاش کرد تا نمای آشکارتری را در مخالفت با آنها نشان دهد. وی در اکتبر سال ۲۰۰۱ به عنوان قانون گذار اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد که وظیفه وی اطمینان از حضور نمایندگان و اجرای سیاست های این حزب بود. یک سال بعد، وقتی که ریچارد گپ هارت، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا، استعفا کرد، پلوسی فرصت خوبی به دست آورد.
گپ هارت به عنوان رهبر رسمی دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا خدمت می کرد.پلوسی برای این سمت نامزد شد و دموکرات ها با ۱۷۷ رای در برابر ۲۹ رای برای رقیب وی، او را انتخاب کردند. پلوسی به عنوان رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا ۲۰۶ دموکرات را در مخالفت با سیاست های کاخ سفید و کنگره جمهوریخواه رهبری کرد.
نانسی توانست خود را به عنوان جایگزین سالا برتون معرفی کند که دموکرات ها، پس از مرگش، خلاء او را حس می کردند. وی پیش از تصدی این پست مهم، به مدت یک سال طراح تئوری های دموکرات ها بود و از سال گذشته میلادی به این سو، توانست خود را در هیات سخنگوی حزب در کنگره آمریکا مطرح کند.وی منتقد سیاست های بوش بوده و همچنین نگرانی هایی را در زمینه جنگ عراق اعلام کرده است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید