پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ / Thursday, 18 October, 2018

جست‌و‌جو، کلید حل معما در اینترنت


جست‌و‌جو، کلید حل معما در اینترنت
● اشاره:
اینترنت شبكه‌ای بسیار گسترده است و حاوی مطالب زیادی در موضوعات گوناگون. این رسانه جدید كه انقلابی در زمینه اطلاعات ایجاد كرده قرن نوین را به قرن اطلاعات بدل نموده است. اگر در گذشته یافتن مطالب مورد نیازمان احتیاج به مسافرت و یا صرف وقت زیادی داشت و سخت بود، امروزه با نشستن در پشت كامپیوتر و اتصال به شبكه جهانی اینترنت آن اطلاعات و دانش در اختیار ما قرار می‌گیرد. اما چگونه می‌توانیم در بین این حجم اطلاعات در این رسانه مطلب مورد نظر خود را بیابیم. جست‌وجو كلید حل این معماست.
● ابزار‌های جست‌وجو
همان طوركه فهرست مطالب و نمایه‌ها ابزارهای اصلی برای دسترسی به محتوای كتاب‌ها و مجلات به شمار می‌روند، ابزارهای كاوش نیز جست‌وجو و بازیابی منابع اطلاعاتی موجود در شبكه اینترنت را تسهیل می‌نمایند. هر كدام از ابزارهای كاوش، محتوا، پوشش و واسط منحصر به فرد خود را دارند و برای استفاده از آنها و همچنین انجام جست‌وجوی موفق و مفید در آنها باید از مجموعه‌ای از اصول و قواعد جست‌وجو در این ابزارها آگاه بود.
آشنایی با این ابزارها برای جست‌وجوگران اطلاعات در اینترنت امری ضروری می‌باشد و لازم است. ضمن شناسایی ابزارهای كاوش اینترنت در حوزه‌های مختلف، با روش‌های جست‌وجو در آنها آشنا شده و مناسب‌ترین آنها را برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود انتخاب نمایند.
● ابزارهای كاوش اینترنت در یك دسته‌بندی كلی در دو دسته موتورهای جست‌وجو و راهنماهای موضوعی تقسیم‌بندی می‌شوند.
۱) راهنماهای موضوعی وب (Web Directory): راهنماهای وب یكی از مهم‌ترین ابزارهای كاوش در اینترنت به شمار می‌روند كه گزینشی بوده و منابع آنها بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند. در این ابزارها جست‌وجو را می‌توان در ساختار موضوعی و به صورت سلسله مراتبی انجام داد.
راهنماهای وب بر خلاف موتورهای جست‌وجوی كلید واژه‌ای، امكان دسترسی سریع و مناسب به اطلاعات معتبر و ارزشمند تحلیل شده را منطبق با نیازهای مخاطبان از طریق ساختار موضوعی نظام‌مند در اختیار قرار می‌دهند. در واقع نتایج جست‌وجو از طریق راهنماهای موضوعی در هم ریختگی كمتری دارد، زیرا منابع و وب سایت‌هایی كه پیدا می‌شوند در اغلب موارد به وسیلهٔ متخصصان موضوعی گزینش شده‌اند، لذا كاربر كل شبكه وب را جست‌وجو نمی‌كند، بلكه روی طبقه موضوعی انتخاب شده به جست‌وجو می‌پردازد و از این طریق از اتلاف وقت كاربر جلوگیری می‌شود.
به عبارت دیگر، راهنماهای وب مجموعه‌ای از منابع شبكه وب را در ساختار موضوعی كلی (فرضاً سلسله مراتبی یا درختی) دسته‌بندی كرده و آنها را در طبقه موضوعی كلی و هر طبقه را به موضوعات ریز و خاص‌تر تقسیم می‌كنند. نقطه قوت این ابزارها دقیق و مرتبط بودن نتیجه جست‌وجو با موضوع مورد نظر و اعتبار و كیفیت بالای منابع بازریابی شده و نقطه ضعف آنها نیز پوشش محدود منابع وب، چند مرحله‌ای بودن فرآیند جست‌وجو و همچنین پایین بودن سرعت روزآمدی منابع آنها می‌باشد.
۲) موتورهای جست‌وجو (Search Engines):
موتورهای جست وجو ابزارهایی هستند كه برای كاوش انواع منابع اطلاعاتی موجود در شبكه اینترنت طراحی شده‌اند. موتورهای جست‌وجو با جمع‌آوری صفحات وب و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی فرآیند مرور و جست‌وجو را برای استفاده‌كنندگان تسهیل می‌كنند. به كمك این ابزارها و از طریق كلید واژه، عبارت و سایر قابلیت‌ها می‌توان به جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت پرداخت.
هر كدام از موتورهای جست‌وجو از برخی جنبه‌ها با هم تفاوت دارند و نقاط قوت و ضعف و نیز گسترهٔ اطلاعات خاص خود را دارا می‌باشند كه باید بر اساس نیاز اطلاعاتی و نوع مدرك مورد جست‌وجو هر یك از این ابزارها را برای جست‌وجوی منابع وب انتخاب كرد. در واقع موتورهای جست‌وجو از نظر تنوع، محتوا و استراتژی‌های جست‌وجو، تهیه منابع و مجموعهٔ ابزارهایی كه برای كمك به استفاده‌كنندگان ارائه می‌دهند، تفاوت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارا هستند. از طرفی بوسیله هیچ یك از موتورهای جست‌وجو نمی‌توان در تمام منابع اطلاعاتی موجود در اینترنت جست‌وجوكرد.
با تایپ واژه یا عبارت مربوط به موضوع مورد نظر خود در هر كدام از این ابزارها، همه صفحات و سایت‌های مرتبط با آن موضوع بازیابی می‌شوند. از نقاط قوت این ابزارها می‌توان به پوشش وسیع منابع وب و سرعت در روزآمد‌سازی منابع و از نقاط ضعف آن نیز می‌توان به بازیابی بعضی منابع كم ربط یا نامربوط با موضوع مورد نظر اشاره كرد.
تفاوت اصلی این دو گروه نیز در نحوه تشکیل پایگاه داده و جمع‌آوری اطلاعات آنهاست. در فهرست‌ها، این کار به عهده انسان است اما در موتورهای جست‌وجوگر جمع‌آوری اطلاعات پایگاه داده را نرم‌افزارها انجام می‌دهند. دانستن تفاوت کار این دو گروه بسیار مهم است زیرا هر یک از آنها به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌نمایند. فهرست هرگز از وجود یك سایت اطلاع نمی‌یابد مگر زمانی‌که شخصی آن را به وی معرفی نماید.
بعد از معرفی است که ویراستار آن فهرست به سایت شما مراجعه نموده، در صورت رعایت قوانین فهرست و انتخاب گروه مناسب، آن سایت را به پایگاه داده فهرست اضافه می‌نماید. اما در موتورهای جست‌وجوگر وضع به گونه‌ای دیگر است، موتور جست‌وجوگر می‌تواند از وجود آن سایت اطلاع یابد اگر راه ورود آن فراهم شده باشد. در واقع نرم‌افزار موتور جست‌وجوگر هر لحظه در حال وبگردی و به روزرسانی اطلاع قدیمی و همین طور افزودن اطلاعات جدید به پایگاه داده موتور جست‌وجوگر است.
● بخش‌های مختلف یك موتور جست‌وجو
جست‌وجویی در یک موتور جست‌وجوگر انجام و نتایج جست‌وجو ارائه می‌شود، كاربران در واقع نتیجه كار بخش‌های متفاوت موتور جست‌وجوگر را می‌بینند. موتور جست‌وجوگر قبلا پایگاه داده‌اش را آماده كرده است و این گونه نیست كه درست در همان لحظه جست‌وجو، تمام وب را بگردد. هیچ موتور جست‌وجوگری توانایی انجام این كار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جست‌وجوهای كاربران، تنها در پایگاه داده‌ای كه در اختیار دارند به جست‌وجو می‌پردازند و نه در وب! موتور جست‌وجوگر به كمك بخش‌های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌كند، آن را در پایگاه داده‌اش ذخیره می‌نماید و به هنگام جست‌وجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می‌گردد.
● بخش‌های مجزای یك موتور جست‌وجوگر عبارتند از: Spider ، Crawler ، Indexer ، Database و Ranker حال هر كدام را به تفضیل بررسی می‌كنیم:
▪ Spider (عنکبوت): اسپایدر نرم‌افزاری است كه كار جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز یك موتور جست‌وجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می‌زند، محتوای آنها را می‌خواند، لینک‌ها را دنبال، اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و آن را در اختیار سایر بخش‌های موتور جست‌وجوگر قرار می‌دهد. همانطور كه كاربران، صفحات مختلف را بازدید می‌كنند، اسپایدر هم درست این كار را انجام می‌دهد با این تفاوت كه اسپایدر كدهای HTML صفحات را می‌بیند اما كاربران نتیجه حاصل از كنار هم قرار گرفتن این كدها را. اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای می‌گذارد.
شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشید، می‌توانید مشخص كنید كه اسپایدر كدام یک از موتورهای جست‌وجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است.
▪ Crawler (خزنده): كراولر، نرم‌افزاری است كه به عنوان یك فرمانده برای اسپایدر عمل می‌كند. خزنده مشخص می‌كند که اسپایدر كدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می‌گیرد كه كدام یك از لینك‌های صفحه‌ای كه اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. کراولر، ممكن است قبلا برنامه‌ریزی شده باشد که آدرس‌های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال كردن لینك‌های یک صفحه به این بستگی دارد كه موتور جست‌وجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می‌تواند در پایگاه داده‌اش ذخیره كند. همچنین ممكن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جست‌وجوگر داده نشده باشد. دارنده سایت، همان طور كه دوست دارد موتورهای جست‌وجوگر اطلاعات سایت را با خود ببرند، می‌تواند آنها را از بعضی صفحات سایت‌ دور كند و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهد.
▪ Indexer (بایگانی كننده): تمام اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می‌گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است كه مشخص می‌شود اطلاعات از كدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، كلمات موجود در آن كدامند، کلمات چند بار تكرار شده‌اند، كلمات در كجای صفحه قرار دارند و ... . در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می‌کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می‌کند تا سیستم رتبه‌بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای كاهش حجم داده‌ها از بعضی كلمات كه بسیار رایج هستند صرف‌نظر می‌کند. كلماتی نظیر a، an، the، www، is و ... از این گونه كلمات هستند.
▪ DataBase (پایگاه داده): تمام داده‌های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می‌گردد. در این بخش داده‌ها گروه‌بندی، كدگذاری و ذخیره می‌شود. همچنین داده‌ها قبل از آنكه ذخیره شوند، طبق تکنیک‌های خاصی فشرده می‌شوند تا حجم كمی از پایگاه داده را اشغال كنند. یك موتور جست‌وجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یك موتور جست‌وجوگر برای آن امتیاز محسوب می‌گردد. یكی از تفاوت‌های اصلی موتورهای جست‌وجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره‌سازی داده‌ها در پایگاه داده است.
▪ Ranker (سیستم رتبه‌بندی): كاربران برای استفاده از یك موتور جست‌وجو چند كلمه را در جعبه جست‌وجوی آن وارد می‌كنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می‌مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده كه به موضوع جست‌وجو شده، مرتبط هستند، مشخص می‌شوند. پس از آن سیستم رتبه‌بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا كمترین ارتباط مرتب می‌كند و به عنوان نتایج جست‌وجو به كاربر نمایش می‌دهد.
حتی اگر موتور جست‌وجوگر بهترین و كامل‌ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ‌های مرتبطی را ارائه كند، یك موتور جست‌وجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه‌بندی قلب تپنده یك موتور جست‌وجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جست‌وجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه‌بندی برای پاسخ‌گویی به سوالات كاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می‌گیرد تا بتواند بهترین پاسخ‌ها را در اختیار آنها قرار دارد.
● راه ورود موتور جست‌وجوگر به یك سایت
موتور جست‌وجوگر می‌تواند از راه‌های متفاوتی به یک سایت وارد شود. این راه‌ها همان لینک‌ها هستند. موتور جست‌وجوگر برای خواندن صفحات سایت مجوزهای لازم و محدودیت‌ها را در فایل ROBOTS.TXT بررسی می‌کند، هر چند که می‌تواند آن مجوزها را به طور کلی نادیده بگیرد. موتور جست‌وجوگر می‌تواند انواع فایل را بخواند: فایل DOC، PDF، HTML، PHP و ... شب به سایت سر بزند و یا روز. گاهی هم که به سایت سر می‌زند با دست خالی بر می‌گردد زیرا سرور سایت جواب نمی‌دهد و سایت موقتا و یا برای همیشه فعال نیست.
اگر می‌خواهید موتور جست‌وجوگر را به میهمانی سایتتان دعوت کنید باید راه را هم به وی نشان دهید و وی آدرس سایت شما را بداند. موتور جست‌وجوگر بهانه‌های بسیاری برای نپذیرفتن این دعوت دارد زیرا در همان لحظه به سایت‌های بسیار دیگری هم دعوت شده است! بنابراین باید در آدرس دادن نهایت دقت را انجام دهید. پیوندی هم که شما با آن موتور جست‌وجوگر را به سایتتان دعوت می‌کنید، بسیار مهم است. همواره پیوند به سایتتان را در سایت (صفحات) مهم دیگر قرار دهید تا موتور جست‌وجوگر نه یکبار که چندین بار به سایت شما از آن طریق مراجعه کند.
موتور جست‌وجوگر، کافیست که آدرس سایت شما را یاد بگیرد. آن وقت می‌توانید مطمئن باشید که هر ماه حداقل یکبار بدان مراجعه می‌کند. اما اگر پیوندهای سایتتان در سایت‌های معتبر و مهمی باشند آن وقت بیش از یک بار در ماه و حتی هر چند روز یک بار بدان مراجعه می‌کند. پیوند دادن و پیوند گرفتن امروزه مقوله‌ای بسیار جدی میان مدیران سایت‌هاست. شاید هر روزه میلیون‌ها پست الکترونیک فقط برای این موضوع میان مدیران سایت‌ها رد و بدل می‌شود

مهدی رودكی

منبع : روزنامه تفاهم

مطالب مرتبط

دبل کلیک روی گوگل

دبل کلیک روی گوگل
در تاریخ ۱۳ آوریل بزرگ ترین موتور جست وجوی جهان اعلام کرد با پرداخت ۱/۳ میلیارد دلار شرکت تبلیغاتی Double Click را خریداری کرده است. در حالی که درآمد سالانه این شرکت حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده، گوگل با پرداخت حدود ۲۰ برابر این رقم به Double Click آن را خریداری کرده است. گفته می شود، شرکت Hellman & Friedman در سال ۲۰۰۵ مرکز تبلیغاتی Double Click را حدود یک سوم این قیمت خریداری کرده بود.
ولی چرا بزرگ ترین موتورجست وجوی اینترنتی دنیا برای خرید این شرکت باید تا این اندازه هزینه کند؟ برخی کارشناسان معتقدند گوگل برای خرید DoubleClick بیش از ارزش آن پول پرداخت کرده و ممکن است تا این اندازه کسب درآمد نکند. با این وجود بزرگ ترین مرکز نرم افزاری دنیا باید بیش از گذشته احساس خطر کند زیرا رقیب دیرینه اش برای کسب درآمد بیشتر دست به اقدامات جدید زده است.به هر حال باید توجه داشت، Double Click چیزی را در خود داشته که گوگل با تمام پول و موقعیتش از آن چیز بی بهره بوده است: «بهترین روش برای جلب بنر ، فایل های ویدئویی و دیگر تبلیغات آنلاین برای فروش محصولات شرکت های مختلف در کوتاه ترین زمان ممکن». «دیو مرگان» مدیر شبکه تبلیغاتی TACODA دراین باره می گوید: «Double Click هم اکنون با تمام شرکت های تبلیغاتی صاحب نام دنیا در ارتباط است و بیش از نیمی از تمام آژانس های تبلیغاتی دنیا با آن کار می کنند. Double Click می تواند تمامی شرکت های وابسته به Time Warner نظیر Illustrated، Friendster و Viacom§ را به گوگل وابسته کند. MTV نیز از دیگر شرکت هایی است که به مجموع مشتری های گوگل خواهد پیوست. در بخش دیگر، شرکت گوگل با انتشار تبلیغات آنلاین روی سایت اینترنتی خود می کوشد بیش از تمام رقبا برای خود تبلیغات بگیرد.»
- بازی هوشمندانه «چارلز لی » یکی از محققان مرکز تحقیقاتی Forrester توضیح می دهد که خرید این شرکت از جوانب مختلف می تواند برای گوگل منفعت داشته باشد. او می گوید: «این پول بسیار زیاد به نظر می رسد اما آیا واقعاً پرداخت این مبلغ گوگل را دچار مشکل مالی خواهد کرد؟ اینجا محلی بود که گوگل مجبور به خرید آن بود و راهی جز این نداشت. گوگل در این حرکت هیچ اشتباهی نکرد.»«اریک اسمیت» مدیرعامل گوگل بر این باور است که این بهترین انتخاب بوده تا تبلیغات بیشتری روی سایت این شرکت نمایان شود. اسمیت معتقد است: «Double Click سرعت ما را در تبلیغات بیشتر می کند. تاکنون رقیب اصلی ما یعنی یاهو مدیریت دنیای تبلیغات آنلاین را برعهده داشته اما ما هم اکنون می توانیم این حاکمیت را از بین ببریم.» شرکت گوگل می تواند با پیشنهاد روش های نوین در تبلیغات آنلاین، اقبال شرکت های تجاری را نسبت به این سایت بیشتر کند. «بیل گاسمن» مدیرعامل شرکت تبلیغاتی Revenue Science نیز گفته است: «گوگل با این کار خود یک سرمایه گذاری بلندمدت کرده تا آینده دنیای تبلیغات اینترنتی را در دست بگیرد.»این طور که بزرگ ترین موتورجست وجوی این شرکت پیش بینی کرده Double Click در آینده نزدیک می تواند میلیاردها دلار درآمد را برای آنها به همراه بیاورد. اسمیت به همراه شریک خود و «سرگی برین» مدیر فناوری شرکت گوگل بر افزایش تبلیغات در سایت گوگل و سایت های وابسته به آن تاکید کرده اند.
- بنرهای معجزه آسا بر اساس گزارش اخیر مرکز تحقیقاتی eMarketer حدود ۴۰ درصد از درآمد ۵/۱۹ میلیارد دلاری تبلیغات گوگل در هر سال مربوط به پول هایی می شود که پیشاپیش از شرکت ها دریافت می کند. شرکت گوگل در حال حاضر دو سوم تمام تبلیغات آنلاین و اینترنتی را به خود اختصاص داده است. بیشتر این شرکت از طریق ابزارهای توانمند جست وجوگر گوگل به این سایت کشیده شده اند.طی سال های اخیر، پیشرفت و توسعه بازار تبلیغات اینترنتی نسبت به جست وجوگرهای آنلاین چندان واضح و مشخص نبوده است. در ماه اکتبر از سال گذشته شرکت eMarketer ارزش بازار تبلیغاتی جهان را برای سال ۲۰۰۶ حدود ۳۴/۳ میلیارد دلار تخمین زد و پیش بینی کرد که این رقم تا سال ۲۰۱۰ به ۵/۴ میلیارد دلار برسد.گاسمن بر این باور است که به خاطر افزایش توانایی های درونی، بازار تبلیغات آنلاین در آینده نزدیک شاهد رشد قابل توجهی خواهد بود. احتمال می رود در آینده تبلیغات مطابق مطالب هر صفحه به نمایش در آیند و مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند. برای مثال، مرکز SUV قصد دارد تمام تبلیغات خود را تنها در سایت های خودروسازی منتشر کند. شبکه های تبلیغاتی و شرکت های اینترنتی نظیر گوگل می توانند تبلیغات خود را روی سایت های تولیدکننده محتوای IT منتشر کنند. این مساله نه تنها انگیزه کاربران را برای مشاهده تبلیغات بیشتر می کند، بلکه باعث خواهد شد تا شرکت ها تمایل بیشتری را برای تبلیغات پیدا کنند.گاسمن در حقیقت معتقد است که ارتباط میان محتوای الکترونیکی و تبلیغات مهم ترین عاملی است که می تواند بر رونق این بازار بیفزاید. - مایکروسافت و مشکلات تازه «روزنبلات» اعلام کرده است، Double Click می تواند ظرفیت گوگل را در بازار رقابتی امروز تا چندین برابر افزایش دهد و امکان ارتباط صمیمانه تر بین مسوولان این موتورجست وجو و کاربران را فراهم آورد. نوآوری های گوگل برای تبلیغات در محیط مجازی می تواند به شرکت هایی که برای فروش محصولات خود مشکل دارند کمک های فراوان کند. از دیگر مزایایی که خرید DoubleتClick برای گوگل داشته، عدم دسترسی مایکروسافت به این شرکت تبلیغاتی بوده است. در حال حاضر شرکت بزرگ مایکروسافت در حوزه تبلیغات تجاری و آنلاین تا اندازه ای گوگل را تحدید می کند. سهم شرکت مایکروسافت از بازار جست وجوهای اینترنتی در ماه مارس سال جاری به اندازه ۱۰ درصد کاهش یافت و گوگل توانست با استفاده از این فرصت سهم بیشتری از بازارهای تبلیغاتی را به دست آورد. DoubleتClick می تواند یک تهدید جدید برای بزرگ ترین تولیدکننده نرم افزار جهان محسوب شود. این شرکت می تواند تمام تبلیغات خود را روی سایت AOL وابسته به مرکز رسانه ای Time Warner و MySpace وابسته به مرکز News Corp نیز منتشر کند. این سایت ها از پربیننده ترین پایگاه های اینترنتی جهان محسوب می شوند. شرکت گوگل با این خرید مدیریت جست وجوهای تبلیغاتی این سایت ها را نیز در اختیار گرفته است. گوگل برای همکاری با این سایت ها حدود دو میلیارد دلار به آنها پرداخت کرده است، این در حالی است که اگر مایکروسافت DoubleتClick را خریداری می کرد AOL و MySpace را از رقبای خود می دانست. «اریک اسمیت» چندی پیش اعلام کرده بود که بزرگ ترین موتور جست وجوی اینترنتی جهان می خواهد خود را در شادمانی کاربران از تماشای برنامه های تلویزیون شریک کند و ابزاری را برای آنها تولید کند که به وسیله آن بتوان برنامه های تلویزیونی مورد علاقه را ذخیره کرد. همچنین گفته می شود برخی مدیران گوگل در مقاله هایی که این اواخر منتشر کرده بودند از راه اندازی سیستم جدید خبر دادند که می تواند تمامی وقایع صوتی در کامپیوتر را بررسی کند و از طریق میکروفن صداهای محیط را نیز در خود ذخیره کند تا به هنگام نیاز به آنها رجوع کنیم. این اطلاعات نشان می دهد که شرکت گوگل تصمیم خود را برای راه اندازی یک سیستم جدید گرفته تا به کمک آن امکان مدیریت برنامه های تلویزیونی را به کاربران بدهد. در این سرویس جدید بر تبلیغات آنلاین هم تمرکز زیادی شده تا گوگل به این وسیله یک منبع درآمد جدید نیز داشته باشد. در اصل فعالیت های گوگل مربوط به جست وجوهای اینترنتی و تبلیغات آنلاین می شود. این شرکت در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۹۸ در کالیفرنیا تاسیس شد و اگرچه تنها ۱۰ سال از زمان راه اندازی آن می گذرد، بیش از رقبای خود که سالیان سال است در این زمینه فعالیت می کنند، پیشرفت داشته است. طبق آخرین گزارش ها تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶ شرکت گوگل ۹ هزار و ۳۷۸ کارمند تمام وقت داشته که به همت تمامی این افراد موفقیت های کنونی را کسب کرده است. به هر حال در کنار مدیریت این تعداد کارمند مسوولان گوگل کوشیده اند با پیش بینی وضعیت خود در سال ۲۰۰۸ همچنان عنوان برترین موتور جست وجوی اینترنتی جهان را به خود اختصاص دهند

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی