سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

در ستایش روغن زیتون


در ستایش روغن زیتون
زادگاه درخت زیتون هنوز هم ناشناخته است اما سرزمین های گوناگونی را به عنوان اولین مکان کشت و مصرف این میوه قلمداد می کنند. بسیاری معتقدند که مردم سوریه قبل از یونان این میوه را تولید کرده و مورد استفاده قرار داده اند. بسیاری اتیوپی را عنوان زادگاه زیتون می شناسند در حالی که، ایران و فلسطین نیز مانند سوریه به دلیل اقلیم مشابه از مهم ترین سرزمین های تولید کننده آن میوه محسوب می شده اند.
اما به دلیل گسترش مصرف رژیم غذایی خاص مدیترانه ای که در یونان، ایتالیا و اسپانیا مورد استفاده قرار گرفته است، یونان را به عنوان زادگاه شناخته شده این میوه روغنی می دانند. بسیاری معتقدند که ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در یونان از این روغن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته استفاده می شده است.
جالب است بدانید که زیتون در قرن ۱۶ قبل از میلاد در یونان به کشت می رسیده است و کم کم به تمامی نقاط دنیا معرفی شده. به طوری که، کم کم در سراسر اروپا شناخته شده و در سال ۱۴۹۲ به ایالات متحده رفته و در سال ۱۵۶۰ در مکزیک، پرو، شیلی و آرژانتین تولید شده است. امروزه گسترش مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای به جایی رسیده است که این میوه حتی در جنوب آفریقا، استرالیا، ژاپن و چین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. زیتون، از آن میوه هایی است که به مزاج همه سازگار نیست، اما بسیاری از افراد کاهش مصرف این میوه را قیمت بالای آن می دانند نه بوی خاص آن.
● زیتون و سرطان
دانشمندان شیکاگو می گویند، استفاده از روغن زیتون می تواند از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کند، آنها معتقدند که وجود اسید چربی به نام اولئیک اسید این خاصیت را به روغن زیتون داده است. محققان دانشگاه نورت و سترن شیکاگو در مطالعات آزمایشگاهی خود به این نتیجه دست یافته اند که، اسید چرب موجود در این روغن از فعالیت ژنی که عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه است، جلوگیری می کند و مانع رشد بی رویه تومورهای سرطانی می گردد. جالب است بدانید که این روغن نه تنها از رشد تومور جلوگیری می کند بلکه اثر داروهای ضد سرطانی را افزایش داده و اثر بخشی آنها را چندین برابر می نماید. استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای موجب شده که میزان ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان سینه و حتی پیری در میان مصرف کنندگان این رژیم غذایی به حداقل خود برسد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد تا بتوان از این روغن در جهت کاهش ابتلای زنان به سرطان سینه استفاده کرد.
● مسکن دردها
آیا فکر می کردید که روغن زیتون مانند ایبوبروفن و آسپیرین خاصیت تسکین دهنده درد را داشته باشد؟ محققان عقیده دارند که وجود ترکیبات شیمیایی موجود در روغن زیتون طبیعی خواص کاهش دهنده درد را به آن داده است. آنها معتقدند که استفاده از ۵۰ گرم از این روغن ۱۰ برابر ایبوبروفن درد را تسکین می دهد. آنها می گویند، در روغن زیتون ترکیبات ضد التهابی .وجود دارد که از شدت سردرد هم می کاهد. به این دلیل استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند شدت درد را کاهش داده و کارایی افراد را بالاتر ببرد. جالب است بدانید که، در زیتون تازه ترکیبی به نام اولکانتال وجود دارد که از فعالیت آنزیم های التهابی جلوگیری کرده و مانند داروهای ضد التهابی عمل می کند.
● بیمه سلامت قلب
یک تیم تحقیقاتی اسپانیایی در مطالعه ای به این نکته دست یافته اند که وجود ترکیباتی به نام فنول ها به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان های گوناگون به دلیل غیرفعال کردن رادیکال های آزاد از ابتلا و پیشرفت بیماری های قلبی عروق می کاهد.
دکتر ژوان روانو و همکارانش معتقدند که وجود ترکیبات فنولیک در این روغن موجب بروز این خواص معجزه آسا در برابر بیماری های قلبی شده است. آنها در مطالعه خود بر روی ۱۲ بیمار با کلسترول بالا دریافته اند که این روغن حتی می تواند از میزان کلسترول بد نیز بکاهد و یکی از عوامل گسترش دهنده بیماریهای قلبی – عروقی را از میان بردارد. آنها وجود اسیدهای چرب کوتاه زنجیره را از عوامل کاهش دهنده کلسترول بد (LDL) دانسته و روغن زیتون را به عنوان یک روغن مفید در تهیه غذای بیماران قلبی قلمداد می نمایند.
● راز طول عمر با رژیم غذایی مدیترانه ای
تا چه اندازه با رژیم غذای مدیترانه ای و اثرات آن آشنایی دارید؟ این رژیم غذایی در کشورهای منطقه دریای مدیترانه (یونان، ایتالیا و اسپانیا) رواج دارد. در این رژیم غذایی افراد از گوشت قرمز به کمترین میزان (ماهانه ۱ تا ۲ وعده) استفاده می کنند، آنها برای تامین پروتئین مورد نیاز خود از انواع ماهی ها استفاده می نمایند. به علاوه میوه و سبزیجات به وفور مصرف می شود و برای پخت غذاها از روغن زیتون استفاده می گردد.
دانشمندان با مطالعه ای که بر روی این رژیم غذایی به انجام رسانده اند، دریافته اند که، استفاده از روغن زیتون عامل افزایش طول عمر افرادی است که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند. آنها معتقدند که استفاده از این رژیم غذایی ابتلا افراد را به سرطان ریه و سینه که از شایع ترین نوع سرطان ها هستند، کاهش داده است. بالا بودن نقطه دود روغن زیتون باعث می شود که متخصصان تغذیه، روغن زیتون را مناسب ترین روغن برای سرخ کردن بدانند. ضمن اینکه بیماران دیابتی نیز می توانند از این روغن استفاده کنند.
منبع : کشاورز تنها


همچنین مشاهده کنید