پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


هفت قانون برای کارآفرین نوپا


هفت قانون برای کارآفرین نوپا
بازاریابی و معرفی كسب و كار دیگر نیاز به توضیح ندارد چرا كه این روزها جهان تجارت و مسابقه‌های تبلیغاتی همه دنیای اطرافمان را پركرده‌اند. كسی كه به تازگی كسب و كاری راه‌انداخته هم به فكر وارد شدن در این حیطه پرهیاهوست و كاملا پیداست كه راهی دشوار و پراز چالش‌های گوناگون را پیش رو دارد و افت و خیزهای بسیاری را تجربه خواهد كرد. او باید از قوانین و اصول چندی آگاه باشد تا بتواند راهش را در این جهان رقابتی امروز، پیدا نموده كسب و كارش را به روشی تاثیرگذار و پاسخگو معرفی نماید. اگر شما هم یك كارآفرین تازه كار هستید، نكات زیر به كمكتان خواهند آمد:
▪ قانون اول
باید سعی كنید در قبال هر كاری كه انجام می‌‌دهید و هر ساعتی كه صرف كاری می‌كنید، پاداش یا پاداش‌هایی به دست آورید. البته منظور ما این نیست كه كسی به شما جایزه دهد یا از شما تشكر كند. در حقیقت زمان، كالای گران قیمتی است كه هرگز و هرگز قابل بازیافت نیست. نه می‌شود زمان را كش داد و نه كوتاهش كرد. یك روز هم بیش از ۲۴ ساعت نیست. پس زمانی كه وقت می‌گذارید تا كاری انجام دهید، باید به نتایجی كاربردی و مفید برسید. این‌ها پاداش‌هایی هستند كه ذكر كردیم. نتیجه گرفتن لزوما به معنای موفق شدن نیست. اشتباه كردن و آموختن از خطاها نیز نتیجه كاربردی و ارزشمندی است كه دانش و تجربه‌هایتان را افزون خواهد كرد و این همان قانون دوم است.
▪ قانون دوم: اشتباهات هدیه‌هایی ارزشمندند.
این موقعیت‌های به ظاهر ناراحت‌كننده و گاه ناامیدكننده، "فرصت‌های آموختن" هستند. هر قدر بیشتر اشتباه كنید و از هر یك درسی برگیرید، راه دست‌یابی به هدف، هموارتر می‌شود. اگر بخواهید كاری را كه شروع كرده‌اید به پایان برسانید، تجربه كسب كنید و دانسته‌هایی مفید و راهبردی به دست آورید، اشتباهات غیرقابل اجتناب خواهند بود. در این حالت است كه می‌توانید تصمیماتی محكم، حساب شده، دقیق و راهبردی اتخاذ نموده، طرح و پروژه‌ای كارآمد و پاسخگو برای بازاریابی كسب و كارتان تدوین كنید و به اجرا گذارید. همواره به خاطر داشته باشید كه هیچ تضمینی برای موفقیت اولین طرح در كار نیست. ممكن است چهارمین مجموعه استراتژی‌های بازاریابی شما موفق عمل كند و به نتایج دلخواهتان برسید. گاهی مجبور می‌شوید یك طرح را در میانه راه متوقف كنید و دوباره از نو آغاز نمایید. پس برای این كار آماده باشید. این همان قانون سوم است.
▪ قانون سوم: برای توقف طرح آماده باشید.
گاهی اوقات ناگزیر از این كارید. نترسید كه دیگران مسخره‌تان كنند و هرگز به دانش و طرح‌هایتان مغرور نشده تعصب نداشته باشید. زمانی كه دیدید اشتباه كرده‌اید و این طرح هیچ نتیجه مثبتی به دنبال نداشته فورا اجرایش را متوقف ساخته یك بار دیگر شروع كنید.ممكن است ببینید كه به بن‌بست خورده‌اید، طرح مناسبی و استراتژی كارآمدی به ذهنتان نمی‌رسد و در میان این همه كار دست تنها مانده‌اید. در این حالت خجالت نكشید و از دیگران كمك بخواهید. این قانون چهارم است.
▪ قانون چهارم
زمانی كه با شرایطی دشوار روبه‌رو شدید و احساس كردید كه باید تغییراتی اعمال كنید، در جستجوی اقدامی باشید كه با كوچكترین دگرگونی، تغییرات مثبت زیادی به وجود آورد. كمك خواستن از دیگران- افراد خانواده، دوستان و كارشناسان و مربیان- از این دست اقدامات است.
▪ قانون پنجم
"سوم شلوغ است" یا "گرفتارم"! همیشه هم نشانه یك كارآفرین موفق و پركار نیستند. معمولا افرادی كه می‌گویند سرشان شلوغ است، كارهای زیادی برای انجام دادن دارند و تعدادی را نیز شروع كرده‌اند ولی "ذهنشان" شلوغ است و نتوانسته‌اند كارهایشان را نظم داده به نتایجی مطلوب و دلخواه برسند. پس به جای این كه بی‌هدف كار كنید و بیهوده فعالیت‌های زیادی را لیست كنید، فكرتان و بسیاری اوقات اتاق كارتان! را نظم دهید. تصمیم بگیرید كه چه كارهایی را، چطور و چه وقت باید انجام دهید. این روش می‌تواند دست‌آوردها و نتایجی قابل قبول و ارزشمند همراه بیاورد.
▪ قانون ششم
راه‌حل‌های مفید و با ارزش همیشه دشوارترین و پیچیده‌ترین راه‌ها نیستند. اگر دیدید كه برای گشودن گرهی، راه‌حلی ساده و سهل یافته‌اید و در كنار آن روش طولانیتری هم وجود دارد، همواره از روش ساده‌تر استفاده نمایید. زمان متاع بی‌مانندیست. دقت كنید.
▪ قانون هفتم
آن‌چه كه هرگز نمی‌توان انكار كرد، نتایج و حاصل برآمده از یك كار است. پس لازمست كه همواره و با نظامی معین و زمان‌بندی شده، نتایج طرح‌ها و پروسه‌هایی كه به جریان انداخته‌اید را جمع‌آوری و سنجش كنید. محاسبات آماری ابزارهای بسیار كمك‌كننده‌ای هستند.
كار كردن بسیار و تلاش پیگیرانه در همه مواقع نتایج درست وقابل قبولی در پی نخواهد داشت. اگر دیدید كه بسیار تلاش كرده‌اید ولی باز هم به نتیجه‌ای نرسیده‌اید، قطعا مسیر اشتباهی را پیموده‌اید.
ناامید نشوید، چالش‌ها و مشكلات فرصت‌هایی برای رشد و آموختن هستند، می‌توانید از دیگران كمك بگیرید. شاید راه‌حل‌ها را بیش از حد پیچیده و وقت‌گیر انتخاب كرده‌اید از چگونگی انجام پروسه‌ها غافل شده‌اید.
هر چه كه باشد، قابل اصلاح است ولی بدانید كه انگیزه قوی، صبر و كوشش فراوان هستند كه شكست را به موفقیت تبدیل می‌‌كنند و یك طرح نامناسب و ناتوان را به طرحی مبدل می‌نمایند كه هر یك از اجزایش حساب شده و با درایت و تیزهوشی تدوین شده‌اند و پروسه بازاریابی قوی و موثری را به پیش می‌رانند.
منبع: WWW.leanmarketing.co.uk
مترجم: آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید