جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از ورود ویروسها جلوگیری کنیم؟


چگونه از ورود ویروسها جلوگیری کنیم؟
امروزه اكثر ویروس‌ها یا كرم‌ها از طریق e-mail وارد سیستم یك كاربر می‌شوند. در اینجا به ذكر چند نكته مفید می‌پردازیم كه با رعایت آنها می‌توانید از ورود چنین ویروس‌هایی جلوگیری كنید:
۱) اقدام اول:
ابتدا نسخه‌ی جدید Outlook Security Patch را از سایت میكروسافت گرفته و بارگذاری كنید. اگر قبلاً این Patch (برنامه‌ی اصلاحی) را نصب نكرده‌اید ابتدا باید یكی از نسخه‌های قبلی آن یعنی Outlook ۹۸ Security Patch و یا Outlook ۲۰۰۰ Security Patch را Download كنید.توجه داشته باشید كه Patch مورد نظر برنامه‌ی Outlook Express را دارا نیست.
۲) اقدام دوم:
پیوست‌ها را باز نكنید. یكی از راه‌های جلوگیری از ورود ویروس‌ها باز نكردن پیوست‌هاست، حتی اگر e-mail از یك منبع شناخته شده آمده باشد باز هم دقت كنید. گاهی ویروس پس از وارد شدن به یك سیستم به درون فهرست پستی موجود در آنجا رفته و خود را به تمام آدرس‌هایی كه می‌یابد پست می‌كند. چنین ویروس‌هایی معمولاً پیغام‌های جدیدی را به صورت فایل پیوست شده همراه با e-mail به كاربران متفاوت ارسال می‌كنند. پس بهترین برخورد با یك چنین پیوستی این است كه قبل از باز نمودن پیوست آن را از نظر ویروسی بودن اسكن نمایید. اگر فایل یا تصویر پیوست شده چیزی كه انتظارش را دارید نبود آن را حذف كنید.
۳) اقدام سوم:
همواره آخرین اخبار مربوط به ویروس‌ها و ضدویروس‌ها را مورد مطالعه قرار دهید. روز به روز ویروس‌های جدید شناخته شده و ضدویروس‌هایی كه برای مقابله با آنها نوشته می شوند معرفی می‌گردند. چنین اطلاعات به روزی می‌تواند راهنمای خوبی در مقابله با ویروس‌ها و تهیه‌ی ضدویروس‌های جدید باشد.
۴) اقدام چهارم:
نرم‌افزار ضدویروس تهیه ‌كنید. اگر قبلاً بر روی سیستم خود چنین نرم‌افزاری را نصب نكرده‌اید سریعاً برای این كار اقدام نمایید. فرقی نمی‌كند كه شما یك كاربر اداری باشید یا یك كاربر خانگی. داشتن نرم‌افزار ضدویروس چیزی نیست كه مختص به محیط‌های كار باشد. با مراجعه به سایت CNET و مرور ضدویروس‌های متفاوتی كه در این سایت وجود دارد به روزترین و مناسب‌ترین آنها را پیدا كنید. برای نصب یك ضدویروس جدید می‌توانید به CNET Download.com مراجعه نمایید. اگر كامپیوتر شما بر روی یك شبكه قرار دارد با مدیر شبكه در این زمینه مشورت كنید. اگر قبلاً ضدویروسی بر روی سیستم شما نصب شده است حتماً از به روز بودن آن مطمئن شوید.
۵) اقدام پنجم:
سیستم را به طور مرتب اسكن كنید. اگر نرم‌افزار ضدویروس را برای اولین بار تهیه می‌كنید، خوب است به آن اجازه دهید قبل از هر اقدامی كل سیستم را اسكن كند. برخی از ضدویروس ها را می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی كرد كه به طور مرتب و یا هنگام راه‌اندازی شدن سیستم به اسكن كردن آن بپردازند. بعضی از ضدویروس‌ها نیز در پس‌زمینه‌ی سیستم به ایفای نقش می‌پردازند در حالی كه شما به اینترنت متصل هستید محتوای دریافت شده را چك می‌كنند. در هر صورت اسكن كردن ویروس‌ها را به یك عادت تبدیل كنید.
۶) اقدام ششم: ضدویروس‌ها را به طور مرتب به روز كنید. به روز بودن یك ضدویروس در جلوگیری از ورود ویروس‌های جدید اهمیت بسیاری دارد. بعضی از ضدویروس‌ها دارای ویژگی‌ خاصی هستند كه به آنها این امكان را می‌دهد كه به طور خودكار به اینترنت وصل شده و كدهای شناسایی ویروسی‌های جدید را به خودشان بیافزایند. علاوه براین می‌توانید نسخه‌های به روز شده‌ی ضد ویروسی‌ها را از سایت‌ها مختلفی چون CNET Cach up دریافت كنید.
فراموش نكنید كه ضدویروس‌ها سیستم شما را تمیز نگه می‌دارند. هركاربر كامپیوتری ممكن است تاكنون به یك یا چندویروس برخورد كرده باشد. گاهی ویروس‌ها آن‌قدر فریبنده و گول زننده وارد سیستم كاربران می‌شوند كه هیچ جای فكر كردن به آنها در ذهن كاربر باقی نمی‌ماند. برخی از ویروس‌ها به صورت پیوست‌های فایلی كه عناوین دوست داشتنی دارند برای كاربران ارسال می‌شوند. باز كردن یك چنین پیوست هایی مساوی است با وارد كردن یك ویروس مخرب به درون سیستم پس همان طور كه در اقدام دوم بیان شد پیوست‌ها را باز نكنید.
● ضد ویروس Personal Pro
این ضد ویروس برنامه‌ای است كه توسط شركتKaspersky Labs نوشته شده است. این برنامه مجموعه‌ای از وظایف مختلفی كه در ضدویروس‌های گوناگون یافت می‌شوند را داراست و به همین دلیل با ضدویروس‌های دیگری كه تمام ابزار و امكانات خود را بر روی یك هدف متمركز می‌كنند فرق می‌كند.
شركت (http://www.kaspersky.com) Kaspersky دارای ضدویروس‌های متفاوتی است كه شما می توانید علاوه بر ضدویروس Personal Pro با توجه به ویژگی‌هایی كه ارایه می‌دهند از میان آنها به انتخاب بپردازید. اما مطمئن باشید ابزار و امكانات موجود در ضدویروس Personal Pro بی‌نظیر است و می‌تواند برای مقابله با انواع گوناگون ویروس‌ها به كار گرفته شود.
منبع : کامپیوتر جوان


همچنین مشاهده کنید