پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سامسونگ الکترونیک در یک نگاه


سامسونگ الکترونیک در یک نگاه
ممكن است كار لی بیونگ چول بنیانگذار گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ برای تاسیس شركت را دشوار به حساب بیاوریم، اما هیچ تردید نمی توان روا داشت كه ۲۰ سال پیش كه رهبری شركت به دست فرزند او، «لی كان هی» افتاد و او مسئولیت عبور و تبدیل یك شركت خانوادگی و بازرگانی را به یك شركت مبتنی بر فناوری الكترونیك برعهده گرفت، دشواری كار بسیار بیشتر از دوران تأسیس بوده است. اما آنچه مهم است آن است كه «لی» به خوبی از عهده این مسئولیت برآمد و این شركت سه ستاره (معنای سامسونگ در زبان كره ای) را ستاره های بیشتری بخشید و جایگاه آن را نه تنها در كره كه در جهان و در مقایسه با شركتهای حوزه الكترونیك تثبیت كرد. سامسونگ اكنون در حوزه های مختلفی همچون صنایع سنگین، صنایع كشتی سازی، نساجی، پتروشیمی، خودروسازی و بویژه صنایع الكترونیك فعال است و عظیم ترین و محبوب ترین شركت زیرمجموعه آن یعنی سامسونگ الكترونیك به گونه ای حركت كرده كه امروز در برخی محصولات نظیر نمایشگرهای مختلف مقام اول را در دنیا كسب كرده است. در عرضه گوشی‌های تلفن همراه به مقام سوم جهانی دست یافته است و درمجموع فعالیتهای حوزه الكترونیك به رقابت با سونی و پاناسونیك می اندیشد. اندیشه های تحول گرایانه رهبر كنونی شركت یعنی لی‌كان‌هی در تغییر جهت سامسونگ بسیار موثر بوده است.
● تاریخچه
گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول به عنوان یك شركت بازرگانی تأسیس شد و بیشترین حجم كاری خود را بر صادرات ماهی و میوه و سبزی به چین قرار داد. طی یك دهه، با رشدی بسیار سریع، سامسونگ به یكی از ۱۰ شركت بزرگ كره تبدیل شد. در سال ۱۹۶۹ شركت سامسونگ الكترونیك در گروه سامسونگ متولد شد. در دهه ۱۹۷۰، شركت با سرمایه گذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و ساخت كشتی، راه صنعتی شدن را درپیش گرفت. در ۱۹۷۳ دومین برنامه پنجساله مدیریت اعلام شد و گذار از مرحله ساخت مواداولیه به محصول نهایی هدف گیری شد. در این دهه شركتهای صنایع سنگین، پتروشیمی، كشتی سازی و صنایع دقیق سامسونگ تأسیس شد و اولین صادرات صنایع الكترونیك ازسوی سامسونگ الكترونیك صورت گرفت. دهه ۱۹۸۰، دهه ورود سامسونگ به بازار فناوری جهانی بود. در سال ۱۹۸۷ با مرگ بنیانگذار گروه، پسرش لی كان هی جانشین او شد و یك سال بعد برنامه انقلاب دوم را در شركت به راه انداخت. این برنامه مشتمل بر تجدید ساختار كسب و كار قدیمی و تبدیل شدن شركت به یكی از پنج شركت برتر الكترونیك و یكی از شركتهای كلاس جهانی در قرن بیستم و یكم بود.
اوایل دهه ۱۹۹۰ دوران مدیریت نوین در سامسونگ بود. شعار «اول كیفیت» انتخاب و تبلیغ شد. در این دوره، ۱۷ محصول مختلف نظیر نیمه هادی، نمایشگرهای رایانه و تجهیزات تصویر رنگی در بازار جهانی تولید شد و در برخی از آنها، نظیر LCD به مقام اول جهانی دست یافت. همزمان، علاوه بر جهت گیری به سمت بكارگیری شش سیگما و تولید محصول كیفی، كیفیت كاركنان نیز موردتوجه قرار گرفت. از ابتدای قرن جدید، حركت به سمت دوران دیجیتال برای شركت تشدید شد، به گونه ای كه به سرعت در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعی عرضه شد.
● حوزه های فعالیت
پنج حوزه اصلی كسب و كار شركت سامسونگ الكترونیك عبارت است از: كسب و كار لوازم خانگی دیجیتال، رسانه دیجیتال، LCD و نیمه هادی‌ها و ارتباطات راه دور این شركت معروفترین و مهمترین زیرمجموعه گروه سامسونگ است كه به عنوان برترین شركت كره جنوبی به تنهایی بیش از ۱۰ درصد كل صادرات این كشور را انجام می دهد. در سال ۲۰۰۴، سامسونگ الكترونیك ازسوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شركت تحسین‌برانگیز جهان در حوزه الكترونیك انتخاب شد. هم اكنون تعداد شركتهای گروه سامسونگ به ۱۴ رسیده كه با ۳۳۷ دفتر در ۵۸ كشور جهان پراكنده است. جایگاه سامسونگ در فروش گوشی تلفن همراه در جهان با ۱۰۳ میلیون عدد در سال ۲۰۰۵، بعداز نوكیا و موتورولا قرار دارد كه حدود ۱۳ درصد فروش جهانی را شامل می شود.
● چشم انداز
چشم انداز ترسیم شده از سوی شركت عبارت است از: تبدیل شدن به رهبر انقلاب دیجیتال. شعار سامسونگ برای تحقق این چشم انداز، «شركت دیجیتال» بودن است.
● ارزشها و فرهنگ سازمانی
شعارهای سامسونگ از ابتدای تأسیس، توجه به منابع انسانی، كمك اقتصادی به جامعه و خردورزی بوده است. مدیرعامل شركت معتقد است، موقعیت سامسونگ متكی به پنج ارزش است: كیفیت، خلاقیت، رقابت، فرهنگ و وحدت. در سال ۱۹۹۳، مدیرعامل شركت برنامه هویت بخشی جدید را در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شركت معرفی كرد. او اعلام نمود كه شركت نیازمند آن است كه بازتابهای اخلاقی خود را ببیند. شركتهایی كه پایبند اصول اخلاقی نیستند، قادر به تولید محصولات با كیفیت نخواهندبود زیرا از مشتریان و خواسته های آنان درك روشنی ندارند. در سامسونگ هر تغییر به عنوان یك فرصت دیده می شود و به افراد امكان و اجازه اشتباه كردن داده می شود به شرط آنكه آن اشتباه مستند و مكتوب شده و دیگر تكرار نشود. اصول جدید مدیریت سامسونگ مبتنی است بر اخلاق و قانون، احترام به ذی‌نفعان و مشتریان و پذیرش مسئولیت اجتماعی.
● تحقیق و توسعه
پیشرفت سریع سامسونگ در سه دهه اخیر و ورود آن به صحنه فناوری دیجیتال جهانی متكی بر فعالیتهای گسترده بخش تحقیق و توسعه بوده است. سامسونگ در دهه ۱۹۸۰ دو موسسه تحقیق و توسعه دایر كرد كه شركت را در زمینه های الكترونیك، نیمه هادی، پلیمر، مهندسی ژنتیك، ارتباطات راه دور، هوا- فضا و حوزه های جدید فناوری نانو كمك می كند.
● منابع انسانی
تعداد كاركنان شركت سامسونگ الكتریك بیش از ۸۰ هزار نفر است كه در سراسر جهان گسترده هستند. این درحالی است كه كل كاركنان گروه سامسونگ به ۲۲۹ هزار نفر می رسد. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شركت بوده اند. مدیرعامل شركت معتقد است بدون وجود انسان كیفی، دستیابی به محصول كیفی میسر نیست و ریشه نامرغوب بودن محصولات و بروز خطا در آنها را باید در نرسیدن نیروی انسانی به جایگاه مطلوب كیفی جستجو كرد. سامسونگ پیشرفت خود را تاكنون و در آینده نیز مدیون قابلیتها و شور و اشتیاق كاركنان خود و فناوری می داند. سامسونگ منابع انسانی و فناوری خود را وقف خلق محصولات و ارائه خدمات برتر كرده است تا سهم خود را در ایجاد جامعه جهانی بهتر ادا كرده باشد.
● فروش
در سال ۲۰۰۵، سامسونگ الكتریك به تنهایی با فروش ۵/۷۱ میلیارد دلار در صدر شركتهای برتر كره قرار گرفت و بیش از ۱۰ درصد صادرات این كشور را به خود اختصاص داد. این درحالی است كه درآمد كل گروه سامسونگ در این سال حدود ۱۴۱ میلیارد دلار بوده كه منجر به كسب حدود ۱۰ میلیارد دلار سود خالص شده است.
● مدیرعامل
مدیرعامل فعلی سامسونگ الكتریك، لی كان هی، سومین فرزند پسر مؤسس گروه، لی بیونگ چول بود.
او كه مدرك دكترای خود را از دانشگاه سئول در سال ۲۰۰۰ اخذ كرده است، در سال ۱۹۷۸ نایب رئیس سامسونگ بود و بعداز مرگ پدرش در سال ۱۹۸۷ رهبری سامسونگ را بدست گرفت و به خوبی شركت را در عصر دیجیتال به پیش برد. او بیش از هر مدیر ارشد دیگری به فناوری و كسب دانش فنی دست اول تاكید دارد. رهبری موثر لی در ۲۰ سال گذشته توانسته است سامسونگ را كه به عنوان یك فروشگاه بازرگانی تأسیس شده بود به رقیب جدی معتبرترین و مطرح ترین پیشتازان فناوری دیجیتال و تولیدكنندگان وسایل صوتی و تصویری الكترونیك نظیر سونی و پاناسونیك تبدیل كند. او در سال ۱۹۹۳ در شهر فرانكفورت، بیانیه معروف سامسونگ را صادر كرد و همه كاركنان را به یك انقلاب فرهنگی فراخواند. او گفت كه تغییر را از خود آغاز خواهدكرد زیرا تنها حرف زدن كافی نیست. لی معتقد است در هزاره جدید قدرت آتش یك كشور به وسیله سطح فناوری آن مشخص می شود.
● آینده
اهداف لی كان هی رهبر سامسونگ، برای دهه آینده بسیار جامع و متنوع است. او اعلام كرده كه هدف او دستیابی به جایگاه یكی از بزرگترین سازندگان خودرو جهان تا سال ۲۰۱۰ میلادی خواهدبود. او برای این كار، سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری را درنظر گرفته است. او معتقد است سامسونگ برای بقا راهی ندارد جز آنكه به یك شركت درجه اول تبدیل شود. او سامسونگ را متعهد كرده است كه برای توسعه نسل جدید فناوری مانند سخت‌افزارها و نرم افزارهای چندرسانه ای و مهندسی زیستی، ۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری كند.
لی براین باور است كه تغییرات در ۵ تا ۱۰ سال آینده بی تردید بیش از تغییرات ۱۰۰ سال گذشته خواهدبود، همانگونه كه تغییرات ۱۰۰ سال گذشته بیش از تغییرات ۵۰۰ سال پیش تاكنون بوده است.
او معتقد است در قرن بیست ویكم هیچكس به تنهایی نمی تواند رشد یابد، سرعت تغییرات بیشتر خواهدشد و تلاطم انتقال و حركت ادامه خواهد داشت. لی دوران آینده را دوران فرا نیمه هادی می نامد و روند تغییرات باورنكردنی را برای دنیا پیش بینی می كند.
سابقه: ۶۷سال (تأسیس: ۱۹۳۸)
بنیانگذار: لی بیونگ چول
حوزه فعالیت: ارتباطات راه دور، نیمه هادی‌ها، فناوری دیجیتال
ویژگی: برترین شركت كره جنوبی
فروش (۲۰۰۵): ۵/۷۱ میلیارد دلار
كاركنان (۲۰۰۵): ۸۰۵۹۴ نفر
رتبه درFORTUNE ۵۰۰)۲۰۰۵):ا۳۹
مدیرعامل: لی كان هیمسعود بینش
mas_binesh@hotmail.com
منابع
۱ – www.samsung.com
۲ – www.fortune.com
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید