جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات فرانسه و شکست افراط‌گرایان


انتخابات فرانسه و شکست افراط‌گرایان
این انتخابات، انتخابات موفقی در تاریخ جمهوری فرانسه بود. نسبت مشاركت مردم در این دوره از انتخابات ۶/۸۴ درصد بود كه در نوع خود بی‌سابقه و در سطح اروپا كم‌نظیر بود و نه‌تنها سیاسیون بلكه مردم هم پیش‌بینی چنین مشاركتی را نمی‌كردند و این نشانه این است كه در عمق جامعه مردم هنوز به دموكراسی علا‌قه‌مند هستند.
در همین راستا روزنامه لوموند در سرمقاله خود این انتخابات را حاوی دو پیروزی دانست؛ اول پیروزی دموكراسی در فرانسه، كه این امر در زمان شیراك به دلیل طولا‌نی شدن زمامداری او در دو دوره كمتر جلوه می‌نمود و دوم شكست افراطیون در دو جناح سیاسی (چپ و راست) بود كه مهر تاییدی بر آزادی این انتخابات بود و این مساله باعث شد تا نتایج این دوره از انتخابات به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نباشد، حتی نظرخواهی‌ها هم كه در این زمینه صورت می‌گرفت با واقعیت انتخابات تطبیق نداشت. به عنوان مثال لوپن كه در دوره‌های گذشته معمولا‌ ۲۰ درصد از آرا را به خود اختصاص می‌داد در این دوره با نزول ۱۰ درصد آرا روبه‌رو شد و با به وجود آمدن چنین شرایطی افراطیون فرانسه خودبه‌خود كنار گذاشته شدند.
اینك دو كاندیدای برتر یعنی ساركوزی و رویال در دور دوم با فضای جدیدی از رقابت انتخاباتی روبه‌رو خواهند شد زیرا باید به جلب و جذب آرای دیگر كاندیداها پرداخته تا سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند.
هر دو كاندیدا در نطق تلویزیونی خود اعلا‌م داشتند كه در دوره جدید رقابت انتخاباتی احترام یكدیگر را حفظ خواهند كرد و صرفا یك رقابت سالم را خواهند داشت و نكته جالب توجه آن این است كه هر دوی این كاندیداها یك شعار مشترك دارند و آن هم تحول در نظام اقتصادی فرانسه است و هركدام برنامه‌های جداگانه‌ای در این زمینه به مردم ارائه داده‌اند.
در پیش‌بینی‌های انجام‌شده در فرانسه احتمالا‌ تمام گروه‌های چپ كه ۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند در دور بعد از رویال حمایت خواهند كرد و گروه راست نیز احتمالا‌ به دو قسمت تقسیم خواهد شد كه قسمتی از آن به رویال و قسمتی دیگر آرا به ساركوزی تعلق خواهد گرفت كه این مطلب به پیچیدگی این انتخابات نیز می‌افزاید و آن چیزی كه تعیین‌كننده خواهد بود این است كه میانه‌روها كه ۱۸ درصد آرا را به خود اختصاص دادند به كدام طرف متمایل خواهند شد زیرا پیشرفت میانه‌روها و پسرفت افراطیون باعث شور و هیجان سیاسی مردم فرانسه پس از سال‌ها شده است و این مساله بر اهمیت نقش میانه‌روها می‌افزاید.
دكتر احسان نراقی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید