شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رقابتی سخت برای ورود به کاخ الیزه


رقابتی سخت برای ورود به کاخ الیزه
شمارش معكوس برای ترك كاخ الیزه از سوی شیراك رو به پایان است . ژاك شیراك پس از ۱۲ سال تصدی پست ریاست جمهوری فرانسه اگرچه امكان این را داشت كه برای سومین بار در الیزه بماند اما راه دیگری را انتخاب كرد. شیراك از نیكولا ساركوزی حمایت كرد تا امیدوار باشد كه هم حزبی خودش به مقام ریاست جمهوری فرانسه برسد.
گذشت زمان مشخص كرد كه این كار شیراك بی فایده نبوده است. نتایج نهایی انتخابات مهر تأییدی بر تدابیر شیراك بود؛ چرا كه ساركوزی با كسب بیش از ۳۰ درصد آرا در مرحله اول انتخابات در صدر نامزدها قرار گرفت و به همراه سگولن رویال (با ۲۵ درصد آرا) به دور دوم رسید.اما شرایط ساركوزی برخلاف آنچه كه به نظر می رسد ساده و آسان نیست. ساركوزی با مخالفان بسیاری كه پیش رو دارد بایدمنتظر شرایط سخت تری در مرحله دوم انتخابات باشد. «فرانسوا بایرو» نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری كه شگفتی ساز نام گرفت آرای تعیین كننده ای دارد كه البته بعید به نظر می رسد به حساب ساركوزی واریز شود. بایرو اماتاكنون از حمایت آشكار از یكی از نامزدهای راه یافته به مرحله دوم امتناع كرده است.
بایرو پس از اعلام نتایج رسمی مرحله اول گفت: از این پس آرایش سیاسی در فرانسه تغییر می كند و دیگر مانند قبل نخواهد بود. رییس حزب راست میانه اتحاد دموكراتیك برای فرانسه در جمع هوادارانش اظهار داشت: بیش از ۷ میلیون فرانسوی با رأی خود به من از ایده لزوم این تغییرات حمایت كردند و من به آنها می گویم كه آنها نیروی جدیدی را ساختند و این نیروی جدید سیاسی فرانسه و راه امیدی كه آنها باز كردند دیگر متوقف نخواهد شد. بایرو افزود: ما فرانسه را از تمام رنج ها نجات خواهیم داد.
اما ساركوزی نسبت به پیروزی خود در مرحله دوم ابراز اطمینان می كند و از «تحقق رویای فرانسه برای فرانسویان» سخن می گوید. نامزد حزب حاكم خطاب به هواداران خود گفت: این انتخابات ، نوعی پیروزی برای دموكراسی فرانسه است كه اجازه تصمیم گیری دیگران برای مردم فرانسه را نمی دهد. ساركوزی افزود: من قصد دارم كار، هویت ملی و اخلاق را بازگردانم و می خواهم به فرانسویان بگویم كه می خواهم آنها را از ناامنی، بزهكاری و خشونت ، محرومیت و انزوا برهانم و به آنهایی كه از زندگی رنج كشیده اند امید بدهم.
وی گفت: فرانسه به من همه چیز داد و حالا زمان آن رسیده كه من همه چیز خود را به فرانسه بدهم. در این میان رویال هم چندان ناامید به نظر نمی رسد. وی امیدوار است كه با ایده های جدید و با وعده ایجاد تحول به عنوان اولین زن به مقام ریاست جمهوری فرانسه برسد مثل همان چیزی كه در آلمان برای مركل رخ داده رویال می گوید: من به هوش فرانسویان اعتقاد دارم و از ترس آنها سوء استفاده نمی كنم.
سخنان رویال كه در جمع هوادارانش ایراد می شد، كنایه ای به ساركوزی بود كه مساله ایجاد امنیت را از مهمترین محورهای تبلیغاتی خود قرار داده است. وی تصریح كرد: مبارزه ما برای انجام تغییرات و برای اعتلای فرانسه است و در این میان من دست خود را به سمت كسانی كه مانند من می اندیشند دراز می كنم تا از سیستمی كه دیگر جوابگوی مشكلات نیست جدا شوند. رویال به فرانسویان گفت: ما برای ایجاد فرانسه ای نو و پویا خواستار گردهم آمدن همه كسانی هستیم كه بر این باورند فرانسه را می توان تغییر داد.
نامزد سوسیالیستها گفت: من یاس و اندوه آنانی را كه نامزدهایشان به دور دوم راه نیافتند می فهمم و به نها می گویم كه من نامزد هیچ گروه ، لابی فشار و گروه اقتصادی نیستم. ما نمی خواهیم فرانسه تحت كنترل قدرتمندان وثروتمندان باشد. رویال افزود: من از منافع فرانسه در اروپا و جهان دفاع خواهم كرد واز این پس فرانسویان از طریق همه پرسی درباره پیمان های اروپایی به تصمیم گیری خواهند پرداخت و كاری بدون نظر آنها انجام نخواهد شد.
وی در پایان گفت: پیروزی ما ممكن است زیرا جسارت و بخشندگی درما وجوددارد و برای این كار من به اراده شما نیاز دارم.
مساله مهمی كه در این میان وجود دارد این است كه آراء سایر نامزدها (به جز بایرو) بیش از آنكه به سوی ساركوزی واریز شود به رویال گرایش دارند، چرا كه عمده نامزدها گرایش چپ سنتی و سبز دارند و قطعا تمایل ندارند در دور دوم به ساركوزی رأی دهند. تنها نامزد راست قابل توجه كسی نیست جز ژان ماری لوپن كه گرچه با هر دو نامزد راه یافته به مرحله دوم خصومت سیاسی دارد اما نكته قابل توجه آن است كه شكافهای میان او و راست حاكم دست كمی از تضادهای او با رویال و حزب سوسیالیست ندارد.
بنابراین اگر نتوان همه آرای لوپن را نیز متعلق به رویال دانست اما به لحاظ تاكتیكی بخش مهمی از این آرا به حساب رویال واریز خواهد شد.یكی دیگر از نكات مهم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، حذف همیشگی پیر جنجالی و كهنه كار عرصه سیاست فرانسه از صحنه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود ژان ماری لوپن به دلیل كهولت سن دیگر هیچ گاه نخواهد توانست بخت خود را برای حضور در عرصه ریاست جمهوری بیازماید.
اكنون شخصیت های راستگرا تمامی تلاش خود را به كار بسته اند تا هواداران بایرو را راضی كنند تا در مرحله دوم به ساركوزی رأی دهند.از سوی دیگر چپ ها نیز بیكار ننشسته اند و تمامی نیروی خود را بر تشكیل یك تشكل فراگیر و انبوه گذاشته اند تا شیرینی انتقام شكست لوپن در سال ۲۰۰۲ دو چندان شود.حال باید منتظر ماند و دید كه آیا مردم فرانسه محافظه كاری را كه شعار تحول می دهد انتخاب می كنند یا سوسیالیستی را كه قصد دارد به عنوان نخستین زن برسند ریاست جمهوری تكیه زند.
علی حاجی ناصری
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید