پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بازی رویال با کلمات


بازی رویال با کلمات
سوگلن رویال که با کسب حدود ۲۶ در صد از آراء شرکت کنندگان انتخابات فرانسه به دور دوم راه یافته است،رقابت بسیار سختی را با نامزد راستگرایان یعنی نیکولا سارکوزی خواهد داشت.
رویال در دور نخست انتخابات نتوانست در مقابله با سارکوزی پیروز شود.
روایال، در جوانی با گذراندن مدرسه عالی علوم اداری که مخصوص کادرهای عالی سیاسی، اداری فرانسه است، مشاور فرانسوا میتران رییس جمهوری چپ سوسیالیست فرانسه در کاخ الیزه شد.
روایال تاکنون در سمتها و منصبهای متعدد سیاسی انجام وظیفه کرده است. وی چهار دوره نماینده مجلس، سه دوره وزیر از جمله وزیر خانواده فرانسه بوده، همچنین رییس شورای منطقه‌ای استان “پواتو شارانت” در غرب فرانسه بوده است.
رویال پس از پایان دور نخست انتخابت سخنانی بر زبان رانده است که مرور برخی از آنها خالی از نکته نیست.
رویال در نخستین اظهارات خود در جمع هوادارانش با کنایه به رقیب راست گرای خود که مساله ناامنی را یکی از مهمترین محورهای تبلیغاتی خود قرار داده است، گفت : تکیه من به هوش فرانسویان است و از ترس آنها بهره برداری نمی کنم.
رویال افزود: مبارزه دیگری در پیش است و در دور دوم انتخابات فرانسه آینده و سیمای خود را انتخاب می کند. من به تمام آنهایی که می خواهند فرانسه یک جمهوری قابل احترام باشد، و دوران آزادی بدون عدالت در آن به پایان رسد، می خواهم به ما ملحق شوند. ما در ۶ مه بین دو راه کاملا متفاوت یکی را انتخاب خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مبارزه ما برای انجام تغییرات و برای اعتلای فرانسه است و در این میان من دست خود را به سمت آنانی که مانند من می اندیشند دراز می کنم تا از سیستمی که دیگر جوابگوی مشکلات نیست، جدا شوند.
وی به فرانسویان گفت: از شما می خواهم تا فرانسه ای نو و پویا ایجاد کنیم ...
نامزد حزب سوسیالیست فرانسه گفت: من یاس و اندوه آنانی را که نامزدهایشان به دور دوم راه نیافتند می فهمم و من به آنها می گویم من زن آزادی هستم و نامزد هیچ گروه، لابی فشار و گروه اقتصادی نیستم . ما نمی خواهیم فرانسه تحت کنترل اقویا و پولدارها باشد.
رویال این سخنان را در حالی بر زبان می راند که گویا میان حرف تا عمل وی فاصله ای عمیق وجود دارد.این فاصله را می توان از مقایسه اظهارات قبلی رویال با اظهارات کنونی وی دریافت.
حدود دو ماه قبل سگولن رویال در اظهاراتی نسنجیده اعلام کرد که حتی با دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای موافق نیست و در صورت ورود به کاخ ایزه روابط تل آویو -پاریس را به شدت تقویت خواهد نمود.
رویال در حالی سخن از ایجاد فرانسه ای آزاد و سربلند سخن می گوید که حداقل حقوق دیگر ملتهای جهان را به رسمیت نمی شناسد.این مساله نشان می دهد که رویال در صدد راهیابی به کاخ الیزه با کمک بازی با کلمات زیباست.این در حالیست که معمولا سوسیالیستها ادعا دارند که در نگاه داخلی و جهانی خود از یک نوع وحدت رویه پیروی می کنند.اما این وحدت رویه در سخنان رویال به چشم نمی خورد.
این در جهان امروز یک واقعیت است که اگر میان رفتارهای بیرونی و داخلی یک سیاستمدار ناهمگونی افراطی و غیر قابل توجیه وجود داشته باشد ،وی محکوم به شکست خواهد بود.این مساله در خصوص رویال نیز صدق می کند.رویال چگونه از مبارزه با زور و نابرابری در کشورش سخن می گوید و از سوی دیگر حمایت خود را از زورمدارترین و نحس ترین رژیم دنیا یعنی اسرائیل اعلام می کند؟تناقض هایی که در میان اظهارات رویال مشاهده می شوند به هیچ عنوان قابل توجیه نیستند.
در نهایت این که شکست یک سیاستمدار ممکن است از همان لحظه پیروزی وی آغاز شود.اگر رویال بتواند با استناد به استفاده از کلمات و عبارات واژه پسند در رقابت با سارکوزی پیروز شود و سوسیالیتها بر معادلات پاریس حکمفرما شوند نمی توان نسبت به ایجاد فرانسه ای آزاد و مستقل در جهان امروز امید بستواین حقیقتی است که از اکنون می توان بارقه هایی از آن را در قالب سخنان ضدو نقیض رویال مشاهده کرد.
فاطمه جوانشیر
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید