جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شیوه‌های طبیعی درمان دیابت


شیوه‌های طبیعی درمان دیابت
امروزه بسیاری از مردم دنیا درمان‌های آلترنیتیو و جایگزین را انتخاب می‌كنند. هرچند كه سنجش موفقیت درمان‌های طب مكمل و طبیعی كمی مشكل است اما نتایج خوبی از درمان‌های برخی از این شیوه‌ها بدست آمده و تاثیرات بسیاری از این درمان‌ها هنوز ثابت نشده است.
به گزارش موسسه پژوهشی دیابت NIDDK ، درمان‌های طبیعی و مكمل مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و ثابت شده كه بهره‌گیری از طب‌سوزنی، بیوفیدبك، تصویرسازی و مصرف ویتامین‌ها و مكمل‌های خوراكی در درمان دیابت موثر است.
▪ آنچه می‌خوانید شرحی است كه موسسه NIDDK در مورد هر یك از این شیوه‌ها در گزارش خود آورده است:
۱) شیوه درمانی طب‌سوزنی به این گونه است كه سوزن‌های مخصوصی به وسیله متخصص طب سوزنی در نقاط معینی از بدن داخل می‌شود. متخصصان معتقدند این شیوه موجب اخراج طبیعی مواد سمی از بدن و موجب تسكین دردهای مزمن افراد مبتلا به بیماری دیابت می‌شود. علاوه بر این از این شیوه درمانی برای تسكین درد و بهبود اعصاب دردناك بیماران عصبی و اعصاب آسیب دیدهٔ مبتلایان به دیابت استفاده كرد.
۲) بیوفیدبك تكنیكی است كه به بیمار كمك می‌كند تا اطلاعات و آگاهی بهتری نسبت به بدن، علائم و واكنش‌های آن نسبت به بیماری و درد داشته باشد. این شیوه از درمان‌های طب آلترنیتیو بیمار را به آرامش و تخلیه استرس هدایت می‌كند. تصویرسازی ذهنی نیز یكی از شیوه‌هایی است كه موجب آرامش بیماران می‌شود. در این شیوه فرد به تصاویر آرامش بخش می‌اندیشد مثل امواج آرام دریا. حتی تصویری كه می‌سازد ممكن است تصویری از پروسه درمانی او و غلبه او بربیماری و كسب سلامتی باشد. به هرجهت این شیوه‌ای است كه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری دیابت توصیه می‌شود.افرادی كه از این شیوه درمانی استفاده كرده‌اند بر این باورند كه این شیوه تحمل شرایطی را كه بر آنها حاكم است سهل و آسان كرده است.
استفاده از كرومیوم Chromium در بیماران مبتلا به دیابت از جمله مواردی است كه در سالهای اخیر تحقیقات مفصلی در مورد آن انجام گرفته و هنوز بحث روز دانشمندان و محققان است . نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد كه مكمل كرومیوم در كنترل و بهبود بیماری دیابت موثر است. اما به این دلیل كه تحقیقات در این زمینه هنوز به طور كامل انجام نشده توصیه‌ای به مصرف این مكمل برای درمان دیابت نداریم.
۳) هرچند كه رابطه میان منیزیم و بیماری دیابت بیش از ده‌ها سال است كه مورد مطالعه پژوهشگران و دانشمندان است اما هنوز نتیجه قطعی و اساسی در این زمینه بدست نیامده است. مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد كه كمبود منیزیم در بدن اثرات منفی در میزان قندخون در بیماران دیابتی نوع ۲ دارد. دانشمندان معتقدند كه كمبود منیزیم موجب توقف ترشح انسولین در لوزالمعده می‌شود. تحقیقات آنها نشان می‌دهد كمبود منیزیم در بدن افراد دیابتی، بیماری آنها را به گونه‌ای پیچیده می‌كند و عوارضی به همراه دارد.
۴) وانادیوم Vanadium ماده‌ای است كه در برخی گیاهان و حیوانات یافت می‌شود. مطالعات اولیه دانشمندان نشان می‌دهد كه وانادیوم موجب نرمال شدن میزان قند خون در حیوانات مبتلا به دیابت نوع ۱ و۲ شده است. اما مطالعات اخیر دانشمندان به این نكته اشاره دارد كه وقتی افراد مبتلا به دیابت وانادیوم دریافت می‌كنند، نیاز كمتری به مصرف انسولین دارند. در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی این مسئله هستند كه ماده وانادیوم چگونه بر این بیماری اثر می‌گذارد و میزان دوز مناسب و مطمئن برای مصرف این ماده چقدر است. و آیا مصرف این ماده با عوارضی همراه هست یا خیر؟
● گیاه مگنولیا و میمون مائوهو
«میمون مائوهو» عنوان میمونی است كه كودكان چینی از آن برای صدا كردن یكدیگر استفاده می‌كنند. در حقیقت این نام بخشی از تاریخ و هنر فولكلور چینی‌هاست كه امروزه در میان كودكان و نوجوانان آنها بسیار شناخته شده است.
میمون مائوهو برای اولین بار توسط شاگرد داروفروش چینی از گیاهان دارویی چون گیاه خزوك و غنچه‌های نشكفته گیاه مگنولیا ساخته شده. این میمون دست‌ و پایی باریك، اندامی بلند و كشیده و دمی زیبا و ظریف دارد كه ظاهری بسیار جذاب و زیبا به آن بخشیده است.
تاریخچه ساخته شدن این میمون به زمانی برمی‌گردد كه این گیاه فروش چینی برای تامین مخارج خانه خود با وسایل بسیار ساده، اسباب بازی می‌ساخت و آنها را می‌فروخت. و شاگرد این داروفروش، در ساخت اسباب بازی ها به او كمك می‌كرد، تا اینكه یك روز شاگرد مغازه دور از چشم داروفروش كه برای جمع‌آوری چوب و كاغذ و ابزار كار بیرون رفته بود. به وسیله گیاهان دارویی مشغول ساختن اسباب بازی شد. و میمون مائوهو را خلق كرد. سر میمون را از غنچه مگنولیا و دست و پا و بدنه و دم میمون را از پوسته گیاه خزوك درست كرد. شاید اگر داروفروش سرزده به مغازه برنمی‌گشت، پسر از ترس او هیچ گاه، از میمون مائوهو به او حرفی نمی‌زد. داروفروش از میمون مائوهو خوشش آمد و كارگاهی برای تولید وسیع این میمون تاسیس كرد. به این ترتیب میمون مائوهو معروف ترین و محبوب‌ترین عروسك كودكان چینی شد.
اما این میمون مدتهای طولانی در چین فراموش شده بود تا اینكه اواخر دهه ۱۹۷۰ این عروسك شانسی دوباره یافت تا در صحنه هنری این كشور ظاهر شود.
كیو ئی‌شنگ یكی از هنرمندانی است كه در زمینه فعالیتهای هنری سابقه طولانی‌ای دارد. و در سال ۲۰۰۴ جایزه فستیوال هنری چین را از آن خود كرده است.
وی برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ از میمون مائوهو برای اجرای نمایش عمومی استفاده كرده و مجموعا ۲۰ سال است كه در این زمینه فعالیت می‌كند.
وی می‌گوید: متاسفانه امروزه بیشتر نوجوانان و جوانان خود را با كامپیوتر و انواع بازی های كامپیوتری سرگرم می‌كنند. در حالی كه من و هم دوره‌ای‌هایم سرگرمی‌مان ساختن مجسمه و عروسك از كاغذ‌ها، انواع جعبه‌ها، شاخه‌های شكسته، گیاهان دارویی و گلها و درخت‌هایی بود كه در اطرافمان بود. به این ترتیب ما اسباب‌بازیهایی مثل عروسك‌های خیمه شب بازی، گیتار، جعبه و حتی وسایل زندگی مثل میز و كمد و صندلی می‌ساختیم و این كار علاوه بر اینكه خلاقیت و روحیه جستجوگری را در ما تقویت می‌كرد، در عین حال وسیله امرار معاش ما نیز بود.
● شیوهٔ های طبیعی كنترل علائم یائسگی
دغدغه بسیاری از زنان به هنگام نزدیك شدن به مرحله یائسگی این است، كه آیا جایگزین كردن هورمون‌ها در بدن ،HRT ، درمان مناسبی برای از بین رفتن نشانه‌ها و عوارض یائسگی است یا خیر!
تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد كه HRT یكی از راه‌های موثر در رهایی از علائم یائسگی ـ برافروختگی و خشكی واژینالی ـ در زنان است. حتی باعث كاهش خطر ابتلا به پوكی استخوان در زنان نیز می‌شود. با این وجود هنوز عوارض این شیوه در طولانی مدت بررسی نشده است. نتیجه تحقیقات اخیر دانشمندان ثابت می‌كند كه مصرف دراز مدت استروژن به همراه پروژسترون علاوه بر نتایج موثر در كنترل نشانه‌های یائسگی، عوارض بسیار بدی نیز دارد.
موسسه ملی درمان بیماری‌های قلبی، تنفسی، خونی آمریكا NHIBI، نهم جولای سال ۲۰۰۲ از توقف پروژه بزرگ خود با موضوع درمان علائم یائسگی با تركیب استروژن و پروژسترون خبر داد. این موسسه پس از مقایسه دو گروه كنترل و شاهد در پروژه خود به این نتیجه رسیده بود كه میزان خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماریهای قلبی، سكته و لخته شدن خون در گروه شاهد نسبت به گروه كنترل كه دارونما مصرف می‌كردند بالا بوده است. به همین دلیل ادامه این پروژه متوقف شد هر چند كه نتایج مثبتی در مورد كنترل علائم یائسگی به همراه داشت.
با این وجود بسیاری از زنان به این مسئله فكر می‌كنند كه به چه طریقی با علائم یائسگی روبرو شوند.بر اساس تحقیقاتی كه در سال ۱۹۹۷ در موسسه تحقیقاتی در شمال آمریكا انجام گرفت، مشخص شد كه بیش از ۳۰ درصد از زنان برای كنترل علائم یائسگی و كاهش خطر ابتلا به پوكی استخوان و بیماری‌های قلبی از طب سوزنی، استروژن طبیعی، مكمل‌های گیاهی و فیتواستروژن استفاده می‌كنند.
محصولات گیاهی كه شامل استروژن هستند و یا مشابه آن عمل می‌كنند ممكن است تاثیرات مثبت و مفیدی در كاهش و یا از بین بردن علائم یائسگی داشته باشند. به عنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهد كه غذاهای شامل دانه سویا به كاهش گرگرفتگی و برافروختگی زنان در سنین یائسگی اثرات مثبتی دارد.
در حال حاضر نتایج متفاوت چند تحقیق درمورد ایمنی و موثر بودن محصولات گیاهی از قبیل جینسیینگ Ginseng، و گیاه dong quai بر نشانه‌های یائسگی زنان اعلام شده است. و موسسه NHIBIآمریكا نیز در حال بررسی اثرات گیاهانی مثل Black cohosh شبدر سرخ، رازك، dong quai ، بذركتان و سویا در این زمینه است.
این موسسه خاطر نشان كرده است كه در كنار بررسی خواص این گیاهان، بررسی مكانیسم و شیوه عمل آنها نیز مورد بررسی و تحقیق قرار خواهد گرفت. این محققان تصمیم دارند تا تاثیرات مثبت این محصولات گیاهی را در مراقبت و حفظ سلامت استخوان‌ها، قلب و مغز در كنار عوارضی كه به صورت بالقوه در این محصولات موجود است، كشف كنند.
● غلبه بر سیگار كشیدن
اكثر افراد سیگاری علاقمندند تا سیگار را كنار بگذارند. آنها می‌دانند كه سیگار كشیدن تهدید بزرگی برای سلامتی شان است و تاثیر نامطلوبی بر فرزندان و اطرافیانشان دارد و مبلغ زیادی را به باد می‌دهد.
متاسفانه بعضی از مردم از سیگار به عنوان وسیله‌ای برای دوركردن استرس و ناراحتی استفاده می‌كنند و آن را به عنوان نوعی مسكن و تسكین دهنده درد مصرف می‌كنند. نتایج بررسی های محققان نشان می‌دهد كه عمده علت‌هایی كه موجب استعمال بی رویه سیگار در افراد می‌شود، همین خاصیت تسكین دهندگی كاذب آن است. در حالی كه كشیدن سیگار به هیچ وجه در فراموش كردن و یا برطرف كردن مشكلات كمكی به فرد نمی‌كند بلكه گرفتاری دیگری را به مشكلات او تحمیل می‌كند.
برای ترك كردن، فرد باید تصمیم قطعی و مصمم داشته باشد و نسبت به آن وفادار بماند. عموما افرادی كه قصد ترك كردن سیگار را دارند، این تصمیم را در شرایطی می‌گیرند كه از لحاظ جسمی و روحی در وضعیت مناسب و خوبی قرار دارند، در این حالت پروسه ترك كردن سیگار به نظرشان راحت و ساده می‌رسد، اما به محض اینكه در بحران یا شرایط بد روحی قرار می‌گیرند، دلسرد شده و دوباره مصرف را شروع می‌كنند. بنابراین تصمیم گیری در این مورد می‌بایست با بررسی تمامی جوانب، آگاهانه و به همراه برنامه‌ریزی درست باشد.
ورزش كردن‏، مصرف غذا و نوشیدنی‌های مناسب و انجام فعالیت‌های اجتماعی به اعتدال، بهترین گزینه‌ها برای جایگزین كردن استعمال سیگار هستند كه موجب خشنودی و رضایت فرد داوطلب نیز می‌شود.فرد سیگاری اگر صادقانه در مورد خودش، رفتار اجتماعی، فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی كه برعهده‌اش است فكر كند قطعا به این نتیجه خواهد رسید كه سیگار كشیدن را ترك كند و زندگی جدید و راحتی را شروع كند. چرا كه سیگار كشیدن یكی از اشكال اعتیاد است. متاسفانه در بررسی ها مشخص شد، ۸۰ درصد افرادی كه سیگار می‌كشند پس از مصرف دارای نشانه‌هایی از قبیل افسردگی و گوشه‌گیری، حالت تهوع، استفراغ و درد در قفسه سینه بوده‌اند. و علاوه بر این از اضطراب‏، عدم تمركز، تحریك پذیری و زودرنجی نیز رنج می‌برند. در بعضی موارد ترك كردن سیگار در افراد با تحلیل رفتن انرژی همراه بوده و فرد در اكثر مواقع تمایل به خوابیدن و استراحت كردن دارد. و در بعضی موارد نیز این حالت كاملا برعكس است یعنی انرژی فرد به حدی زیاد می‌شود كه هیج فعالیتی به تخلیه شدن آن كمك نمی‌كند.
هر چند كه تحمل این علائم به نظر سخت و ناراحت كننده است اما تحلیل انرژی یا افزایش آن آخرین مرحله در ترك سیگار است و این علائم بعد از ۲ یا ۳ روز شدت خود را از دست می‌دهند و در مدت ۱۰ تا ۱۴ روز كاملا فروكش می‌كنند و از بین می‌روند. واقعیت این است كه بعد از ترك سیگار افراد آنچنان انرژی در وجود خود احساس می‌كنند كه نیازمندی‌شان به خواب كمتر می‌شود و احساس آرامش و توانمندی بیشتری نسبت به گذشته دارند. در حقیقت ترك كردن سیگار دنیایی پر از شادی و انرژی و با مفاهیم عالی پیش روی این افراد قرار می‌دهد.
هرچند بسیاری از افراد سیگاری پس از ترك كردن دوباره مصرف سیگار را از سر می‌گیرند اما به آنها هشدار می‌دهیم كه با ادامه این وضعیت ضربه جبران ناپذیری به سلامت‏، سرزندگی و نیروی حیاتی خود و اطرافیانشان می‌زنند.
ترك كردن سیگار در هر سن و سالی امكان پذیر است و مدت زمان مصرف، تاثیری در ترك كردن آن ندارد. كافی است قبل از آن كه مصرف سیگار تاثیر جدی و مخربی بر سلامتی جسم و روح شما بگذارد، آن را از خود دور كنید.
● روغن ماهی و سویا و طول عمر
ماهی و سویا از جمله اصلی‌ترین مواد غذایی در ژاپن است، كشوری كه از لحاظ طول عمر در دنیا زبان زد است.تحقیق جدیدی كه در این كشور انجام شده شواهدی دال بر مصرف منظم و روزانه روغن ماهی و محصولات سویا نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش‏، مردان و زنانی كه مقدار زیادی سویا و روغن‌ماهی مصرف می‌كنند از لحاظ فیزیكی و جسمی فاصله زیادی با مرگ دارند.
چربی امگا ۳ و اسید چرب از جمله موادی است كه در روغن ماهی یافت می‌شود.
نتیجه تحقیق دانشمندان نشان می‌دهد كه مصرف ماهی‌های چرب مثل قزل آلا مرگ و میر را به میزان زیادی در زنان كاهش می‌دهد، اما مصرف این ماهی‌ها همین اثر را در طول عمر مردان نداشته است. نتایج این تحقیق در نشریه اپیدمیولوژی آمریكا به چاپ رسیده است.
نتایج تحقیقات بسیاری ثابت می‌كند كه رعایت رژیم غذایی سویا، كه شامل استروژن طبیعی هستند مانع از بروز برخی از سرطان‌ها می‌شود و بروز بیماری‌های قلبی را نیز در افراد مصرف كننده كاهش می‌دهد. روغن ماهی نیز موجب كاهش التهابات بدن و لختی خون می‌شود و تاثیر خوبی بر كلسترول موجود در خون دارد.
هرچند كه هنوز رابطه بین مصرف این مواد و طول عمر مشخص نشده است اما نتایج مصرف آن در تحقیقات بسیاری نشان داده كه ارتباطی مابین طول عمر و مصرف این مواد غذایی به یقین وجود دارد.
به منظور بررسی این مسئله دانشگاه Gufu در ژاپن به بررسی مواد مصرفی و غذایی ۳۰ هزار ژاپنی بزرگسال پرداخته است. تجزیه و تحلیل این تحقیقات نشان می‌دهد كه احتمال مرگ در بزرگ سالانی كه در ۲۵ درصد مواد مصرفی‌شان سویا بوده نسبت به افرادی كه مقدار كمی سویا مصرف می‌كردند یا اصلا مصرف نمی‌كردند بسیار پایین بوده است.
● طوطی و داروهای گیاهی
هرچند كه انسان‌های عهد باستان آشنایی با گیاهان دارویی و خواص درمانی آنها را مدیون حیواناتی چون پرندگان هستند اما امروزه شاهدیم كه انسان‌ها برای درمان حیوانات خانگی خود از قبیل طوطی، گربه و … دست به دامن داروهای شیمیایی می‌شوند در حالی كه این حیوانات بر اساس سابقه‌ای كه از آنها در دسترس است، مصرف گیاهان و مواد طبیعی را برای درمان شیمیایی ترجیح می‌دهند.
اگر چه شیوه درمانی كه حیوانات از آن برای تسكین دردهای خود استفاده می‌كردند بسیار ساده و ابتدایی بوده اما همین شیوه‌های ساده امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و راهكارهای مناسبی را پیش‌روی بشر قرار می‌دهد.
براساس تحقیقات دانشمندان آمریكایی بسیاری از پرندگان بر اساس آزمون‌ و خطا از گیاهان و دانه‌های مختلف مصرف می‌كردند و از آنها برای درمان دردهای خود بهره می‌بردند. یكی از معروف‌ترین گیاهانی كه طوطی‌ها از آن به منظور تسكین درد و خارش پوست بدن خود از آن استفاده می‌كردند گیاه آلوورا بوده است كه امروزه شكل صنعتی این گیاه دارویی در دنیا موجود است. یكی از شیوه‌هی مصرف این گیاه، استفاده از اسپری آلوورا است. اسپری كردن افشانه این گیاه بر موضعی از بدن طوطی كه دچار خراش و آسیب شده بسیار موثر و تسكین دهنده است. در موارد كه بدن طوطی (پرها و بالها) به دلیل تقلای حیوان با قفس یا اجسام دیگر برخورد پیدا می‌كند و دچار سوزش و التهاب می‌شود اسپری كردن آلوورا موجب تسكین درد و آرام شدن پرندهٔ بی‌قرار می‌شود.
یكی دیگر از خواص آلوورا بازگرداندن پرهای از دست رفته پرنده است. در مواقعی كه پرنده بر اثر بیماری و حتی عواملی غیر از بیماری مثل ترس و … دچار ریزش موضعی پرها شده است اسپری كردن افشانه‌ آلوورا موجب ترمیم بخش آسیب‌دیده و رویش مجدد پر در موضع و همین‌طور بر طرف شدن خارش موضع می‌گردد.
● سنسورهایی كه هشدار می‌دهند: آب بنوشید!
پژوهشگران رشته مهندسی ـ پزشكی دانشكده فنی شهر آخن آلمان نوعی سنسور طراحی كرده‌اند كه نسبت به كمبود آب و مایعات بدن حساس است. این سنسور درصد مایعات بدن را به طور مرتب اندازه‌گیری می‌كند و به محض اینكه این درصد از مقدار مشخصی پایین‌تر آید سسنورها اخطار می‌فرستد.
یورگ الیز وندو Jorge Elizondo یكی از اولین نمونه‌های سنسور‌های تشنگی را همراه دارد. او این نمونه كوچك را كه روی كمربندش وصل شده تمام روز با خود حمل می‌كند. سنسورها چهار قطعه كوچك تقریبا اندازه‌ سكه‌های بیست و پنج تومانی هستند. كل دستگاه كمی كوچكتر از یك نوار كاست است و هفتصد گرم وزن دارد. برای یورگ جالب است كه سنسورها میزان مایعات بدنش را اندازه‌گیری می‌كنند. می‌گوید: « چهارماهه كه به اینجا می‌آیم. به نظر من این تست كمك می‌كند تا بیشتر از وضیعت جسمانی خود مطلع شوم، میزان آب بدنم را كنترل كنم كه مرتب است یا نه».
او یكی از ۵ داوطلبی است كه در آزمایشات گروه مهندسی ـ پزشكی دانشكده فنی آخن شركت كردند. داوطلبان در محدوده سنی ۵۰ تا ۷۰ سال هستند. هرچند كه یورگ ۵۹ ساله را در مقایسه به سایر داوطلبان نمی‌توان سالخورده نامید ولی او هم در دسته افرادی قرار می‌گیرد كه در معرض خطر كم آبی قرار دارند. از این سن به بعد میزان ترشحات هورمونی یكباره تغییر می‌كند. یكی از نشانه‌های شایع این تغییرات هورمونی خشكی دهان است كه منجر به احساس تشنگی می‌شود. اما مشكل اینجا است كه همه افراد این حس تشنگی را ندارند در نتیجه به مراتب كمتر از میزان مورد نیازشان آب می‌نوشند.
البته نتیجه آزمایشات یورگ نشان می‌دهد درصد آب بدن او در حد متعالی است ۵۵ درصد وزن بدن او را آب تشكیل می‌دهد كه مقدارمناسبی برای مردی با سن و سال اوست. سنسورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه می‌توانند با در نظرگرفتن رابطه میان چربی و مایعات بافتها و استخوانها درصد آب بدن را اندازه‌گیری كنند. گیورمو مدرانو Guillermo Medrano طراح این سنسورها اساس آنها را این‌طور توضیح می‌دهد؛ « سنسورها مقدار مشخصی جریان برق وارد بدن می‌كنند. ولی این مقدار بی‌خطر است به دلیل اینكه جریان ضعیفی است. با عبور جریان از درون بدن سنسورها می‌توانند اختلاف جریان فرستاده شده و جریان دریافت ‌شده را اندازه‌گیری كنند و در نهایت با یك فرمول ساده درصد آب بدن را محاسبه كنند»
لیزا بك‌من یكی از مهندسان طراح می‌گوید تیم طراحی ابتدا در فكر طراحی سنسوری بود كه در صورت كم شدن آب بدن سیگنال صوتی بفرستد مثلا سنسوری كه صوت بكشد. اما این طرح مورد استقبال داوطلبانی كه در مرحله آزمایشی طراحی این سنسور شركت كرده‌‌اند، قرار نگرفت. بك‌من می‌گوید: سیگنال صوتی خیلی ایده خوبی نبود. برای این‌كه سالخوردگان چندان مایل نیستند كه دستگاهی همراه داشته باشند كه یك دفعه سوت بكشد و تمام افراد اطرافشان را خبر كند. به همین جهت سنسوری كه هشدار ارتعاشی بفرستد مناسب‌تر است.
البته هنوز طرح كامل نیست. برای اندازه‌گیری مدام و دقیق آب بدن فاكتورهای مشخصی باید در نظر گرفته شوند. مثلا این كه فرد در چه موقعیتی قرار دارد. در حال عرق ریختن است یا غذا می‌خورد. درجه حرارت بدنش چقدر است. گذشته از آن نمونه آزمایشی كه در اختیار داوطلبان قرار گرفته بزرگ و سنگین است.
بك‌من می‌گوید كه تیم طراحی در فكر برطرف كردن این مشكلات است: ایده تازه این است كه نوعی تی‌شرت هوشمند طراحی كنیم. یعنی تمام وسایل الكترونیكی و كابل‌ها را درون تی‌شرت جاسازی كنیم تا زمانی كه فرد تی‌شرت را بر تن دارد به طور اتوماتیك میزان آب بدنش اندازه‌گیری می‌شود.
البته طراحی تی‌شرت هوشمند نیازمند زمان بیشتری است. این‌طور كه گروه مهندسی پزشكی پیش‌بینی می‌كنند تكمیل طرح فوق حداقل ۵ سال طول خواهد كشید.
● غذا درمانی چیست؟
غذادرمانی یكی از شیوه‌های ارزشمندی است كه علاوه بر برطرف كردن مشكلاتی كه حین بیماری برای بیمار به وجود می‌آید، موجب درمان برخی از بیماری‌ها نیز می‌شود. دانش مصرف مواد غذایی به عنوان نوعی درمان قدمتی ۴ هزارساله دارد و پزشكان بسیاری به ویژه متخصصان طبیعی از آن استفاده می‌كردند.
غذا برای ماندگاری و وجود انسان بسیار مهم و ارزشمند است، به همین دلیل است كه روزانه زمان مشخصی را به آن اختصاص می‌دهیم. با این وجود، بسیاری از مردم متوجه قدرت و انرژی زیاد غذا نیستند و آن را درست مصرف نمی‌كنند.
تنها راه تشخیص بدی و خوبی مواد غذایی آموزش است. اگر مصرف مواد غذایی نامناسب كنترل نشود‏، درمان‌هایی كه افراد به هنگام بیماری انجام می‌دهند اثربخشی مناسب و واقعی را بر بدن نخواهند داشت.
اگر پزشك نتواند به بیمار خود در مورد مصرف غذا و رعایت رژیم مناسب كمك كند، بیمار از مجموع خدمات درمانی او به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد و راضی نمی‌شود. چرا كه مصرف مواد غذایی با هر نوع درمان می‌بایست سازگاری داشته باشد به این معنی كه بیمار می‌بایست تنها مواد غذایی را مصرف كند كه پزشك متخصص آنها را مناسب نوع درمانی او می‌داند و مطمئن است و مشكلی در روند درمان و بهبود بیماری ایجاد نمی‌كنند.
مصرف مواد غذایی سالم و مناسب موجب می‌شود تا بدن انسان قوی و سالم باشد، انرژی ‌های حیاتی او متعادل باشند، درجه حرارت اندام‌های درونی مناسب و در حد اعتدال باشد و در نهایت موجب تقویت سیستم دفاعی بدن شود.
بنابراین تشخیص مواد غذایی مناسب با شیوه درمانی و اجرای برنامه مناسب نیازمند محیط بودن و دانستن خواص تك تك مواد طبیعی و اسرار نهفته در آنهاست، از طرفی علم به خاصیت داروهای مختلف و مواد تشكیل دهنده آنها و اطلاعاتی در زمینه فیزیك، بیولوژی و خواص شیمیایی مواد غذایی از جمله مواردی است كه متخصصین در حوزه غذا درمانی با آنها آشنایی دارند. بعد از فراگرفتن این موارد آشنایی با مواد غذایی و مكمل‌های طبیعی و تشخیص حالات و ویژگی ها و شرایط بدنی افراد مختلف نیز ضروری است.
متخصصین غذادرمانی مواد غذایی را بر اساس شواهد زیستی‏، فیزیكی و شیمیایی، حفظ طعم و مزه طبیعی بررسی می‌كنند و بنا به شیوه درمان و ساختار بدنی هر فرد مصرف غذاهای مناسب را به او توصیه می‌كنند.
نویسنده :آیدا پورجاماسب
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی درمانگر


همچنین مشاهده کنید