پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بیماری CVS چشم در اثر کار با کامپیوتر


بیماری CVS چشم در اثر کار با کامپیوتر
عارضه خشكی و بیماری چشم CVS یك بیماری كار مداوم با مانیتور (صفحه نمایشگر) است؛ تقریباً ۳ تا ۴ درصد كسانی كه زیاد با كامپیوتر كار می كنند گرفتار این علائم هستند.
مهم ترین علائم CVS عبارتنداز: خستگی و خشكی چشم، سوزش، ریزش اشك و تاری دید و ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.
علت پیدایش عارضه CVS آنست كه چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند، زیرا حروف چاپی تضاد بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آن ها واضح تر است حال آن كه درمورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه های آن به وضوح حروف چاپی نیستند بلكه حروف از یك مركز با تفاوت رنگ بالا شروع شده و به تدریج كمرنگ تر می شوند و پس از تبدیل به خاكستری كمرنگ ناپدید می گردند.
در این گفتار با زبان ساده و نگاه پزشكی در مورد یكی از شایع ترین بیماری چشمی و عارضه خشكی چشمان كاربر در هنگام كار با كامپیوتر است. مقوله را كمی جدی بگیرید!!!!عارضه موسوم به CVS مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی است كه بر اثر كار با كامپیوتر ایجاد می شوند. تقریباً ۳ تا ۴ درصد كسانی كه زیاد با كامپیوتر كار می كنند گرفتار این علائم هستند. با فراگیرتر شدن به كارگیری كامپیوتر تعداد كسانی كه از عارضه CVS رنج می برند رو به افزایش است.
یكی از مهم ترین دلایل خشكی و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپیوتر كاهش میزان پلك زدن است به طوری كه افراد هنگام كار با كامپیوتر تقریباً یك پنجم حالت عادی پلـك می زننـد.این مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمركز بر روی موضوع كار سبب می شود تا پلك ها مدت بیشتری بازبماند و در نتیجه اشك روی سطح چشم سریع تر تبخیر می شود.كارشناسان برای كاهش عوارض CVS رهنمودهایی را توصیه می كنند از جمله آن كه:
ـ اگر پیوسته با كامپیوتر كار می كنید، بهتر است هنگام كاركردن با آن به طور ارادی پلك بزنید، این كار سبب می شود سطح چشم شما با اشك آغشته شده و خشك نشود.
- در صورتی كه مشكل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشك مصنوعی استفاده كنید. مركز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر این كه باعث می شود پلك ها پایین تر قرار گیرند و سطح كمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها نیز می كاهد. در این موارد هم باید مانتیور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز كار تنظیم كرد به طوری كه ساعد شما هنگام كار با صفحه كی بورد موازی با سطح زمین باشد.
ـ مانیتور خود را طوری قرار دهید كه نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام كار با كامپیوتر سعی كنید پرده ها را بكشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی كاهش دهید.
ـ اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می كنید آن را طوری قرار دهید كه به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد.
همچنین می توانید صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور نصب كنید. تابش نور به صفحه مانیتور سبب كاهش تفاوت رنگها و در نتیجه خستگی چشم می شود. این موضوع به خصوص زمانی كه زمینه صفحه تیره باشد شدیدتر خواهد بود.ـ هر از چند گاهی به چشمان خود استراحت دهید. سعی كنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه كنید. این كار سبب استراحت عضلات چشم می شود.
همچنین به شما فرصت می دهد پلك بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود. اگر مجبورید كه متناوباً به یك صفحه نوشته و مانیتور نگاه كنید (خصوصاً درمورد تایپییست ها) ممكن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد.
برای جلوگیری از این عارضه سعی كنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این كار می توانید از دستگاه گیره كاغذ استفاده كنید. فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر باشد.ـ روشنایی و كنتراست مانیتور خود را تنظیم كنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد.
یك روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است كه به یك صفحه وب با زمینه سفید نگاه كنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یك منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را كم كنید.در مقابل، اگر صفحه كمی خاكستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد كنید. در مجموع روشنایی باید در حدی باشد كه چشمان شما احساس راحتی كنند.
اختلاف رنگ مانیتور باید حداكثر باشد تا لبه های حروف بیشترین تفاوت رنگ را داشته باشد.بدیهی است انتخاب مانیتور مناسب با مشخصات فنی جالب اگر چه گرانقیمت به نظر برسد اما بهترین و مطلوبترین راه حل است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید