ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ / Friday, 19 September, 2014
بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم

بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریمقصه این است كه نمی خواست كتابی را بخواند كه در آن باد نمی آید. سهراب سپهری محصول پدیده های بكر پیرامونش بود، پدیده هایی كه او به خوبی آن ها را احساس می كرد. «جهت تازه اشیا»، «آغاز زمین»، «حوضچه اكنون» و هزاران اتفاق تازه كه آن ها را جور دیگر باید دید.
گاهی شاهدیم هنرمندان بسیاری تا پایان عمر خود به دنبال كنكاش و تجربه اند و بارها مسیر شناخت خود را تغییر داده، از جایگاه های مختلف به پدیده ها و اتفاق های پیرامونشان می نگرند و حتی تا پایان عمر مسیر قابل قبولی را از نظر خودشان طی نمی كنند.
اگرچه این كنكاش قابل ستایش است، اما چنین كنكاشی برای سهراب به این شكل و شمایل رخ نداد. سهراب تلاش داشت به عمق پدیده ها راه پیدا كند و مسیر كشف این عمق با مسیرهای تجربیات متفاوت جدا بود، به این معنا كه سهراب سپهری تا نقطه قابل نشانه گذاری ای به كشف و شهود پرداخت و از آنجا به بعد این فضای پیرامونی بود كه به سهراب سپهری دریچه های تازه ای را هدیه می كرد.
در واقع، اساساً سپهری در نقاط عطف شاعری اش جست وجوگر و كاشف پدیده ای نیست بلكه تازگی و بكر بودن به ذهن او سرازیر می شود. در این حالت، شاعر به آینه ای تبدیل می شود كه بازتاب دهنده پیرامون است، پیرامونی كه «هستی» اش را آفریده و عناصرش به همان صداقت فطری به نمایش درمی آید. سهراب سپهری ذهنی از این گونه دارد، ذهنی كه عناصر پیرامونی همان گونه كه هستند خودشان را به او نشان می دهند.
با نگاهی به آثار سپهری درمی یابیم كه او در ابتدا شكلی از همان كنكاش مرسوم هنرمندان و شاعران را در خود داشته و تلاش كرده دغدغه های درونی اش را با شعر معرفی یا التیام بخشد،در «مرگ رنگ» با شاعری از این دست روبه روییم.
«دیرگاهی ست در این تنهایی ‎/ رنگ خاموشی در طرح لب است» یا «نیست رنگی كه بگوید با من ‎/ اندكی صبر سحر نزدیك است».در این فضاها، شاعر از موقعیت خودش در «هستی» و پیرامونش سخن می گوید و از این كه چقدر دلگیر، خسته و افسرده است.
در «مرگ رنگ»، رابطه سهراب با اطراف به گونه ای است كه همه چیز علیه اوست و به خواب فرورفته است. به این سطرها توجه كنید: «فرسود پای خود را چشمم به راه دور ‎/ تا حرف من پذیرد آخر كه زندگی: ‎/ رنگ خیال بر رخ تصویر خواب بود‎/»، «سرگذشت من به زهر لحظه های تلخ آلوده ست»، «دیری ست مانده یك جسد سرد، در خلوت كبود اتاقم»، «جهان آلوده خواب است ‎/ فروبسته است وحشت، در به روی هر تپش هر بانگ»، «او نمی داند كه روییده ست ‎/ هستی پربار من در منجلاب زهر»، «در زمین زهر می روید گیاه تلخ شعر من».
در واقع، این سطرها كه از شعرهای مختلف سهراب سپهری در مجموعه «مرگ رنگ» انتخاب شده، همه حكایت از فضاهایی دارد كه اگرچه رگه هایش تا پایان زندگی سهراب در او قابل پیگیری ست ،اما این گونه سرودن از آن ها را دیگر در آثار او نمی بینیم.
سهراب در «مرگ رنگ»، نیمایی به تكامل رسیده و احساساتی است كه موزون می سراید و وزن را می شكند، اما درتركیب واژگانی و غرور آن ویژگی هایی كه ما سهراب را با آن ها می شناسیم، حرف قابل توجهی ندارد.
اما در «زندگی خواب ها» سال ۱۳۳۲ اتفاقات تازه ای رخ می دهد، اتفاقی مثل «زندگی» در «خواب ها». برای شناخت فضای این مجموعه كه در واقع سهرابی كه ما می شناسیم از این جا قابل نشانه گذاری است، نیازمند دانستن و شناخت دو فضاییم، اول «زندگی» سپس «خواب». در واقع، شاید دلیل این مسأله كه عده ای شعر سهراب را نمی فهمند این باشد كه از «زندگی» و «خواب» شروع نكرده اند و تلفیق این دو در یك فضای شعر برایشان قابل ادراك نیست. سهراب با «زندگی خواب ها» وارد جهانی می شود كه در آن جهان تا ابد خواهد زیست. به این سطرها توجه كنید:
«در تابوت پنجره ام پیكر مشرق می لولد ‎/ مغرب جان می كند، می میرد»، «شب را نوشیده ام»، «زمزمه های شب در رگ هایم می روید»، «به استخوان های سرد علف چسبیده ام»، «اتاقی به آستانه خود می رسید كه مرغی بیراهه ی فضا را می پیمود ‎/ و پنجره ای در مرز شب و روز گم شده بود».
این سطرها خبر از كشف ها و راه های تازه ای می دهد كه سهراب در حال طی طریق در آن هاست. تركیب های واژگانی تازه، نگاه باریك بین و دقیق و در عین حال حساس و از همه مهم تر یافتن ارتباطات تازه میان اشیا، طبیعت و انسان از مشخصه های این كشف است. شاید این نوع نگاه سهراب سپهری از همین مجموعه شروع شده باشد. در این مجموعه، سهراب از نیما فاصله گرفت و اگرچه هنوز (و تا پایان البته) پیرو او بود، اما راهی را برای خودش یافت كه پایانش «حمله واژه به فك شاعر بود».
در واقع برخی از مخاطبان نمی توانند با این تركیب واژگانی سپهری و فضاهایی كه میان خواب و بیداری است ارتباط برقرار كنند، این است كه كلید آن ها متعلق به دروازه شعر سهراب نیست. شعر سهراب در «زندگی» و «خواب» شكل می گیرد. به این معنی كه زندگی عادی در شعر او جریان دارد، اما مناسبات میان عناصر و اجزای تشكیل دهنده شعر شبیه مناسبات «خواب» می ماند كه هر پدیده ای ممكن است بدون منطق زمانی ـ مكانی در كنار هر پدیده دیگری قرار بگیرد. به بیانی دیگر، تركیبات واژگانی سپهری در عرفانی ملایم و قابل حس ریشه دارد كه سادگی و مناسباتش مانند «خواب» است كه هیچ محدودیتی در آن یافت نمی شود و راه نمی یابد. به این سطر توجه كنید: «بزی از خزر نقشه جغرافی آب می خورد». این بخشی از همان زندگی و خواب است كه سهراب در «صدای پای آب» می آورد.
می توان گفت سهراب سپهری در «زندگی خواب ها» در تلاش بود خود را به فضای تازه ای پرتاب كند. در شعر «مرز گمشده» سطری دارد كه احساس می كنم به تجربه خودش از «مرگ رنگ» و رسیدن به «زندگی خواب ها» بسیار نزدیك است. این سطر را بخوانید:
«از مرزی گذشته بود ‎/ در پی مرزی گمشده می گشت». در واقع، این سطر را شاید به نوعی بشود به ذهن سهراب از مجموعه اول به مجموعه دوم تعمیم داد.
در مجموعه سوم سهراب سپهری «آوار آفتاب» كه در سال ۱۳۴۰ منتشر می شود، اتفاقات دیگری می افتد. این اتفاقات از طرفی به «مرگ رنگ» شباهت دارد و از سویی به «زندگی خواب ها». از آن جایی كه تنهایی خودش و غمزدگی اش را بیان می كند، رگه های «مرگ رنگ» را دوباره به شكل دیگری تكرار می كندو از آنجایی كه باز دنبال نوجویی است، شبیه «زندگی خواب ها» است. به این سطرها توجه كنید:
«تنها در بی چراغی شب ها می رفتم ‎/ دست هایم از یاد مشعل ها تهی شده بود»، «كنار مشتی خاك ‎/ در دوردست خودم، تنها نشسته ام»، «ریشه ات را بیاویز من از صداها گذشته ام ‎/ ... رؤیای كلید از دستم افتاد ‎/ كنار راه زمان دراز كشیدم ‎/ ستارها در سردی رگ هایم لرزیدند»، «از شب ریشه سرچشمه گرفتم»، «پنجره ای را به پهنای جهان می گشایم»، «اندوه مرا بچین كه رسیده است»، «بی تابی انگشتانم شور ربایش نیست، عطش آشنایی ست»، «در نهفته ترین باغ ها دستم میوه چید».
این ها نمونه هایی است كه تلفیق دو فضای در حال تجربه كردن سهراب سپهری را نشان می دهد. او باز از غمگینی خودش حرف می زند و از این كه هنوز زنجیری غم است «ماهی زنجیری آب است، من زنجیری غم».
اما همین «غم» او را وارد دریچه ای از جهان دیگر می كند كه آنجا سراسر كشف و شهود است و این كشف دیگر او را از شاعری كه در پی تجربه كردن برای نوشتن است تبدیل به شاعر پر از كشف و سرشار از برون ریزی می كند. سپهری در حال استحاله است و این استحاله متغیرهای زیادی دارد، عواطف و زندگی شخصی اش، سفرهایش، تأثیر عرفان بر دیدگاه های جهان شناختی اش و... از جمله آن ها است. اكنون او «چیزی شبیه بی خودی و كشف است». كشف جهان جدید و بی خودی از گذشته و دغدغه های آن، البته به جز «غم» كه رگه پنهان سهراب سپهری است و جای خودش را پس از مدت ها به «شادی» شناخت می دهد.
سپهری حدود همین سال هاست (۴۰-۳۹) كه به توكیو می رود و به حكاكی روی چوب می پردازد. سپس به هند سفر می كند و از آن جا هم تجربیاتی به دست می آورد. سال ۱۳۴۰ سهراب تدریس در هنركده هنرهای تزئینی تهران را آغاز و پس از مدتی در همان سال «شرق اندوه» را منتشر می كند.
«شرق اندوه» تجربه عرفانی سپهری است. شاید بیراه نباشد اگر این مجموعه را از جهاتی با نگاه پر از شور و دلدادگی مولانا كه همراه با هلهله و شعف است، مقایسه كنیم. البته این مقایسه به طور قطع فقط در نوع توجه به وزن و ریتم شعر و تا حدودی نگاهی است كه هر دو شاعر از یك جنس به «هستی» دارند وگرنه ممكن است به قول منطقیون قیاس مع الفارق باشد.
در «شرق اندوه» سپهری پیش از آن كه به فكر شعر نوشتن باشد به شور و شعف خود می بالد كه نوع جدیدش را به تازگی دریافته است.نوعی سرخوشی كه از سَرِ عشق دست داده است و بالندگی و آزادی روح را به دنبال دارد. به این سطرها دقت كنید: «سرچشمه رویش هایی، دریایی، پایان تماشایی ‎/ تو تراویدی، باغ جهان تر شد، دیگر شد»، «خوابی از چشمی بالا رفت»، «در جوی زمان در خواب تماشای تو می رویم»، «بادآمد، در بگشا اندوه خدا آورد»، «آنی بود، درها وا شده بود ‎/ برگی نه، شاخی نه باغ فنا پیدا شده بود»، «من رفته، او رفته، ما بی ما شده بود ‎/ زیبایی تنها شده بود، هر رودی دریا شده بود ‎/ هر بودی بودا شده بود»، «من سازم: بندی آوازم، برگیرم، بنوازم، برتارم زخمه «لا» می زن، راه فنا می زن».
سپهری انگار در این مجموعه دیگر نمی خواهد شعر بنویسد. «شرق اندوه» در واقع طلوع و مشرق «اندوهی» جدید است كه غم «مرگ رنگ» را می زداید، این اندوه، اندوه عشقی است كه شعف انگیز است و «مرز پریدن ها و دیدن هاست». كسی كه كلید دروازه اشعار سپهری را در اختیار دارد از این پس هم می تواند وارد جهان سپهری شود، اما چون اثر بعدی سپهری در واقع یكی از نقاط تكامل شعری اوست تكاملی كه در آرایه های شعری و جهان بینی شاعر رخ می دهد، اگر كلید به دست نیابی، جهان او مكان غریبی می شود كه ساكنانش با واژه های سردرگمی حرف می زنند. سپهری حدود سال های ۴۰ از تمام مشاغل دولتی كناره گیری می كند و به نقاشی و شعر می پردازد. او گالری های متعددی در ایران و خارج از كشور برای نمایش آثارش ترتیب می دهد و به سفر هم می رود.
وی در همین دوره است (یعنی حدود سال های ۴۲ و ۴۳) كه به هند و پاكستان و افغانستان سفر می كند و فرانسه و برزیل را هم برای شركت در جشنواره ها و نشست ها می بیند. با این تجربیات و پس از ۴ سال از مجموعه قبلی اش، سپهری ۲ شعر بلند «صدای پای آب» و «مسافر» را می سراید، شعری كه شاید اوج سهراب و سطرهای به یاد ماندنی او را كه امروز روی پوسترها، دفترها و كارت پستال ها دیده می شود می توان در آن دید.
به این سطرها نگاه كنید: «حجرالاسود من روشنی باغچه است»، «خوب می دانم حوض نقاشی من بی ماهی است»، «نسیم شاید برسد، به گیاهی در هند»، «هركجا هستم باشم آسمان مال من است»، «چه اهمیت دارد گاه اگر می روید قارچ های غربت»، «من به آغاز زمین نزدیكم»، «فتح یك قرن به دست یك شعر»، «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید»، «چرا گرفته دلت مثل آن كه تنهایی»، «دچار یعنی عاشق»، «قشنگ یعنی تعبیر عاشقانه اشكال»، «همیشه عاشق تنهاست»، «دلم عجیب گرفته است خیال خواب ندارم»، «اهل كاشانم روزگارم بد نیست»، «و خدایی كه در این نزدیكی است»، «من وضو با تپش پنجره ها می گیرم»، «روح من در جهت تازه اشیا جاری است».
سهراب سپهری در این ۲ شعر بلند تجربیات متعدد خود در عرصه تركیبات واژگانی و نگاه به «هستی» را به تلفیقی بسیار ساده و سهل ممتنع می رساند و بیان می كند. برخی از سطرهای این دو شعر زیباترین و تأثیرگذارترین سطرهای شعر معاصر ایران را تشكیل می دهند. جهان ساده و بی آلایش سهراب و دغدغه های او به وضوح در این دو شعر قابل پیگیری و نشانه گذاری اند. در واقع، روح سپهری در جهت تازه ای از اشیا قرار گرفته است، همان طور كه خودش در سطری از این شعر می نویسد.
او موقعیت خود در هستی، نگاهش به عرفان، زندگی روزمره، ارتباط با عناصر و اجزای پیرامونی و عشق را در این دو شعر بلند به شكلی آشكار بیان می كند. شاید بیراه نباشد اگر اوج پختگی سپهری را در این دو اثر بدانیم و همین گونه است كه اقبال عمومی از این شعرها نسبت به آثار دیگر سپهری بیشتر بوده است. شناختی كه در اوایل متن از آن سخن به میان آمد و جست وجویی كه شاعر برای شناخت دارد، این جا دیگر از سپهری سلب می شود.
او اینجا دیگر «فاعل شناسا» نیست، بلكه كسی است كه شعر از دریچه نگاه او و به شكلی كاملاً جوششی بیرون می جهد. این دو شعر بلند اگرچه بسیار مقطع نوشته شده اند، اما وحدت ارگانیك و ساختاری كه میان اجزا و عناصر تشكیل دهنده آن وجود دارد نشان از ذهن و ضمیر ناخودآگاه توانمند شاعر دارد.
شاعری كه دیگر «واژه ها به فكش حمله می كنند» و او فقط یك نویسنده صرف است، نویسنده ای كه تجربیات و سختی هایش را كشیده و ضرورت ها و نیازهای ذهنی اش را برای نوشتن سیراب كرده و حالا با یك انفجار ذهنی به این حجم اثر قابل تأمل آفریده است. كلماتی كه سپهری فقط آن ها را روی كاغذ می آورد وگرنه خلق آن ها در فضای دیگری رخ داده است.
در بهمن ،۱۳۴۶ سپهری مجموعه «حجم سبز» را منتشر می كند. «حجم سبز» در واقع ادامه نگاه «مسافر و صدای پای آب» است، نگاهی كه از یك «بصیرت» و «دانایی» خبر می دهد. «حجم سبز» همان «حجم دانایی و بصیرتی» است كه سهراب در آن سیر می كند. او دیگر از فضاهای قبلی اش فاصله گرفته است، «مرگ رنگ»، «زندگی خواب ها»، «شرق اندوه» كه به نوعی از غمزدگی ها و افسردگی هایش نشأت گرفته بود، حالا تبدیل به «اتاق» دیگری شده است، اتاقی كه «آبی» ست و در آن شادی هست.
دیگر برای سهراب سپهری «زندگی خالی نیست، مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست، آری تا شقایق هست، زندگی باید كرد» این نگاه در برابر نگاه «مرگ رنگ» است، همان نگاهی كه در آن سهراب «سربه سر افسرده بود». در «حجم سبز» سهراب از شعف هایش می نویسد: «در دل من چیزی هست، مثل یك بیشه نور، مثل خواب دم صبح ‎/ و چنان بی تابم، كه دلم می خواهد ‎/ بدوم تا ته دشت، بروم تا سر كوه، دورها آوایی ست كه مرا می خواند».
به این سطرها توجه كنید: «قایقی خواهم ساخت»، «پشت دریاها شهری است»، «گوش كن دورترین مرغ جهان می خواند»، «بهتر آن است كه برخیزم، رنگ را بردارم، روی تنهایی خود نقشه مرغی بكشم»، «چرا مردم نمی دانند ‎/ كه لادن اتفاقی نیست»، «بیا زندگی را بدزدیم آن وقت ‎/ میان دو دیدار قسمت كنیم»، «من در این تاریكی ‎/ فكر یك بره روشن هستم».
در تمام این سطرها، امید به زندگی و فضاهای تازه «بودن» دیده می شود. سپهری در «حجم سبز» زندگی اصیل خودش را درمی یابد و اینجاست كه شادی او از بصیرت شاعرانه و كشف و شهود مشخص می شود.
این مجموعه در واقع نقطه برتری سپهری است در آثارش و دیگر نمی توان نقطه نهایی دیگری برای اثرش فرض كرد. در مجموعه «ما هیچ، ما نگاه» اگرچه این امید و ایجاد فضاهای تازه دوباره اتفاق می افتد اما به اندازه «حجم سبز» قابل بررسی و قبول نیست و این مسأله البته در مقایسه سهراب سپهری با خودش قابل بررسی است وگرنه «ما هیچ، ما نگاه» از مجموعه شعرهای كم نظیر در ۱۰۰ سال گذشته شعر ایران است.
سپهری در «ما هیچ، ما نگاه» به آسانی همه چیز را در حد نگاهی دقیق به «هستی» و پیرامون و به بیانی دیگر ایجاد بصیرتی شاعرانه می داند، شما باید تجربیات «هستی شناختی» خود را پس از مدتی از راه نگریستن ادامه دهی، البته نه این كه به پیرامون فقط نگاه كنی بلكه منظور توجه و فعال كردن شهود و كشف در درون آدمی است و تأثیر آن در نوع اتفاقاتی كه در زندگی روزمره می افتد. این سطرها را بخوانید: داخل واژه صبح ‎/ صبح خواهد شد»، «راه معراج اشیا چه صاف است»، «یك نفر باید از این حضور شكیبا ‎/ با سفرهای تدریجی باغ چیزی بگوید»، «دست هایم نهایت ندارند ‎/ امشب از شاخه های اساطیری ‎/ میوه می چینند»، «آدمی زاد طومار طولانی انتظار است»، «باید كتاب را بست، باید بلند شد، در امتداد وقت قدم زد، گل را نگاه كرد، ابهام را شنید»، «باید نشست ‎/ نزدیك انبساط ‎/ جایی میان بی خودی و كشف».
شاید نگاه سهراب در «ما هیچ، ما نگاه» به شكلی انتزاعی بازگو شده است اما دریچه های دانایی و شهود او آن قدر لطیف و انسانی اند كه این شاعر را در انتزاعی ترین حالات هم قابل درك می كند.
روزگاری از دریچه های دیگران به سهراب نگریستیم، دریچه هایی كه گاه او را نكوهش می كردند و شعر او را پس می زدند و گاه او را تمام كمال می پذیرفتند. در هر حال، سپهری از سرمایه های فرهنگی سرزمین ماست و موقعیت تأثیرگذار او را در ادبیات معاصر ایران هیچ گروه یا گرایش فرهنگی نادیده نمی گیرد. سهراب سپهری زیاد نزیست. او ۱۵ مهرماه ۱۳۰۷ متولد شد و یكم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ به «حجم سبز» رفت. روزگاری برایش نوشتم «آدم این جا تنهاست» و نوشتم آدم در شعرهای سپهری تنها می ماند، اما باید گفت: بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم.
حسن گوهرپور
منبع : روزنامه ایران

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    مسعود سعد    گزیده اشعار    قطعات   
دارو و درمان    فهرست بیماری ها   
ارتباطات    جامعه شناسی    روش تحقیق در جامعه شناسی    تعاریف و مفاهیم تحقیق    قواعد تحقیق   
جامعه شناسی    حوزه های جامعه شناسی    جامعه شناسی علم    علم   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    ترجیعات   
راهنمای بهداشت و سلامت    قلب و گردش خون    اختلالات دستگاه لنفاوی    بیماری هوچکین   
دارو و درمان    درمان    جراحی    درمان اختلالات آب و الکترولیت    اختلالات الکترولیتی خاص   
صنایع دستی    قالی بافی    فرش ایرانی   
تحقیق و پژوهش    تجزیه وتحلیل داده ها و استنتاج    انواع شیوه های تجزیه وتحلیل داده ها   
شعر و ادب    عطار    منطق الطیر    عذر آوردن مرغان   

کلمات در حال جستجو
فیلم    هالیوود    داعش    آمریکا    الکس ساموند    استقلال    اسکاتلند    رهبر    آل کاپون    تبهکاری    مافیایی    مذاکرات هسته ای    توافق جامع    توافق هسته ای    آشنا    حزب الله    گشت موتوری    وینگادا    ایران    تیم ملی    امید    فوتبال    رویترز    اوباما    روحانی    دیدار    اشرف غنی    عبدالله    توافق    افغانستان    امریکا    مذاکره    هسته ای   

برخی منابع مهم خبری
زومیت - شفقنا ورزشی - افکار - ایران ورزشی - ایلنا - الف - ارانیکو - جوان - خودرو - جام جم - رجانیوز - ایران اکونومیست - برنا - بولتن - تسنیم - روزنامه نود - شانا - تراز - پرشین خودرو - کافه سینما - ایتنا - موبنا - پرشین وی - بهارنیوز - بی باک - پویش - تبیان - ایران استخدام - پی سی ورلد - اکو - موسیقی ایرانیان - عیارآنلاین - نورپرتال - گویا آی تی - رسالت - رهیاب - پرسپولیس - ورزش سه - دیدبان - دیپلماسی ایرانی - اروم‌نیوز - صراط - مهر - مهرخانه - اقتصاد ایرانی - ایستنا - ای استخدام - پول - سنا - پارس فوتبال - اقتصادایران آنلاین - برهان - خبر آنلاین - پرداد - شهرسخت‎‌افزار - روزنو - بانی فیلم - انصاف - عماریون - سلامت نیوز - کتابخانه مجلس - بنکر - رویش - خبرنامه دانشجویان - دنیای اقتصاد - ایفنام - آرمان - مجله ماشین - پارس - آی سی تی - همشهری - شفا - بورس نیوز - اصفهان امروز - پانا - معماری - ایران - ایبنا - مثلث - فردا - گسترش صنعت - ایربا - میراث فرهنگی - جهان نیوز - شفاف - سینما نگار - موج - روزگارنو - پارسینه - عصر خودرو - فرهنگ - خرداد - موسیقی ما - ایسنا - سیاست روز - ایمنا - سیمرغ - شرق - قدس آنلاین - اعتدال - فان پاتوق - بانک ورزش - آی تی آنالیز - شبکه - سینما پرس - برترینها - تریبون - سلامانه - فارنت - تدبیر 24 - . - نیک صالحی - شهرخبر - مشرق - اقتصاد آنلاین - تابناک - لیزنا - آفتاب - خبرورزشی - افق - فرهنگ امروز - فرارو - تفاهم - ایران و جهان - سخن‌آنلاین - ایران گراند - آریا - اقتصاد پنهان - جماران - سراج 24 - پیام نو - دانشجو - نماینده - تهران پرس - سینما خبر - واحد مرکزی خبر - حوادث - سی نت - خانه ملت - حوزه هنری - انتخاب - جنوب - باشگاه خبرنگاران - استخدام - شفقنا - سفیر - نامه - جمهوریت - تیک - ملت - عصرایران - آفتاب نیوز - گفتار - فارس - خانه‌ ورزش - ایرنا - پیام نفت - طلا - سیتنا - زیباکلام - العالم -



عکس/ هامر تیونیگ شده در تهران - دیدار تیم های فوتبال راه‌آهن و پرسپولیس - عکس/ وضعیت اسفبار پادشاه سابق قطر در لندن - پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) در لبنان/گزارش تصویری - عکس؛ علی کریمی، رضا صادقی و 2 بازیگر مرد سینما - تفاوت فوتبالیست‌ها با والیبالیست‌ها/ کاریکاتور - تصاویر گرفته شده توسط عکاس نیوزیلندی از ایران‎ - حراج پیراهن امیرحسین صادقی در مراسم خیریه +عکس - پورشه پانامرای 2015 در تهران/تصاویر - کنسرت ودود موذن زاده اردبیلی - عکس/تولد نوزاد خارق‌العاده در قم - عکس/ سرویس‌زن قاتل - تصویر محل تولد پیامبر اسلام(ص) - حضور ˝ولاسکو˝ و همسرش در سالن بازی والیبال ایران و آلمان + عکس - عکس/ بهنوش بختیاری با ظاهری عجیب - جادوگر در اردوی پرسپولیسی‌ها/ عکس - تصاویر/ حاضران در اکران آرایش غلیظ - چادر«خرم سلطان»در نمایشگاه مد ایرانی +تصاویر - اکران خصوصی فیلم سینمایی آرایش غلیظ

سرمایه گذاری در کدام بازارها سود دارد؟/ سکه و بورس بیشتر زیان را داده اند - اقتصاد کلان - بررسی وضعیت بازارهای کشور نشان می دهد طی سال 1393 سرمایه گذاری در بازارهای مالی مولد مانند بانک ها بیش از بازارهای دلار و ارز بازدهی داشته است.
سومین پرده از چالش کلامی بی‌سابقه هاشمی و مصباح - در سال‌های اخیر هریک از ایشان در مقاطعی نقدهایی نسبت به سوابق یا عملکرد کنونی طرفین داشته اما هیچ‌گاه این نقدها به تقابل گفتاری نیانجامیده بود، تا اینکه در روزهای اخیر، فضای تازه‌ای میان این دو چهره پرسابقه…
امروز روز استقلال نبود/ فولاد تنها یک موقعیت داشت - مهاجم تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امروز روز استقلال نبود و بسیار بدشانس بودیم گفت: فولاد تنها یک موقعیت داشت که توانست پیروز شود.
قلعه‌نویی: بی‌هوش شکست برابر فولاد هستم/ نباید به وینگادا حمله کنیم - امیر قلعه‌نویی معتقد است فولاد بدون موقعیت خطرناک گل توانسته برابر استقلال به پیروزی برسد.
مقابل تیم بزرگی پیروز شدیم/ مشکلات را پشت سر گذاشته‎ایم - مدافع تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت آنها در دیدار با استقلال به پیروزی ارزشمندی دست پیدا کرده‎اند چرا که استقلال تیم بزرگی است.
پیروزی حق فولاد بود/ از هواداران استقلال تشکر می‎کنم - مهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت کسب سه امتیاز در دیدار با استقلال حق تیم آنها بوده است.
استقلال نیمه دوم فشار زیادی بر روی تیم فولاد آورد - مربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت این تیم در نیمه دوم دیدار با استقلال فشار زیادی را متحمل شد.
عملیات جدید داعش جان 500 هزار کرد را تهدید می کند - در جدیدترین رویداد، گروه تروریستی داعش روستاهای منطقه کُرد نشین عین العرب در شمال سوریه را مورد حمله و کنترل ۲۱ روستا را به دست گرفته‌ است که با تصرف این روستاها ۵۰۰ هزار غیر نظامی در معرض فاجعه انسانی…
رایزنی های دو جانبه در وین با اعضای 1+5/ ادامه نشست سیاسی فردا برگزار می شود - نشست افتتاحیه ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل با حضور کاترین اشتون و محمد جواد ظریف پس از 40 دقیقه پایان یافت و رایزنی ها در نیویورک در سطح معاونین در جلسات دو جانبه ادامه ...
 بدشانس بودیم که باختیم - سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران گفت: بدشانس بودیم که باختیم.
اولتیماتومی دریافت نکرده‎ایم/ داور اشتباه داشت - مربی تیم گسترش فولاد تبریز با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت این تیم در هفته‎های آتی لیگ برتر گفت: هیچ اولتیماتومی قبل از این بازی به کادر فنی داده نشده بود و ما ...
با بردن استقلال به آرامش رسیدیم/ وقت کشی در شخصیت من و بازیکنانم نیست - سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان با ابراز رضایت از کسب 3 امتیاز دیدار با استقلال گفت: با برد در بازی قبل و رسیدن به پیروزی در این بازی، آرامش را به تیم فولاد برگرداندیم.
قلعه نویی: با کم‌ترین خطر به فولاد باختیم - سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: در دیداری که حریف کم‌ترین خطر را روی دروازه ما داشت، بازی را به آنها واگذار کردیم.
اسکوچیچ: شاید ۹ شب بود و کی‌روش خوابش گرفت!/ از نیمه اول بازی راضی نبودم - سرمربی تیم فوتبال فولاد گفت: نمی‌توانم فیزیولژیک کی‌روش را تعریف کنم شاید بخاطر ساعت ۹ شب او خوابش گرفته بوده است.
اعتراض شدید قلعه‌نویی به برهانی/ ناراحتی هواداران و کنایه به جویباری - سرمربی تیم فوتبال استقلال در پایان مسابقه مقابل فولاد خوزستان به آرش برهانی به شدت اعتراض کرد.
تداوم ناکامی تیم قلعه‌نویی در تهران/ بردهای ارزشمند فولاد و پیکان - هفته نهم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌‌های کشور با دومین شکست متوالی استقلال در تهران آنهم برابر قهرمان دوره گذشته لیگ برتر پیگیری شد، نتیجه‌ای که فولاد را به رده ...
سزاوار پیروزی نبودیم/ هر تصمیمی درباره من بگیرند آن را می‎پذیرم - سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان با ابراز نارضایی از نتیجه کسب شده برابر تیم گسترش فولاد تبریز گفت: تیم ما در بازی امروز لیاقت کسب سه امتیاز را نداشت.
قانون فوتبال می‎گوید گل نزنی گل می‎خوری! - قائم مقام باشگاه استقلال گفت در فوتبال چنانچه گل نزنی گل می‎خوری و این قانون این بازی است.
زمان بازی والیبال ایران - روسیه مشخص شد - تیم ملی والیبال ایران فردا شنبه در لودز لهستان برای کسب عنوان پنجمی رقابتهای جهانی والیبال با روسیه دیدار می‎کند.
قلعه نویی به تنها مربی خارجی لیگ باخت/ استقلال استاد باخت به تیم های مدعی!/ فولاد اوج گرفت - قلعه نویی به تنها مربی خارجی لیگ باخت/ استقلال استاد باخت به تیم های مدعی!/ فولاد اوج گرفت شکستی دیگر در کارنامه…
استقلال با شکست خانگی مقابل فولاد دوم ماند/ اختلاف امتیازی با پرسپولیس به ۶ رسید! - تیم فوتبال استقلال در ورزشگاه آزادی مقابل فولاد خوزستان دومین شکست متوالی خود را در این فصل تجربه کرد.
شکست خانگی استقلال مقابل فولاد/طغیان سایپا و پیروزی نفت - تیم استقلال در دیدار خانگی برابر فولاد خوزستان شکست خورد.
شاگردان منصوریان برنده نبرد نفتی‌ها/ تداوم قعرنشینی مسجدسلیمانی‌ها - تیم نفت تهران در ادامه دیدارهای هفته نهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور در زمین نفت مسجدسلیمان به پیروزی دست یافت.
چرا ترکیه فرمانده تروریست داعشی ها را حمایت می کند؟ - آنکارا دوست ندارد به «متحدان تروریست» خود حمله کند و این مساله را رجب طیب اردوغان در نشست با باراک اوباما همتای آمریکایی خود به صراحت گفته بود.اما این مساله که چرا ترکیه همچنان به حمایت از «متحد تروریست»…
تشویق کی‌روش در روزی که خمیازه کشید/ حضور چهره‌های مطرح در آزادی - تعدادی از هواداران استقلال پس از ورود کارلوس کی‌روش به جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی، او را مورد تشویق و حمایت قرار دادند. البته وقتی تصاویر تلویزیونی چهره سرمربی تیم ملی را ...
آژانس: ایران به مفاد توافق موقت هسته‌ای با 1+5 متعهد مانده است - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود گفته که اقدامات ایران در راستای مفاد توافق موقت هسته‌ای با 1+5 بوده است.
جنگنده‌های دولت یمن، مواضع حوثی‌ها را بمباران کردند - در حالی اعتراضات انقلابیون در یمن ادمه دارد که این اعتراضات با خشونت دولت یمن روبرو شده است. مردم یمن امروز ضمن شرکت در برگزاری نماز جمعه به دعوت «سید عبدالملک الحوثی» رئیس جنبش انصار الله در شهر صنعا…
فاجعه زیست محیطی در رودخانه سزار/ ورود اسید 120 هزار قطعه آبزی را سوزاند - خرم آباد - خبرگزاری مهر: به دنبال واژگونی قطار باری و ورود محموله سود سوزآور به درون رودخانه سزار در استان لرستان نزدیک به 120 هزار قطعه آبزی تلف شده و مسئولان نسبت به ...
پیشنهادات 300 میلیونی برای جذب یک بازیکن! - اصفهان – خبرگزاری مهر: سرمربی تربیت یزد اعلام کرد متاسفانه افرادی بودند که به وی پیشنهادات میلیونی برای رد کردن اسم بازیکن خود در فهرست این تیم یزدی ارائه کردند.
تساوی استقلال مقابل فولاد در حضور کی‌روش/ پیکان برابر ملوان متوقف شد - نیمه نخست دیدارهای استقلال - فولاد و پیکان - ملوان در هفته نهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با تساوی به پایان رسید.
انتخابات بحرین 22 نوامبر برگزار می‌شود/تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به آل‌خلیفه - خیابان‌های مردمی بحرین تنها چند ساعت پس از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در روزنامه دولتی، شاهد تظاهرات گسترده مردمی شد.
هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد - مثلث آنلاین: هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.
مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک آغاز شد  - مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.
شکست سنگین پدیده در کرج/ گسترش در ثانیه‌‌های پایانی ذوب‌آهن را برد - هفته نهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با پیروزی پرگل سایپا برابر پدیده و گسترش فولاد مقابل ذوب‌آهن اصفهان پیگیری شد.
توقف نفت تهران برابر نفت مسجدسلیمان در نیمه نخست - نیمه اول دیدار تیم‌های فوتبال نفت مسجدسلیمان و نفت تهران در هفته نهم رقابتهای لیگ برتر با تساوی به پایان رسید.
آغاز هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 - دیپلماسی - هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.
عکس یادگاری اسکوچیچ و قلعه‌نویی با جانبازان/خمیازه کی‌روش در ورزشگاه آزادی - سرمربیان دو تیم استقلال و فولاد با جانبازان دفاع مقدس عکس یادگاری گرفتند.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved