ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ / Thursday, 21 August, 2014 /
بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم

بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریمقصه این است كه نمی خواست كتابی را بخواند كه در آن باد نمی آید. سهراب سپهری محصول پدیده های بكر پیرامونش بود، پدیده هایی كه او به خوبی آن ها را احساس می كرد. «جهت تازه اشیا»، «آغاز زمین»، «حوضچه اكنون» و هزاران اتفاق تازه كه آن ها را جور دیگر باید دید.
گاهی شاهدیم هنرمندان بسیاری تا پایان عمر خود به دنبال كنكاش و تجربه اند و بارها مسیر شناخت خود را تغییر داده، از جایگاه های مختلف به پدیده ها و اتفاق های پیرامونشان می نگرند و حتی تا پایان عمر مسیر قابل قبولی را از نظر خودشان طی نمی كنند.
اگرچه این كنكاش قابل ستایش است، اما چنین كنكاشی برای سهراب به این شكل و شمایل رخ نداد. سهراب تلاش داشت به عمق پدیده ها راه پیدا كند و مسیر كشف این عمق با مسیرهای تجربیات متفاوت جدا بود، به این معنا كه سهراب سپهری تا نقطه قابل نشانه گذاری ای به كشف و شهود پرداخت و از آنجا به بعد این فضای پیرامونی بود كه به سهراب سپهری دریچه های تازه ای را هدیه می كرد.
در واقع، اساساً سپهری در نقاط عطف شاعری اش جست وجوگر و كاشف پدیده ای نیست بلكه تازگی و بكر بودن به ذهن او سرازیر می شود. در این حالت، شاعر به آینه ای تبدیل می شود كه بازتاب دهنده پیرامون است، پیرامونی كه «هستی» اش را آفریده و عناصرش به همان صداقت فطری به نمایش درمی آید. سهراب سپهری ذهنی از این گونه دارد، ذهنی كه عناصر پیرامونی همان گونه كه هستند خودشان را به او نشان می دهند.
با نگاهی به آثار سپهری درمی یابیم كه او در ابتدا شكلی از همان كنكاش مرسوم هنرمندان و شاعران را در خود داشته و تلاش كرده دغدغه های درونی اش را با شعر معرفی یا التیام بخشد،در «مرگ رنگ» با شاعری از این دست روبه روییم.
«دیرگاهی ست در این تنهایی ‎/ رنگ خاموشی در طرح لب است» یا «نیست رنگی كه بگوید با من ‎/ اندكی صبر سحر نزدیك است».در این فضاها، شاعر از موقعیت خودش در «هستی» و پیرامونش سخن می گوید و از این كه چقدر دلگیر، خسته و افسرده است.
در «مرگ رنگ»، رابطه سهراب با اطراف به گونه ای است كه همه چیز علیه اوست و به خواب فرورفته است. به این سطرها توجه كنید: «فرسود پای خود را چشمم به راه دور ‎/ تا حرف من پذیرد آخر كه زندگی: ‎/ رنگ خیال بر رخ تصویر خواب بود‎/»، «سرگذشت من به زهر لحظه های تلخ آلوده ست»، «دیری ست مانده یك جسد سرد، در خلوت كبود اتاقم»، «جهان آلوده خواب است ‎/ فروبسته است وحشت، در به روی هر تپش هر بانگ»، «او نمی داند كه روییده ست ‎/ هستی پربار من در منجلاب زهر»، «در زمین زهر می روید گیاه تلخ شعر من».
در واقع، این سطرها كه از شعرهای مختلف سهراب سپهری در مجموعه «مرگ رنگ» انتخاب شده، همه حكایت از فضاهایی دارد كه اگرچه رگه هایش تا پایان زندگی سهراب در او قابل پیگیری ست ،اما این گونه سرودن از آن ها را دیگر در آثار او نمی بینیم.
سهراب در «مرگ رنگ»، نیمایی به تكامل رسیده و احساساتی است كه موزون می سراید و وزن را می شكند، اما درتركیب واژگانی و غرور آن ویژگی هایی كه ما سهراب را با آن ها می شناسیم، حرف قابل توجهی ندارد.
اما در «زندگی خواب ها» سال ۱۳۳۲ اتفاقات تازه ای رخ می دهد، اتفاقی مثل «زندگی» در «خواب ها». برای شناخت فضای این مجموعه كه در واقع سهرابی كه ما می شناسیم از این جا قابل نشانه گذاری است، نیازمند دانستن و شناخت دو فضاییم، اول «زندگی» سپس «خواب». در واقع، شاید دلیل این مسأله كه عده ای شعر سهراب را نمی فهمند این باشد كه از «زندگی» و «خواب» شروع نكرده اند و تلفیق این دو در یك فضای شعر برایشان قابل ادراك نیست. سهراب با «زندگی خواب ها» وارد جهانی می شود كه در آن جهان تا ابد خواهد زیست. به این سطرها توجه كنید:
«در تابوت پنجره ام پیكر مشرق می لولد ‎/ مغرب جان می كند، می میرد»، «شب را نوشیده ام»، «زمزمه های شب در رگ هایم می روید»، «به استخوان های سرد علف چسبیده ام»، «اتاقی به آستانه خود می رسید كه مرغی بیراهه ی فضا را می پیمود ‎/ و پنجره ای در مرز شب و روز گم شده بود».
این سطرها خبر از كشف ها و راه های تازه ای می دهد كه سهراب در حال طی طریق در آن هاست. تركیب های واژگانی تازه، نگاه باریك بین و دقیق و در عین حال حساس و از همه مهم تر یافتن ارتباطات تازه میان اشیا، طبیعت و انسان از مشخصه های این كشف است. شاید این نوع نگاه سهراب سپهری از همین مجموعه شروع شده باشد. در این مجموعه، سهراب از نیما فاصله گرفت و اگرچه هنوز (و تا پایان البته) پیرو او بود، اما راهی را برای خودش یافت كه پایانش «حمله واژه به فك شاعر بود».
در واقع برخی از مخاطبان نمی توانند با این تركیب واژگانی سپهری و فضاهایی كه میان خواب و بیداری است ارتباط برقرار كنند، این است كه كلید آن ها متعلق به دروازه شعر سهراب نیست. شعر سهراب در «زندگی» و «خواب» شكل می گیرد. به این معنی كه زندگی عادی در شعر او جریان دارد، اما مناسبات میان عناصر و اجزای تشكیل دهنده شعر شبیه مناسبات «خواب» می ماند كه هر پدیده ای ممكن است بدون منطق زمانی ـ مكانی در كنار هر پدیده دیگری قرار بگیرد. به بیانی دیگر، تركیبات واژگانی سپهری در عرفانی ملایم و قابل حس ریشه دارد كه سادگی و مناسباتش مانند «خواب» است كه هیچ محدودیتی در آن یافت نمی شود و راه نمی یابد. به این سطر توجه كنید: «بزی از خزر نقشه جغرافی آب می خورد». این بخشی از همان زندگی و خواب است كه سهراب در «صدای پای آب» می آورد.
می توان گفت سهراب سپهری در «زندگی خواب ها» در تلاش بود خود را به فضای تازه ای پرتاب كند. در شعر «مرز گمشده» سطری دارد كه احساس می كنم به تجربه خودش از «مرگ رنگ» و رسیدن به «زندگی خواب ها» بسیار نزدیك است. این سطر را بخوانید:
«از مرزی گذشته بود ‎/ در پی مرزی گمشده می گشت». در واقع، این سطر را شاید به نوعی بشود به ذهن سهراب از مجموعه اول به مجموعه دوم تعمیم داد.
در مجموعه سوم سهراب سپهری «آوار آفتاب» كه در سال ۱۳۴۰ منتشر می شود، اتفاقات دیگری می افتد. این اتفاقات از طرفی به «مرگ رنگ» شباهت دارد و از سویی به «زندگی خواب ها». از آن جایی كه تنهایی خودش و غمزدگی اش را بیان می كند، رگه های «مرگ رنگ» را دوباره به شكل دیگری تكرار می كندو از آنجایی كه باز دنبال نوجویی است، شبیه «زندگی خواب ها» است. به این سطرها توجه كنید:
«تنها در بی چراغی شب ها می رفتم ‎/ دست هایم از یاد مشعل ها تهی شده بود»، «كنار مشتی خاك ‎/ در دوردست خودم، تنها نشسته ام»، «ریشه ات را بیاویز من از صداها گذشته ام ‎/ ... رؤیای كلید از دستم افتاد ‎/ كنار راه زمان دراز كشیدم ‎/ ستارها در سردی رگ هایم لرزیدند»، «از شب ریشه سرچشمه گرفتم»، «پنجره ای را به پهنای جهان می گشایم»، «اندوه مرا بچین كه رسیده است»، «بی تابی انگشتانم شور ربایش نیست، عطش آشنایی ست»، «در نهفته ترین باغ ها دستم میوه چید».
این ها نمونه هایی است كه تلفیق دو فضای در حال تجربه كردن سهراب سپهری را نشان می دهد. او باز از غمگینی خودش حرف می زند و از این كه هنوز زنجیری غم است «ماهی زنجیری آب است، من زنجیری غم».
اما همین «غم» او را وارد دریچه ای از جهان دیگر می كند كه آنجا سراسر كشف و شهود است و این كشف دیگر او را از شاعری كه در پی تجربه كردن برای نوشتن است تبدیل به شاعر پر از كشف و سرشار از برون ریزی می كند. سپهری در حال استحاله است و این استحاله متغیرهای زیادی دارد، عواطف و زندگی شخصی اش، سفرهایش، تأثیر عرفان بر دیدگاه های جهان شناختی اش و... از جمله آن ها است. اكنون او «چیزی شبیه بی خودی و كشف است». كشف جهان جدید و بی خودی از گذشته و دغدغه های آن، البته به جز «غم» كه رگه پنهان سهراب سپهری است و جای خودش را پس از مدت ها به «شادی» شناخت می دهد.
سپهری حدود همین سال هاست (۴۰-۳۹) كه به توكیو می رود و به حكاكی روی چوب می پردازد. سپس به هند سفر می كند و از آن جا هم تجربیاتی به دست می آورد. سال ۱۳۴۰ سهراب تدریس در هنركده هنرهای تزئینی تهران را آغاز و پس از مدتی در همان سال «شرق اندوه» را منتشر می كند.
«شرق اندوه» تجربه عرفانی سپهری است. شاید بیراه نباشد اگر این مجموعه را از جهاتی با نگاه پر از شور و دلدادگی مولانا كه همراه با هلهله و شعف است، مقایسه كنیم. البته این مقایسه به طور قطع فقط در نوع توجه به وزن و ریتم شعر و تا حدودی نگاهی است كه هر دو شاعر از یك جنس به «هستی» دارند وگرنه ممكن است به قول منطقیون قیاس مع الفارق باشد.
در «شرق اندوه» سپهری پیش از آن كه به فكر شعر نوشتن باشد به شور و شعف خود می بالد كه نوع جدیدش را به تازگی دریافته است.نوعی سرخوشی كه از سَرِ عشق دست داده است و بالندگی و آزادی روح را به دنبال دارد. به این سطرها دقت كنید: «سرچشمه رویش هایی، دریایی، پایان تماشایی ‎/ تو تراویدی، باغ جهان تر شد، دیگر شد»، «خوابی از چشمی بالا رفت»، «در جوی زمان در خواب تماشای تو می رویم»، «بادآمد، در بگشا اندوه خدا آورد»، «آنی بود، درها وا شده بود ‎/ برگی نه، شاخی نه باغ فنا پیدا شده بود»، «من رفته، او رفته، ما بی ما شده بود ‎/ زیبایی تنها شده بود، هر رودی دریا شده بود ‎/ هر بودی بودا شده بود»، «من سازم: بندی آوازم، برگیرم، بنوازم، برتارم زخمه «لا» می زن، راه فنا می زن».
سپهری انگار در این مجموعه دیگر نمی خواهد شعر بنویسد. «شرق اندوه» در واقع طلوع و مشرق «اندوهی» جدید است كه غم «مرگ رنگ» را می زداید، این اندوه، اندوه عشقی است كه شعف انگیز است و «مرز پریدن ها و دیدن هاست». كسی كه كلید دروازه اشعار سپهری را در اختیار دارد از این پس هم می تواند وارد جهان سپهری شود، اما چون اثر بعدی سپهری در واقع یكی از نقاط تكامل شعری اوست تكاملی كه در آرایه های شعری و جهان بینی شاعر رخ می دهد، اگر كلید به دست نیابی، جهان او مكان غریبی می شود كه ساكنانش با واژه های سردرگمی حرف می زنند. سپهری حدود سال های ۴۰ از تمام مشاغل دولتی كناره گیری می كند و به نقاشی و شعر می پردازد. او گالری های متعددی در ایران و خارج از كشور برای نمایش آثارش ترتیب می دهد و به سفر هم می رود.
وی در همین دوره است (یعنی حدود سال های ۴۲ و ۴۳) كه به هند و پاكستان و افغانستان سفر می كند و فرانسه و برزیل را هم برای شركت در جشنواره ها و نشست ها می بیند. با این تجربیات و پس از ۴ سال از مجموعه قبلی اش، سپهری ۲ شعر بلند «صدای پای آب» و «مسافر» را می سراید، شعری كه شاید اوج سهراب و سطرهای به یاد ماندنی او را كه امروز روی پوسترها، دفترها و كارت پستال ها دیده می شود می توان در آن دید.
به این سطرها نگاه كنید: «حجرالاسود من روشنی باغچه است»، «خوب می دانم حوض نقاشی من بی ماهی است»، «نسیم شاید برسد، به گیاهی در هند»، «هركجا هستم باشم آسمان مال من است»، «چه اهمیت دارد گاه اگر می روید قارچ های غربت»، «من به آغاز زمین نزدیكم»، «فتح یك قرن به دست یك شعر»، «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید»، «چرا گرفته دلت مثل آن كه تنهایی»، «دچار یعنی عاشق»، «قشنگ یعنی تعبیر عاشقانه اشكال»، «همیشه عاشق تنهاست»، «دلم عجیب گرفته است خیال خواب ندارم»، «اهل كاشانم روزگارم بد نیست»، «و خدایی كه در این نزدیكی است»، «من وضو با تپش پنجره ها می گیرم»، «روح من در جهت تازه اشیا جاری است».
سهراب سپهری در این ۲ شعر بلند تجربیات متعدد خود در عرصه تركیبات واژگانی و نگاه به «هستی» را به تلفیقی بسیار ساده و سهل ممتنع می رساند و بیان می كند. برخی از سطرهای این دو شعر زیباترین و تأثیرگذارترین سطرهای شعر معاصر ایران را تشكیل می دهند. جهان ساده و بی آلایش سهراب و دغدغه های او به وضوح در این دو شعر قابل پیگیری و نشانه گذاری اند. در واقع، روح سپهری در جهت تازه ای از اشیا قرار گرفته است، همان طور كه خودش در سطری از این شعر می نویسد.
او موقعیت خود در هستی، نگاهش به عرفان، زندگی روزمره، ارتباط با عناصر و اجزای پیرامونی و عشق را در این دو شعر بلند به شكلی آشكار بیان می كند. شاید بیراه نباشد اگر اوج پختگی سپهری را در این دو اثر بدانیم و همین گونه است كه اقبال عمومی از این شعرها نسبت به آثار دیگر سپهری بیشتر بوده است. شناختی كه در اوایل متن از آن سخن به میان آمد و جست وجویی كه شاعر برای شناخت دارد، این جا دیگر از سپهری سلب می شود.
او اینجا دیگر «فاعل شناسا» نیست، بلكه كسی است كه شعر از دریچه نگاه او و به شكلی كاملاً جوششی بیرون می جهد. این دو شعر بلند اگرچه بسیار مقطع نوشته شده اند، اما وحدت ارگانیك و ساختاری كه میان اجزا و عناصر تشكیل دهنده آن وجود دارد نشان از ذهن و ضمیر ناخودآگاه توانمند شاعر دارد.
شاعری كه دیگر «واژه ها به فكش حمله می كنند» و او فقط یك نویسنده صرف است، نویسنده ای كه تجربیات و سختی هایش را كشیده و ضرورت ها و نیازهای ذهنی اش را برای نوشتن سیراب كرده و حالا با یك انفجار ذهنی به این حجم اثر قابل تأمل آفریده است. كلماتی كه سپهری فقط آن ها را روی كاغذ می آورد وگرنه خلق آن ها در فضای دیگری رخ داده است.
در بهمن ،۱۳۴۶ سپهری مجموعه «حجم سبز» را منتشر می كند. «حجم سبز» در واقع ادامه نگاه «مسافر و صدای پای آب» است، نگاهی كه از یك «بصیرت» و «دانایی» خبر می دهد. «حجم سبز» همان «حجم دانایی و بصیرتی» است كه سهراب در آن سیر می كند. او دیگر از فضاهای قبلی اش فاصله گرفته است، «مرگ رنگ»، «زندگی خواب ها»، «شرق اندوه» كه به نوعی از غمزدگی ها و افسردگی هایش نشأت گرفته بود، حالا تبدیل به «اتاق» دیگری شده است، اتاقی كه «آبی» ست و در آن شادی هست.
دیگر برای سهراب سپهری «زندگی خالی نیست، مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست، آری تا شقایق هست، زندگی باید كرد» این نگاه در برابر نگاه «مرگ رنگ» است، همان نگاهی كه در آن سهراب «سربه سر افسرده بود». در «حجم سبز» سهراب از شعف هایش می نویسد: «در دل من چیزی هست، مثل یك بیشه نور، مثل خواب دم صبح ‎/ و چنان بی تابم، كه دلم می خواهد ‎/ بدوم تا ته دشت، بروم تا سر كوه، دورها آوایی ست كه مرا می خواند».
به این سطرها توجه كنید: «قایقی خواهم ساخت»، «پشت دریاها شهری است»، «گوش كن دورترین مرغ جهان می خواند»، «بهتر آن است كه برخیزم، رنگ را بردارم، روی تنهایی خود نقشه مرغی بكشم»، «چرا مردم نمی دانند ‎/ كه لادن اتفاقی نیست»، «بیا زندگی را بدزدیم آن وقت ‎/ میان دو دیدار قسمت كنیم»، «من در این تاریكی ‎/ فكر یك بره روشن هستم».
در تمام این سطرها، امید به زندگی و فضاهای تازه «بودن» دیده می شود. سپهری در «حجم سبز» زندگی اصیل خودش را درمی یابد و اینجاست كه شادی او از بصیرت شاعرانه و كشف و شهود مشخص می شود.
این مجموعه در واقع نقطه برتری سپهری است در آثارش و دیگر نمی توان نقطه نهایی دیگری برای اثرش فرض كرد. در مجموعه «ما هیچ، ما نگاه» اگرچه این امید و ایجاد فضاهای تازه دوباره اتفاق می افتد اما به اندازه «حجم سبز» قابل بررسی و قبول نیست و این مسأله البته در مقایسه سهراب سپهری با خودش قابل بررسی است وگرنه «ما هیچ، ما نگاه» از مجموعه شعرهای كم نظیر در ۱۰۰ سال گذشته شعر ایران است.
سپهری در «ما هیچ، ما نگاه» به آسانی همه چیز را در حد نگاهی دقیق به «هستی» و پیرامون و به بیانی دیگر ایجاد بصیرتی شاعرانه می داند، شما باید تجربیات «هستی شناختی» خود را پس از مدتی از راه نگریستن ادامه دهی، البته نه این كه به پیرامون فقط نگاه كنی بلكه منظور توجه و فعال كردن شهود و كشف در درون آدمی است و تأثیر آن در نوع اتفاقاتی كه در زندگی روزمره می افتد. این سطرها را بخوانید: داخل واژه صبح ‎/ صبح خواهد شد»، «راه معراج اشیا چه صاف است»، «یك نفر باید از این حضور شكیبا ‎/ با سفرهای تدریجی باغ چیزی بگوید»، «دست هایم نهایت ندارند ‎/ امشب از شاخه های اساطیری ‎/ میوه می چینند»، «آدمی زاد طومار طولانی انتظار است»، «باید كتاب را بست، باید بلند شد، در امتداد وقت قدم زد، گل را نگاه كرد، ابهام را شنید»، «باید نشست ‎/ نزدیك انبساط ‎/ جایی میان بی خودی و كشف».
شاید نگاه سهراب در «ما هیچ، ما نگاه» به شكلی انتزاعی بازگو شده است اما دریچه های دانایی و شهود او آن قدر لطیف و انسانی اند كه این شاعر را در انتزاعی ترین حالات هم قابل درك می كند.
روزگاری از دریچه های دیگران به سهراب نگریستیم، دریچه هایی كه گاه او را نكوهش می كردند و شعر او را پس می زدند و گاه او را تمام كمال می پذیرفتند. در هر حال، سپهری از سرمایه های فرهنگی سرزمین ماست و موقعیت تأثیرگذار او را در ادبیات معاصر ایران هیچ گروه یا گرایش فرهنگی نادیده نمی گیرد. سهراب سپهری زیاد نزیست. او ۱۵ مهرماه ۱۳۰۷ متولد شد و یكم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ به «حجم سبز» رفت. روزگاری برایش نوشتم «آدم این جا تنهاست» و نوشتم آدم در شعرهای سپهری تنها می ماند، اما باید گفت: بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم.
حسن گوهرپور
منبع : روزنامه ایران

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند


کلمات در حال جستجو
عملیات نظامی    آمریکا    گروگان    سوریه    خودرو    شورای رقابت    وزارت صنعت    کمیسیون صنایع    عراق    داعش    عملیات    لاریجانی    رییس جمهور    استیضاح    رحیمی    شهریور    حکم    سکه    طلا    ارز    قیمت    وزیر علوم    رئوزنامه ها    واکنش    سیمین بهبهانی    تشییع    فیزیکدان ایرانی    رامین گلستانیان    نشان هول وک   



عکس یادگاری با کپل و پسرش در جشن «شهر موشها» - جشن بزرگ فیلم «شهر موشها 2» با حضور پرشور کودکان به همراه خانواده‌هایشان در برج میلاد تهران برگزار شد و این فیلم در میان استقبال حاضران به روی پرده رفت.
نشان فرهنگی کشور به سلیم موذن زاده اردبیلی اهدا شد - اردبیل – خبرگزاری مهر: نشان فرهنگی کشور از سوی رئیس جمهور به پاس نیم قرن فعالیت در عرصه مداحی و دینی به سلیم موذن زاده اردبیلی مداح اهل بیت(ع) اهدا شد.
گزارش وزارت دفاع آمریکا درباره استراتژی نظامی ایران - وزارت دفاع آمریکا"پنتاگون "در گزارشی محرمانه به کنگره آمریکا تاکید کرد که سیاست نظامی ایران کاملا دفاعی و بازدارنده ومبتنی بر سازوکارهای دیپلماتیک است.
اجرای تئاتر و کنسرت های موسیقی امروز و فردا تعطیل است - مجموع اجراهای تئاتر و کنسرت های موسیقی و کلیه برنامه های هنری که زیر نظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که روی صحنه هستند پنجشنبه 30 و جمعه 31 مردادماه به مناسب ...
رئیس جمهور اردبیل را به مقصد تهران ترک کرد - اردبیل- خبرگزاری مهر: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از پایان سفر یک و نیم روزه خود به استان اردبیل، این استان را به مقصد تهران ترک کرد.
جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام به موزه امام(ره) اهدا شد - کارگردان فیلم «تاج محل» جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام را که از جشنواره بین المللی مالزی دریافت کرده بود در دیداری با حجت الاسلام سیدحسن خمینی به موزه حفظ و نشر آثار ...
ديدن امام صادق(ع) انسان را به ياد آخرت مى انداخت و شنيدن سخنش باعث پارسايى در دنيا مى شد - یکی از یاران امام صادق(ع) گفته با ایشان به سفر حج رفتم در بين راه زير درخت خرماى خشكى نشسته بوديم. فرمود: اى نخل ما را از آنچه خداوند به عنوان روزى بندگانش در تو قرار ...
آیا خطر تعلیق تنیس ایران را تهدید می‌کند؟ - سرپرست فدراسیون تنیس می‌گوید، تعلیق تنیس ایران از بیخ و بن شایعه است. هنوز ده روز هم نشده که مهدوی سرپرست فدراسیون تنیس شده‌ که برخی رسانه‌ها در آغاز هفته از تعلیق تنیس ایران به دلیل همین جابجایی سخن گفته بودند.
سرگردانی زائران بین فرودگاه مهرآباد و امام(ره) - رییس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: در صورت فراهم شدن امکانات و تمهیدات لازم در فرودگاه امام (ره)،پروازهای حج به این فرودگاه منتقل می‌شود.
رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را تبیین کند/ اجرای قانون اساسی برای خیلی ها خوشایند نیست - اردبیل – خبرگزاری مهر: رئیس جمهور با بیان اینکه دولت دست تنهاست، تاکید کرد که رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را تبیین کند و خدمات دولت را برای مردم بگوید.
اظهار نظر رئیس جمهور بعد از استیضاح سنجیده بود/ تاکید بر حمایت از بسته پیشنهادی دولت - قم - خبرگزاری مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارات رئیس جمهور بعد از جلسه استیضاح وزیر علوم را سنجیده توصیف کرد.
فرجی: پیش فروش بلیت «شهر موش‌ها 2» غیرقانونی است - سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد که پیش فروش بلیت فیلم سینمایی «شهر موش‌ها 2» قبل از صدور حواله سینماها غیرقانونی است.
بچه مذهبی ها آستین بالا زدند/ مساجد سوژه فیلمسازی شدند - از قدیم الایام مساجد مهم ترین کانون های اجتماعی و فرهنگی در کشورمان بوده اند و حتی بسیاری از هنرمندان و نویسندگان انقلابی نیز از دل همین مساجد پا گرفته اند به همین منظور ...
رسانه از ارکان مهم مردم سالاری است/ مهم‌ترین چالش کشور حوزه اقتصاد است - قم - خبرگزاری مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی رسانه را یکی از ارکان مهم مردم سالاری عنوان کرد و گفت: اگر جامعه بخواهد درک عمیقی از مردم سالاری دینی داشته باشد باید به ...
چه کسی مانع فیلمسازی درباره تکفیری‌ها و غزه می‌شود؟ - برخلاف برخی که همچنان در پی داستان کلاسیک و مدل‌های نخ نما هستند، ما کار ریشه‌ای کردیم و به کار منفعلانه اعتقاد ندارم و تصور می‌کنم با ساختارهای تازه می‌توان به خوبی هویت آنهایی که در پس حوادث منطقه هستند عیان کرد.
با عدم حضور رئیس جمهور در مجلس پشت وزیر خالی شد - سرانجام روز گذشته پس از سه ماه کش‌و‌قوس بین خانه ملت و دولت، وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد و نتوانست بار دیگر اعتماد مجلس به خود را جلب کند؛ اما این قضیه حاشیه‌هایی داشت که مهم‌ترین آن، حاضر نشدن رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس و دفاع از وزیر خود بود.
همکاری رهبران ادیان مختلف جهان ضروری است/ مواضع واتیکان صریح‌تر باشد - قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان تصریح کرد: ارتباط و همکاری بین رهبران ادیان مختلف جهان برای نجات جامعه بشری را ...
آیت الله موحدی کرمانی:حرکت مردم غزه جهاد فی سبیل الله است/ تخریب هزاران مسجد در سالیان متمادی - امام جمعه موقت تهران در تجمع ائمه جمعه و جماعات استان تهران خطاب به مردم غزه تأکید کرد: حرکت شما جهاد فی سبیل الله است و هدفی مقدس دارید و یاوری به نام الله دارید و دشمن ...
واکنش یک کانون دانشگاهی به برکناری فرجی دانا و سرپرستی نجفی - کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در بیانیه ای نسبت به استیضاح رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری و عدم رای اعتماد از طرف مجلس و انتصاب محمد علی نجفی به عنوان ...
با من از سیاست صحبت نکنید/ از پیروزی در مذاکرات هسته ای خوشحال می شوم - رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی بازی در سریال «عامل سوم» را شروع کرده است, می گوید بهتر است از او درباره سیاست سوال نشود بلکه از هنر بپرسند همانطور که ...
ساخت هر متر مسکن مهر 440 هزار تومان - قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: به طور متوسط برای ساخت هر متر مربع مسکن مهر 440 هزار تومان هزینه شده است.
«جیغ بنفش» در راه است - برگزیده شعرهای هوشنگ ایرانی به زودی منتشر می‌شود.
جدول زمانی جوایز سینمایی بافتا اعلام شد - آکادمی علوم و هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بافتا) از هم اکنون آماده دریافت آثار سینمایی متقاضی حضور در جوایز سال 2015 است.
«کیت بلانش» و «کریستین بیل» به کتاب جنگل می‌روند - «کیت بلانش» و «کریستین بیل» نیز به جمع صداپیشگان انیمیشن اقتباسی «کتاب جنگل» پیوستند.
تسلیت شجریان برای درگذشت سیمین بهبهانی - همایون شجریان با نگارش پیام تسلیتی برای درگذشت سیمین بهبهانی، کنسرت «چرا رفتی» را به او تقدیم کرد.
مستاجر جدید راهی وزارت علوم شد/ بهترینهای علوم پزشکی مشخص شدند - در هفته ای که گذشت آموزش عالی کشورمان باز هم با یک اتفاق مهم روبرو شد، چهارمین سکاندار آموزش عالی کشورمان ظهر روز گذشته با برکناری فرجی دانا، مشخص شد. دانشگاههای کشور ...
کیانیان به وزارت اطلاعات رفت/ آغاز تصویربرداری «عامل سوم» - سریال «عامل سوم» با موضوع انرژی هسته ای و مبارزه با خرابکاری در ژانر جاسوسی و پلیسی به کارگردانی ابراهیم شیبانی در لوکیشنی که به عنوان ستاد وزارت اطلاعات در نظر گرفته ...
نقص فنی در پرواز تهران - کرمانشاه/مسافران با 5 ساعت تاخیر به مهرآباد رسیدند - پرواز شب گذشته تهران - کرمانشاه به دلیل نقص فنی پس از گذشت نیمی از پرواز دوباره به فرودگاه مهرآباد بازگشت و مسافران این پرواز در فرودگاه کرمانشاه با 5 ساعت تاخیر به ...
تشییع پیکر سیمین بهبهانی صبح فردا از مقابل تالار وحدت - ادبیات - صبح فردا، ۳۱ امرداد، ساعت ۹ صبح پیکر سیمین بهبهانی از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرای تهران تشییع می‌شود تا در مقبره خانوادگی این شاعر به خاک سپرده شود.
هفت شهید در جدیدترین حملات صهیونیستها به غزه/واکنش الجزایر - شهادت هفت فلسطینی در جدیدترین حمله رژیم صهیونیستی به غزه و واکنش وزارت خارجه الجزایر از مهمترین اخبار غزه است.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved