ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ / Saturday, 2 August, 2014
بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم

بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریمقصه این است كه نمی خواست كتابی را بخواند كه در آن باد نمی آید. سهراب سپهری محصول پدیده های بكر پیرامونش بود، پدیده هایی كه او به خوبی آن ها را احساس می كرد. «جهت تازه اشیا»، «آغاز زمین»، «حوضچه اكنون» و هزاران اتفاق تازه كه آن ها را جور دیگر باید دید.
گاهی شاهدیم هنرمندان بسیاری تا پایان عمر خود به دنبال كنكاش و تجربه اند و بارها مسیر شناخت خود را تغییر داده، از جایگاه های مختلف به پدیده ها و اتفاق های پیرامونشان می نگرند و حتی تا پایان عمر مسیر قابل قبولی را از نظر خودشان طی نمی كنند.
اگرچه این كنكاش قابل ستایش است، اما چنین كنكاشی برای سهراب به این شكل و شمایل رخ نداد. سهراب تلاش داشت به عمق پدیده ها راه پیدا كند و مسیر كشف این عمق با مسیرهای تجربیات متفاوت جدا بود، به این معنا كه سهراب سپهری تا نقطه قابل نشانه گذاری ای به كشف و شهود پرداخت و از آنجا به بعد این فضای پیرامونی بود كه به سهراب سپهری دریچه های تازه ای را هدیه می كرد.
در واقع، اساساً سپهری در نقاط عطف شاعری اش جست وجوگر و كاشف پدیده ای نیست بلكه تازگی و بكر بودن به ذهن او سرازیر می شود. در این حالت، شاعر به آینه ای تبدیل می شود كه بازتاب دهنده پیرامون است، پیرامونی كه «هستی» اش را آفریده و عناصرش به همان صداقت فطری به نمایش درمی آید. سهراب سپهری ذهنی از این گونه دارد، ذهنی كه عناصر پیرامونی همان گونه كه هستند خودشان را به او نشان می دهند.
با نگاهی به آثار سپهری درمی یابیم كه او در ابتدا شكلی از همان كنكاش مرسوم هنرمندان و شاعران را در خود داشته و تلاش كرده دغدغه های درونی اش را با شعر معرفی یا التیام بخشد،در «مرگ رنگ» با شاعری از این دست روبه روییم.
«دیرگاهی ست در این تنهایی ‎/ رنگ خاموشی در طرح لب است» یا «نیست رنگی كه بگوید با من ‎/ اندكی صبر سحر نزدیك است».در این فضاها، شاعر از موقعیت خودش در «هستی» و پیرامونش سخن می گوید و از این كه چقدر دلگیر، خسته و افسرده است.
در «مرگ رنگ»، رابطه سهراب با اطراف به گونه ای است كه همه چیز علیه اوست و به خواب فرورفته است. به این سطرها توجه كنید: «فرسود پای خود را چشمم به راه دور ‎/ تا حرف من پذیرد آخر كه زندگی: ‎/ رنگ خیال بر رخ تصویر خواب بود‎/»، «سرگذشت من به زهر لحظه های تلخ آلوده ست»، «دیری ست مانده یك جسد سرد، در خلوت كبود اتاقم»، «جهان آلوده خواب است ‎/ فروبسته است وحشت، در به روی هر تپش هر بانگ»، «او نمی داند كه روییده ست ‎/ هستی پربار من در منجلاب زهر»، «در زمین زهر می روید گیاه تلخ شعر من».
در واقع، این سطرها كه از شعرهای مختلف سهراب سپهری در مجموعه «مرگ رنگ» انتخاب شده، همه حكایت از فضاهایی دارد كه اگرچه رگه هایش تا پایان زندگی سهراب در او قابل پیگیری ست ،اما این گونه سرودن از آن ها را دیگر در آثار او نمی بینیم.
سهراب در «مرگ رنگ»، نیمایی به تكامل رسیده و احساساتی است كه موزون می سراید و وزن را می شكند، اما درتركیب واژگانی و غرور آن ویژگی هایی كه ما سهراب را با آن ها می شناسیم، حرف قابل توجهی ندارد.
اما در «زندگی خواب ها» سال ۱۳۳۲ اتفاقات تازه ای رخ می دهد، اتفاقی مثل «زندگی» در «خواب ها». برای شناخت فضای این مجموعه كه در واقع سهرابی كه ما می شناسیم از این جا قابل نشانه گذاری است، نیازمند دانستن و شناخت دو فضاییم، اول «زندگی» سپس «خواب». در واقع، شاید دلیل این مسأله كه عده ای شعر سهراب را نمی فهمند این باشد كه از «زندگی» و «خواب» شروع نكرده اند و تلفیق این دو در یك فضای شعر برایشان قابل ادراك نیست. سهراب با «زندگی خواب ها» وارد جهانی می شود كه در آن جهان تا ابد خواهد زیست. به این سطرها توجه كنید:
«در تابوت پنجره ام پیكر مشرق می لولد ‎/ مغرب جان می كند، می میرد»، «شب را نوشیده ام»، «زمزمه های شب در رگ هایم می روید»، «به استخوان های سرد علف چسبیده ام»، «اتاقی به آستانه خود می رسید كه مرغی بیراهه ی فضا را می پیمود ‎/ و پنجره ای در مرز شب و روز گم شده بود».
این سطرها خبر از كشف ها و راه های تازه ای می دهد كه سهراب در حال طی طریق در آن هاست. تركیب های واژگانی تازه، نگاه باریك بین و دقیق و در عین حال حساس و از همه مهم تر یافتن ارتباطات تازه میان اشیا، طبیعت و انسان از مشخصه های این كشف است. شاید این نوع نگاه سهراب سپهری از همین مجموعه شروع شده باشد. در این مجموعه، سهراب از نیما فاصله گرفت و اگرچه هنوز (و تا پایان البته) پیرو او بود، اما راهی را برای خودش یافت كه پایانش «حمله واژه به فك شاعر بود».
در واقع برخی از مخاطبان نمی توانند با این تركیب واژگانی سپهری و فضاهایی كه میان خواب و بیداری است ارتباط برقرار كنند، این است كه كلید آن ها متعلق به دروازه شعر سهراب نیست. شعر سهراب در «زندگی» و «خواب» شكل می گیرد. به این معنی كه زندگی عادی در شعر او جریان دارد، اما مناسبات میان عناصر و اجزای تشكیل دهنده شعر شبیه مناسبات «خواب» می ماند كه هر پدیده ای ممكن است بدون منطق زمانی ـ مكانی در كنار هر پدیده دیگری قرار بگیرد. به بیانی دیگر، تركیبات واژگانی سپهری در عرفانی ملایم و قابل حس ریشه دارد كه سادگی و مناسباتش مانند «خواب» است كه هیچ محدودیتی در آن یافت نمی شود و راه نمی یابد. به این سطر توجه كنید: «بزی از خزر نقشه جغرافی آب می خورد». این بخشی از همان زندگی و خواب است كه سهراب در «صدای پای آب» می آورد.
می توان گفت سهراب سپهری در «زندگی خواب ها» در تلاش بود خود را به فضای تازه ای پرتاب كند. در شعر «مرز گمشده» سطری دارد كه احساس می كنم به تجربه خودش از «مرگ رنگ» و رسیدن به «زندگی خواب ها» بسیار نزدیك است. این سطر را بخوانید:
«از مرزی گذشته بود ‎/ در پی مرزی گمشده می گشت». در واقع، این سطر را شاید به نوعی بشود به ذهن سهراب از مجموعه اول به مجموعه دوم تعمیم داد.
در مجموعه سوم سهراب سپهری «آوار آفتاب» كه در سال ۱۳۴۰ منتشر می شود، اتفاقات دیگری می افتد. این اتفاقات از طرفی به «مرگ رنگ» شباهت دارد و از سویی به «زندگی خواب ها». از آن جایی كه تنهایی خودش و غمزدگی اش را بیان می كند، رگه های «مرگ رنگ» را دوباره به شكل دیگری تكرار می كندو از آنجایی كه باز دنبال نوجویی است، شبیه «زندگی خواب ها» است. به این سطرها توجه كنید:
«تنها در بی چراغی شب ها می رفتم ‎/ دست هایم از یاد مشعل ها تهی شده بود»، «كنار مشتی خاك ‎/ در دوردست خودم، تنها نشسته ام»، «ریشه ات را بیاویز من از صداها گذشته ام ‎/ ... رؤیای كلید از دستم افتاد ‎/ كنار راه زمان دراز كشیدم ‎/ ستارها در سردی رگ هایم لرزیدند»، «از شب ریشه سرچشمه گرفتم»، «پنجره ای را به پهنای جهان می گشایم»، «اندوه مرا بچین كه رسیده است»، «بی تابی انگشتانم شور ربایش نیست، عطش آشنایی ست»، «در نهفته ترین باغ ها دستم میوه چید».
این ها نمونه هایی است كه تلفیق دو فضای در حال تجربه كردن سهراب سپهری را نشان می دهد. او باز از غمگینی خودش حرف می زند و از این كه هنوز زنجیری غم است «ماهی زنجیری آب است، من زنجیری غم».
اما همین «غم» او را وارد دریچه ای از جهان دیگر می كند كه آنجا سراسر كشف و شهود است و این كشف دیگر او را از شاعری كه در پی تجربه كردن برای نوشتن است تبدیل به شاعر پر از كشف و سرشار از برون ریزی می كند. سپهری در حال استحاله است و این استحاله متغیرهای زیادی دارد، عواطف و زندگی شخصی اش، سفرهایش، تأثیر عرفان بر دیدگاه های جهان شناختی اش و... از جمله آن ها است. اكنون او «چیزی شبیه بی خودی و كشف است». كشف جهان جدید و بی خودی از گذشته و دغدغه های آن، البته به جز «غم» كه رگه پنهان سهراب سپهری است و جای خودش را پس از مدت ها به «شادی» شناخت می دهد.
سپهری حدود همین سال هاست (۴۰-۳۹) كه به توكیو می رود و به حكاكی روی چوب می پردازد. سپس به هند سفر می كند و از آن جا هم تجربیاتی به دست می آورد. سال ۱۳۴۰ سهراب تدریس در هنركده هنرهای تزئینی تهران را آغاز و پس از مدتی در همان سال «شرق اندوه» را منتشر می كند.
«شرق اندوه» تجربه عرفانی سپهری است. شاید بیراه نباشد اگر این مجموعه را از جهاتی با نگاه پر از شور و دلدادگی مولانا كه همراه با هلهله و شعف است، مقایسه كنیم. البته این مقایسه به طور قطع فقط در نوع توجه به وزن و ریتم شعر و تا حدودی نگاهی است كه هر دو شاعر از یك جنس به «هستی» دارند وگرنه ممكن است به قول منطقیون قیاس مع الفارق باشد.
در «شرق اندوه» سپهری پیش از آن كه به فكر شعر نوشتن باشد به شور و شعف خود می بالد كه نوع جدیدش را به تازگی دریافته است.نوعی سرخوشی كه از سَرِ عشق دست داده است و بالندگی و آزادی روح را به دنبال دارد. به این سطرها دقت كنید: «سرچشمه رویش هایی، دریایی، پایان تماشایی ‎/ تو تراویدی، باغ جهان تر شد، دیگر شد»، «خوابی از چشمی بالا رفت»، «در جوی زمان در خواب تماشای تو می رویم»، «بادآمد، در بگشا اندوه خدا آورد»، «آنی بود، درها وا شده بود ‎/ برگی نه، شاخی نه باغ فنا پیدا شده بود»، «من رفته، او رفته، ما بی ما شده بود ‎/ زیبایی تنها شده بود، هر رودی دریا شده بود ‎/ هر بودی بودا شده بود»، «من سازم: بندی آوازم، برگیرم، بنوازم، برتارم زخمه «لا» می زن، راه فنا می زن».
سپهری انگار در این مجموعه دیگر نمی خواهد شعر بنویسد. «شرق اندوه» در واقع طلوع و مشرق «اندوهی» جدید است كه غم «مرگ رنگ» را می زداید، این اندوه، اندوه عشقی است كه شعف انگیز است و «مرز پریدن ها و دیدن هاست». كسی كه كلید دروازه اشعار سپهری را در اختیار دارد از این پس هم می تواند وارد جهان سپهری شود، اما چون اثر بعدی سپهری در واقع یكی از نقاط تكامل شعری اوست تكاملی كه در آرایه های شعری و جهان بینی شاعر رخ می دهد، اگر كلید به دست نیابی، جهان او مكان غریبی می شود كه ساكنانش با واژه های سردرگمی حرف می زنند. سپهری حدود سال های ۴۰ از تمام مشاغل دولتی كناره گیری می كند و به نقاشی و شعر می پردازد. او گالری های متعددی در ایران و خارج از كشور برای نمایش آثارش ترتیب می دهد و به سفر هم می رود.
وی در همین دوره است (یعنی حدود سال های ۴۲ و ۴۳) كه به هند و پاكستان و افغانستان سفر می كند و فرانسه و برزیل را هم برای شركت در جشنواره ها و نشست ها می بیند. با این تجربیات و پس از ۴ سال از مجموعه قبلی اش، سپهری ۲ شعر بلند «صدای پای آب» و «مسافر» را می سراید، شعری كه شاید اوج سهراب و سطرهای به یاد ماندنی او را كه امروز روی پوسترها، دفترها و كارت پستال ها دیده می شود می توان در آن دید.
به این سطرها نگاه كنید: «حجرالاسود من روشنی باغچه است»، «خوب می دانم حوض نقاشی من بی ماهی است»، «نسیم شاید برسد، به گیاهی در هند»، «هركجا هستم باشم آسمان مال من است»، «چه اهمیت دارد گاه اگر می روید قارچ های غربت»، «من به آغاز زمین نزدیكم»، «فتح یك قرن به دست یك شعر»، «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید»، «چرا گرفته دلت مثل آن كه تنهایی»، «دچار یعنی عاشق»، «قشنگ یعنی تعبیر عاشقانه اشكال»، «همیشه عاشق تنهاست»، «دلم عجیب گرفته است خیال خواب ندارم»، «اهل كاشانم روزگارم بد نیست»، «و خدایی كه در این نزدیكی است»، «من وضو با تپش پنجره ها می گیرم»، «روح من در جهت تازه اشیا جاری است».
سهراب سپهری در این ۲ شعر بلند تجربیات متعدد خود در عرصه تركیبات واژگانی و نگاه به «هستی» را به تلفیقی بسیار ساده و سهل ممتنع می رساند و بیان می كند. برخی از سطرهای این دو شعر زیباترین و تأثیرگذارترین سطرهای شعر معاصر ایران را تشكیل می دهند. جهان ساده و بی آلایش سهراب و دغدغه های او به وضوح در این دو شعر قابل پیگیری و نشانه گذاری اند. در واقع، روح سپهری در جهت تازه ای از اشیا قرار گرفته است، همان طور كه خودش در سطری از این شعر می نویسد.
او موقعیت خود در هستی، نگاهش به عرفان، زندگی روزمره، ارتباط با عناصر و اجزای پیرامونی و عشق را در این دو شعر بلند به شكلی آشكار بیان می كند. شاید بیراه نباشد اگر اوج پختگی سپهری را در این دو اثر بدانیم و همین گونه است كه اقبال عمومی از این شعرها نسبت به آثار دیگر سپهری بیشتر بوده است. شناختی كه در اوایل متن از آن سخن به میان آمد و جست وجویی كه شاعر برای شناخت دارد، این جا دیگر از سپهری سلب می شود.
او اینجا دیگر «فاعل شناسا» نیست، بلكه كسی است كه شعر از دریچه نگاه او و به شكلی كاملاً جوششی بیرون می جهد. این دو شعر بلند اگرچه بسیار مقطع نوشته شده اند، اما وحدت ارگانیك و ساختاری كه میان اجزا و عناصر تشكیل دهنده آن وجود دارد نشان از ذهن و ضمیر ناخودآگاه توانمند شاعر دارد.
شاعری كه دیگر «واژه ها به فكش حمله می كنند» و او فقط یك نویسنده صرف است، نویسنده ای كه تجربیات و سختی هایش را كشیده و ضرورت ها و نیازهای ذهنی اش را برای نوشتن سیراب كرده و حالا با یك انفجار ذهنی به این حجم اثر قابل تأمل آفریده است. كلماتی كه سپهری فقط آن ها را روی كاغذ می آورد وگرنه خلق آن ها در فضای دیگری رخ داده است.
در بهمن ،۱۳۴۶ سپهری مجموعه «حجم سبز» را منتشر می كند. «حجم سبز» در واقع ادامه نگاه «مسافر و صدای پای آب» است، نگاهی كه از یك «بصیرت» و «دانایی» خبر می دهد. «حجم سبز» همان «حجم دانایی و بصیرتی» است كه سهراب در آن سیر می كند. او دیگر از فضاهای قبلی اش فاصله گرفته است، «مرگ رنگ»، «زندگی خواب ها»، «شرق اندوه» كه به نوعی از غمزدگی ها و افسردگی هایش نشأت گرفته بود، حالا تبدیل به «اتاق» دیگری شده است، اتاقی كه «آبی» ست و در آن شادی هست.
دیگر برای سهراب سپهری «زندگی خالی نیست، مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست، آری تا شقایق هست، زندگی باید كرد» این نگاه در برابر نگاه «مرگ رنگ» است، همان نگاهی كه در آن سهراب «سربه سر افسرده بود». در «حجم سبز» سهراب از شعف هایش می نویسد: «در دل من چیزی هست، مثل یك بیشه نور، مثل خواب دم صبح ‎/ و چنان بی تابم، كه دلم می خواهد ‎/ بدوم تا ته دشت، بروم تا سر كوه، دورها آوایی ست كه مرا می خواند».
به این سطرها توجه كنید: «قایقی خواهم ساخت»، «پشت دریاها شهری است»، «گوش كن دورترین مرغ جهان می خواند»، «بهتر آن است كه برخیزم، رنگ را بردارم، روی تنهایی خود نقشه مرغی بكشم»، «چرا مردم نمی دانند ‎/ كه لادن اتفاقی نیست»، «بیا زندگی را بدزدیم آن وقت ‎/ میان دو دیدار قسمت كنیم»، «من در این تاریكی ‎/ فكر یك بره روشن هستم».
در تمام این سطرها، امید به زندگی و فضاهای تازه «بودن» دیده می شود. سپهری در «حجم سبز» زندگی اصیل خودش را درمی یابد و اینجاست كه شادی او از بصیرت شاعرانه و كشف و شهود مشخص می شود.
این مجموعه در واقع نقطه برتری سپهری است در آثارش و دیگر نمی توان نقطه نهایی دیگری برای اثرش فرض كرد. در مجموعه «ما هیچ، ما نگاه» اگرچه این امید و ایجاد فضاهای تازه دوباره اتفاق می افتد اما به اندازه «حجم سبز» قابل بررسی و قبول نیست و این مسأله البته در مقایسه سهراب سپهری با خودش قابل بررسی است وگرنه «ما هیچ، ما نگاه» از مجموعه شعرهای كم نظیر در ۱۰۰ سال گذشته شعر ایران است.
سپهری در «ما هیچ، ما نگاه» به آسانی همه چیز را در حد نگاهی دقیق به «هستی» و پیرامون و به بیانی دیگر ایجاد بصیرتی شاعرانه می داند، شما باید تجربیات «هستی شناختی» خود را پس از مدتی از راه نگریستن ادامه دهی، البته نه این كه به پیرامون فقط نگاه كنی بلكه منظور توجه و فعال كردن شهود و كشف در درون آدمی است و تأثیر آن در نوع اتفاقاتی كه در زندگی روزمره می افتد. این سطرها را بخوانید: داخل واژه صبح ‎/ صبح خواهد شد»، «راه معراج اشیا چه صاف است»، «یك نفر باید از این حضور شكیبا ‎/ با سفرهای تدریجی باغ چیزی بگوید»، «دست هایم نهایت ندارند ‎/ امشب از شاخه های اساطیری ‎/ میوه می چینند»، «آدمی زاد طومار طولانی انتظار است»، «باید كتاب را بست، باید بلند شد، در امتداد وقت قدم زد، گل را نگاه كرد، ابهام را شنید»، «باید نشست ‎/ نزدیك انبساط ‎/ جایی میان بی خودی و كشف».
شاید نگاه سهراب در «ما هیچ، ما نگاه» به شكلی انتزاعی بازگو شده است اما دریچه های دانایی و شهود او آن قدر لطیف و انسانی اند كه این شاعر را در انتزاعی ترین حالات هم قابل درك می كند.
روزگاری از دریچه های دیگران به سهراب نگریستیم، دریچه هایی كه گاه او را نكوهش می كردند و شعر او را پس می زدند و گاه او را تمام كمال می پذیرفتند. در هر حال، سپهری از سرمایه های فرهنگی سرزمین ماست و موقعیت تأثیرگذار او را در ادبیات معاصر ایران هیچ گروه یا گرایش فرهنگی نادیده نمی گیرد. سهراب سپهری زیاد نزیست. او ۱۵ مهرماه ۱۳۰۷ متولد شد و یكم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ به «حجم سبز» رفت. روزگاری برایش نوشتم «آدم این جا تنهاست» و نوشتم آدم در شعرهای سپهری تنها می ماند، اما باید گفت: بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم.
حسن گوهرپور
منبع : روزنامه ایران

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
سرگرمی    تعبیر خواب   
شعر و ادب    سنائی    دیوان اشعار    غزلیات   
آموزش همگانی    امداد و کمک های اولیه   
اطلاعات ضروری    تقویم   
شعر و ادب    فردوسی    شاه نامه    پادشاهی شاپور ذوالاکتاف   
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    تاریخچه   
رشته های ورزشی    بسکتبال    آموزش    حرکات و مهارت های اساسی    کارپا و گول زدن (Footwork and Faking)    چرخش (Pivot/turn)   
آموزش همگانی    امداد و کمک های اولیه    گزیدگی    انواع گزیدگی های شایع   
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    برنامه ریزی و سیاست های جهانگردی    سیاستگذاری جهانگردی   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های طبیعی    چشمه ها   


کلمات در حال جستجو
طلاق    مجرای قانون    ثبت طلاق    آرش دولتشاهی    انتخابات    مجلس    قنبری    پورنجاتی    اجاره    بازار    قیمت    ثبت    ازداج    صیغه    همسریابی    داعش    دیر الزور    سوریه    دختران کودک    آزاری جنسی    تهران    کنکاش    مقاومت سنجی    بانک    رکود تورمی    اقتصاد    ایران    عراق    کردستان   



فائزه و یاسر هاشمی محل محاکمه برادرشان را ترک کردند - فائزه و یاسر هاشمی دقایقی قبل با اعلام اینکه قاضی دادگاه را غیرعلنی اعلام کرده است، محل برگزاری جلسه محاکمه مهدی هاشمی را ترک کردند.
ایران درباره داعش مستند می‌سازد/ حمایت «سینماحقیقت» از آثاری درباره غزه - مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از سفارش ساخت مستندی در نقد گرهک تروریستی داعش و همچنین جایگاه ویژه آثاری درباره بحران‌های اخیر منطقه از جمله جنگ در غزه در ...
دردنامه برخی هنرمندان برای فاجعه غزه - دردنامه‌ مسعود جعفری‌جوزانی، مرتضی و مصطفی شایسته و جمعی از اهالی سینما و هنر درباره فاجعه غزه منتشر شد.
آدرس غلط نامه احمدی‌نژاد درباره بدهی احتمالی اطرافیانش - نامه رئیس جمهور سابق به رئیس بانک مرکزی در مورد اخبار مربوط به بدهی بانکی وابستگان دولت قبل با واکنش‌های مختلفی در روزنامه‌ها مواجه شده است. چندین روزنامه در سرمقاله‌های امروز خود از وجود توطئه‌ای بزرگ در پس حمله اسرائیل به غزه خبر داده‌اند. نقش بانک‌ها در معضلات اقتصادی کشور نیز از مطالب مهم اقتصادی روزنامه‌های امروز است.
پرداخت وام ازدواج ازسرگرفته شد/ رفع مشکل پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان - پرداخت وام ازدواج قرض الحسنه جوانان در حالی پس از تعطیلات عید فطر در بانک‌ها آغاز شده و مشکلات مربوط به توقف اعطای تسهیلات آن رفع شده است که هنوز محل تامین اعتبارات این ...
وضعیت بازار مسکن پس از رمضان/ نرخ آپارتمان‌های کمتر از 50 متر در پایتخت - خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: فعالان بازار مسکن امیدوارند که با پایان ماه مبارک رمضان و روند کاهشی نرخ امتیاز اوراق مسکن، بازار رونق بیشتری پیدا کند.
اقرار اوباما به اشتباهات آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر  - رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی با اشاره به اقداماتی که از سوی دولت جرج دبلیو بوش در سال 2011 میلادی و بعد از حوادث 11 سپتامبر انجام شد، اعلام کرد واشنگتن بعد از این حملات ...
جزییات اصلاح لایحه هوای پاک /افزایش 3 برابری مجازات آلایندگی هوا  - معاون انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به ارائه لایحه هوای پاک به مجلس برای تصویب نهایی گفت: در این لایحه جرایم و مجازات های آلایندگی هوا برای افزایش بازدارندگی در برخی ...
بساز بفروشی در سینما و ادبیات! - رضا جولایی معتقد است به دلیل نوعی نگاه بساز بفروشی در ادبیات و سینما، هنرمندان کم‌تر به دنبال کیفیت هستند و برای همین بیش‌تر اقتباس‌های اخیر در سینما اقتباس‌هایی سطحی و ناموفق هستند.
هیچ هتلی حق گران‌فروشی ندارد - رییس اتحادیه‌ی هتلداران کشور اعلام کرد:‌ هیچ هتلی حق ندارد، بیشتر از نرخ مصوب، قیمت بدهد، حتی در روزهای تعطیل که تقاضا بیشتر می‌شود.
کاش در ضیافت رییس‌جمهور از هنرمندان پیشکسوت یاد می‌شد - همسر حسین دهلوی گفت: جای آن بود که در ضیافت رییس‌جمهور با برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر یادی هم می‌شد از هنرمندانی که یک عمر برای موسیقی این مملکت زحمت کشیده‌اند.
به‌یاد هنرمندی که با «معراج پیامبر» مدال گرفت - یازدهم مرداد ماه سال‌روز درگذشت علی مطیع است. نگارگری که در جوانی با خلق تابلوی «معراج پیامبر» توانست مدال طلای نمایشگاه بروکسل را دریافت کند و نگارگری ایران را در دنیا مطرح کند.
«یوسا» به فرزندخواندگی پذیرفته شد - شهر «ماربلا»ی اسپانیا طی مراسمی «ماریو بارگاس یوسا» - نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات - را به عنوان فرزندخوانده خود معرفی می‌کند.
تنها راه سهیل محمودی برای بهبود شرایط - سهیل محمودی که در ساخت مدرسه‌ای در دیواندره کردستان با یک مؤسسه خیریه همکاری کرده، معتقد است برای تغییر نسل‌های آینده باید از کتاب، دفتر و مدرسه شروع کنیم و جز این هیچ راه دیگری برای بهبود شرایط نیست.
تپه کچل کجاست؟ - تپه کچل یکی از تپه‌های تاریخی استان کرمانشاه است.
«گروه 1+5» به ادبیات کودکان هم رسید - فرهاد حسن‌زاده از نگارش اولین رمان چندجلدی کودکانه خود با عنوان «گروه 1+5» خبر داد.
نبودن اراده‌ برای معرفی ادبیات ایران - یک مترجم علت جهانی نشدن ادبیات ما را نبودن عزم و اراده‌ای در این زمینه دانست.
کشورهای اسلامی از کمیته حقوق بشر سازمان ملل خارج شوند/ پیامهای نامه سردار سلیمانی - رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نامه سردار سلیمانی در واکنش به سیاست ننگ آور کشورهای اسلامی مبنی بر سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در ...
آغاز صادرات پتروشیمی به اتحادیه اروپا/ آسیایی‌ها پول پتروشیمی ایران را نمی‌دهند - دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی از آغاز صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر داد و با اشاره به طلب چند میلیاردی ایران از کشورهای آسیایی خریدار ...
داربست های مرمت مسجد حاج رجبعلی تاریخی شدند - داربست های چوبی مسجد حاج رجبعلی که پیش از انقلاب اسلامی به منظور مرمت فضاهای داخلی آن کار گذاشته شده بود، آنقدر معطل مرمتکار ماند که اکنون همین داربست ها نیز جزیی از ...
همه راهکارهای فناورانه برای مبارزه با خشکسالی/ از لوله‌های سفالی تا تضمین ماندگاری درختان - نوسانات اقلیمی یکی از ویژگیهای طبیعی است که بر اثر ناهنجاریهایی در روند پارامترهای هواشناسی از جمله بارندگی و دما حاصل می شود. خشکسالی ها نشانه روشنی از این نوسانات ...
هزینه اعزام عکاسان به غزه برعهده معاونت مطبوعاتی نیست/ صدور معرفی‌نامه برای متقاضیان - کاووس صادقلو رئیس انجمن عکاسان مطبوعات ایران با اشاره به خدماتی که این انجمن برای تسهیل شرایط حضور عکاسان در مناطق جنگی ارائه می‌کند، تأکید کرد که اگر چه این انجمن امکان ...
آنتن فروشی در حوزه تبلیغ کتاب و نظارت فراموش شده رسانه ملی - رسانه ملی این روزها بار دیگر در معرض این پرسش جدی قرار دارد که با چه توجیهی آنتن فروشی را به عرصه تبلیغ کتاب هم کشانده و بدون هیچ گونه نظارتی و تنها با پرداخت هزینه نقدی ...
مهدی هاشمی پای میز محاکمه/ سومین فرزند آیت الله در دادگاه انقلاب - مهدی هاشمی امروز در حالی در دادگاه انقلاب تهران پای میز محاکمه قرار می گیرد که متهم و وکلای وی معتقدند هنوز نواقص موجود در این پرونده رفع نشده است.
جزئیات حمایت مالی از دانشجویان دکتری/ شرط وام بیشتر به پایان‌نامه های تقاضا محور - معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به شرایط حمایت از پایان نامه های دانشجویان دکتری، گفت: وزارت علوم با ارائه تسهیلات، حمایت بیشتری از دانشجویان دکتری به ...
«امروز» را در اکران دارم/ اولین حضور «بهمن» در فجر سی و سوم - هومن بهمنش فیلمبردار سیمرغی سینمای ایران از بررسی پیشنهادهای مختلف در زمینه فیلمبرداری و همکاری‌ با مرتضی فرشباف کارگردان فیلم «بهمن» در اولین تجربه سینمایی این فیلمساز ...
چگونه تحریم‌های غرب سبب رکود بازار مسکن در ایران شده است؟ - بررسی تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بر صادرات اقلام بشردوستانه به کشور، تأثیرات تحریم‌ها بر بازار مسکن و کسادی این بازار، تأکید مشترک ایران و لبنان بر ضرورت فرستادن هر چه سریع‌تر کمک‌های انسان‌‌دوستانه برای مردم غزه و عزم ایران و هند و برای گسترش روابط در حوزه علمی و دانشگاهی، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
مردم فریب قرعه‌کشی‌های میلیونی را نخورند/ بودجه ماهانه چند میلیارد جایزه از کجا می‌آید - یک برنامه‌ساز تلویزیونی با اشاره به تبلیغات بعضی از محصولات در تلویزیون که در هفته حدود 240 میلیون تومان جایزه می‌دهند با توجه به مشکلات اقتصادی شرکت‌ها این تبلیغات را ...
ورود بیمه‌ها به سیاست‌های جدید جمعیتی/ راهکار تازه افزایش جمعیت ارائه شد - خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: برنامه‌های حمایتی بیمه مرکزی و صنعت بیمه برای حل معضل کاهش نرخ رشد جمعیت از طریق ارائه خدمات بیمه‌های ناباروری با توجه به بالا رفتن میزان ...
تماشای تلویزیون به شیوه رهبران سیاسی جهان - آیا ملکه بریتانیا «بازی تاج و تخت» تماشا می‌کند؟ احتمالا خیر، اما دیوید کامرون سیاست‌هایش را با توجه به درام‌های جنایی تعیین می‌کند و اوباما برای تماشای زودهنگام ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved