جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اسطوره فوتبال هلند ۶۰ ساله شد


اسطوره فوتبال هلند ۶۰ ساله شد
یوهان كرایف، بازیكن بزرگ دهه ۷۰ و یكی از نوابغ فوتبال جهان ۶۰ ساله شد. در حالی كه رسانه های هلند تولد این اسطوره فوتبال را جشن گرفتند، خود كرایف این روز را در آرامش كامل برگزار می كند.
«یوهان یاكه» رییس باشگاه آژاكس اعلام كرد پیراهن شماره ۱۴ آژاكس به پاس بازی های كرایف در این تیم هیچ گاه به بازیكنی دیگر داده نمی شود و تا ابد به نام او ثبت خواهد شد.«پادشاه یوهان» جشن تولدش را در بارسلونا، محل اقامتش جشن گرفت در حالی كه در زادگاهش شبكه های تلویزیونی گوناگون برنامه هایی درباره او پخش می كردند.
«یاكه» درباره تصمیم باشگاه آژاكس گفت یوهان با پیراهن شماره ۱۴ آژاكس به شهرتی جهانی رسید.كرایف كه همواره انتقادها و اظهار نظرهای تندش در محافل ورزشی زبانزد بود، چندی است سكوت اختیار كرده است. او درباره ماركو فان باستن، سرمربی كنونی تیم ملی هلند و ناكامی های او هیچ حرفی نزده است. او كه به عنوان كارشناس ورزشی در تلویزیون هلند فعالیت می كرد، یك بار نام بازیكنان تیم ملی كشورش را نیز به یاد نیاورد.«هند ریكوس یوهانس كرایف» كه اكنون ۵ سال از اعلام بازنشستگی اش می گذرد، ۳ بار در زمان بازیگری مرد سال فوتبال اروپا شد.
او كه مادرش خدمتكار ساده ای بود، اكنون به امور آكادمی فوتبال یوهان كرایف مشغول است. او به عنوان نویسنده ستونی در روزنامه De Telegraph دارد.او از ازدواج با «دانی» همسرش، صاحب ۲ دختر شانتال (۳۶ ساله) و ژویسلا(۳۵ ساله) است.یوردی كرایف سال ها در باشگاه های بارسلونا، منچستریونایتد، سلتاویگو، آلاوز و اسپانیول بازی كرد.
او ۹ بار پیراهن نارنجی تیم ملی هلند را به تن كرد، هر چند نتوانست از سایه شهرت و اعتبار پدرش بیرون بیاید. «یوهان بزرگ» در یك نظرسنجی ششمین شخصیت برتر تاریخ كشورش شده است.او زمانی كه دومین بازی ملی خود را تجربه می كرد، از سوی داور بازی از زمین مسابقه اخراج شد و همین مسأله باعث شد «جرج كسلر» سرمربی وقت تیم ملی هلند، تا یك سال او را مورد نظر قرار ندهد.
هر چند بعدها كرایف ۴۶ بار دیگر پیراهن تیم ملی كشورش را پوشید و ۳۳ بار برای این تیم گلزنی كرد. او در همین تعداد بازی نیز بازوبند كاپیتانی تیم ملی هلند را به بازو بست.او هیچ گاه نتوانست با تیم ملی هلند به عنوان قهرمانی دست پیدا كند.
شكست ۲ بر یك در دیدار پایانی جام جهانی ۱۹۷۴ در مونیخ مقابل آلمان هنوز هم تلخ ترین خاطره دوران ورزشی كرایف پدر به شمار می آید.قهرمانی در سال های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ با آژاكس به مربیگری رینوس میشل در رقابت های باشگاه های اروپا از مقام های قهرمانی او در دوران بازیگری است. به عنوان مربی هم با بارسلونا ۴ بار قهرمان لالیگا شد.
او در سال ۱۹۸۷ با آژاكس قهرمان جام برندگان جام اروپا شد و در سال۱۹۹۲ هم بارسلونا را به نخستین قهرمانی اش در لیگ قهرمانان اروپا رساند. او به دلیل ناراحتی قلبی نتوانست مربیگری را ادامه دهد، چرا كه ۲ بار مورد عمل جراحی «بای پس» قرار گرفته است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید