پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اتصال شبکه شما به اینترنت


اتصال شبکه شما به اینترنت
همیشه اتصال به اینترنت برای ادارات و شرکتهای کوچک مسئله مبهم و پیچیده بوده است. از این رو تصمیم گرفتم تا این دست نوشته را که از کتابخانه میکروسافت گرفته شده است را به شما دوستان گرامی تقدیم کنم.
با استفاده از امکانات ویندوز ۲۰۰۰ به راحتی امکان راه اندازی یک اشتراک اینترنت داخلی میسر می باشد . بدین طریق که کامپیوتری که برای اتصال به اینترنت تنظیم شده است دیگر کامپیوترهای داخل شبکه را سرویس دهی می کند. برای انجام این کار شما باید با مفاهیم اولیه شبکه , DNS, DHCP آشنا باشید.در ادامه به روش انجام این کار می پردازیم.
● موارد لازم برای اجرا
برای اجرای این طرح ما به یک اتصال اینترنت نیازمندیم . این اتصال می تواند یک خط dialup معمولی از یک ISP یا یک خط باسرعت بالاتر به صورت dsl یا ... باشد.همچنین نیاز به سرویس ویندوز با نام Routing and Remote Access Service (RRAS) داریم. برای نصب این سرویس می توانید از قسمت مدیریت ویندوز در کنترل پانل استفاده کنید.
دو دستگاه اتصال یکی مودم برای اتصال به اینترنت و دیگری یک کارت شبکه برای اتصال به شبکه داخلی.
● مراحل اجرا
از طریق منوی Start گزینه Settings گزینه Network and DialUp Connections را کلیک راست بزنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.
در قسمت General قسمت TCP/IP را انتخاب کرده و بر روی دکمه Properties کلیک کنید.
شماره IP مقابل ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ را وارد کرده و بر روی دکمه OK کلیک کنید.
● فعال کردن Routing
برای فعال کردن این سرویس از منوی Start گزینه Programs گزینه Administrative Tools را انتخاب و گزینه Routing and Remote Access راکلیک کنید. بعد از باز شدن پنجره بر روی سرور ( شاید نام local داشته باشد) کلیک راست بزنید و گزینه Configure Routing and Remote Access را انتخاب کنید. ویزاد تنظیمات این سرویس باز می شود بر روی دکمه Next کلیک کنید تا به قسمت بعدی بروید.در قسمت بعدی گزینه Set up Router with the Network Address Translation (NAT) routing protocol را انتخاب کنید.( در صورتی که شما نمی خواهید از سرویس NAT استفاده کنید گزینه اول را انتخاب کنید)
● NAT چیست ؟
( با استفاده از nat امکان برقراری ارتباط با اینترنت در شرکتهای کوچک و متوسط امکان پذیر می باشد. از مزایای این سرویس استفاده از یک ip معتبر برای تمامی کاربران داخلی شبکه می باشد. از دیگر مزایا می توان به مخفی ماندن شماره ip کاربران متصل شده از شبکه داخلی در اینترنت اشاره کرد. در nat هنگام یک درخواست از شبکه داخلی آدرسهای داخلی به آدرسهای واقعی ترجمه می شوند و درخواستها به اینترنت ارسال می گردد. زمانی که پاسخ یک درخواست از اینترنت باز می گردد سرویس nat بسته اطلاعاتی فوق را به صاحب آن تحویل می دهد.)
در این قسمت ابتدا گزینه Use the Selected Internet Connection را انتخاب کرده و سپس اتصالی را که برای اینترنت در نظر گرفته اید را انتخاب کنید(کارت شبکه یا اتصال دائم شما به اینترنت از طریق خط لیز یا مودم یا غیره) و کلید Next را کلیک کنید.
● در انتها بر روی دکمه Finish کلیک کنید.
در صورتی که میخواهید فقط در صورت لزوم اتصال شما با اینترنت برقرار شود گزینه دوم قبل از صفحه Finish را انتخاب کرده و کلید Next را کلیک کنید. در پنجره بعدی که ظاهر می گردد گزینه Create a new Demand-Dial Internet Connection را انتخاب کرده و بر روی کلید Next کلیک کنید.
در پنجره ای که باز می شود نام اتصال جدید با اینترنت را وارد کرده و بروی کلید Next کلیک کنید.در پنجره ای که ظاهر می گردد مودم خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه Next کلیک می کنیم.
در قسمتی که ظاهر می گردد شماره تماس با شبکه ISP را وارد کرده و بر روی دکمه Next کلیک می کنیم. در پنجره بعدی گزینه Route IP Packets on this interface را انتخاب کرده و بر روی دکمه Next کلیک کنید.
در این پنجره کد کاربری و کلمه عبور خود را برای اتصال به اینترنت وارد کرده و بر روی دکمه Next کلیک کنید. در انتها دکمه Finish را انتخاب کنید.
در انتها بر روی اتصالی که ساخته اید رفته و کلیک راست را بزنید . در قسمت Properties در قسمت TCP/IP شماره IP که از طرف ISP به شما اختصاص داده شده است را وارد کرده و بر روی ok کلیک کنید.کار تمام شد.
از این به بعد اتصال به اینترنت از طریقی که تنظیم کردیم امکان پذیر می باشد. ولی فقط یک مسئله باقیمانده و آن هم DNS می باشد. ما باید به سرور DNS کامپیوتر خودمان بگوییم که چگونه آدرسهای اینترنتی را به شماره IP معنی کند. برای انجام این منظور به طریق ذیل عمل می کنیم. از منوی مدیریت DNS را انتخاب می کنیم. بر روی سرور ( شاید اسم آن local) باشد کلیک می زنیم تا گزینه های زیرین آن نمایش داده شود. بر روی قسمت Forward Lookup Zone کلیک کرده تا زیر مجموعه های آن دیده شود. سپس قسمت نقطه ( دقیقا نقطه .) یا روت را با کلیک راست و انتخاب گزینه Delete پاک می کنیم. سپس بر روی قسمت Forwar Lookup Zone کلیک راست زده و گزینه Properties را انتخاب کنید. در قسمت Forwarders قسمت
Enable Forwarders را انتخاب کنید ( علامت بزنید) و در قسمت IP Address شماره IP سرویس DNS شرکت ISP خود را وارد کرده و بر روی کلید add کلیک کنید. قسمت Do not use recursion را انتخاب کنید ( علامت بزنید) سپس بر روی دکمه ok کلیک کنید.
● نتیجه و پایان
حالا کار ما به پایان رسید برای دیدن نتیجه کار کامپیوتری را که تنظیمات فوق را بر روی آن انجام داده اید راه اندازی مجدد کنید. پس از آن مرورگر وب خود را باز کرده و از اینترنت لذت ببرید.
منبع : Iran Developers


همچنین مشاهده کنید