پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقدمه ای بر PHP


مقدمه ای بر PHP
دنیای عجیبی است که تکنولوژی های مربوط به آن تار جهـــــــــــــــــــــــــــان گستر "World Wide Web " اغلب بدون پشتیبانی کافی عرضه می شوند و كـاربران این تکنولوژی همه روزه با واژگـان جدیدی بر خورد میکنند که باعث سر در گمی آنهـــــــا می شوند. برای نمونه می توان به رشد نرم افزارهای open source اشاره کرد كه عبارتند از: برنامه های که بتوان آنها را گسترش داد و یا تغییراتی در ساختار آنها ایجاد کرد متداول ترین این برنامه هـــــا سیستم عامل Unix و به طور خاص Linux می باشد. این برنامه ها با وجود ثبات و پایداری ‚ دارای یک مشکل بزرگ است و آن دشواربودن آموختن این برنامه ها می باشد. کمبود راهنماهایی که به زبان ساده این برنامه ها را به مبتدیان آموزش دهد باعث شده است که این دسته از نرم افزار ها از جــــایگاه واقعی خود دور نگاه داشته شوند. PHP یکی از زبانهای اسکــریپتی open source است و ابزار مفیدی می باشد که تا کنون علی رغم سادگی استفاده از آن هنوز به صورت شایسته ای از آن استقبال نشده است. امید به خدا در طی این دروس مــــا شما را با این زبان اسکریپتی ساده و کارآمد آشنا خواهم کرد.
● php چیست؟
php در سال۱۹۹۴توسط Rasmus Lerdorf ایجاد شد و مخفف واژگــــــــــــــــــــــان Personal Home Pages به حساب می آید. با گسترش قابلیتها و موارد استفـاده این زبان php در معنای Hypertext Preprocessor به کــــــار گرفته شد. (عبارت پیش پردازشگر (Preprocessor) بدین معنی است که php اطلاعــــــــات را قبل از تبدیل به زبان Html پردازش می کند. php یک زبان اسکــــــــریپتی سمت سرویس دهنده (Html embeded , Cross-Platform ,(Server-side می باشد.
سمت سرویس دهنده بودن php بدین معناست که تمام پردازشهــــــــــای این زبان برروی سرویس دهنده (Server) انجام می گیرد.
یک سرویس دهنده در حقیقت یک کامپیوتر مخصوص می باشد که صفحات وب در آنجا نگهداری می شوند و از آنجا به مرورگروب کاربران منتقل می شوند.
منظور از Cross - Platform بودن این زبان این است که بروی هر سیستم و با هر سیستم عاملی از قبیل : Unix , Windows NT, Macintosh , Os/۲ اجــــــــــــــرا میشوند.
توجه کنید که منظور از سیستم عامل ‚ سیستم عامل هایی می باشند که بر روی سرویس دهنده نصب می شوند.
php نه تنها قابلیت اجرا بر روی هر سیستم عاملی را دارا می باشد بلکه بــــــــرای منتقل کردن برنامه های آن از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر احتیاج بــه تغییرات اندکی خواهید داشت و حتی در بعضی از مـــــــــــــوارد بدون احتیاج به هیچ تغییری می توانید یک برنامه به زبان php را از یک سیستم عــــــــــامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید.
منظور از Html embeded بودن php این است که دستورات این زبــــــــــان در بین کدهای html قرار می گیرند. بنابراین برنامه نویسی به زبان php کمی پیچیده تر از برنامه نویسی به زبان Html به حساب می آید. php بر خلاف زبـــــــــــانهای برنامه نویسی (Programming Languages) یک زبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان اسکریپتی (Scripting Language) می باشد به عبارت دیگر دستورات php بعد از رخداد یک رویداد (Event) اجرا می شوند. این رویدادها می توانند شامل ارسال یک فرم رفتن به یک URL مشخص و یا مواد دیگر باشند متداولترین زبان اسکریپتی زبــــــــــــــــان Java Script می باشد که معمولأ برای پاسخ به رویدادهای کاربر در مرورگر وب بــه کار می رود تفـــــاوت عمده Java Script با php در این است که Java Script یک تکنولوژی سمت سرویس گیرنده (Client - side) می باشد زبانهایی مــــــــــــــانند Java Script یا php تفسیر شونده (Interpreted) نامیده می شوند. به عبــارت دیگر برای اجرا به یک مفسر مانند مرورگر وب احتیاج دارند.
اما زبــــــــــــــــــانهای برنامه نویسی مانند C یا Java بعد از ترجمه به زبان ماشین (Compile) به خودی خود قابل اجراء می باشند.
جدیدترین نسخه php نسخه ۴ این زبان اسکـــــــریپتی می باشد و کلیه فایل ها و کدهایی که توی این وبلاگ ارائه میشه تحت این نسخه کار میکنند.امـــا یک مشکل هست که اکثر سرویس دهنده ها از نسخه ۳ استفاده میکنند .تفاوت این دو نسخه php بسیار اندک هست و تغییرات مهم عمومأ در مسیر اصــــــلاح عملکرد این زبان صورت گرفته شده است.
● PHP چگونه کار می کند؟
همان طور که میدانید PHP یک زبان سمت سرویس گیرنده است! و این بدان معنی است که کدهای نوشته شده به این زبان در کامپیوتر میزبان (Host) صفحــــــات وب قرار می گیرد. برای مثال وقتی که شما به سایت وب www.php.com می روید ISP (Internet Servise Provider) شما در خواست (Request) شمـــــــــــا را به سرویس دهنده ای که اطلاعت این سایت را نگهداری می کند ارسال می کند. در این هنگام سرویس دهنده بعد از خواندن کدهای PHP آنهــــا را پردازش می کند . برای مثال در این مورد PHP به سرویس دهنده فرمان می دهد که اطلاعــــات یک صفحه وب را به صورت برچسبهای HTML به مرورگر شما منتقل کند بنابراین PHP یک صفحه HTML را تولید می کند. این حالت با هنگامی که صفحه ار ابتدا با کدهـــای HTML طراحی شده باشد تفاوت دارد در حالت دوم تنها یک درخواست به سرویس دهنده ارســــال می شود و سرویس دهنده نیز اطلات HTML موجود را به مرورگر کــــــــــــاربر منتقل می کند بنابراین برای مرورگر کاربر تفـاوتی بین home.html و home.php وجود ندارد اما تفاوت عمده ای بین این دو حالت وجود دارد و آن این است که در حــــــــــالت اول صفحه بصورت دینامیک توسط سرویس دهنده تولید شده است ولی در حـــالت دوم به صورت بدین صورت نیست و ممکن است برای مثال تفاوتی بین اینکه کــــاربر قبلا این صفحه را بازدید کرده یا برای بار اول است که بازدید می کند وجود داشته باشد. پس هر آنچه PHP انجام می دهد در همان سمت سرویس دهنده انجام می دهد و سپس اطلاعات مناسب را به سرویس گیرنده منتقل می کند. مهمترین نیــــاز برای کار با PHP دسترسی به سرویس دهنده ای می باشد که PHP را پشتیبانی کند.
قبلا گفتم که PHP یک زبان سمت سرویس دهنده می باشد.
برای مطمئن شدن در این مورد که آیا سرویس دهنده شمــــــــــــا از PHP استفــاده می کند یا نه می توانید گوشی تلفن رو بردارید شماره آنها رو بگیرید و از ایشــــــان سئوال كنید :))
در ادامه در مورد اینکه چطوری می توانید سیستم خودتان را به یک سرویس دهنده تبدیل کنید و چطوری می توانید سرویس دهنده ای را که خودتـان راه انداخته اید به PHP مجهز کنید توضیح خواهم داد.
برای اینکــــــــــه شما سیستم خودتان را به یک سرویس دهنده تبدیل کنید اول باید مطمئن شدید که آیا سیستم عاملی که از آن استفــاده می کنید قدرت این را دارد که به یک سرویس دهنده تبدیل شود یا نه؟ منظورم این است که آیا این نسخــه از سیستم عامل شما قابلیت تبدیل شدن به یک Web Server رو داراست یا نه ؟ تا جایی که من اطلاعات دارم سیستم عامل های که PHP می تواند روی آنهـــــا نصب گردد عبارتند از :
▪ Unix
▪ Windows Macintosh
▪ Os/۲ Linux
منبع : Iran Developers


همچنین مشاهده کنید