چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


نگرش، تغییر و شادی


نگرش، تغییر و شادی
گفته معروفیست كه می‌گوید:«ممكن است بتوانید هر چیزی را از یك انسان بگیرید ولی یك چیز را هرگز نمی‌توانید و آن روح آزادی است»
در این جا می‌خواهیم به عنصری اشاره كنیم كه تمامی زندگی شخصی احساسات، روابط و غم،‌شادی، نفرت،‌عشق و به عبارتی همه زندگی ما را در حوزه اثر خود دارد و آن چیزی نیست جز نگرش و دیدگاه ما به زندگی. اتفاقات به خودی خود احساسات و حالات روحی و خلقی ما را شكل نمی‌دهند. این نگرش و نحوه نگاه ما به وقایع است كه چگونگی احساسات ما را تعیین می‌كند. یك نگرش مثبت به ما می‌گوید كه هرگز شكست نخواهیم خورد. یك دیدگاه امیدوارانه باعث می‌شود كه در درون شاد و پرامید باشیم.
هر كس می‌تواند وقتی همه چیز روبه‌راه است و اوضاع مطابق میلش می‌گذرد،‌نگرش مثبت و خوش بینانه داشته باشد ولی آن چه مهم است این است كه وقتی همه چیز به روندی دشوار و رنج‌آور تبدیل شده و هر چه می‌كنیم ناامیدتر می‌شویم،‌چطور این نگاه مثبت و سازنده را حفظ نماییم؟ یك نگرش سازنده و مفید اینست كه در مواقع پرتنش و چالش‌های زندگی آرام بمانیم و احساس خوبی داشته باشیم. وقتی كه می‌خواهید از جا در بروید و با ناامیدی دست از تلاش بردارید، كمی درنگ كنید. خوشی‌ها و نعمات زندگی‌تان را به یاد بیاورید. به دنبال نكات مثبت بگردید.
● در این جا چند راه حل وتوصیه آورده شده كه می‌توانند به كارتان بیایند:
۱) همیشه مشتاق و فعال باشید. با شور و هیجان كار كنید. به كارتان،‌به دیگران و حتی به آن شرایط دشوار با دیدی مثبت نگاه كنید و در پی یافتن خوبی‌ها باشید. سیاستمداران موفق می‌گویند كه این ویژگی بهترین ویژگی و خصلت تمامی انسان‌های شاد و موفق است. فروشندگان و بازاریابان هم از این نكته بسیار بهره می‌گیرند.
۲) هر آن چه كه خودتان انجام می‌دهید،‌ با سرزندگی و هشیاری تمام كنید. حتی در حركات فیزیكی خودتان سریع راه بروید،‌به اطراف دقت كنید. وقتی با كسی دست می‌دهید،‌محكم دستش را بفشارید. این كار به شخص مقابل انرژی و روحیه مثبت القا می‌كند. یك چهره شاد و متبسم به دیگران می‌‌گوید كه شما آدمی شاد،‌سرزنده و خوش‌بین هستید. با حرارت و اشتیاق حرف بزنید. لحن صدایتان را تغییر دهید و یكنواخت سخن نگویید.
۳) وقتی با كسی حرف می‌زنید و می‌خواهید سرصحبت را با او باز كنید،‌ حرف‌های منفی و اخبار ناگوار و ناراحت‌كننده را انعكاس ندهید. درعوض از سخنان و وقایع مثبت و شادی‌آفرین یاد كنید و باز هم شور و اشتیاق، علاقه و تبسم و چهره‌ای سرزنده و بانشاط را از یاد نبرید. یك سخن مثبت و خوشایند توجه همه را جلب می‌كند. همیشه دوست بدارید و بخواهید كه دیگران را شاد كنید.
۴) همیشه‌ آینده‌ای زیبا و مثبت و خوشایند را تصور كنید. اگر در تصورتان به واقع« ببینید» كه به آرزویتان رسیده‌اید وموفق شده‌اید با اراده و مهارت آن صحنه را در بیداری و دنیای فیزیكی هم خواهید دید. اگر قبل از شروع كار یا حین آن به پیروزی ایمان راسخ نداشته باشید،‌هرگز موفق نخواهید شد چرا كه نیروهای منفی و ناامید كننده توانایی شما را كاهش می‌دهند و نمی‌گذارند به هدفتان برسید.
۵) هرگز هنگام صحبت با خود درونیتان او را با كلمات زشت و ناامیدكننده خطاب نكنید. مراقب گفتگوهای درونیتان باشیدش اگر مدام او را سرزنش و تحقیر كنید، تضعیف می‌شود آن اراده راستین را از دست خواهید داد.
۶) اگر می‌خواهید دوست داشته شوید، دوست بدارید! اگر به دیگران عشق بورزید و آنها در كنار شما احساس راحتی و خوشحالی كنند، به یقین دوستتان خواهند داشت. انرژی مثبت مهرورزی شما به خودتان برمی‌گردد. مطمئن باشید.
۷) و آخری این كه هرگز توصیه‌های بالا را فراموش نكنید!
by:Manohar Chimmani
مترجم: آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید