چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چاقی و لاغری


چاقی و لاغری
● چاقی و افزایش وزن:
امروزه به عنوان یكی از بزرگترین معضلات سلامتی گریبانگیر تعداد زیادی از ابنای بشر گشته است. ابتلا به این بیماری میتواند دارای علل متفاوتی باشد نظیر دریافت زیاده از حد انرژی و بدغذایی وكم كاری بعضی از غدد نظیر غده تیروئید و یا غدد جنسی نر و یا هیپوفیز, كم تحركی ناشی از پیشرفت تكنولوژی و پشت میز نشینی,اختلال در عملكرد سیستم كنترل اشتها و تغییرات هورمونی بعد از سن بلوغ و یائسگی .
چاقی میتواند زمینه ساز ابتلا به بعضی از بیماری ها نظیر افزایش قند و یا چربیها و كلسترول خون و افزایش قشار خون و دردهای مفصلی گردد. همچنین مشخص شده است كه میزان شیوع سیروز كبدی, بیماری های قلب و عروق, سنگهای صفراوی و كلیوی و انواع سرطانها در افراد چاق بیش از دیگر افراد است.
روی دیگر این سكه لاغری مفرط است كه میتواند از عوارض سوتغذیه مزمن و یا بیماری های گوارشی یا اختلال در كار بعضی از غذذ درون ریز و ... باشد.
افزایش چربی در ناحیه شكم خطر ابتلا به حملات قلبی و دیابت را برای شما افزایش میدهد. هنگامی كه شما بیشتر از حد نیازتان انرژی دریافت میكنید كبدتان آنرا بصورت چربی در بدنتان ذخیره مینماید. سلولهای چربی شكم و باسن با هم تفاوت دارند. خونی كه در بافت شكم وجود دارد به كبد میرود در صورتیكه خونی كه در بافت باسن وجود دارد به جریان خون كلی وارد میگردد. كسانی كه چربیهایشان در بافت شكمشان ذخیره میگردد بواسطه اینكه كبدشان باید چربی اضافی را از جریان خون بردارد و همچنین بواسطه اینكه بافت خود كبدی از چربی انباشته میشود نمیتواند به خوبی بافت كبدی كسانی كه چربی های بدنشان در ناحیه باسن شان تجمع می یابد انسولین اضافی را از خون بردارند.
كسانی كه چربی بدنشان در ناحیه شكمی تجمع میشود اصطلاحا سیب و كسانی كه چربی بدنشان بیشتر در ناحیه باسنشان تجمع می یابد اصطلاحا گلابی نامیده میشوند. سیب ها دارای سطح بالاتری از انسولین و قند خون میباشند كه این امر باعث افزایش سطح LDL یا چربی بد كه سهم عمده ای در ایجاد حملات قلبی دارد میشود و سطح HDLیا چربی خوب كه درجلوگیری از حملات قلبی نقش موثری دارد را كاهش میدهد
● محرومیت و محدودیت غذایی
تحقیقات ادره كل دارو و غذای آمریكا بر روی موشها نشان داد كه محدود كردن میزان غذای موشها مقداری به عمر آنها می افزاید. موشهای آزمایشگاهی كه رژیم غذایی متعادلشان را دریافت كردند ده درصد بیشتر از موشهایی كه غذای زیاد دریافت كردند عمر كردند.همچنین این موشها بیشتر از موشهایی كه تحت رژیم های سخت غذایی قرار داشتند عمر نمودند.
این موشها دارای بدن و كبد و طحال و پروستاتی كوچكتر و طول بدن كمتری بودند اما اندازه كاسه سر و مغز و دستگاه تولید مثلی شان متعادل بود.
در این گزارش به این نكته اشاره شده است كه اكثر انسانها حتی هنگامی كه سیر هستند به پرخوری ادامه میدهند كه این امر میتواند برایشان خطرناك باشد. متناسب نمودن میزان دریافت غذا میتواند منجر به طول عمر بشود اما به این نكته هم توجه داشته باشید كه محدودیت غذایی در حدی كه بیش از ده درصد كمتر از نیاز بدنمان غذا مصرف نماییم در طولانی مدت میتواند منجر به از از دست دادن و اتمام منابع مواد مغذی بدنمان و نهایتا كاهش طول عمرمان گردد.
بهترین راه برای كاهش اشتها و نتیجتا جلوگیری از پرخوری كاهش دادن دریافت غذاهایی است كه منجر به افزایش زیاد و سریع قند خون میشوند، غذاهایی مانند فرآورده های نان و شیرینی و كلوچه ها و غذاهایی كه به آنهات شكر افزوده شده است. استفاده از دو وعده سالاد در روز هم میتواند ما را در این امر یاری نماید
● رژیم غذایی مطلق خطرناك است.
برای مدت بیش از پنجاه سال مركز سلامتی تگزاس رژیم های غذایی مطلق را به عنوان بهترین راه برای دستیابی به سلامتی و رهایی از چنگال بیماری ها توصیه مینمود.
هربرت شلتون می گفت كه غذاهای هضم نشده در داخل روده بزرگ تبدیل به مواد سمی میشوند كه این مواد میتوانند منجر به كاهش طول عمر و ابتلا به سرطان شوند.او به بیمارانش توصیه می نمود برای رها سازی كولون از شر این مواد مزاحم و فرصت استراحت دادن به این عضو بدنشان از رژیم های صفر غذایی تبعیت كنند. در سال ۱۹۸۲ دادگاه فدرال مجبور شد كه ۸۷۳۰۰۰ دلار به خانواده یكی از همین بیماران كه در اثر عوارض پیروی از این رژیم غذایی فوت كرده بود بپردازد.
اكثر افراد میتوانند برای مدت چند روز این رژیم غذایی را تحمل كنند اما پس از این مدت احساس ضعف و سستی بر آنها غلبه خواهد كرد.آنها ابتدا مقداری از جربی های خود را از دست میدهند . سپس بدنشان به سراغ عضلات رفته و موجب تحلیل آنها میشود كه یكی از این دسته عضلات عضلات قلب می باشند. رژیم غذایی طولانی مدت صفر به قدری قلب را ضعیف میكند كه دیگر نمیتواند خون را به طرف اعضای دیگر بدن پمپ كند.
علت اكثر مرگ و میرهای ناشی از گرسنگی مطلق ناتوانی و نارسایی قلبی میباشد و بیشترین ركوردی كه در این زمینه ثبت شده است ۶۶ روز میباشد.
اگر عملكرد روده بزرگ بتواند بگونه ای باشد كه غذا را در خود نگه ندارد و غذا بتواند سریع از ان دفع شود بدن دچار مشكل نخواهد شد. استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر نظیر سبزیها و دانه های كامل غلات و حبوبات و میوه ها میتواند روده بزرگ را در این امر یاری نماید.
● برای لاغر شدن چقدر ورزش كنیم
مطابق تحقیقی كه دانشگاه تگزاس انجام شده است برای اینكه بتوانید با ورزش كردن از وزن خود بكاهید باید تمرینات ورزشی را بطور منظم و پیگیر و بسیارزیاد انجام بدهید. در این تحقیق گروهی از مردان و زنان ۱۶ تا ۶۵ ساله سه بار در هفته و به مدت ۲۰ هفته و بطور متوسط هربار ۵۰ دقیقه بر روی دوچرخه های ثابت ركاب زدند.
آنها مقداری از وزن خود را از دست دادند كه البته این مقدار به قدری نبود كه به آنها كمك كند تا از یك فرد چاق به فردی لاغر تبدیل شوند. این امر شاید كمی سردرگم كننده باشد اما شما بهتر است بدانید كه ورزش تنها در صورتی میتواند از وزن شما بكاهد كه در مدت زمانی طولانی و بسیارجدی و سخت و به كرات- مثلا ۵ بار در هفته- انجام پذیرد.
همچنین ورزشهای آبی كمك زیادی برای لاغر شدن به شما نمیكند و این امر بدان علت است كه آب باعث كاهش درجه حرارت بدن و از بین بردن حرارت تولید شده در هنگام ورزش میشود در حالیكه اگر ورزش در خشكی صورت بپذیرد حداقل ۱۸ ساعت طول میكشد كه درجه حرارت بدن به حالت عادی برگردد و چون در این حالت بدن انرژی بیشتری را میسوزاند لذا شخص موفق میگردد كه به میزان بیشتری از وزن خود بكاهد.
● انجام كارهای خانه ورزش نیست
سابق بر این پزشكان مردم را تشویق میكردند كه سه با در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش نمایند. اما در دهه اخیر بسیاری از محققین، پزشكان را تشویق میكنند بجای توصیه مردم به سه بار ورزش سخت در هفته آنها را به فعالیت های منظم روزانه ترغیب نمایندؤ فعالیت هایی نظیر انجام امورات منزل، باغبانی و آهسته دویدن. این امر بدان علت است كه محققین فكر میكنند مردم بیشتر ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را با انجام امورات منزل و فعالیت های سبك پر نمایند تا اینكه فعالیت های سنگین ورزشی انجام دهند. در حال حاضر بسیاری از پزشكان فكر می كنند این توصیه - به خصوص برای افراد مسن- میتواند مفید باشد.
محققین ۲۳۰۰ زن بین ۶۰ تا ۷۹ ساله را از ۵۰ شهر مختلف انگلستان انتخاب نمودند. مطالعه بر روی این خانمها نشان داد زنانی كه فقط كارهای خانه و آهسته قدم زدن و باغبانی انجام می دهند از لحاظ بدنی وضعیت نامطلوبی داشته و اكثرا چاق می باشند. اما زنانی كه بطور متسط ۲.۵ ساعت در هفته را به قدم زدن سریع و باشتاب میپرداختند چابكتر، لاغرتر و سرحالتر از دیگران بودند. همچنین این زنان در حال استراحت ضربان قلب آهسته تری داشتند كه این خود میتواند از مشخصه های یك قلب سالم و قوی باشد.
● اثر ورزش بر بافت چربی بدن
بنظر شما كدام عامل در از بین بردن چاقی موثرتر است ورزش كردن یا رژیم درمانی؟
بنظر من ورزش میتواند به مراتب بهتر از رژیم درمانی بافت چربی بدن شما را كنترل نماید. وقتی كه ورزش میكنید انرژی های ذخیره در بدنتان را می سوزانید ولی هیچگاه موفق نمی شوید آنقدر بخورید كه بتوانید انرژی از دست رفته تان را بدست بیاورید اشتهای شما در طول روزی كه در آن به ورزش مشغول بوده اید افزایش چندانی نمی یابد.اما بعضی از افراد با انجام برنامه های ورزشی وزن خود را از دست نمیدهند. اینكه أیا بتوانید با یك برنامه ورزشی خود را لاغر كنید یا نه؟ بستگی به نوع ورزش كردنتان دارد. اگر میخواهید كه بتوانید با ورزش خودتان را لاغر كنید باید حداقل یكبار در هفته تمرینات سخت بدنی را انجام بدهید. أزمایشاتی كه بوسیله دانشكده پزشكی Baylor انجام گرفته است نشان داده است كه بعد از یك ورزش آرام میزان مصرف انرژی شما چندان بالا نمیرود اما پس از یك ورزش و تمرین سخت دمای بدن شما برای مدتی طولانی بالاتر از حد نرمال بوده و این امر باعث افزایش سوخت و مصرف انرژی در بدن شما می گردد. ورزش شدید آنچنان ماهیچه ها را خسته می كند كه شما نمیتوانید آنرا بمدت بیش از یك هفته انجام دهید. اگر میخواهید از ورزش به عنوان عاملی كه باعث كاهش وزن تان بشود استفاده نمایید حتما یك رشته ورزشی را برای خودتان انتخاب كنید و مدت چند ماه بطور منظم در تمرینات آن حاضر شوید. وقتی كه آن ورزش را بطور كامل فراگرفتید میتوانید یك یا دوبار در هفته بصورت سخت و حرفه ای به انجام آن بپردازید. به منظور رفع خستگی حاصل از این نوع ورزش كردن روز بعد از آنرا به كارهای سبك مشغول شوید. باقی روزهای هفته را با نرمش و ورزشی آرام و راحت سپری كنید.
● برای كاهش وزن از كربوهیدراتهای تصفیه شده و چربی ها دوری كنید
تحقیقاتی كه اخیرا در City College آمریكا انجام گرفته است نشان میدهد كه میزان انسولین ترشح شده بعد از صرف یك وعده غذای چرب در افراد چاق بیشتر از افراد لاغر است و میزان افزایش انسولین در افراد چاق و لاغر پس از خوردن یك وعده غذایی حاوی كربوهیدرات های تصفیه شده یكسان است. انسولین اضافی باعث میشود كه مغز پیامهایی مبنی برگرسنگی صادر نماید و منجر به احساس گرسنگی و ریاده خواری در این افراد میگردد.
تحقیقات بعدی نیز این امر را اثبات كرد و نشان داد كه افرادی كه در مقابل افزایش وزن از خود مراقبت میكنند باید از دریافت غذاهای چرب كه باعث افزایش انسولین در چاقها میشود و همچنین كربوهیدراتهای تصفیه شده كه باعث افزایش میزان انسولین در هر دو گروه افراد چاق و لاغر می شود خودداری كنند.این بدان معنی است كه افرادی كه سعی در كاهش وزن خود دارند باید میزان دریافت چربی در رژیم غذایی شان را بوسیله كاهش مصرف قسمتهای چرب گوشتها و گوشت مرغ و فراورده های لبنی چرب و روغنها و مارگارین ها و گوشتهای سرخ شده و نانهای چربی دار نظیر خامه ای و ... ومیزان دریافت كربوهیدراتهای تصفیه شده رژیم غذایی شان را بوسیله محدودیت در دریافت قندهای تصفیه شده نظیر شكر و شكر افزوده شده به غذا مانند شكر موجود در كچاب ها و مربا ها و ... و فرآورده های شیرینی پزی و كلوچه ها كاهش دهند.
● تاثیر تعداد وعده های غذایی بر روی كلسترول خون
دانشمندان به این نتیجه رسیده اند كه تقسیم غذای خورده شده بوسیله یك فرد به وعده های متعدد میتواند باعث كاهش سطح كلسترول بد یا LDL در خون این اقراد گردد.
این محققین ۱۴۶۰۰ نفراز افراد بین ۴۵ تا ۷۵ ساله را كه تحت مطالعات مربوط به سرطان هم قرار داشتند را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج حاصله نشان داد كسانی كه روزانه ۵ تا ۶ وعده غذا مصرف میكردند نسبت به كسانی كه ۱ تا ۲ وعده غذا میخوردند از سطح كلسترول كلی و LDL پایین تری برخوردار بودند. همچنین افرادی كه روزانه ۱ تا دو وعده غذا میخوردند هنگامی كه عادات غذایی شان را تغییر دادند تعداد وعده های غذایی شان را به ۵ الی ۶ وعده رساندند توانستنند میزان كلسترول كل خودشان را تا ۵% كاهش دهند و همچنین میزان LDL شان هم كاهشی محسوس یافت.● آیا مصرف سویا مفید است؟
بر كسی پوشیده نیست كه در سالهای اخیر تقریبا در تمامی محافل علمی تغذیه ای صحبت از جانشینی سویا بجای گوشت است و عده ای از كارشناسان تغذیه و پزشكان به علت عدم وجود كلسترول در سویا و همچنین بالا بودن میزان پروتئین موجود در این ماده غذایی و همچنین بعضی دیگر از خواص سویا, آنرا به عنوان جانشینی مناسب برای گوشت بالاخص در بیماران قلبی و عروقی و دارای فشار خون و كلسترول بالا پیشنهاد می نمایند.
نكته ای كه در این زمینه نباید از نظرتان دور بماند این است كه سویایی كه اكنون در بازار و بصورت بسته بندی ارائه میشود در حقیقت تفاله سویاست كه بعد از عمل روغن كشی در كارخانه های تهیه روغن نباتی از سویا به دست می آید. این ماده غذایی به سبب از دست دادن روغن خود, هنگام پخت مقادیر زیادی روغن به خود جذب میكند كه با توجه به وجود رادیكالهای آزاد و چربی های ترانس در روغن های موجود در بازار میتواند برای سلامتی شما مضر باشد. همچنین فراموش نكنید كه یكی از جنبه های تاثیر گذار سویا مربوط به اسیدهای چرب ضروری موجود در ساختمانش است كه تقریبا بطور تمام و كمال حین عمل روغن كشی از بین میرود. لذا اگر میخواهید برای حفظ سلامتی تان سویا مصرف نمایید سعی نمایید از دانه های روغنی آن استفاده نمایید نه از دانه های روغن كشی شده.
● آیا ماهی منبع خوبی برای چربی های امگا-۳ است؟
انجمن قلب آمریكا یا American Heart Association توصیه می نماید كه در رژیم غذایی هفتگی دوبار از ماهی استفاده شود.
ماهی ها، بخصوص ماهی های آبهای سرد، ماهی های چربی دار (با چربی زیاد) نظیر سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا بدن انسان را در مقابل بیماری های قلبی محافظت می نماید.
اسیدهای چرب ضروری موجب جلوگیری از لخته شدن و چسبیدن پلاكتهای خونی (بفرم پلاكهای غنی از كلسترول) به سطح داخلی عروق میگردند.
اكثر حملات قلبی به علت ایجاد لخته های خونی در سرخرگها و سیاهرگها - و جلوگیری از جریان مناسب خون در رگها- صورت می پذیرد.
اسیدهای چرب امگا-۳ همچنین می توانند در كاهش التهاب در بیماریهایی نظیر آرتریت روماتوئید نقش داشته باشند.
بدن تمام ماهی های آبهای عمیق حاوی چربی های امگا-۳ میباشد. بدن میگو، خرچنگ دریایی و صدف خوراكی نیزبه اندازه ماهی آبهای آزاد حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ میباشد. ماهی های غیر پرورشی اسید چرب امگا-۳ خود را بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها و ماهی های دیگر بدست می‌آورند.
اگر رژیم غذایی ماهی های پرورشی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ نباشد رشد این ماهی ها متوقف میشود به همین علت پرورش دهندگان ماهی این ماده مغذی را به غذاهای ماهی می افزایند. از این رو میتوان گفت كه ماهی های پرورشی و دریایی از لحاظ مقدار اسید های چرب امگا-۳ تفاوتی با هم ندارند.(بجز گربه ماهی های پرورشی)
برای بدست آوردن چربی های امگا-۳ حتما مجبور نیستید ماهی بخورید. شما میتواند این ماده مغذی را با خوردن مواد غذایی نظیر غلات و حبوبات كامل مانند دانه های سویا(روغن گیری نشده) و دانه ها و مغزها بدست آورید. دانه های بذر كتان غنی ترین منبع غذایی این ماده های مغذی هستند.
جیوه حاصل از آلودگی هوا ، بواسطه باران وارد رودخانه ها و اقیانوس ها شده و بوسیله باكتریها به متیل جیوه تبدیل میشود و ماهی ها بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها این ماده غذایی را دریافت می نمایند. تقریبا بدن تمام ماهی ها حاوی متیل جیوه یا Methyl Mercury میباشد كه این ماده شیمیایی میتواند منجر به بروز آسیب های عصبی بخصوص در كودكان گردد. ماهی های بزرگتر حاوی مقادیر بیشتری از این ماده شیمیایی می باشند.
The Food and Drug Administration یا اداره دارو و غذا توصیه مینماید كه مادران باردار و زنانی كه احتمالا باردار هستند و كودكان از غذاهای حاوی سگ دریایی، شمشیر ماهی و سفره ماهی استفاده ننمایند. استفاده از دیگر ماهی ها و نرم تنان به میزان ذكر شده در ابتدای این مبحث توصیه می گردد.
● آب پرتقال موجب افزایش سطح HDL خون میشود
تحقیقاتElzbieta Kurowska از دانشگاه Ontario غربی در لندن نشان میدهد كه نوشیدن سه لیوان آب پرتقال در روز موجب افزایش ۲۱ درصدی سطح HDL خون میشود. كلسترول خوب یا HDL میتواند در جلوگیری از بروز حملات قلبی موثر باشد. تحقیقات Song- Hae Bok در انستیتو تحقیقات بیوتكنولوژی كره نشان میدهد كه نارنگی موجب كاهش سطح كلسترول خون می شود. البته این بدین معنی نیست كه هر كسی میتواند روزانه سه لیوان آب پرتقال بخورد چون آب پرتقال های موجود در بازار حاوی مقادیر زیاد شكر هستند كه میتواند برای سلامتی افرادی كه مستعد ابتلا به دیابت هستند مضر باشد.
مصرف پرتقال و نارنگی علاوه بر اینكه همان میزان آب میوه را در اختیار ما قرار میدهد موجب میشود كه بدن ما مقادیر زیادی فیبر نیز دریافت دارد .
آب مركبات حاوی فلاوونوئید هایی به نام Hesperetin و Naringenin میباشد كه این مواد از ساخته شدن كلسترول در كبد جلوگیری به عمل می آورند. البته مقدار این مواد در پوست مركبات بیش از باقی جاهاست .
● رژیم غذایی پرچربی و كم خطر
كشاورزان فرانسوی و روستائیان ایتالیایی و یونانی اگر چه از رژیم غذایی پرچربی استفاده می كنند اما شیوع بیماری های قلبی در میان آنان بسیار كم است. احتمال دارد مصرف كم شراب و یا مصرف روغن زیتون موجب حفاظت افراد روستایی در مقابل حملات قلبی گردد.
شیوع كم بیماریهای قلبی در كشاورزان یونانی و ایتالیایی بخاطر مصرف بالای روغن زیتون- كه حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب تك غیر اشباعی می باشد- است. اما این كشاورزان اغلب مقادیر زیادی سبزیجات و میوه جات كه حاوی فولیك اسید و پیریدوكسین میباشد را مصرف می نمایند. مصرف مقادیر كم این ویتامین ها به سبب افزایش سطح هموسیستئین خون و تجمع آن در جریان خون و مسدود كردن شریان های خونی موجب افزایش ریسك بروز حملات قلبی می گردد. میوه جات و سبزیجات بیشتر از روغن زیتون و شراب حاوی مواد شیمیایی هستند كه موجب محافظت در مقابل بروز حملات قلبی میشود.
فلفل حاوی كاپسائیسین (capsaicin)،مركبات حاوی كامارین (coumarins)، توت و فلفل و هویج و گوجه فرنگی حاوی فلاوینوئید(flavinoids)، گوجه و اكثر میوه ها حاوی لیكوپن (lycopenes)، سیر و پیاز حاوی اس-آلی سیستئین(S-allycysteine)، شیرین بیان حاوی تری ترپنوئید(triterpenoids)، جو و گندم حاوی لیگنین(lignins)، كلم حاوی اندول(indoles) و ایز تیو سیانات(isothiocyanates) و لوبیا و نخود فرنگی و عدس حاوی جنیستئین(genistein) می باشند. تحقیقات بسیاری نشان داده است كه این مواد در محافظت افراد در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی نقش مهمی را ایفا مینمایند.
به عبارت دیگر مصرف زیاد میوه جات و غلات كامل و حبوبات نسبت به محدود سازی دریافت چربی نقش مهمتری را در مقابله با ریسك ابتلا به بیماری ها و حملات قلبی ایفا خواهد نمود.
● كلسترول بالا باعث كاهش تستوسترون میشود
بر اساس تحقیقاتی كه در ایتالیا انجام شد نشان داده شد كه فشار خون بالا میتواند منجر به كاهش سطح تستوسترون و كاهش فعالیت جنسی در مردان گردد.سطح بالای كلسترول در خون وهمچنین بالا بودن فشارخون باعث باعث سفتی رگها و در نتیجه عدم جریان مناسب و كافی خون در بیضه ها و نتیجتا آسیب به این عضو از بدن و كاهش ترشح تستوسترون گردد. حملات و ناراحتی های قلبی وآترواسكلروزیس بیماریهایی است كه این افراد را تهدید می كند.
چون كاهش سطح تستوسترون معمولا در افراد مسن مشاهده می شود لذا افرادی كه دچار كاهش در سطح ترشح این هورمون میشوند باید تحت درمان و مراقبت رژیم غذایی قرار بگیرند
● آیا سركه سیب موجب لاغری میشود
سركه سیب موجب كاهش وزن و جلوگیری از ایجاد سرطان و سكته های قلبی و پایین بردن فشار خون و هرگونه فایده بهداشتی دیگری نمیشود. این ماده غذایی یك افزودنی خوب برای سالاد و همچنین افزودنی مورد علاقه بسیاری از افراد است اما هیچ اثر دارویی ندارد. در بعضی از كتابها بیان شده است به علت حل شد، چربی ها در اسید ها این ماده چربی های اضافی بدن را از بین می برد و به شما در كاهش وزنتان یاری خواهد رساند.
این ماده غذایی حاوی ۹۵% آب و تنها ۵% اسید استیك میباشد. در شرایط آزمایشگاهی این ماده به علت خاصیت اسیدی خود منجر به جلوگیری از رشد باكتری ها میشود , لذا به عنوان ماده ای نگهدارنده در ساخت بسیاری از ترشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بدن انسان این ماده به هیچ وجه موجب از بین رفتن باكتری ها ,جلوگیری از عفونت و یا هر گونه كمك دیگر به وضعیت بهداشتی افراد نمی شود.
اسید معده از اسید موجود در سركه سیب بسیار قویتر است. تنها راهی كه میتواند منجر به لاغری شما بوسیله این ماده غذایی گردد استفاده از در تهیه سالاد و یا به همراه انواع میوه ها است. این امر خود موجب افزایش دریافت مواد غذایی نظیر میوه ها و انواع سبزیها است كه میتوانند شما را در امر كاهش وزنتان یاری نمایند.
منبع : آمری نیا


همچنین مشاهده کنید