پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جنگ در عراق، خستگی در آمریکا


جنگ در عراق، خستگی در آمریکا
جنگ علیه عراق كه آمریكا آن را به‌راه انداخت، یك جنگ كاملا بیهوده بود كه هیچ پایان روشن و امید بخشی بر آن متصور نیست.این جنگ موجب به وجود آمدن اختلافاتی میان نهاد ریاست‌جمهوری آمریكا و قوه قانونگذاری این كشور یعنی كنگره با اكثریت دموكرات‌ها شده است. این اختلافات بیش از همه چیز حاكی از خستگی آمریكا از جنگ عراق است كه آن را حتی از لابه‌لای سخنان جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریكا نیز می‌توان دریافت. بوش در سخنرانی اخیر خود به صراحت اعلام كرد كه آمریكایی‌ها از جنگ خسته شده‌اند. وی كمی پیش از آن در سخنرانی خود در جمع سربازانی كه برای اعزام به عراق در پادگانی در كالیفرنیا آماده می‌شدند، نیز اظهار داشت: جنگ سخت است و ملت آمریكا از این جنگ بیزار و دلسرد شده است.
در این شرایط تشدید فشارها از سوی كنگره بر دولت آمریكا اوضاع را بغرنج‌تر كرده است. به طوری كه این صف‌آرایی دموكرات‌ها در برابر دولت جورج بوش را بیش از پیش با مشكل مواجه كرده است و در عوض موضع مخالفان ادامه اشغال عراق را تقویت كرده است. تشدید فشار دموكرات‌ها بر دولت بوش زمانی به اوج خود رسید كه كنگره تصویب بودجه مازاد برای جنگ در عراق را با جدول عقب‌نشینی تدریجی از عراق مرتبط كرد و از دولت خواست كه تا سال ۲۰۰۸ و به طور مشخص در ماه مارس نیروهای آمریكایی را از عراق خارج كند. در این راستا هوارد دین رئیس كمیته ملی حزب دموكرات اظهار می‌دارد: سربازان ما و خانواده‌هایشان و ملت آمریكا نمی‌توانند بیش از این خسارت‌های ناشی از ابقای نیروهای آمریكایی را در عراق تحمل كنند.
این اظهارنظر و مواضعی از این قبیل حاكی از این است كه موضوع مخالفت با ادامه جنگ به یكی از سوژه‌های داغ در مبارزات انتخاباتی تبدیل شود و از آنجا كه در شرایط فعلی سلیقه مردم آمریكا نیز تغییر كرده است، ممكن است جمهوریخواهان در صورتی كه روش خود را در مورد وضعیت نیروهای آمریكایی در عراق تغییر ندهند، در انتخابات ریاست‌جمهوری بهای گزافی خواهند پرداخت.
در واقع با افزایش خسارت‌های آمریكا در میان نیروهای آمریكایی و افزایش تعداد آنها تا ۳۲۰۰ نفر از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۰۳ كه ناشی از اشغال عراق بوده است، زمزمه‌های مخالفت با ادامه ابقای نیروهای آمریكایی در عراق روزبه‌روز در حال افزایش است و این به معنای افزایش فشارها بر دولت آمریكاست. این مساله همچنین به نوبه خود بر تغییر معادلات در داخل آمریكا موثر می‌باشد به طوری كه مثلا در آخرین نظرسنجی كه مجله نیوزویك منتشر كرد ۵۷ درصد از آمریكایی‌ها با طرح حزب دموكرات برای آغاز عقب‌نشینی از عراق موافقند و در مقابل فقط ۳۶ درصد از آمریكایی‌ها با عقب‌نشینی مخالفند. جمهوریخواهان در آمریكا در باتلاق بسیار سختی گرفتار آمده آنكه به راحتی نمی‌توانند از آن خارج شوند و این یك امتیاز بزرگ برای دموكرات‌ها محسوب می‌شود.
منبع: عمان دیلی چاپ عمان
مترجم: تهمینه بختیاری
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید