سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

عدالت، اتحاد ملی مطالبات فرهنگیان


عدالت، اتحاد ملی مطالبات فرهنگیان
عدالت واژه‌ای بس محبوب و دوست‌داشتنی ولكن دست‌نیافتنی انسان‌ها در طول تاریخ بوده است و گرچه كسانی با همتی والا‌ از كنار و گوشه این كره خاكی برای دست یافتن به آن بال و پر گشوده‌اند، ولی از وصول به آن جایگاه شایسته، بازمانده‌اند. واژه‌ای كه در میان انسان‌های آزاده تاریخ، بیش از هر كس در رفتار و گفتار امیرمومنان، علی(ع) تجلی پیدا كرده است.
اصلی كه شدت اجرای آن موجبات ۲۵ سال سكوت و خانه‌نشینی، به بلندای <خاری در چشم و استخوانی در گلو> را برای آن مرد تنها به ارمغان آ‌ورد.
مردی كه همواره اجرای عدالت را زیربنای بس مهم برای استقرار اتحاد در جامعه می‌دانست و برای رسیدن به آن، تهمت‌ها شنید، رنج‌ها كشید و جان خویش را در راه آن به جان‌آفرین تسلیم كرد. لذا باید گفت كه اجرای عدالت به عنوان پایه اصلی اتحاد در جامعه، در كنار ده‌ها اصول اعتلا‌ی انسان‌ها به مقام شایسته انسانیت، از جمله حفظ ارزش‌های الهی، حمایت از حق در برابر باطل، تاكید بر صداقت و راستی و مبارزه با سیاست‌ورزی و پرهیز از تطمیع در رسیدن به اهداف سیاسی، مبارزه بی‌امان با تملق و ظاهرسازی، تاكید بر حاكمیت شایستگان و جنگ‌گریزی، از اهم اهداف سیاسی و حكومتی امام علی(ع) بود.
بر همین اساس، نباید تردید داشت كه یكی از مهم‌ترین مظاهر عدالت در عصر كنونی، دولت‌ها هستند كه به عنوان نمایندگان اجرایی مردم، وظیفه اداره كشور را بر عهده دارند و به همین سبب عدالت را در این باره، می‌بایست عامل بسیار مهم ارتباطی و ایجاد تفاهم بین دولت و ملت به شمار آورد و هرگونه سستی در این زمینه، موجبات گسستن حلقه‌های این روابط و در نهایت بازماندن دولت از رسیدن به اهداف خویش را فراهم خواهد ساخت، چرا كه بر اساس فرامین مجری حقیقی عدالت، علی(ع)، ملت و دولت زمانی می‌توانند از یكدیگر انتظارات متقابل داشته باشند كه هر یك بر حقوق خویش واقف بوده و درصدد عملی شدن آنها برآیند.
بر همین اساس از نگاه آن حضرت، تاكید بر تقابل حقوق دولت و ملت، پوشیده نماندن رازها از مردم جز اسرار نظامی و تبیین دلا‌یل سیاستگذاری‌ها و موضعگیری‌ها، اداره امور بر اساس نظرات مردم، پرداخت بموقع حقوق و مطالبات افراد، نبود تبعیض در پرداخت حقوق، یكسان شمردن یكایك افراد جامعه از نظر قانون و در نگاه دولتمردان، از حقوق ملت بر دولت است و در صورت تحقق این امور است كه مردم بیش از پیش به وظیفه اطاعت از متولیان امر و عدم كوتاهی در اجرای دستورات آنان و نیز تحمل دشواری‌ها برای دستیابی به حق، عامل خواهند بود.به همین سبب از مسوولا‌ن و نمایندگان بذل مساعدت جدی جهت حل بخردانه مشكلا‌ت معلمان انتظار می‌رود.
سیدمهدی جوادی‌
رئیس شورای مركزی حزب اعتماد ملی استان اردبیل
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید