پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چطور گوش زنگ می‌زند؟


چطور گوش زنگ می‌زند؟
آمبولانس از زیر پنجره اتاق تان می گذرد و شما که تحمل شنیدن صدا را ندارید، فورا پنجره را می بندید.اینکه شما می توانید از هر صدایی که برایتان خوشایند نیست به راحتی دوری کنید، نعمت بزرگی است، چون بعضی ها متاسفانه نمی توانند از صداهایی که در گوششان وجود دارد دوری کنند، چون صداها از داخل مغزشان است.
گرفتن گوش ها کمکی به آنها نمی کند و اعصابشان همواره خرد است.این صداها که از داخل مغز به گوش می رسند، می توانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند و توصیف آنها تنها برای افرادی که آن را تجربه کرده اند، امکان پذیر است.
این بیماری را به اسم وزوز کردن یا زنگ زدن گوش می شناسیم و محققان سال هاست به دنبال آن هستند تا بفهمند به چه دلیل صداهای کوچکی که در دنیای اطراف ما وجود دارد، از لایه های ظریف گوش ما می گذرد و ما آنها را می شنویم؟هزاران سلول مویی که در گوش وجود دارند، گاهی اوقات صداهای خفیف محیط اطراف را دریافت کرده و به مغز انتقال می دهند و آنگاه است که شما آنها را می شنوید. گاهی اوقات این سلول ها چنان آسیب دیده اند که شنیدن این صداها در تمام وقت یا بیشتر اوقات گسترش پیدا می کند و آن گاه است که می تواند موجبات ناراحتی شدید شما را پدید آورد.در کنار این امر که می تواند سبب شنیدن صداهایی در گوش شما شود، عوامل دیگری همچون حساسیت به صداهای بلند، بالا یا پایین بودن فشار خون، تومور، دیابت، مشکلات غده تیروئید یا حتی جراحات سر و گردن هستند که در این اتفاق موثرند. وزوز کردن گوش همانطور که بیشتر ما می دانیم خطر جدی را برای سلامتی ما به وجود نمی آورد، اما میلیون ها نفر در سراسر دنیا به این مشکل دچارند و بعضی ها تحمل خود را در مقابل این صداها از دست می دهند.
▪ برای قابل تحمل کردن این موضوع چند راه به شما پیشنهاد می کنیم که می تواند موثر باشد؛
۱) از صداها دوری کنید؛افراد عادی برای شرکت در یک مسابقه پر صدا یا حتی کنسرت موسیقی مشکلی ندارند، اما شما که از وزوز کردن گوشتان در عذاب هستید، از این کار دوری کنید.
۲) گوش دادن به هر نوع صدایی از طریق واکمن ها، هدفون ها یا هر وسیله ای که مستقیما وارد گوش شود، برایتان مضر است. این کار حتی برای آنان که از این مشکل رنج نمی برند، نیز ممکن است سبب شود تا در آینده به مشکلات سنگین شدن گوش یا حتی وزوز کردن آن دچار شوند.
بیشتر افرادی که در کارخانه های پر سر و صدا کار می کنند، در معرض خطر مشکلات شنوایی هستند و ممکن است سلول ها و بافت های موی سر یا گوش آنان نیز آسیب های جدی ببیند. پس تا آنجا که می توانید از صداهای بلند دوری کنید.
۳) فشار خونتان را کنترل کنید؛ گاهی اوقات صدای وز وز گوش ممکن است به خاطر بالا بودن فشار خون باشد. پس در این حالت این صداها را به عنوان زنگ خطری برای بالا رفتن فشار خونتان بدانید و فورا به پزشک مراجعه کنید.
۴) نمک نخورید؛ اگر از فشار خون بالا رنج می برید یا گوش هایتان زنگ می زند، خوردن نمک برای شما بسیار مضر است. هر چه می توانید کمتر نمک بخورید و از غذاهایی که نمک زیادی دارند، مثل غذاهای حاضری، دوری کنید.
۵) آسپرین نخورید؛ گاهی اوقات آسپرین باعث می شود روز بعد از خوردن آن گوشتان وزوز کند یا زنگ بزند. اگر به صورت مداوم آسپرین می خورید، ممکن است در خطر ابتلا به این مشکل قرار بگیرید. خوردن آسپرین بچه برای افرادی که جهت مشکلات قلبی از آن استفاده می کنند، خطر کمتری دارد. برای جایگزینی آسپرین با داروی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید.
۶) آرام باشید؛ استرس به خاطر صداهایی که در گوش می شنوید، برایتان مضر است . پس آرام باشید.
۷) به صداهای جانبی گوش دهید؛ همیشه رادیو یا ضبط خود را با صدای کم در کنار خود روشن بگذارید. این صداها حتما از آنچه در گوشتان ممکن است وجود داشته باشد، بهتر است.
منبع : سایت لینکستان


همچنین مشاهده کنید