پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت مسیر اصلی تحقیقات علمی


اینترنت مسیر اصلی تحقیقات علمی
طبق تحقیق و بررسی شركت های Pew Internet،American Life Project و موزه Exploratorium برای تحقیقات و دسترسی به اطلاعات علمی در بیشتر كشورها اینترنت بعد از تلویزیون بیشترین آمار استفاده را دارد.
حدود ۸۷ درصد از افرادی كه در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند، اعلام كردند كه برای تحقیقات علمی خود و همچنین دسترسی به اطلاعات علمی و پژوهشی از اینترنت استفاده می كنند. جالب توجه این كه در مورد جوانان استفاده از اینترنت برای تحقیقات علمی بیشتر از تلویزیون است و اولین منبع علمی آن ها برای انجام پژوهش های علمی و دانشگاهی محسوب می شود. برای جوانان استفاده از اینترنت به عنوان منبع دسترسی به علوم حدود ۳۲ تا ۴۴ درصد بیشتر از تلویزیون است.
جان بی هوریگان رییس و مولف اصلی این تحقیق و آمار از شركت Pew Internet می گوید: خیلی ها اینترنت را به عنوان یك دایره المعارف غول پیكر در همه زمینه ها و موضوعات می دانند و مشخصا برای اطلاعت و تحقیقات علمی نیز همین بینش وجود دارد.
این تحقیق هم نحوه استفاده مردم از اینترنت را مورد مطالعه قرار می دهد و هم تاثیر اینترنت را بر ساختار علم و تحقیقات علمی مورد بررسی قرار می دهد.شركت Pew كه بیشتر به دلیل مطالعات و تحقیقاتی كه در مورد نحوه استفاده مردم از اینترنت برای رفع نیازهای مختلف ارایه كرده است هم اینك بسیار معروف و شناخته شده است با همكاری موزه Exploratorium، یكی از اولین موزه هایی است كه در سال ۱۹۹۳ وب سایت ویژه خود را ارایه نموده است، در این تحقیق سعی كرده اند كه نحوه استفاده مردم از اینترنت برای دسترسی آن لاین به مطالب و اطلاعات علمی را نشان دهند.
بیشتر افرادی كه مورد مطالعه قرار گرفته اند ابراز داشته اند كه از اینترنت بیشتر در تحقیقات علمی خود استفاده می كنند كه نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه موضوع مورد نظر داشته باشند. دو سوم از افراد مورد تحقیق در زمینه موضوعات خاص علمی ابتدا به سراغ اینترنت می رفتند و حدود ۵۹ درصد نیز برای آگاهی از وضعیت و اطلاعات آب و هوا ابتدا به اینترنت مراجعه می كنند.
جالب است بدانید كه بیشتر این افراد برای دسترسی به مطلب مورد نظر در ابتدا از موتورهای جست وجوی اینترنتی استفاده می كنند.سهولت دسترسی اصلی ترین دلیل افراد به استفاده از اینترنت به عنوان اولین منبع برای تحقیقات و مطالب علمی است.
۷۱ درصد از افراد مورد مطالعه دلیل اصلی خود برای استفاده از اینترنت را سهولت دسترس پذیری آن به محتویات مختلف علمی بیان كرده اند.از دیگر دلایل استفاده از اینترنت، لینك های موجود در وب سایت هاست كه سبب می شود افراد در هنگام استفاده های دیگر از اینترنت به اطلاعات و خبرهای علمی دسترسی پیدا كنند.
حدود دو سوم (۶۵%) این افراد اعلام كرده اند كه در هنگام استفاده های دیگر از اینترنت به اطلاعات و خبرهای علمی دسترسی پیدا كرده اند.استفاده مردم از اینترنت به عنوان منبعی برای اطلاعات علمی مانع مراجعه و بازدید آن ها از موزه های موجود نشده است.
۵۹ درصد كسانی كه از طریق اینترنت به منابع علمی مانند علوم موزه ها، باغ وحش، آكواریم، موزه تاریخ طبیعی، موزه علمی فناوری و یا تلسكوپ ها دسترسی داشته اند به خود این اماكن نیز مراجعه كرده اند.بیشتر افراد در اینترنت به اخبار علمی مراجعه می كنند در حالی حدود ۴۹ درصد از افراد مورد تحقیق از وب سایت های تخصصی علمی مانند وب سایت Smithsonian یا NationalGeographic.com مراجعه می كند.
همچنین یك رابطه دو طرفه بین دسترسی به منابع علمی از طریق اینترنت و مكان های علمی وجود دارد یعنی كسانی كه به موزه ها و یا سایر مكان های علمی مراجعه می كنند در اینترنت به دنبال اطلاعات جامع تری از آن علوم می گردند و بر عكس كسانی كه از اینترنت اطلاعات علمی خاصی را بررسی می كنند به مكان های مورد نظر برای آشنایی بیشتر مراجعه می كنند. ۷۸درصد كسانی كه از اینترنت به عنوان منبع دسترسی به اطلاعات و اخبار علمی استفاده می كردند اعلام كردند كه بیشتر و در اكثر مواقع اكتشافات علمی جدید را از طریق اینترنت پیگیری می كنند یعنی حدود ۵۸ درصد كل افراد مورد مطالعه در اینترنت بیشتر به اكتشافات جدید علمی مراجعه می كنند.
این تحقیق همچنین میزان استفاده از منابع علمی گوناگون توسط افراد را مورد بررسی قرار داده است و نظرات مردم را در مورد موضوع علمی كه از طریق اینترنت مورد بررسی قرار می دهند بررسی نموده است و در نهایت حدود ۴۸ درصد كل افراد مورد تحقیق و همچنین ۳۳ درصد از كسانی كه اینترنت را به عنوان منبع تحقیقات علمی خود استفاده می كنند در مورد اهمیت علم معتقدند كه داشتن یك جامعه پویا و قدرت مند نتیجه برتری علمی و اكتشافات جدید علمی است. همچنین حدود ۴۳ درصد افراد مورد مطالعه و ۲۷ درصد افراد آنلاین معتقدند كه پژوهش های علمی اصلی ترین و حیاتی ترین نقش را در بهبود زندگی انسان ها بازی می كند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید