جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فرگوسن بهترین مربی جهان است


فرگوسن بهترین مربی جهان است
رایان در یكی از ۲ شاهكار به یادماندنی خود همه آرسنالی ها را دریبل زد و باعث حضور یونایتد در فینال جام حذفی فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ شد. او كمك كرد شیاطین سرخ در آن سال دیوانه كننده هر ۳ جام معتبر را فتح كنند.
تنها ۲ ماه پس از حضور فرگوسن روی نیمكت منچستریونایتد یك خبرگزاری پیش بینی كرد آلكس اولین مربی اخراجی لیگ خواهد بود .یكی از اعضای آن خبرگزاری فردی به نام «استوارت وود» بازیكن نیمه وقت منچسترسیتی بود؛ هر چند بعدها اعتراف كرد تمام تصمیمات فرگوسن درست بوده و تنها شخصی مثل او می توانست قرمزهای اولدترافورد را متحول كند. وقتی فرگوسن جانشین اتكینسون شد، رایان گیگز تحت تعلیم های سختگیرانه مادرش كجروی و انحراف را آغاز كرده بود اما سرآلكس فرگوسن در یكی از شب های زیبای ماه ژانویه سال ۱۹۸۶ راهی خانه پدری گیگز شد. آن روز مصادف با جشن تولد ۱۷ سالگی رایان بود.
فرگی می خواست گیگزی را از خانواده اش جدا كرده و مطابق میل خود رفتار كند. به یك نمای دیگر توجه كنید؛ اسكولز، اروین، اشمایكل، كانتونا و كین در مقاطعی شور اولدترافورد نام گرفتند اما
هیچ كدام نتوانستند مانند بال كناری، شیاطین سرخ را به سمت بهشت جام ها سوق دهند. فرگوسن در این باره نظر جالبی دارد:« گیگز تمام پول های مرا تمام كرد و در عوض تمام مدت از وی حمایت كردم.» بله! رایان در طول ۲۰ سال حضور سرآلكس، بزرگترین ردپا را برجای گذاشت. كافی است بدانید گیگز نوامبر آینده بیستمین سال حضور در اولدترافورد را جشن می گیرد؛ اتفاقی كه چند روز پیش برای فرگی رخ داد. هواداران و البته سهامداران به وجود رایان افتخار می كنند. گروه اول به خاطر بازی های زیبا و دسته دوم به جهت آنكه بازیكن طلایی یونایتد برخلاف نظر فرگی، خزانه باشگاه را خالی نكرد.
● آن گل رؤیایی
به نمای سوم می رسیم؛ رایان در یكی از ۲ شاهكار به یادماندنی خود همه آرسنالی ها را دریبل زد و باعث حضور یونایتد در فینال جام حذفی فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ شد. او كمك كرد شیاطین سرخ در آن سال دیوانه كننده هر ۳ جام معتبر را فتح كنند. جوان ولزی چه احساسی داشت؟
« وقتی می دویدم یاد ۱۷ سالگی ام افتادم. آن هنگام كه فرگی همه ما را به گوشه ای فراخواند و گفت امروز گیگز در سمت چپ بازی می كند. لحظه فوق العاده ای بود. در این مدت گذر زمان را احساس نكردم.»
۱۳ سال زمان كمی محسوب نمی شود. ممكن است خیلی ها تغییر كنند اما فرگی همان مرد سرخ روی سال ۱۹۸۶ است. گیگز به خوبی شما را راهنمایی می كند:« او هر روز بر دانش خود افزود و واقعاً تنها مربی ای بود كه می توانست قابلیت هایمان را كشف كند. شاید سایرین نیز می توانستند مربی من باشند اما من تنها آلكس را راهنمای بزرگ زندگی ام می دانم. او می گفت درهای باشگاه به روی بازیكنان شایسته باز است.
راست می گفت. آلكس آدم فراموشكاری نبود. چه اینكه در اولین ملاقات، نام پدر و مادر مرا صدا زد. او شناسنامه ما را در اختیار داشت! به همین خاطر عاشق بازی تحت نظر فرگی بودم! مردم فقط عصبانیت آلكس را دیده اند اما من در نوجوانی سایر جنبه های مدیر (لقب فرگوسن در جزیره) را درك كردم. مربی می دانست چه توانایی هایی دارم و به این خاطر همواره مرا مورد حمایت قرار داد. هواداران در مورد من تردید داشتند اما سرآلكس این گونه نبود. در برنامه های او جای ویژه ای یافتم.»
● دیدگاه های فرگوسن
او بیرون زمین، انسان جالبی به نظر می رسید. فرگی این را گفت و ادامه داد:«گیگز هم اكنون
سر به راه شده اما در دوران جوانی بی توجه نشان می داد؛ یك دردسر واقعی. نمی توانستید رایان را كنترل كنید. او شنبه در زمین بود اما دوشنبه... خدا می دانست كجا حضور داشت! هرچند رایان در طول دوران حرفه ای كمتر اشتباه كرد، با این حال لكه های سیاه عمیقی نیز در كارنامه او دیده می شود. فرگی و گیگز مكالمات جالبی داشتند:
« یك روز به او گفتم شب قبل از بازی كجا بودی و جواب داد چرا ریش هایت را تراشیده ای؟»رفتار فرگی با «لی شارپ» در روحیه گیگز تأثیر گذاشت،بنابراین تصمیم گرفت حاشیه را كنار بگذارد. فرگوسن، رایان را تحت سلطه خود قرار داد و ظاهراً راه بازگشت نیز وجود نداشت. آلكس مدام با والدین این جوان در ارتباط بود و در اولین حركت مؤثر طی اولین روزهای حضور گیگز، شخصاً به او دستمزد داد.
وی در این باره گفت:«وقتی شارپ را اخراج كردم به ناگاه با گیگز مهربان شدم چون می دانستم به اندازه كافی زهر چشم گرفته ام.» شارپ یكی از چند بازیكنی بود كه فرصت نیافت تمام لیاقت های خود را بروز دهد و مجبور شد زودتر از آنچه تصور می كرد، باشگاه را ترك كند. فرگوسن در آن مقطع بازیكنان بزرگی در اختیار داشت كه هركدام از آنها می توانستند در بهترین سال های یونایتد نقش خاصی ایفا كنند. سرمربی به گیگز یاد داد یك باشگاه بزرگ تنها با رعایت چهارچوب های خاص خود امكان موفقیت را به دست خواهد آورد. تقریباً ۲۰ سال از آن دوران می گذرد و در تمام این سال ها نه گیگز و نه آن مربی جنجالی عوض نشده اند.
وقتی گیگز ۲۱ ساله شد، فرگوسن بازیكنانی چون آندره كانچلسكیس، مارك هیوز و بلاینس را جذب كرد و شاید به این طریق قصد داشت سطح بازی رایان را ارتقا دهد:«گیج شده بودم. اینس بهترین همتیمی و اسپاركی (لقب هیوز) قهرمان محسوب می شوند. فوتبال نیز مانند زندگی «در» ورود و خروج دارد. وقتی اوج گرفتم، این بازیكنان بزرگ، اولدترافورد را ترك كردند. همه می گفتند ما جوانان با استعدادی هستیم اما وقتی می گفتیم
می توانیم برای یونایتد دوران طلایی بسازیم، با تحقیر و استهزا روبرو می شدیم. در مورد خودم باید بگویم آن قدر تلاش كردم و چنان برنامه ریزی دقیقی ریختم كه مربی در اعتماد دوباره تردید نداشته باشد. با خروج افراد بزرگ تیم احساس دلتنگی كردم؛ همان احساسی كه به وقت خداحافظی بكهام تجربه كردم. شاید دوره همكاری فرگوسن و بكهام تمام شده بود. آنها در بهترین شرایط از هم جدا شدند و من هنوز متعجبم چرا بكهام در ۲۸ سالگی اولدترافورد را ترك كرد. ما در كنار هم ۱۳ سال موفقیت آمیز را سپری كرده بودیم اما معمولاً تصمیم فرگی برگشت ناپذیر است. مربی بهترین تصمیم را اتخاذ می كند حتی اگر احساس كنید ممكن است با طناب پوسیده او به قعر چاه سقوط كنید.»به اعتقاد گیگز هر فوتبالیست حرفه ای «باید» از حواشی دوری كند.
او نمونه یك بازیكن خودسر بود كه تحت تعلیم فرگوسن تبدیل به الگوی فنی و اخلاقی جوانان عصر جدید یونایتد شد. رایان در این باره نظرات جالبی دارد:« رونی هم اكنون بازیكن بزرگی است اما فقط یك مربی استثنایی قادر خواهد بود او را در ۲۸ ، ۲۹ سالگی نیز در این سطح نگه دارد؛ چرا كه آن سن، دوره اوج یك فوتبالیست محسوب می شود. اولین وظیفه یك مربی بهبود كیفیت و بنیان نهادن ساختاری منظم است اگر این شخص موفق به انجام چنین كاری شد، امثال رونالدو و رونی نیز فرصت رشد و بالندگی را خواهند یافت. فرگی چنین انسانی بود. او هنوز تشنه موفقیت است و از طرفی به موفقیت تیم اعتقاد دارد.»
پیرمرد اهل «گوون» با دیدن جوانان فعلی هیجان زده شده و می خواهد ببیند آنها تا كجا پیشروی خواهند كرد. گیگز آماده تغییر است. چرا؟ او از سال ۱۹۹۱ پیراهن یونایتد را به تن كرد و طی این ۱۵ سال به اندازه كافی نظر هواداران را شنیده است.
عده زیادی از بازیكنان تا نیمه راه پیش می روند و در ادامه به خاطر صحبت های طرفداران مسیر خود را تغییر می دهند. بال چپ یونایتد از این نوع افراد نبود:« هیچ گاه به صحبت های هواداران توجه نكردم. هر مربی شیوه خاص خود را دارد. فرگوسن علاقه مند است شما را روی انگشت پایش كنترل كند. ما مقابل آرسنال بازی های بزرگی انجام دادیم. از آن دست رقابت هایی كه اول هر فصل انتظارش را می كشیدیم، بازی مقابل آنها از رقابت با تیم های پایین جدولی آسان تر بود. وقتی در اولدترافورد به مصاف یك تیم پایین جدولی
می رفتیم، منتظر گل زود هنگام بودیم اما این اتفاق معمولاً با ۳۵ یا ۴۰ دقیقه تأخیر رخ می داد. شاید مجبور بودیم از آمادگی خود آگاهی یافته و سپس گل بزنیم! احترام و صمیمیت؟ به تشویق مربی نیاز ندارم. من برای هواداران و مربیانی كه تحت نظرشان كار كردم، احترام زیادی قائل هستم.»خاطرات؟ گیگز گفت:« شاید بهترین بازی های خارج از خانه را مقابل یووه انجام دادیم. در بازی سال ۱۹۹۶ بد بازی كردم و به همین دلیل فرگی مرا تعویض كرد. مربی از عملكرد تیم ناراضی بود. آن تلنگر مرا بیدار كرد.»منچستریونایتد و یووه در جریان مرحله نیمه نهایی فصل ۱۹۹۹ لیگ قهرمانان بار دیگر رویاروی یكدیگر قرار گرفتند.
یونایتد در بازی رفت با گل دقایق پایانی گیگز از شكست خانگی نجات یافت اما «رایان» در شب تاریخی تورین فرصت حضور به دست نیاورد. از دیگر شاهكارهای آن فصل او، گل استثنایی مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل آرسنال محسوب می شد. هیچ یك از هواداران حاضر در ویلا پارك لحظات جادویی دریبل خوردن آرسنالی ها را ازیاد نمی برند.
حافظه آن افراد كوتاه مدت باشد یا نه اهمیت ندارد. گیگز در جایگاه اساطیر یونایتد جایگاه ویژه ای یافته است. در پایان، كلمات زیبای فرشته سرزمین شیاطین را بخوانید:« فوتبال حال و آینده را درمی نوردد و مسلماً وقتی بازنشسته می شوید، به دوران حرفه ای خود فكر خواهید كرد. فرگوسن بهترین مربی تمام ادوار منچستریونایتد است. تاریخ در این مورد شهادت خواهد داد اما من این گونه فكر نمی كنم زیرا فرگی هنوز نتوانسته برای سومین بار لیگ قهرمانان را فتح كند. می دانم آلكس می خواهد این رؤیا را عملی سازد، هرچند برای من فتح لیگ برتر اهمیت بیشتری دارد. مربی می خواهد همواره اول باشیم!»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید