شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خوش رویی و حسن خلق در آینه عصمت


خوش رویی و حسن خلق در آینه عصمت
▪ قال ابی عبدا... علیه‌السلام :
(خوشروئی و حسن خلق در آینه عصمت)
▪ قال علی علیه السلام :
«راس الایمان حسن الخلق و التحی بالصدق»
راس ایمان نیكویی خلق و زیور یافتن به راستی
سرآمد تمام وظایف برای افراد با ایمان این است كه خود را با صفات حمیده و اخلاق پسندیده متخلق سازند و خویشتن را به زیور راستگویی بیارایند.
▪ عن ابیعبد ا... علیه اسلام قال :
ان ا... تبارك و تعالی لیعطی العبد من التواب علی حسن الخلق كما یعطی المجاهد فی سبیل ا... یعد و علیه و یروح
خداوند به بنده خود در مقابل حسن خلق پاداشی می‌دهد همانند اجر مجاهد راه حق كه روز و شب در فعالیت و كوشش باشد.
▪ عن جریر بن عبدا... قال : قال رسول ا... صلی‌ا... علیه و اله :
انك امر قد احسن ا... خلقك فاحسن خلقك
خداوند تو را نیكو خلق كرده و شكل و ظاهرت را زیبا آفریده است تو نیز با حسن خلق، صورت باطنی خویش را پسندیده و نیكوساز
▪ قال علی علیه السلام :
«حسن الخلق للنفس و حسن الخلق للبدن» :
خُلق، نیكو برای جان است خَلق نیكو برای بدن
▪ عن ابا عبدا... علیه السلام قال :
ان الخلق منیحه یمنحها عزوجل خلقه فمنه سجیه و منه نیه فقلت فایتهما افضل؟ فقال صاحب السجیه هو مجبول لا یستطیع غیره و صاحب‌النیه یصبر علی الطاعه تصبرا فهو افضلهما.
خلق خوب عطیه‌ای است كه خداوند به بندگان خود اعطا فرموده است.
پاره‌ای از صفات خوب برای بعضی جنبه فطری دارد و به طور طبیعی واجد آن هستند و برای برخی اكتسابی است و باید با اراده و قصد آن را تحصیل كنند.
راوی سوال كرد كدام یك از این دو برتر و افضل است؟ حضرت در جواب فرمود : كسی كه خلق خوب با سرتش آمیته شده ناچار بر طبق آن عمل می‌كند و طبعش به غیر آن گرایش ندارد ولی صاحب خلق اكتسابی برای نیل به فضائل اخلاقی، باید مشكلات را تحمل كند و به سختی‌های اطاعت الهی تن در دهد تا بتواند شكل باطنی خود را بسازد و به خوی پسندیده متخلق گردد، البته این افضل و برتر است.
▪ فقال الصادق علیه‌السلام : فقال رسول‌ا... صلی ا... علیه و آله :
من سعاده الرجل حسن الخلق و من شقا و ته سوء الخلق
یكی از شاخه‌های سعادت آدمی در زندگی، حسن خلق است و از جمله عوامل شقاوت و بدبختی آنان، سوء خلق
▪ عن العابدین علیه‌اسلام قال : قال رسول‌ا... صلی‌ا... علیه و آله
بعثت لمكارم الاخلاق و محاسنها.
امام سجاد از رسول خدا حدیث كرده كه فرموده است : من از طرف باریتعالی برای مكارم اخلاق و محاسن اخلاق مبعوث شده‌ام.
▪ عن ابی عبدا... علیه‌السلام عن النبی صلی‌ا... علیه و اله قال :
ان الخلق الحسن یذیب الذنوب كما تنیب الشمس الجمد و ان الخق السییء لیفدا العمل كما یفرالخل العسل.
▪ امام صادق علیه‌السلام از رسول اكرم صلی‌ا... علیه و آله حدیث كرده است كه فرمود :
اخلاق خوب گناهان را ذوب می‌كند همانطور كه اشعه آفتاب برف و یخ را، و اخلاق بد،‌عمل خوب را فاسد می‌سازد همانطور كه سركه عسل را.
▪ عن علی علیه‌السلام قال :
ذللو اخلاقكم بالمحاسن و قودوها الی المكارم
اخلاق خود را در آغاز با صفات حمیده رام كنید و سپس آن را بسوی مكارم اخلاقی و سجایای انسانی بكشانید.
▪ قلت لا بی عبدا... علیه اسلام : ما حد حسن الخلق؟
ـ قال تلین جانبك و تطیب كلامك و تلقی اخاك ببشر حسن (جناحك)
راوی حدیث می‌گوید : به امام صادق علیه‌السلام عرض كردم : حد حسن خلق چیست؟ فرمود : با مردم به نرمی برخورد كنی، پاك و مودب سخن بگوئی و در مواجهه با برادرانت گشاده‌روی باش
▪ عن العالم علیه‌السلام قال :
لا عیش اغنی من حسن الخلق
هیچ زندگی و حیاتی غنی‌تر و پربركت‌تر از حسن خلق نیست
▪ قال الصادق علیه السلام :
البر و حسن الخلق یعمران الدیار و یزیدان فی‌الاعمار
نیكوكاری حسن خلق شهرها را آباد می‌كند و عمرها را افزایش می‌دهد
▪ عن الصادق علیه‌السلام قال :
قال لقمان یا بنی حسن مع جمیع الناس خلقك ان عدمك ما تصل به قرابتك و تتفضل به علی اخوانك فلایعد منك حسن الخلق و بسط البشر فانه من احسن خلقه احبه الاخیار و جانبه الفجار.
حضرت صادق علیه‌السلام فرموده است : لقمان حكیم به فرزند خود سفارش می‌كرد كه با همه مردم به حسن خلق برخورد كن. اگر فاقد ثروت باشی و نتوانی به بستگانت كمك مالی نمایی یا برادران دینیت را از عطایای خود بهره‌مندسازی، مراقب‌باش كه حسن خلق و گشاده‌روئی را از دست ندهی چه افراد خوش اخلاق را خوبان دوست می‌دارند و بدان نیز خود را به وی نزدیك می‌كنند.
▪ قال علی علیه‌ السلام :
رب عزیز انله و خلقه و رب ذلیل اعزه خلقه
چه بسا عزیزی كه اخلاق بد، مایه ذلت و خواری او شده و چه بسا خوار و ذلیلی كه اخلاق خوب، او را به عز و بزرگی رسانده است.
و جزاء سیئه سیئه مثلها
بدكار، به اندازه جرمی كه مرتكب شده است (نه بیشتر) استحقاق كیفر دارد
فمن عفا و اصلح فاجره علی ا....
اگر كسی بدكار را مورد عفو قرار دهد، از گناهش در گذرد، و اصلاح نماید پاداش او با خداوند است.
یابن جندب میل من قطعك واعط من حرمك و احسن الی من اساء الیك و سلم علی من سبك و انصف من خاصمك واعف عمن ظلمك
▪ امام صادق علیه‌السلام به عبدا... بن جندب فرمود :
بپیوند با كسی كه از تو بریده،‌عطا كن به كسی كه تو را محروم نموده، نیكی كن درباره آن كسی كه با تو خصومت نموده و ببخش كسی را كه به تو ستم كرده است.
اللهم صل علی محمد و آله و سردنی لان اعارض من غشنی بالنصح و اجزی من هجو فی بالبر و ایب من حر منی بالبذل و اكافیء من قطعنی بالصله و اخالف من اغتابنی الی حسن الذكر و ان اشكر الحسنه و اغضی عن السیئه
▪ امام سجاد علیه‌السلام :
ضمن دعاهای خود از پیشگاه باریتعالی درخواست می‌كند مرا در فضیلت و حسن اخلاق،‌ ثابت قدم بدار و توفیقی عطا كن تا در مقابل آن كس كه نسبت به من دو رنگ و ناخالص است پاكدل و با خلوص باشم، درباره آن كس كه مرا ترك گفته نیكی نمایم،‌به آنكه مرا محروم نموده با بذل و عطا عملش را پاداش دهم كسی كه از من قطع رابطه كرده به وی بپیوندم، آن كس كه از من غیبت نموده است او را به خوبی یاد كنم، و موفق باشم كه نیكی را ذكر شكر گویم و از بدی چشم پوشی نمایم.
▪ عن النبی صلی ا... علیه و اله قال :
حسن الخلق نصف الدین
پیغمبر گرامی اسلام فرموده است : اخلاق خوب نصف دین است.
▪ عن ابی عبدا... علیه السلام قال :
ان حسن الخلق من الدین.
اخلاق خوب از جمله شئون دینی و قسمتی از تعالیم الهی در آئین اسلام است.
▪ عن امیرالمؤمنین علیه‌السلام :
ان ا... عزوجل جعل محاسن الاخلاق وصله بینه و بین عباده
خداوند حسن خلق را رابط بین خود و بندگانش قرار داده است.
▪ عن الصادق علیه‌السلام قال :
الخلق الحسن جمال فی‌الدنیا و نزوه فی‌الاخره و به كمال الدین و القربه الی ا... تعالی
حسن خلق، در دنیا مایه زیبایی و جمال اجتماعی و در آخرت وسیله دوری از عذاب الهی است.
با حسن خلق، دین كامل می‌گردد و آدمی به خداوند نزدیك می‌شود.
▪ هم رسول‌اله صلی ا... علیه و اله قال :
ما یوضح فی میزان امرء یوم القیمه افضل من حسن الخلق.
روز قیامت چیزی برتر و وزین‌تر از حسن خلق، در میزان عمل انسان قرار نمی‌گیرد.
▪ قال رسول‌اله صلی‌ا... علیه و آله :
یا ایها الناس انی اعلم انكم لا تسعون الناس با موالكم و لكن بالطلاقه و حسن الخلق.
می‌دانم ثروت شما آنقدر نیست كه مردم را از عطایای خویش بهره‌مند سازید و قلوب آنان را به خود متوجه نمائید ولی با گشاده‌روئی و حسن خلق می‌توانید آنها را خشنود كنید و عواطفشان را به خویشتن معطوف دارید.
▪ قال ابی عبدا... علیه السلام :
حسن خلق، روزی آدمی را افزایش می‌دهد.
▪ قال رسول‌ا... صلی ا... علیه و اله :
جبرئیل از طرف باریتعالی بر من نازل شد و گفت ای محمد بر تود باد به حسن خلق، كه اخلاق بد،‌خیر دنیا و آخرت را از میان می‌برد.
▪ قال علی بن الحسین علیه السلام :
حضرت سجاد علیه‌السلام فرمود : سخن خوب آمیخته به اخلاق و ادب، مال را زیاد می‌كند، رزق را افزایش می‌دهد، اجل را به تأخیر می‌اندازد، آدمی را نزد قومش محبوب می‌نماید و سرانجام صاحبش را از بهشت جاودان و رحمت نامحدود باریتعالی برخوردار می‌سازد.
▪ قال ‌النبی صلی‌ا... علیه و آله :
هیچكس داخل بهشت نمی‌شود مگر آنكه واجد حسن خلق باشد.
بهترین بندگان در پیش خدا كسی است كه خلقش نیكوتر است
▪ قال الصادق علیه‌السلام :
خداوند دین اسلام را به شما داده، شما هم آن را خوب نگهداری كنید به این ترتیب كه بخشنده و خوش اخلاق باشید.
▪ قال الصادق علیه‌السلام :
كسی كه دارای اخلاق نیكو باشد ثواب او مانند كسی است كه همواره روزه بگیرد و عبادت كند.
قال الصادق علیه السلام قال رسول ا... صلی ا... علیه و آله :
بیشترین چیزی كه امت مرا به بهشت می‌برد ترس از خدا، و اخلاق نیكو است.
▪ قال علی علیه‌ السلام :
عالیترین مایه مجد و شرف آدمی، حسن خلق است.
▪ قال علی علیه‌السلام :
چه بسا عزیزی كه خلق ناپسند به ذلت و خواریش افكنده و چه بسا ذلیلی كه حسن خلق محبوب و عزیزش ساخته است.
▪ قال الصادق علیه‌السلام :
خداوند در مقابل حسن خلق و خوش اخلاقی ثواب جنگجویی در راه خدا می‌دهد.
▪ قال الصادق علیه‌السلام :
آدم بد اخلاق خود را رنج می‌دهد.
▪ قال الصادق علیه‌السلام :
هر كس خوش رفتارتر باشد از دیگران عاقل‌تر است.
▪ قال رسول ا... صلی ا... علیه و آله :
فرزندان عبدالمطلب شما نمی‌توانید با پول تمام مردم را راضی كنید ولی با آنها با صورت باز و اخلاق نیكو برخورد كنید [تا در نزد آنها محبوب باشید، چه اینكه مال هرچه باشد محدود است ولی سرمایه حسن خلق و خوشروئی تمام شدنی نیست.]
▪ قال ابی جعفر علیه السلام :
امام باقر علیه السلام فرموده است : بشاشت و گشاده‌روئی در برخوردهای اجتماعی مایه جلب محبت مردم و قرب به خداوند است.
هر كه را صورت نیك و سیرت نیك و جفت پارسا و سخاوتی دادند بهره او از خیر دنیا و آخرت داده‌اند.
نیكخوئی نیكبختی مرد است و بدخوئی بدبختی است.
وقتی خدا صورت وسیرت بنده‌ای را نیكو كند شرم دارد كه گوشت وی را خوراك آتش كند.
▪ قال رسول ا... صلی علیه و اله :
بیشترین چیزی كه عامل دخول به جنت می‌باشد تقوا و خوش خلقی می‌باشد.
▪ قال رسول‌اله صلی ا... علیه و اله : لجعفر بن ابی طالب (جعفر طیار) :
شما شبیه منی از حیث اندام ظاهری و قوای باطنی.
▪ قوله تعالی :
تو دارای اخلاقی نیكو و بزرگ هستی.
▪ قوله تعالی :
اگر تو مردی تند و خشن بودی تمام اینها از اطراف تو پراكنده می‌شدند.
▪ قال رسول ا... (ص) :
رسول خدا (ص) فرمود : خوشروئی را لازم شمرید با خوشخوئی ناگزیر در بهشت باشید و شما را از بدخوئی برحذر می‌دارد كه بدخوی ناچار در جهنم باشد.▪ قال رسول‌ا... (ص) :
حقیقت این است كه : خوشخوئی را چون پاداش صائم شب زنده‌دار اجر و پاداش باشد.
▪ قال رسول ا... (ص) :
خوشخوئی نیمی از دین است.
ـ از رسول خدا (ص) پرسیدند :
برترین چیزی كه به مرد مسلمان داده شده است، چیست؟ فرمود : خلق نیكو.
▪ قال رسول ا... (ص) :
ایمان، خوشخوئی، و اطعام ایتام، و ریختن خون (جهاد در راه خدا می‌باشد)
▪ قال رسول ا... (ص) :
روز قیامت بالاتر از خوشخوئی، چیزی در ترازوی اعمال مرد نهاده نگردد.
▪ قال رسول ا... (ص) :.
خلق نیكو صاحبش را به درجه صائم شب زنده‌دار می‌رساند عرض كردند : برترین چیزی كه به بنده داده شده است؛ چیست؟ فرمود : خوشروئی.
▪ قال رسول ا... (ص) :
بهترین شما خوش‌ خوئی‌ترین شماست، كه بزرگ‌ منش، و مهمان‌نواز می‌باشد، آنهایی كه با دیگران الفت گیرند، و با آنها انس گرفته شود، و بر بساط آنان گام نهد، و در خانه‌هایشان به روی میهمانان و دیگران باز باشد.
▪ قال امیرالمومنین (ع) :
اخلاقت را نیكو كن، كه خدا در حسابت تخفیف عنایت فرماید.
▪ امام باقر (ع) :
كاملترین اهل ایمان، خوش‌خوی‌ترین آنهاست.
▪ قال رسول ا... (ص) :
رسول خدا (ص) فرمود : نخستین چیزی كه در ترازوی اعمال گذاشته می‌شود؛ خوشخوئی است.
▪ قال رسول ا... (ص) :
بهترین مردم خوش‌خوترین آنهاست.
▪ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید :
خلق نیكو گناه را آب می‌كند چنانچه خورشید یخ را آب می‌كند.
▪ امام صادق علیه‌ السلام فرمود :
چهار چیز در هر كه باشد ایمانش كامل است و اگر سرتاپایش گناه باشد، نقصی به او نرساند، و آنها راستگوئی و رد امانت و حیا و حسن خلق است.
ـ امام صادق علیه السلام فرمود :
مومن بعد از انجام واجبات پیش خدای عزوجل عملی محبوبتر از این نیاورد كه مردم را از لحاظ خلقش در وسعت گذارد (یعنی تنگ خلق نباشد)
▪ ابن محبوب از بعضی از یارانش روایت كرده است كه به امام ششم امام جعفر صادق (ع) عرض كردم : حد خوشخوئی چیست؟ فرمود : متواضع باشی
▪ قال امیرالمومنین علیه السلام :
مومن الفت گیرد و كسی كه الفت نگیرد و با او الفت نگیرند خیر ندارد.
▪ امام صادق فرمود :
حسن خلق صاحبش را به درجه روزه‌داری كه به عبادت بر خیزد می‌رساند
ـ امام صادق علیه‌ السلام فرمود :
سه چیز است كه هر كس یكی از آنها را نزد خدا برد، خدا بهشت را برای او واجب كند : انفاق در حال تنگ‌دستی و خوشروئی برای همه مردم و انصاف دادن از خود (یعنی حق را بگوید اگرچه بر زیان او باشد)
▪ امام باقر علیه السلام فرمود :
مردی خدمت رسول خدا صلی ا... علیه و آله آمد و عرض كرد : یا رسول ا... مرا سفارش كن. از جمله سفارشات پیغمبر به او این بود كه برادرت را با چهره باز ملاقات كن.
▪ قال رسول ا... صلی ا... علیه و آله :
رسول خدا صلی ا... علیه و آله فرمود خوشروئی كینه دل را می‌برد.
به سند معتبر از حضرت صادق علیه‌السلام منقول است كه چون خبر فوت سعدبن معاذ انصاری را به حضرت رسول صلی ا... علیه و آله رسانیدند، حضرت با صحابه به جنازه او حاضر شدند و در هنگام غسل ایستادند نزد او تا از غسل فارغ‌ شدند چون جنازه‌اش را برداشتند حضرت بی‌كفش و ردا به طریق اصحاب مصیبت از پی جنازه او روان شدند و گاهی جانب راست تابوت را می‌گرفتند و گاهی جانب چپ را چون به نزد قبرش گذاشتند حضرت داخل قبر شدند و به دست مبارك خود او را در لحد گذاشتند و خشت را بر او چیدند و به گل رخته‌های خشت‌ها را مسدود كردند چون بیرون آمدند و خاك بر قبرش می‌ریختند فرمود می‌دانم كه بدن سعد خواهد پوسید اما حق تعالی دوست می‌دارد كه بنده هر كاری كند محكم بكند و موقعی كه حضرت قبرش را هموار می‌كردند مادر سعد گفت ای سعد گوارا باد بهشت از برای تو،‌ حضرت فرمود : ای مادر سعد خاموش باش و جرم مكن بر پروردگار خود به درستی كه به سعد در قبرش فشاری رسید چون حضرت برگشت صحابه گفتند یا رسول ا... در جنازه سعد كاری چند كردی كه در جنازه هیچ كس ندیدیم چنین كنی در جنازه‌اش بی‌ردا و كفش رفتی فرمود :
ملائكه را دیدم كه در جنازه او صاحب تعزیه‌اند و بی‌ردا وكفش‌ آمده‌اند من نیز تألی به ملائك كردم. گفتند گاهی جانب راست جنازه را می‌گرفتی و گاهی جانب چپ را. فرمود : دستم با دست جبرئیل بود هر جا كه او را می‌گرفت من می‌گرفتم. گفتند : كه خود در غسلش حاضر شدی و بر جنازه‌اش نماز كردی و به دست خود در لحدش گذاشتی و بعد از آن فرمودی كه به او فشار قبر رسیده بود : برای این فشار قبر به او رسیده كه با اهل و یارانش كج خلقی می‌كرد حضرت رسول فرمود : دو خصلت است كه در مسلمانان جمع نمی‌شود بخیل بودن و كج خلق بودن.
▪ قال رسول ا... صلی ا... علیه و آله
خوشرویی كینه را از بین می‌برد.
▪ قال الصادق علیه‌ السلام :
احسانهای نیكو و خوشرویی، محبت‌ها را كسب كرده و انسان را به بهشت می‌برند و بخل و ترشرویی انسان را از خدا دور كرده و به دوزخ داخل می‌كنند.
▪ قال علی علیه السلام :
خوشرویی ریسمان محبت و دوستی است.
همانا آنان كه به خدا ایمان آورند و نیكوكار شوند، خدای مهربان آنها را در نظر خلق محبوب گرداند.
ـ قال علی علیه السلام :
كسی كه میان خود و خدایش را اصلاح كند، خداوند بین او و مردم را اصلاح خواهد كرد.
اثر وعكس‌العمل اصلاح بین انسان و خدا
ـ قال علی علیه‌ السلام :
كسی كه كارهای پنهانی خود را اصلاح كند خدا هم كارهای آشكارش را اصلاح نماید و به او وجهه می‌دهد.
▪ عن النبی صلی ا... علیه و آله :
پیوسته بشاش و خوشرو باش كه خداوند دوستدار گشاده رویان است و عبوسان مورد بغض و بی‌مهری او هستند.
حمد و ثنا مخصوص خدائی است كه خلق نمود حسن خلق و حسن خلق را.
بر تو باد به خداترسی و پرهیز از محرمات و تلاش و كوشش و درستی حدیث را و ادای امانت و خوشروئی و نیكویی كردن با همسایه.
▪ امام صادق علیه‌ السلام فرمود :
سه چیز است كه هر كس یكی از آنها را نزد خدا برد، خدا بهشت را برای او واجب كند : انفاق در حال تنگ‌دستی و خوشروئی برای همه مردم و انصاف دادن از خود (یعنی حق را بگوید اگرچه بر زیان او باشد)
امام باقر علیه السلام فرمود : مردی خدمت رسول خدا صلی ا... علیه و آله آمد و عرض كرد : یا رسول ا... مرا سفارش كن. از جمله سفارشات پیغمبر به او این بود كه برادرت را با چهره باز ملاقات كن.
▪ قال رسول ا... صلی ا... علیه و آله :
خوشروئی كینه دل را می‌برد.
▪ به سند معتبر از حضرت صادق علیه‌السلام منقول است كه چون خبر فوت سعدبن معاذ انصاری را به حضرت رسول صلی ا... علیه و آله رسانیدند، حضرت با صحابه به جنازه او حاضر شدند و در هنگام غسل ایستادند نزد او تا از غسل فارغ‌ شدند چون جنازه‌اش را برداشتند حضرت بی‌كفش و ردا به طریق اصحاب مصیبت از پی جنازه او روان شدند و گاهی جانب راست تابوت را می‌گرفتند و گاهی جانب چپ را چون به نزد قبرش گذاشتند حضرت داخل قبر شدند و به دست مبارك خود او را در لحد گذاشتند و خشت را بر او چیدند و به گل رخته‌های خشت‌ها را مسدود كردند چون بیرون آمدند و خاك بر قبرش می‌ریختند فرمود می‌دانم كه بدن سعد خواهد پوسید اما حق تعالی دوست می‌دارد كه بنده هر كاری كند محكم بكند و موقعی كه حضرت قبرش را هموار می‌كردند مادر سعد گفت ای سعد گوارا باد بهشت از برای تو،‌ حضرت فرمود : ای مادر سعد خاموش باش و جرم مكن بر پروردگار خود به درستی كه به سعد در قبرش فشاری رسید چون حضرت برگشت صحابه گفتند یا رسول ا... در جنازه سعد كاری چند كردی كه در جنازه هیچ كس ندیدیم چنین كنی در جنازه‌اش بی‌ردا و كفش رفتی فرمود :
ملائكه را دیدم كه در جنازه او صاحب تعزیه‌اند و بی‌ردا وكفش‌ آمده‌اند من نیز تألی به ملائك كردم. گفتند گاهی جانب راست جنازه را می‌گرفتی و گاهی جانب چپ را. فرمود : دستم با دست جبرئیل بود هر جا كه او را می‌گرفت من می‌گرفتم. گفتند : كه خود در غسلش حاضر شدی و بر جنازه‌اش نماز كردی و به دست خود در لحدش گذاشتی و بعد از آن فرمودی كه به او فشار قبر رسیده بود : برای این فشار قبر به او رسیده كه با اهل و یارانش كج خلقی می‌كرد حضرت رسول فرمود : دو خصلت است كه در مسلمانان جمع نمی‌شود بخیل بودن و كج خلق بودن.
▪ قال رسول ا... صلی ا... علیه و آله
خوشرویی كینه را از بین می‌برد.
▪ قال الصادق علیه‌ السلام :
احسانهای نیكو و خوشرویی، محبت‌ها را كسب كرده و انسان را به بهشت می‌برند و بخل و ترشرویی انسان را از خدا دور كرده و به دوزخ داخل می‌كنند.
▪ قال علی علیه السلام :
خوشرویی ریسمان محبت و دوستی است.
همانا آنان كه به خدا ایمان آورند و نیكوكار شوند، خدای مهربان آنها را در نظر خلق محبوب گرداند.
ـ قال علی علیه السلام :
كسی كه میان خود و خدایش را اصلاح كند، خداوند بین او و مردم را اصلاح خواهد كرد.
اثر وعكس‌العمل اصلاح بین انسان و خدا
ـ قال علی علیه‌ السلام :
كسی كه كارهای پنهانی خود را اصلاح كند خدا هم كارهای آشكارش را اصلاح نماید و به او وجهه می‌دهد.
▪ عن النبی صلی ا... علیه و آله :
پیوسته بشاش و خوشرو باش كه خداوند دوستدار گشاده رویان است و عبوسان مورد بغض و بی‌مهری او هستند.
حمد و ثنا مخصوص خدائی است كه خلق نمود حسن خلق و حسن خلق را.
بر تو باد به خداترسی و پرهیز از محرمات و تلاش و كوشش و درستی حدیث را و ادای امانت و خوشروئی و نیكویی كردن با همسایه.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید