سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


۱۲ نکته کوتاه برای داشتن یک خانه نمونه


۱۲ نکته کوتاه برای داشتن یک خانه نمونه
۱) تمیز كردن چرخ خیاطی :اگر می‌خواهید چرخ خیاطی شما عمر بهتری داشته باشد، همیشه آن را تمیز كنید.
اطراف آن را با فشار ضعیف جاروبرقی تمیز كنید و برای داخل آن از یك قلم مو كمك بگیرید.
۲) خط اتو انداختن
اگر می‌خواهید شلوار خود را با اتو خط بیندازید كه چشم همه را متحیر كنید، با اسفنج آغشته به آب و سركه سفید محل مورد نظر را مرطوب كنید، سپس اتو بزنید.
۳) روان شدن زیپ
اگر زیپ لباس شما سخت حركت می‌كند، قطره‌ای روغن خیاطی یا كمی صابون به آن بمالید.
۴) تیز كردن سوزن خیاطی
اگر سوزن چرخ خیاطی شما كند شده است. یك ورقه سمباده را زیر دستگاه قرار دهید و یك ردیف روی آن بروید تا سوزن تیز شود.
۵) دوخت دكمه
توصیه می‌كنیم اگر می‌خواهید دكمه شما راحت كنده نشود، از نخ دندان برای دوخت آن استفاده كنید.
۶) تیز كردن قیچی
هیچ چیز بدتر از داشتن یك قیچی كند موقع برش پارچه نیست. قیچی بعد از استفاده زیاد، رو به كندی می‌رود. برای تیز شدن قیچی‌‌های كند و قدیمی این راهكار را امتحان كنید. با قیچی چند ورق آلومینیومی یا كاغذ سمباده را ببرید. این كار باعث تیز شدن تیغه‌های قیچی خواهد شد.
۷) تازه‌كننده هوا
چرا پول خود را برای خرید اسپری‌های تازه‌كننده و بوگیر هوا خرج كنید؟ بیایید خودتان در منزل آن را تهیه كنید. چهار پیمانه آب را با چهار قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط كرده و در یك اسپری آب بریزید و در هوا اسپری كنید. این محلول بوی هوا را از بین می‌برد. مخلوط یك قاشق چایخوری جوش‌شیرین، یك قاشق غذاخوری سركه و دو پیمانه آب هم برای از بین بردن بو و تازه كردن هوای اتاق توصیه می‌شود.
۸) روكش كردن كوسن‌ها
كشیدن مجدد رویه كوسن‌ها پس از شست و شو یا تعویض، كاری است كه گاهی خانم‌ها را با مشكل مواجه می‌كند و اگر آقایان به كمك نیایند، وقت زیادی را از خانم‌ها خواهد گرفت. برای سهولت این كار توصیه می‌كنیم، ابتدا كوسن خود را با پارچه‌های پلاستیكی و پلی استر رویه كنید تا زمانی كه روكش‌های تنگ و چسبان كوسن را روی آن می‌كشید این كار، راحت و سریع انجام شود.
۹) تمیز كردن گل‌های مصنوعی
برای تمیز كردن گل‌های مصنوعی ظرف پاكتی را از نمك آشپزخانه پر كنید و گل را داخل نمك فرو كنید. پاكت را خوب تكان دهید. گل‌های شما تمیز خواهد شد.
۱۰) لكه شمع روی كفپوش پاركت
پارافین ریخته شده را با تكه‌ای یخ سفت كرده و سپس با نوك جسمی تیز پارافین جامد شده را بردارید. مراقب باشید روی كفپوش، خطی ایجاد نشود سپس كمی پولیش مخصوص كف‌پوش را روی آن ناحیه از سطح كفپوش مالیده و پس از آن با پارچه‌ای نرم، آثار باقیمانده را تمیز كنید.
۱۱) راهكارهایی در صرفه‌جویی در مصرف برق
صورتحساب ماهیانه برق شاید به ظاهر مبلغ اندكی باشد اما سالیانه هزینه قابل توجهی را به اقتصاد خانواده تحمیل می‌كند. از سوی دیگر، باید به خاطر داشت كه برق به عنوان یكی از منابع انرژی پر ارزش، به ‌آسانی به دست نمی‌آید. پس اولین گام در صرفه‌جویی برق، خاموش كردن چراغ‌های اضافی است. به‌خصوص در ساعات پایانی شب و نزدیك شدن به زمان استراحت، استفاده از لامپ‌ها با بازده بالاتر مانند لامپ‌های فلورسنت كه نور سفید تولید می‌كنند، علاوه بر ایجاد نور بیشتر، انرژی الكتریكی كمتری را به گرما تبدیل خواهد كرد. به طور متناوب، وسایل برقی را بررسی كنید و در صورت نیاز، آنها را در اسرع وقت تعمیر كنید. استفاده بهینه از لوازم برقی، راه حل مناسب دیگری است. به عنوان مثال، از باز و بسته كردن مكرر در یخچال و فریزر اجتناب كنید و در صورت امكان، مواد غذایی مورد نیاز را در یك نوبت در داخل یخچال قرار داده یا از آن خارج نمایید. فاصله مناسب میان وسایل سرمازا و گرمازا را حفظ كنید. به عنوان نمونه، از قراردادن یخچال و اجاق گاز در كنار یكدیگر خودداری كنید. در فصول سرد سال، با استفاده از درزگیرها و پرده از میزان تلفات حرارتی بكاهید و در هر زمان از پوشش مناسب آن آب و هوا استفاده كنید. می‌توان به جای گرم كردن بیش از حد خانه از پوشش گرم بهره گرفت.
با تنظیم هوشمندانه برنامه روزانه، در مصرف برق صرفه‌جویی كنید. از تابش طبیعی نور خورشید برای گرم كردن خانه و نیز ایجاد روشنایی استفاده كنید. آفتاب مانند یك اتوی برقی شما را در خشك كردن لباس‌های خیس یاری خواهد كرد.
۱۲) شیوه صحیح كوبیدن میخ
هنگام چكش زدن روی میخ، از انگشتان خود محافظت كنید. میخ را در قطعه كاغذ سخت سمباده یا مقوا فرو كرده و از این كاغذ برای نگه داشتن میخ در محل مورد نظر استفاده كنید. قبل از آنكه میخ كاملاً در سر جایش محكم شود، كاغذ را پاره كنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید