پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شمال آفریقا درگیر سناریویی تازه


شمال آفریقا درگیر سناریویی تازه
قاره آفریقا بویژه در مناطق شمالی دارای توانمندی و ذخایر طبیعی و انسانی فراوانی است كه در كنار موقعیت راهبردی آن، همواره توجه كشورهای استعماری را به خود جلب كرده است.در قرن حاضر آمریكا با اتخاذ دكترین هژمونی تلاش می كند با ایجاد «خاورمیانه بزرگ» اهداف خود را در این منطقه مهم تحقق بخشد.
پازل بازان كاخ سفید بعد از خشونت های دهه سیاه ۱۹۹۰میلادی زمینه را برای حضور فعال تر خود در ایجاد خاورمیانه بزرگ و نیز خدشه دار كردن جهان اسلام فراهم دیدند.آنها با ایجاد دشمنان فرضی، قصد دارند علاوه برمناطق مركزی خاورمیانه، در شمال آفریقا نیز پایگاه تاسیس كنند و شیر منابع نفت این منطقه را در اختیار خود بگیرند و با كنترل توان اقتصادی این كشورها، زمینه اجرایی كردن سناریوی خود را چه در زمینه ایجاد بحران های سیاسی و اجتماعی و چه بی ثباتی اقتصادی فراهم سازند.
ابزارهای تبلیغاتی آمریكا نیز به منظور بسترسازی لازم برای اجرایی كردن این دكترین، حضور و فعالیت شبكه القاعده را در شمال آفریقا در قالب همكاری با گروه سلفی مسلح الجزایرموسوم به «جماعت دعوت و نبرد» و با نام «القاعده مغرب اسلامی» را در دستوركار خود قرار دادند با توسل به بهانه های مختلف از جمله مقابله با تروریسم، در جست وجوی مشروعیت دادن حضور آمریكا در این منطقه باشند.
پیوستن این گروه به شبكه القاعده بسیارمهم است البته نه به دلیل تهدیداتی كه گروه القاعده برای تشدید عملیات تروریستی در نقاط مختلف جهان مطرح كرده است بلكه به خاطر بهره برداری آمریكا از این تهدیدها و توجیه سیاست های سلطه طلبی واشنگتن در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام است.هشدارهای غرب درباره تهدیدات القاعده در حالی است كه افكار عمومی جهان نیك می داند كه طی سال های اخیر همواره تهدیدها و تبلیغات علیه این گروه بسیار بزرگتر و بیشتر از اقداماتی بوده است كه در صحنه عمل توان انجام را داشته یا انجام داده است.
آنچه كه طی سالهای گذشته كاملا به چشم می آید اینكه آمریكاییان همواره از كشورهای مغرب و بویژه الجزایر به عنوان متحدان خود در چارچوب سیاست های جهانی مقابله با تروریسم یاد می كنند.آمریكایی ها چند سالی است به طور آشكار و به بهانه مبارزه با تروریسم در صحرای الجزایر نیرو مستقر كرده اند و در نظر دارند در راستای دكترین توسعه طلبی خود پایگاه مبارزه جهانی با تروریسم در شمال آفریقا را در صحرای الجزایر ایجاد كنند.
تشدید عملیات تروریستی در الجزایر در دو هفته اخیر نشان می دهد كه دولتمردان آمریكایی سناریوی خود را پلان به پلان اجرا می كنند. وقوع آتش سوزی در طبقات زیر زمین ساختمان مركزی پست و مخابرات شهر الجزیره در اوایل فروردین ماه گذشته، انفجارهای شدید در پاركینگ كاخ نخست وزیری الجزایر كه به گفته بسیاری از كارشناسان به شدت تحت مراقبت های امنیتی قراردارد،بخش هایی از این سناریو است.
به هر روی عملیات تروریستی اخیر،گمانه زنی های قبلی مبنی بر بسترسازی و زمینه سازی دخالت بیشتر آمریكا در امور داخلی كشورهای شمال آفریقا را به واقعیت تقویت كرد و شماری از فعالان سیاسی و مسوولان الجزایری نیز بر این امر تاكید دارند و معتقدند كه این اقدامات بهترین خدمت را برای تحقق اهداف آمریكا در منطقه تقدیم می كند كه همزمان دو هدف سیاسی و اقتصادی را دنبال می كند.
درپی این رخدادها، مطبوعات الجزایر آمریكارا متهم كردند كه با بزرگنمایی قدرت گروههای تروریستی در منطقه شمال آفریقا بدنبال ایجاد ناآرامی در منطقه و دخالت در امور داخلی آن با هدف نهایی تسلط بر منابع غنی نفت و گاز و نیز ایجاد بی ثباتی اقتصادی هستند. تداوم سیاست های هژمونی آمریكا و دستاویز قرار دادن تروریسم و تلاش های فریبكارانه و دخالت آمیز در امور داخلی كشورهای شمال آفریقا برای مبارزه با این پدیده خشم مقامات الجزایر را برانگیخت.
افكار عمومی، رسانه ها و سیاستگذاران و سیاستمداران الجزایر بخوبی می دانند كه هدف مقامات آمریكا در هرچه نزدیك شدن به كشورهای شمال آفریقا تامین منافع كوتاه و دراز مدت خود است و كاخ سفید با بهره برداری از برخی تحولات و دامن زدن به بحران های داخلی در این كشورها سعی دارد زمینه حضور خود را فراهم كند كه در برخی مقاطع نیز این نیت خود را محقق كرده است.
در پی آشكارتر شدن دخالت آمریكا درامور داخلی الجزایر و احتمال نوعی ارتباط میان عامل اقدامات اخیر تروریستی با عوامل اطلاعاتی آمریكا، وزارت امور خارجه الجزایر یكشنبه گذشته با احضار سفیر آمریكا به طور رسمی اقدام اخیر سفارت آمریكا در دادن هشدار نسبت به وقوع احتمالی حملات تروریستی بیشتر در الجزیره را دخالت در امور داخلی الجزایر دانست و به آن شدیداً اعتراض كرد.
وزارت امور خارجه الجزایر در انتقادی آشكار به سیاست های آمریكا تصریح كرد كه الجزایر هزینه ها و قربانی های سنگینی برای مقابله با تروریسم پرداخته است.در همین حال، مطبوعات و برخی شخصیت های سیاسی الجزایر نیز روز یكشنبه بطور بی سابقه ای به دخالت های سفارت آمریكا در ارتباط با حملات اخیر تروریستی در این كشور اعتراض كردند.آنها با متهم كردن آمریكا به دخالت در امور داخلی كشورشان، رفتار و سیاست های خودسرانه واشنگتن را محكوم كردند.
تحولات اخیر در حالی است كه گروهی از صاحبنظران و نویسندگان الجزایری، آمریكا را متهم می كنند كه به بهانه «مبارزه با تروریسم» درصدد بسط نفوذ خود در منطقه و اعمال فشار برای استقرار یك پایگاه نظامی در صحرای الجزایر است و قصد بهره برداری از حوادث تروریستی اخیر شهر الجزیره را دارد.
مقامات الجزایر تاكنون چندبار بطور رسمی «استقرار پایگاه نظامی آمریكا یا هر كشور خارجی دیگر» را مخالف حاكمیت و استقلال این كشور توصیف و با آن مخالفت كرده اندو رسانه های الجزایر نیز موضع گیری مخالفت آمیز خود را با سیاست های آمریكا عنوان كردند. به گزارش ایرنا، روزنامه الجزایری الشروق از تمایل الجزایر برای فاصله گرفتن از واشنگتن و همكاری با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داد.
این روزنامه در مطلبی مربوط به سفر جاری «محمد بجاوی» وزیر خارجه الجزایر به روسیه و دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روسی وی، به این موضوع پرداخت.
الشروق نوشت: «الجزایر بویژه در شرایطی كه فشارهای واشنگتن بر الجزیره به بهانه مبارزه با تروریسم و نیز تمایلش برای برپایی پایگاه نظامی در شمال آفریقا افزایش می یابد، همكاری با روسیه را مطرح می كند». وزیران خارجه دو كشور پس از گفت و گو با یكدیگر با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در شهر الجزیره و محكوم كردن آن، بحث همكاری در زمینه مبارزه با تروریسم را مطرح كردند.
به نوشته الشروق لاوروف گفت: «مبارزه باتروریسم سهم مهمی در روابط میان روابط روسیه و الجزایر دارد وزمینه های مختلفی را در برمی گیرد».الشروق نوشت: «در شرایطی كه فشارهای آمریكا بر الجزایر در خصوص آنچه به تروریسم بین المللی معروف است و نیز مبارزه با آن از طریق برپایی پایگاه نظامی در جنوب الجزایر افزایش می یابد، وزیرخارجه الجزایر در دیدار با همتای روسی خود برضرورت مبارزه با تروریسم تاكید كرد».الشروق نوشت كه الجزایر قصد دارد در زمینه مبارزه با تروریسم از آمریكا فاصله بگیرد و به روسیه نزدیك شود.
دیگر روزنامه های الجزایر نیز خواستار برخورد وزارت خارجه با سفیرآمریكا و احضار وی به وزارت خارجه شده اند و نوشته اند: اگر سفارت آمریكا اطلاعاتی در خصوص حملات تروریستی احتمالی داشت قاعدتا آن را باید بطور محرمانه در اختیار منابع اطلاعاتی و امنیتی الجزایر قرار می داد نه اینكه آن را منتشر كند.
روزنامه فرانسه زبان «لیبرته» نیز در اعتراض به رفتار سفارت آمریكا در این كشور و استناد به منابع غیر موثق در انتشار شایعه حملات تروریستی جدید نوشت: این اقدام خشم الجزایری ها را بر انگیخته و بر شراكت راهبردی و بی نظیر میان واشنگتن و الجزیره سایه انداخته است. روزنامه فرانسه زبان «الوطن» نیز این پرسش را مطرح كرده كه آیا سفیر آمریكا كه با اقدام خود دلهره شدید در میان الجزایری ها ایجاد كرد اكنون یك عنصر نامطلوب نیست و نبایدازالجزایر اخراج شود ؟در همین حال احمد اویحیی دبیركل حزب «تجمع دموكراتیك ملی» از احزاب حاكم الجزایر و نخست وزیر سابق این كشور در یك موضع گیری تند از رفتار اخیر سفارت آمریكا در خصوص احتمال حملات جدید تروریستی به پایتخت كشورش انتقاد كرد و گفت: «این لكه ننگی برای آمریكاست. رسم آن است كه اگر اطلاعاتی در این زمینه وجود داشته باشد در اختیار دستگاه های امنیتی قرار می گیرد».
به هر روی هم افكار عمومی داخلی الجزایر و هم كارشناسان مسایل سیاسی و امنیتی جهان كه تحولات شمال آفریقا را دنبال می كنند می دانند كه آنچه امروزه در این منطقه راهبردی رخ می دهد، بخشی از سناریوی واشنگتن است و ملت های بیدار این كشورها نیز راه های مقابله با این رویكرد را بارها تجربه كرده و این بار نیز بكار خواهند گرفت.
كشورهای اسلامی و عربی باید اتحاد و انسجام خود را حفظ كنند و توطئه های دشمنان را خنثی كنند و نگذارند غرب بویژه آمریكا اهداف خود را با رفتارهای غیر انسانی و اقدامات تروریستی گروه هایی كه دست پرورده واشنگتن هستند، تحقق بخشد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید