پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرطان چیست و چگونه می توان با آن مبارزه کرد؟


سرطان چیست و چگونه می توان با آن مبارزه کرد؟
امروزه سرطان دومین عامل اصلی مرگ در امریکا به شمار می رود و بیش از نیم میلیون از مردم این کشور یا به عبارتی ۱۵۰۰ نفر در روز در سال ۲۰۰۴ بعلت بیماری سرطان جان خود را از دست داده اند. در جایی که یک چهارم مرگ و میر در امریکا بخاطر سرطان می باشد، تخمین زده شده است که امسال دو میلیون نفر از این بیماری جان می سپارند.
سازمان سلامت جهانی (WHO ) تخمین می زند که در عرض بیست سال آینده، عامل بیش از پنجاه در صد مرگ افراد در سراسر دنیا سرطان می باشد، چرا که اکثر کشورها زندگی ناسالم غرب را الگوی خود قرار می دهند.
● سرطان چیست و چگونه می توان با آن مبارزه کرد؟
امروزه سرطان دومین عامل اصلی مرگ در امریکا به شمار می رود و بیش از نیم میلیون از مردم این کشور یا به عبارتی ۱۵۰۰ نفر در روز در سال ۲۰۰۴ بعلت بیماری سرطان جان خود را از دست داده اند. در جایی که یک چهارم مرگ و میر در امریکا بخاطر سرطان می باشد، تخمین زده شده است که امسال دو میلیون نفر از این بیماری جان می سپارند.
سازمان سلامت جهانی (WHO ) تخمین می زند که در عرض بیست سال آینده، عامل بیش از پنجاه در صد مرگ افراد در سراسر دنیا سرطان می باشد، چرا که اکثر کشورها زندگی ناسالم غرب را الگوی خود قرار می دهند.
● چرا سرطان بوجود می آید؟
سرطان همواره بدنبال سلول های ضعیفی در بدن است تا بتواند به آن ها حمله کرده، آنها را از بین برده و خود جانشین آن گردد. هرگاه بدن بخاطر عناصری چون فشارهای جسمی و روحی، مواد شیمیایی، تغذیه ناسالم و فعالیت کم، ضعیف گردد، امکان آن که سلولهای سرطانی بر آن غلبه کنند افزون میگردد. اگر چه از نظر ژنتیکی و به خاطر سابقه خانوادگی بعضی افراد شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند اما هرگز نباید فراموش کرد که عنصر اصلی ابتلاء به سرطان روش زندگی نادرست می باشد. مثالی که همیشه یادآورمی شوم آن است که اگر در حیاط منزل شما و همسایه تان استخری باشد، پشه از استخر منزل شما پرواز کرده تا تخم خود را در استخر کثیف همسایه بگذارد. این وجود استخر نیست که آن حشره را جلب می کند، بلکه محیط آلوده و مساعد برای تخم ریزی است که عامل جذب حشرات می باشد.
زمانی که محیط مناسب برای بیماری مشاعد باشد، آن بیماری وجود شخص را در بر می گیرد. به همین جهت، تمام فرزندان شخص مبتلا به سرطان، در آینده دچار سرطان نخواهند شد. این نکته بسیار مهمی است که باید حتماً به آن توجه کرد. چرا که نهایتاً این شما هستید که درصد ابتلا به هر بیماری را درخود افزون و یا کاهش می دهید. بطور ساده، فیزیولوژی طبیعی بدن آن است که بدن از سلول هایی تشکیل شده است که همواره تقسیم می شوند و آن سلول های تقسیم شده به نوبه خود دوباره تقسیم گشته و این روال همواره در طول عمر ادامه می یابد. در موقع ابتلاء به سرطان، سلول های اضافه در نقاطی از بدن تشکیل می شوند که احتیاج به وجود آنان نیست و سلول های کهنه در زمان تعیین شده خود، از بین نمی روند. بعبارت دیگر عمل تقسیم ساده سلولی، ثبات و کار معمول خود را از دست می دهند.
پس سرطان بیماری است که تولید مثل سلولی غیر نرمال می باشد، تولید سلول های غیرمعمول و اضافه شدن آنها به نوبه باعث تزلزل تمام بدن شخص مبتلا به سرطان می گردد.
باید متذکر شد که در حالت معمولی، بدن آن دانش درونی (Innate Intelligence ) را دارد که با اشتباهات سلولی که هر چند گاهی با آن روبرو گردد مبارزه کند. اما این مبارزه در حالی است که دستگاه دفاعی بدن قوی باشد. کشیدن سیگار، کمبود فعالیت بدنی، چاقی و تغذیه غلط عناصر مهمی هستند که باعث به تنها ابتلا به سرطان، بلکه دیگر بیماری های رایج در امریکا را می گردند.
از دیگر عناصر که می توانند باعث سرطان شوند سموم محیطی (Industrial Toxins) هستند. هر ساله ۲ ملیون تُن از ۱۰۰۰۰ نوع مواد شیمیایی و محصولات صنعتی در محیط زیست پخش می گردند. از این مقدار کمتر از ۲ درصد مورد مطالعه قرار گرفته تا اثر آنان بر بدن انسان مشخص شود! این مواد شیمیایی وارد آب آشامیدنی، غذایی و هوایی که تنفس می کنید شده، در بدن ذخیره گشته و درصد ابتلا به سرطان را بالا می برند. به همین خاطر است که امروزه غذاهای طبیعی و سالم که آلوده به این مواد نشده اند گرانترند.
خوشبختانه هر چند امروزه ما کنترل زیادی به هوایی که تنفس می کنیم و مقدار مواد شیمیایی که با آن در تماس هستیم را نداریم اما با کنترل صحیح در روش زندگی، تغذیه، تحرک و روش تفکر خود می توانیم در صد ابتلا به سرطان را همچنان کاهش دهیم.
● روش های مبارزه با سرطان
۱) روش زندگی:
استفاده از محصولات دخانیات در صد ابتلا به سرطان هایی چون ریه، مری، دهان، مثانه، کلیه، پانکراس و معده را بالا می برند. با استفاده از سیگار، بیش از ۶۰ ماده که باعث تزلزل تقسیمی سلولی می شوند را تنفس می کنیم و متأسفانه آنان که خود سیگار نمی کشند ولی با افراد سیگاری سر وکار دارند، بخاطر تماس با این مواد در صد ابتلا به سرطانشان بالا می رود. چنانچه هر سال ۳۰۰۰ شخص غیرسیگاری از سرطان ریه جان خود را از دست می دهند.
همچنین از تماس پوست خود با نور خورشید جلوگیری کنید چرا که اشعه UV خورشید و مراکزی که دستگاه های برنزه شدن را رائه می دهند از عوامل اصلی ابتلا به سرطان پوست می باشند. شدیدترین مقدار اشعه UV بین ساعات ده صبح تا چهار بعد ازظهرمی باشد. در نتیجه بهتر آن است که بین این ساعات پوست خود را پوشانده و یا از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید. بهیچ وجه هر چند زیبایی موقت رنگ پوست مدنظرتان باشد از مراکز برنزه شدن استفاده نکنید.
۲) وزن سالم بدن را حفظ کنید.
دانشمندان در سال ۲۰۰۳ پس از تحقیقات وسیع، بدین نتیجه رسیده اند که اضافه وزن باعث سرطان هایی چون سرطان مری، معده، سینه، قسمت نهایی روده، جگر، کیسه صفرا، پانگراس، پرستات، کلیه، غدد لنفاوی و... می گردند. برای کاهش وزن به روش صحیح و اساسی به مقالات گذشته ی من که در مورد Metabolic Typing نوشته شد ه است مراجعه نمایید.
۳) سلامت ستون فقرات:
سرطان بیماری است که رابطه ی مستقیم با دستگاه دفاعی بدن دارد چرا که این دستگاه دفاعی سالم است که سلول های سرطانی را از بین می برند. دستگاه دفاعی قابلیت تشخیص سلول سرطانی را از سلول سالم دارد. در صورت عدم سلامت دستگاه دفاعی، سلول های سرطانی تمام بدن را اشباح کرده و شخص مبتلا به سرطان می گردد. دستگاه عصبی شامل مغز، ستون فقرات و اعصاب است که از ستون فقرات و نخاع منشعب می گردد.
این دستگاه عصبی است که کنترل دستگاه دفاعی و سایر اندامهای بدن را بر عهده دارد. به عبارتی، برای اینکه بدن قوی باشد، دستگاه دفاعی آن باید همچنان سالم و قوی باشد و چون دستگاه دفاعی بدن با دستگاه عصبی کنترل می شود،باید همواره سالم و بی عیب بماند. در نتیجه چک آپ کامل ستون فقرات بوسیله دکتر کایروپراکتیک بسیار واجب و ضروری می باشد.
۴) ورزش:
بطور کلی ورزش بین ۲۰ - ۳۰ دقیقه هر روز یا ۴ - ۵ روز در هفته ضروری می باشد. این ورزش می تواند شامل حرکات آسانی چون تند راه رفتن، رقصیدن و یا دوچرخه سواری باشد و از ضروریات روزانه است.
۵) تغذیه:
بهترین نوشانه آب و بهترین غذا، غذاهایی هستند که باعث هماهنگی بیوشیمی بدن شما می شوند. این غذاها از شخصی به شخص دیگر متفاوت بوده و تنها راه یافتن غذایی مناسب برای شخص Metabolic Typing می باشد. اجازه دهید که دوباره متذکر شوم که احتیاجات غذایی شما، همانند اثر انگشت شما منحصر به فرد شما است، در نتیجه نمی توان گفت که فرضاً گوشت قرمز برای همه بد و یا میوه جات برای همه خوب است. برای مطالعه این مطلب، به مقاله گذشته من در پیام آشنا و یا به www.ifchiro.com , Metabolic Typing مراجعه نمایید.
۶) و اما نکته آخر تفکر سالم می باشد.
حال شاید به خاطر تاریخ کشورمان و یا سرنوشت خودمان بعنوان ایرانی، اکثر ایرانیان خود را کماکان مشغول با خاطرات بد گذشته و یا افکار منفی مشغول می کنند. در صورتی که افکار مثبت و خوش بینی است که سلامت را در آغوش خود دارد. توصیه من آن است که خود را در محیطی مثبت قرار دهید و کتابهایی که آموزش مثبت بینی را در بردارند مطالعه نمایید. این رابه خاطر داشته باشید که تعداد کثیری از مردم با مثبت بینی، سخت ترین مشکلات مربوط به سلامت و یا کار خویش را پشت سرگذاشته اند.
بیایید امروز نخستین قدم را در بدست آوردن سلامت واقعی بردارید و بیاد داشته باشید که سلامت نهایی در دست خود شما است و این کمبود دارو نیست که بیماری می آفریند، بلکه نداشتن اطلاعات و بی توجهی افراد است که منجر به بیماری می شود.
دکتر مامک شکیب
منبع : پیام آشنا


همچنین مشاهده کنید