جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

امر به معروف مجلس شورای اسلامی


امر به معروف مجلس شورای اسلامی
● اشكالاتی كه بر نحوه كار مجلس وارد است :
۱) چرا مجلس كمیسیون تخصصی ندارد و فقط از كمیسیونهای اختصاصی بهرمند است .
۲) چرا عموم كار علنی و رسمی مجلس به ساعتهای محدود در حدود یك دو و یا سه ساعت در روز محدود است .
۳) چرا امكان تبادل نظر و امر به معروف و نهی از منكر برای عموم مردم نسبت به نمایندگان مجلس فراهم نشده است .
۴) در زمانی كه به جرات میتوان گفت هیچكدام از نمایندگان اشراف كامل بر موضوعات مختلف مطرح شده ندارند چگونه ممكن است نتیجه كار آنها بهترین نتیجه را داشته باشد .
این در حالیست كه بنظر میرسد كار مجلس شورای اسلامی بر اساس آزمایش و خطا صورت میپذیرد و نیاز به اصلاحات مداوم است اما بازخورد فعالیتهای مجلس كجاست؟
در چه زمانی نمایندگان مردم در ارتباط با طرح اشتباهی كه در مورد تصویب آن به اجماع رسیده اند جوابگوی مردم هستند؟
اگر اصلاحی مطرح میشود و مورد تصویب قرار میگیرد بمعنای این است كه قبل از آن ناقص بوده و یا به اشتباه بتصویب رسیده ، اما چه كسی پاسخگوی اشتباهاتیست كه تا آن زمان گریبان مردم جامعه را گرفته .
وقتی جامعه نیاز به اصلاحات آنی دارد با وقتهای رسیدگی و شورهای مختلف و ارجاع به كمیسیونهای مختلف و صرف وقت متفاوت چگونه متضمن اصلاحات بموقع میتواند باشد .موضوعی كه امروز جامعه ضرورت فراوان دارد شاید شش ماه دیگر با تغییراتی كه جامعه خودبخود ایجاد میكند ضرورت نداشته باشد و چه بسا تناقض با تغییرات و دگرگونیهای آنزمان جامعه داشته باشد .
اینها را نگفتم تا فقط انتقاد كرده باشم .
در گذشته های دور در قبایل بدوی برای شور و اجماع بزرگان قبایل دور هم جمع میشدند و تصمیمگیری میكردند و تصمیمات خود را به موقع اجرا میگذاشتند .
چرا كه رسیدن به اجماع و مشورت بین عموم مردم در یك جمع گسترده كاری مشكل و بعید بود .
گاهاً جلسات عمومی و منابر و حتی مجالس تشكیل میشدند و یا صاحبات قدرت و یا صاحبان تدبیر نظرات خود را مطرح میكردند تا به نتیجه كلی برسند و بهترین نتیجه حاصل شود .
باید دقت شود عمل آنزمان آنها بلحاظ بهترین كار ممكنه در زمان خودشان بوده چون استفاده از راههای دیگر امكان نداشته است . و نباید از این روند در گذشته نتیجه گرفت برای همیشه این روشها بهترین است .
در حال حاضر فردی ممكن است از بالاترین مدارج تخصصی در رشته ای بر خوردار باشد اما ضمن اینكه این مساله نمیتواند نشان دهنده كمال در آن رشته خاص باشد مطمئناً آن فرد در امور دیگر ضعیف بوده و قدرت تدبر و تصمیمگیری بالایی ندارد.حال چنین فردی چگونه میتواند نماینده كاملی برای مردم باشد .
من وجود نقایص مشهود را زمینه تغییرات اساسی و زیر بنایی در شور و جلسه و اجماع میدانم .
چرا باید از ابتدا طرحی كه دارای اشكالات اساسیست مطرح شده و وقت بگیرد و بعد از شش ماه یا یك سال با بررسیهای مختلف از دستور كار مجلس خارج شود .
آیا اگر در زمان مطرح شدن این طرح ، طرح به نظر عموم میرسید و مردم نظرات كارشناسانه و عمومی خود را مطرح میكردند و اصولاً طرح با شكل كاملتر و مطمئنتر در دستور كار قرار میگرفت بهتر نبود ؟ آیا این كار از اتلاف وقت جلوگیری نمیكرد ؟
لزوماً تعداد محدود نمایندگان مجلس مثل زمانهای گذشته نباید تصور كنند كه زبان كل جامعه هستند.چه بسا نگاه به نظر اقلیتی محدود مشكلات را بهتر بتواند بر طرف كند حتماً همیشه اكثریت بهترین راه را پیشنهاد نمیكنند .
الان زمانه ایست كه باید ارتباط نظرات زیاد باشد ، محدود بودن تعداد نظرات و اجماع حاصل از این نظرات مطمئناً نقص مطلق نتایج را در پی خواهد داشت .
باید ببینیم نظر ما از شور و جلسه این است كه فقط رفع تكلیف شده باشد و یا اینكه فقط رسیدگی شكلی به موضوع بكنیم و بگذریم تا اسماً شور شده باشد .
آیا بركت با جمع است در زمانی كه براحتی نظرات تعداد زیادی را میتوان سنجید و آنها را در كنار هم مورد توجه قرار داد صرفاً به بحثهای محدود و كوتاه مدت دو یا سه نفر نماینده موافق و مخالف مجلس در روزگار ما خلاصه میشود ؟
این نمایندگان سكان داران كشتی جامعه هستند باید توجه داشت وقتی یك كشتی در مبداء خود با دو یا سه درجه انحراف حركت خود را شروع كند و بدون اصلاح خطا ( همان بازخورد عملیات) به راه خود ادامه دهد بعد از طی مسافتی ممكن است هزاران كیلیومتر از مقصد و رسیدن به مقصد فاصله بگیرد .
لذا بر اساس آیه ۴۱ سوره حج در ارتباط با امر به معروف و نهی از منكر و همچنین بر اساس اصل هشتم قانون اساسی :
"در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت."مجلس و دولت را از پیمودن راههای انحرافی بر حذر میدارم ، در حالی كه اجماع و شور با رجوع به نظر نخبگان و همچنین عموم جامعه راه احسن را بهتر مشخص میكند پرداختن به شیوه های سنتی گذشته را كافی ندانسته و موجب انحراف جامعه معرفی میكنم و از آن بر حذر میدارم .


همچنین مشاهده کنید