سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

وقتی شیاطین سرخ دست نیافتنی شدند


وقتی شیاطین سرخ دست نیافتنی شدند
منچستریونایتد بار دیگر در فوتبال انگلستان یكه تازی می كند. قهرمان فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ لیگ برتر، برای نهمین بار در ۱۵ سال اخیر معتبرترین رقابت های فوتبال جزیره را فتح می كند كه از هر نظر دست نیافتنی است. بد نیست به توصیف تب و تاب های شیاطین سرخ در ادوار گذشته لیگ برتر انگلستان بپردازیم.
● اولین قهرمانی فصل ۱۹۹۳ - ۱۹۹۲
منچستریونایتد ۲۶ سال در انتظار قهرمانی بسر می برد و برای فتح اولین دوره لیگ جدید، رقبای بزرگی! مانند ایپسویچ و بلكبرن را از پیش رو برداشت. آنها تا دقیقه ۹۶ آخرین بازی فصل منتظر ماندند تا اینكه یك مدافع پیش تاخته با ضربه ای دیدنی، مقام قهرمانی شیاطین سرخ را رقم زد.
در این میان ناتینگهام فارست نقش عمده ای ایفا كرد. آنها نزدیكترین رقیب تیم فرگی را متوقف كردند اما مقابل منچستریونایتد وا دادند!
● دومین قهرمانی فصل ۱۹۹۴ -۱۹۹۳
این بار قرمزها كمتر زجر كشیدند. هنوز درخشش تیم های كوچكی مانند ایپسویچ و نورویچ در كنار بلكبرن پرستاره ادامه داشت؛با این حال وقتی از تیم فرگی صحبت می شد، همه مدعیان فراموش می شدند. پل اینس، آندری كانچلسكیس،استیو بروس، گری پالیستر و مارك هیوز از جمله ستارگان آن روزگار اولدترافوردی ها به حساب می آمدند. شاهكار مردان آلكس ادامه داشت. آنها در جام حذفی به مقام قهرمانی رسیدند؛ هرچند در جام اتحادیه (یا به قول فرگوسن میكی ماوس) بازی پایانی را باختند.
● سومین قهرمانی فصل ۱۹۹۶-۱۹۹۵
منچستریونایتد یك فصل قبل در رقابتی ماراتن گونه، جام را به بلكبرن واگذار كرده بود اما این بار اتفاق تلخ تكرار نشد. اولدترافوردی ها در روزهای اوج بكهام بهترین بازی ها را ارایه كردند و جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشتند. فینال جام حذفی بر درام فصل افزود؛ جایی كه لیورپول و منچستریونایتد در فینال جام حذفی مقابل هم ایستادند. سانتر استثنایی بكهام، ضربه سرضرب كانتونا و تسلیم شدن جیمز، به معنای قهرمانی منچستریونایتد بود و این گونه هر ۲ جام معتبر داخلی در دستان پرقدرت «فرگی» جای گرفت.
● چهارمین قهرمانی فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۶
رقیب بزرگی به نام نیوكاسل چهارمین قهرمانی تیم فرگوسن در ۵ دوره گذشته راتهدید می كرد.سفید و سیاه ها در مقاطعی با اختلاف ۲ رقمی از رقیب سرخ پوش خود پیش بودند اما درك نكردند چگونه در فاصله ۴ هفته مانده به پایان فصل، حریف به عنوان قهرمان زودهنگام معرفی شد.در آن فصل نیوكاسل ستارگانی چون دیوید ژینولا، فیلیپ آلبرت، لس فردیناند و فاستینو آسپریلا را در اختیار داشت و در سوی مقابل در لشكر فرگوسن حضور سولشار، اندی كول، دوایت یورك و ... چشم نواز به نظر می رسید. به هر حال منچستریونایتد برای اولین بار به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه یافت و هرچند به فینال نرسید اما در انگلستان یكه تازمحسوب می شد.
● پنجمین قهرمانی فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸
باشكوه ترین فصل تاریخ باشگاه با قهرمانی زودهنگام در لیگ برتر جلوه ویژه ای یافت. پرطرفدارترین تیم انگلستان رقیبان را درو كرد وجام حذفی را نیز با غلبه بر نیوكاسل به چنگ آورد. می دانید كه آنها در اواخر ماه می به آن شكل عجیب جام لیگ قهرمانان را بالای سر بردند.
● ششمین قهرمانی فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹
قهرمانی مجدد اتفاق تكراری محسوب می شد. تیم فرگوسن در مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید بزرگ شكست خورد. مارك بوسنیچ، اندی كول، بكهام و روی كین، بزرگ ستارگان تیم رؤیایی اولدترافوردی ها بودند.
● هفتمین قهرمانی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰
منچستریونایتد در زمین آرسنال (نزدیكترین رقیبش) به پیروزی ۶ بر یك دست یافت و در نهایت ۶ هفته قبل از پایان فصل قهرمان شد،آن هم بدون انجام بازی! بازیكن آرسنال دروازه تیم خود را گشود تا تیمش ببازد و منچستریونایتد بر قله فوتبال جزیره قرار بگیرد. سومین فتح پیاپی، نام این تیم را كنار هادرزفیلد، آرسنال و لیورپول به عنوان ركوردداران قهرمانی متوالی لیگ جای داد.
● هشتمین قهرمانی فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲
به نظر می رسید آرسنال مانند فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ (كه در اولدترافورد جشن قهرمانی به پا كرد) جام را بالای سر ببرد اما سران سرخ ها برای اولین بار ولخرجی كرده و با خرید ستارگانی چون نیستلروی، بارتز، بلان و ... نشان دادند ثروتمندترین تیم جهان هم می تواند ستاره ها را جذب كند! تازه واردها همراه اعجوبه های با تجربه و جوانان دست پرورده فرگوسن، اختلاف امتیاز فراوان را جبران كردند.
باخت ۴ بر ۲ آرسنال مقابل لیدزیونایتد بازهم شیاطین را بدون انجام بازی به مقام قهرمانی رساند. فریاد كودكان هوادارشیاطین سرخ كه عبارت «دست نیافتنی» روی تی شرت هایشان خودنمایی می كرد، گویای واقعیت های بسیاری بود.
● نهمین قهرمانی فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶
فرگوسن در دوره قدرتنمایی چلسی عقده گشایی كرد و پس از ۳ فصل ناكامی بر شكوه ركورد حسرت برانگیز خود (۹ قهرمانی در ۱۶ سال) افزود. پرافتخارترین تیم لیگ برتر با كسب شانزدهمین قهرمانی به ۲ قدمی پرافتخارترین تیم تاریخ جزیره رسید. نوستالژی لیورپولی ها در حال نابودی است!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید