شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با لیگ های فوتبال انگلستان


آشنایی با لیگ های فوتبال انگلستان
سیستم لیگ فوتبال انگلستان كه به نام هرم فوتبال نیز شناخته می شود، از رقابت های به هم پیوسته تشكیل شده است.از این جهت به سیستم مورد نظر «هرمی» می گویند كه هر تیم برای رسیدن به سطح اول باید مراتب را از پایین ترین منطقه شروع كرده و با پیروزی در هر دسته به یك سطح بالاتر برود.
● ساختار
در رأس هرم انگلیسی، لیگ برتر قرار دارد كه از۲۰ باشگاه تشكیل شده است. به باشگاه های حاضر در۵ دسته مختلف فوتبال جزیره، «لیگی» و به تیم های دیگر «غیرلیگی» می گویند.قبل از تأسیس لیگ برتر در سال ،۱۹۹۳ فوتبال انگلستان به ۴ دسته تقسیم می شد و ۹۶ تیم را در بر می گرفت. اكنون ۲۲ تیم در ۲ منطقه برای صعود به دسته پایین تر كنفرانس می جنگند.
لیگ برتر انگلستان
نام اسپانسر لیگ (Barclays) است و به این جهت در سایر كشورها بالاترین سطح فوتبال جزیره را با نام این اسپانسر مورد خطاب قرار می دهند.
(Barclays) از سال ۱۹۹۳ چنین مسؤولیتی را بر عهده دارد. همان طور كه می دانید تیم های اول تا چهارم لیگ برتر به لیگ قهرمانان راه می یابند. لیگ برتر انگلستان روز ۲۷ می ۱۹۹۲ پس از كناره گیری باشگاه های حاضر در رقابت های دسته اول شكل گرفت.
این كناره گیری بیشتر جنبه تجاری داشت چون باشگاه ها خواهان كسب درآمد بیشتری بودند كه در نهایت با امضای قراردادهای كلان با شبكه های تلویزیونی به خواسته خود رسیدند. عمده سهامداران لیگ برتر، رؤسای باشگاه های حاضر در این دسته هستند. داستان لیگ دسته اول سابق نیز جالب به نظر می رسد.این رقابت ها هم اكنون به عنوان لیگ قهرمانی به راه خود ادامه می دهند و هر فصل ۳ تیم را به لیگ برتر و ۳ تیم را به لیگ دسته اول (یك سطح پایین تر) معرفی می كنند.فیفا در سال ۱۹۹۵ سران فوتبال جزیره را مجبور كرد رقابت های لیگ برتر را از ۲۲ به ۲۰ تیم كاهش دهند.
● لیگ قهرمانی
قدیمی ترین بازی های دوره ای دنیا پس از ۴ سال بحث و جدل، روز ۲۰ ژوئیه ۱۸۸۵ به همت ویلیام مك جورج تأسیس شد.در مجموع ۷۲ تیم انگلیسی و ۳ باشگاه ولزی، در لیگ قهرمانی، لیگ دسته اول، لیگ دسته دوم و كنفرانس حضور دارند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید