ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ / Friday, 28 November, 2014
خودروهای گازسوز در برزیل، خاورمیانه و ایران

خودروهای گازسوز در برزیل، خاورمیانه و ایرانبا توجه به بحران آلودگی محیط زیست به ویژه در كلانشهرها و تأثیر سوخت‌های بنزین و گازوئیل بر این بحران و از سوی دیگر هزینه بالای سوخت‌های فسیلی، در سال‌های اخیر توجه سازندگان خودروها به استفاده از سوخت‌های جایگزین معطوف شده است. گاز طبیعی (Compressed Natural Gas) كه در شكل‌های متفاوتی از جمله به صورت فشرده به عنوان سوخت خودروها به كار گرفته می‌شود، یكی از انواع سوخت‌های جایگزین است كه با توجه به فراوانی آن در بسیاری از كشورها از جمله ایران، ارزان است و استفاده از آن می‌تواند در تعدیل سبد انرژی كشور نقش اساسی داشته باشد. از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد كه گاز طبیعی پاكیزه‌تر از بنزین و گازوئیل می‌سوزد. اختصاص یارانه‌های كلان به بنزین و گازوئیل و مصرف بی‌رویه این فراوردهای نفتی هزینه‌های هنگفتی به اقتصاد ملی كشور تحمیل می‌كند. گازسوز كردن خودروها با هدف كاستن از سنگینی بار یارانه‌های تحمیلی به دولت و همچنین كاهش آلودگی هوا و كاهش سایر زیان‌های اقتصادی جامعه مطرح شده است.
● سابقه كاربرد CNG در جهان
پیشینه استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو به سال‌های نخستین دهه ۱۹۳۰ در ایتالیا بر می‌گردد. تاریخچه استفاده از گاز طبیعی در خودروها نشان می‌دهد ایتالیا اولین كشوری است كه از سال ۱۹۱۰ به فكر استفاده از گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت در خودرو افتاد و اكنون دارای بیش از ۳۷۰ هزار خودروی گاز طبیعی سوز و حدود ۴۲۰ جایگاه گاز طبیعی فشرده است. دیگر كشورها نیز در این زمینه فعالیت گسترده‌ای را آغاز كرده و در زمینه توسعه این صنعت رشد قابل توجهی داشته‌اند. كانادا، نیوزیلند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، امریكا، آرژانتین، برزیل، تركیه، آذربایجان، هلند، چین و سایر كشورها در این زمینه تجربیات قابل قبولی دارند؛ به طوری كه حتی در روسیه و امریكا و چند كشور دیگر استفاده از گاز طبیعی فشرده در سوخت هواپیما در دست مطالعه است. در استرالیا و كانادا نیز از این سوخت در كشتی‌ها استفاده می‌شود. بحران‌های نفتی، تلاش برای امنیت انرژی، ارزانی گاز طبیعی در قیاس با سوخت‌های فسیلی مایع، بحران آلودگی‌های شهرهای بزرگ از مهمترین علل روی آوردن برخی كشورها به گاز طبیعی به عنوان رایج‌ترین سوخت جانشین در خودروهاست.
هم اكنون نزدیك به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گاز طبیعی سوز در سراسر جهان تردد می‌كنند. آرژانتین با ۵/۱ میلیون، برزیل با یك میلیون، پاكستان با ۷۰۰ هزار و ایتالیا با ۳۸۲ هزار خودروی گازسوز، بالاترین آمار خودروهای گازسوز در حال تردد در جهان را دارند.
دو شوك نفتی سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ و پیرو آن بروز محدودیت‌های ناشی از وابستگی به سوخت‌های متكی به نفت عامل اصلی رونق استفاده از گاز طبیعی در كشورهای مختلف بود. تا اواخر سال ۱۹۸۰ تعداد خودروهای تولید شده توسط سازندگان خودروهای گازسوز بسیار محدود بود، سپس از سال ۱۹۹۵ انجمن انرژی جهان در توكیو گاز طبیعی را رسما به عنوان سوخت جایگزین در صنعت حمل و نقل اعلام كرد. با توجه به مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا برنامه‌های مربوط به گازسوز كردن خودروها در سطح اروپا، امریكا و سایر كشورهای صنعتی به سرعت رو به گسترش است. مطابق آخرین آمار منتشره از سوی انجمن بین‌المللی خودروهای گازسوز (IANGV) در حال حاضر بیش از ۵ میلیون خودرو با سوخت گاز طبیعی در جهان در ترددند و بیش از ۹۰۰۰ جایگاه سوخت‌گیری در سطح جهان وجود دارد. قسمت عمده‌ای از خودروهای گازسوز به صورت دوگانه سوز یعنی هم با گاز طبیعی و هم با بنزین كار می‌كنند. این كار توسط كلیدی كه در خودروها تعبیه شده است، انجام می‌شود.
● توجه كشورهای خاورمیانه به گاز طبیعی فشرده
در شرایطی كه بیشتر كشورهای جهان به ویژه كشورهای صنعتی و مصرف كنندگان عمده نفت نگران افزایش بهای جهانی این ماده باارزش هستند، «انقلاب گاز» در كشورهای خاورمیانه در حال شكل گرفتن است. با آن كه بیش از ۶۵ درصد از ذخایر انرژی دنیا در این منطقه راهبردی قرار دارند، كشورهای خاورمیانه برای استفاده از هوای پاك، حفظ ذخایر ارزشمند انرژی و افزایش درآمدهای نفتی خود در پی به كارگیری وسیع گاز طبیعی هستند.
در این بین دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در كشورهایی مانند مصر، ایران و امارات متحده عربی كه از جمله كشورهای نفت خیز جهان به شمار می‌روند، به دنبال راهكارهای جدیدی برای كاهش مصرف گازوئیل، بنزین و عدم وابستگی به نفت هستند. این گروه از كشورها سوخت گاز طبیعی را به عنوان مناسبترین جایگزین برای گازوئیل و بنزین مورد توجه قرار داده‌اند.
آگاهان و كارشناسان اقتصادی بر این باورند كه تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از یك میلیون دستگاه خودروی گازسوز در منطقه نفتی خاورمیانه تردد خواهد كرد كه این موضوع مؤید وقوع «انقلاب گاز» در این منطقه است. منافع متعدد استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو بر كسی پوشیده نیست. دلایلی مانند آلودگی كمتر محیط زیست، قیمت پایین گاز طبیعی در مقایسه با بنزین و گازوئیل، افزایش ایمنی خودروها در برابر تصادف و آتش سوزی و كاهش گازهای گلخانه‌ای مخرب لایه اوزن به عنوان مهمترین دلایل توجه به گاز طبیعی مطرح شده‌اند.
براساس آمار سال ۲۰۰۶ هم اكنون حدود ۷۰ هزار دستگاه خودروی گازسوز در مصر تردد می‌كنند و برنامه‌ای برای افزایش این خودروها به ۱۴۵ هزار دستگاه تا سال ۲۰۱۰ در دست اجراست؛ این در حالی است كه ایران با ۱۴۰ هزار دستگاه، رسیدن به ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی گازسوز را هدف قرار داده است و اماراتی‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند ۱۰ هزار خودروی گازسوز در ابوظبی به حركت در آورند. پاكستان سومین كشور جهان است كه بیشترین خودروی گازسوز را در اختیار دارد؛ در حالی كه از نظر میزان ذخایر گاز هرگز در قد و قواره ایران و سایر همسایگان عرب نیست. به همین دلیل راه‌اندازی خط لوله گاز طبیعی ایران (موسوم به خط لوله صلح) برای این كشور و هند بسیار حائز اهمیت است.
در صورتی كه روند فعلی توجه و استفاده از گاز طبیعی در جهان ادامه پیدا كند، تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۵۰ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان با استفاده از این نوع سوخت به حركت در خواهند آمد.
اطلاعات موجود و مزایای استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو را در سطح جهان می‌توان به شرح ذیل جمع‌بندی كرد:
۱) گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی ارزانتر و باصرفه‌تر است.
۲) مصرف گاز طبیعی آسیب كمتری به محیط زیست و لایه اوزن وارد می‌كند.
۳) ایمنی خودروهای گازسوز بیش از خودروهای بنزینی و حتی گازوئیلی است.
۴) افزایش استفاده از گاز طبیعی در خودروها امكان قاچاق مواد نفتی را از بین می‌برد.
۵) عدم اسراف گاز طبیعی هنگام سوخت‌گیری خودرو (برخلاف بنزین).
۶) تردد ۵ میلیون دستگاه خودروی گازسوز در سطح جهان.
۷) ایران به لحاظ داشتن بیشترین تعداد خودروهای گازسوز در جهان رتبه ششم را داراست.
۸) قابلیت استفاده از گاز طبیعی در انواع وسایل نقلیه.
۹) تولید خودروهای گازسوز توسط بسیاری از خودروسازان بزرگ و معتبر جهان.
● گاز طبیعی فشرده در ایران
در ایران نیز پیشینه استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودروها به سال ۱۳۴۵ برمی‌گردد كه با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه تاكسی در شیراز آغاز شد و در سال ۱۳۶۲ با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه تاكسی دیگر در مشهد ادامه یافت. در همان سال‌ها در شهرهای مذكور جایگاه‌هایی نیز برای عرضه گاز طبیعی ساخته شد.
با تأسیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت كشور در سال ۱۳۷۹ در مجموعه وزارت نفت، مطالعات مقدماتی طرح گازسوز كردن خودروها در این سازمان آغاز و به منظور دستیابی به كاهش مصرف بنزین و كاهش آلاینده‌های هوا، طرح مذكور با انعقاد قراردادهایی با خودروسازان و بخش خصوصی برای تولید و تبدیل خودروهای گازسوز از یك سو و ایجاد زیرساخت‌های لازم و ساخت جایگاه‌های مخصوص خودروهای گازسوز از سوی دیگر، وارد مرحله اجرایی شد. اجرای طرح گازسوز كردن خودروها به رغم مشكلات موجود، روند رو به رشدی داشته است و هم اكنون با مشاركت خودروسازان و بخش خصوصی بیش از ۸۶ هزار خودروی گازسوز در كشور تردد می‌كنند. مشاركت بخش خصوصی با ساخت بیش از ۸۰ كارگاه در سراسر كشور و تبدیل نزدیك به ۷۱ هزار خودرو قابل توجه بوده است.
زیرساخت‌های لازم برای تولید خودروهای گازسوز كارخانه‌ای و خودروهای پایه گازسوز در شركت‌های خودروسازی نیز پیشرفت خوبی داشته ولی همواره با مشكلات بسیاری روبرو بوده است. به عنوان نمونه توقف موقت تولید سواری‌های دوگانه سوز پراید توسط شركت سایپا به دلیل مشكل تأمین مخزن گاز طبیعی در سال ۱۳۸۵. تاكنون بیش از ۱۲۰ جایگاه گاز طبیعی در كشور به بهره‌برداری رسیده و تعداد زیادی جایگاه نیز در دست ساخت یا برنامه‌ریزی است. با تصریح تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور و آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران در اوایل سال جاری كه خودروسازان را در قبال كمك‌های دریافتی از وزارت نفت مكلف به تولید نزدیك به ۲۰ درصد محصولات خود به صورت دوگانه سوز (بنزین + گاز) یا گازسوز می‌كند، انتظار می‌رود روند افزایش خودروهای گازسوز رشد سریعی داشته باشد. گفتنی است در سایر كشورهای جهان تمایل به استفاده از این خودروها رو به افزایش است؛ چنان كه اتحادیه اروپایی سهم خودروهای گازسوز را در سال ۲۰۲۰ مشتمل بر ۱۰ درصد كل خودروهای آن اتحادیه تصویب كرده است.
● كاربرد و ایمنی
برخلاف تصور عمومی، خودروهای گاز طبیعی سوز ایمنی بالایی دارند. به سبب ویژگی‌های ذاتی گاز طبیعی نظیر سبك بودن آن نسبت به هوا و دمای بالاتر خود اشتعالی گاز طبیعی در مقایسه با بنزین، امكان اشتعال گاز طبیعی در صورت وجود نشتی‌های احتمالی در خودروهای گازسوز كاهش می‌یابد. مخازن گاز طبیعی فشرده بدون هیچ گونه فرایند جوشكاری از لوله‌های بدون درز و با روش‌های پیشرفته صنعتی ساخته می‌شوند. این مخازن استانداردهای سختگیرانه‌ای دارند و آزمون‌های گوناگونی نظیر آزمون آتش، آزمون گلوله، پرتاب از ارتفاع، خستگی و ... را می‌گذرانند و برای استفاده در دوره عمر مخزن كه به طور معمول ۲۰ سال است، ایمنی كامل دارند. مخازن در طول عمر خود بنا به توصیه‌های استانداردی و رویه‌های موجود، در دوره‌های منظم بازرسی و كنترل می‌شوند تا در صورت وجود هر گونه آسیب احتمالی، راهكار مناسب برای رفع عیب یا تعویض آنها ارائه شود.استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودروها در دنیا كه نزدیك به ۸۰ سال سابقه دارد، گواه این مدعاست كه استفاده صحیح و رعایت الزام‌های استاندارد در نصب و نگهداری این سیستم‌ها، از بروز حوادث جلوگیری می‌كند. تاكنون انفجار و آتش سوزی در این خودروها گزارش نشده است؛ مگر در موارد معدودی كه به دلیل دستكاری سیستم از سوی مالكان این گونه خودروها بوده است. این موضوع حاكی از ایمنی بالاتر خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزین سوز مصرف كننده گاز مایع است.
تعبیه شیرهای مجهز به سیستم ایمنی دما و فشار روی مخازن CNG این امكان را فراهم می‌آورد تا حتی در صورت قرار گرفتن مخزن در معرض آتش و ایجاد فشارهای غیرمعمول داخل مخزن، گاز تخلیه شود. قطعات كیت مخصوص خودروهای گازسوز نیز استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای را می‌گذرانند و گواهی ایمنی دریافت می‌كنند. همچنین خودروهایی كه در كارخانه‌های خودروسازی به صورت گازسوز تولید می‌شوند، برای گرفتن مجوزهای تولید انبوه، ملزم به رعایت تمامی استانداردهای مرتبط هستند. الزام‌های ایمنی نصب مخزن و سیستم گاز، ایمنی در تصادف‌ها، ایمنی در آتش سوزی، نداشتن نشتی و اصلاح و تغییر برخی ویژگی‌های خودرو كه تحت تأثیر وزن افزوده مخرن قرار می‌گیرند، از جمله مواردی هستند كه در این خودروها رعایت می‌شوند. در كارگاه‌های تبدیل نیز نخست نمونه‌ای از هر نوع خودرو تبدیل می‌شود و گواهینامه‌ ایمنی می‌گیرد، سپس برای تبدیل سایر خودروها اقدام می‌شود. رعایت الزام‌های نصب مخزن و كیت گاز روی خودرو از سوی تكنیسین‌های تبدیل آموزش دیده در كارگاه‌های تبدیل ، بازرسی منظم از كارگاه‌ها و بازرسی دوره‌ای مخزن و سیستم گاز خودرو سبب تضمین ایمنی خودروهای گازسوز می‌شود.
اشغال فضای مفید صندوق عقب ناشی از نصب مخازن گاز و كاهش توان موتورهای پایه بنزینی گاه ممكن است سبب نارضایتی مالكان خودروهای گازسوز شود ولی می‌توان گفت معایب مزبور گذرا و با توسعه و اصلاح سیستم‌ها قابل برطرف شدن هستند. جانمایی مخزن در داخل شاسی و بدنه خودرو، اصلاحات در سیستم تعلیق و ترمز و طراحی موتورهای پایه گازسوز كه تنها در شرایط اضطراری با بنزین كار می‌كنند، خودروی گازسوز را به خودرویی مطلوب بدل می‌كند.
● ملاحظات زیست محیطی
اقتصاد سوخت، كاهش آلاینده‌های زیست محیطی، صرفه‌جویی‌های اقتصادی قابل توجه ناشی از كاهش مصرف بنزین و پاكتر بودن خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزین سوز و دیزلی، از نتایج بسیار مهم طرح گازسوز كردن خودروهاست كه در شرایط كنونی یكی از راه‌های كنترل مصرف بی‌رویه سوخت‌های بنزین و دیزل و كاهش آلاینده‌های مضر زیست محیطی به شمار می‌آید. مصرف روزافزون سوخت‌های فسیلی مایع (بنزین و سوخت دیزل) در خودروها و هزینه بالای استخراج و پالایش آنها از یك سو و پایین آوردن سهم عمده موتورهای درون سوز در نشر آلاینده‌های محیط زیست از سوی دیگر، مهمترین چالش‌های فراروی پژوهشگران صنعت خودرو در سال‌های اخیر بوده است. استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت جانشین در موتورهای احتراق داخلی، یكی از راهكارهای مورد توجه برای رفع چالش یاد شده است.
ذخایر عظیم گاز طبیعی در ایران، ارزان بودن آن نسبت به سوخت‌های مایع، شبكه گسترده گازرسانی در كشور و مصرف بسیار بالای سوخت‌های معمول، انتخاب این سوخت را به عنوان سوخت جانشین از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر می‌كند افزون بر میلیون‌ها دلار صرفه اقتصادی، كاهش هزینه‌های درمان و مرگ و میر ناشی از آلاینده‌ها را نیز در صورت استفاده از گاز طبیعی در خودروها باید به مزیت‌های یاد شده افزود. كاهش آلاینده‌های محیط زیست به ویژه در شهرهای بزرگ، یكی دیگر از اثرهای استفاده از سوخت گاز طبیعی است كه نباید آن را از نظر دور داشت. از آنجا كه درصد بسیار بالایی از گاز طبیعی را متان تشكیل می‌دهد، هیدروكربن‌های نسوخته در موتورهای گاز طبیعی سوز نیز به طور عمده متان هستند كه گازی بی‌اثر است و میل به واكنش‌دهی بسیار پایین آن سبب كاهش واكنش‌هایی می‌شود كه به تولید مه دود فتوشیمیایی (smog) در محیط می‌انجامد. نسبت كربن هیدروژن در متان از هر هیدروكربن دیگری پایین‌تر است كه موجب كاهش انتشار منواكسید كربن از ۵۰ تا ۷۰ درصد می‌شود و نشر دی اكسید كربن را به میزان حدود ۲۵ درصد در موتور گازسوز نسبت به موتور پایه بنزینی در یك بازده یكسان موتور پایین می‌آورد؛ از این رو كاهش انتشار این گاز گلخانه‌ای، در روند كاهشی پدیده گرم شدن زمین می‌تواند مؤثر واقع شود. قابلیت كاهش اكسیدهای نیتروژن معروف به ناكس بسته به طراحی موتور و مبدل شیمیایی كاتالیستی به كار رفته نسبت به مشابه بنزینی آن ۲۰ تا ۵۰ درصد است. دوده و آلاینده‌های ذره‌ای و اكسیدهای سولفوردار در موتورهای گازسوز قابل چشم پوشی است. گاز طبیعی با مشخصات گاز ایران دارای نزدیك به ۱۰ قسمت در میلیون سولفور است كه ضمن كاهش اثرهای تخریبی بر مبدل‌های كاتالیستی، سبب كاهش انتشار ذرات سولفوردار مضر برای سلامت انسان و محیط زیست می‌شود.
● طراحی بدنه و موتور خودروهای گازسوز
در بسیاری از كشورهای جهان، خودروسازان معروف و معتبر هنگام طراحی موتور و حتی بدنه خودرو نوع سوخت آن را در نظر می‌گیرند و موتور گازسوز را متناسب با نوع سوخت آن یعنی گاز طبیعی می‌سازند. این در حالی است كه بسیاری تنها به اضافه كردن كیت گازسوز به سرسیلندر خودرو بسنده می‌كنند و با تغییرات جزئی در سامانه انژكتور به گازسوز كردن خودروها اقدام می‌كنند. ناگفته پیداست كه در طراحی بدنه و جاسازی مخزن گاز نیز ملاحظاتی وجود دارد و برای استفاده حداكثر از فضای داخل خودرو، این مخازن را در مواضع خاصی جاسازی می‌كنند تا فضای اتاق یا صندوق عقب اشغال نشود. به عبارت دیگر موتور و بدنه یك خودروی گازسوز از ابتدا به همین منظور طراحی می‌شود و با خودروهای دیگر تفاوت‌های فنی دارد.
عامه مردم به دلیل كوچك شدن صندوق عقب خودرو و افت نسبی توان موتورهای گازسوز، هنوز مایل به استفاده از خودروهای بنزینی هستند. این موضوع استفاده از خودروهای گازسوز از سوی مردم را نیازمند فرهنگ سازی همه جانبه از طریق آموزش‌های لازم و تمهیداتی نظیر نظام‌های مالیاتی خاص می‌كند. كاهش توان موتور ناشی از تبدیل سوخت بنزین به گاز ملاحظات خاصی را در طراحی این خودروها می‌طلبد. پایین‌تر بودن نرخ سوختن گاز طبیعی كه از سرعت شعله كمتر گاز طبیعی در مقایسه با بنزین ناشی می‌شود، یكی از مشكلات اصلی گاز طبیعی است كه باعث می‌شود سرسیلندر اكثر موتورهای گازسوز به دلیل صرف زمان بیشتر ناشی از اتلاف حرارت از محفظه، آسیب ببیند.
● برزیل و تجربه استفاده از اتانول
صنعت خودروی برزیل در سال ۲۰۰۵ توانست شاهد تولید ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو باشد. به این ترتیب در مقایسه با سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۱ درصد افزایش تولید به چشم می‌خورد. سال ۲۰۰۴ سال بسیار خوبی برای خودروسازان برزیلی بود. در این سال، میزان تولید خودرو در برزیل به ركورد ۲۱/۲ میلیون دستگاه در سال رسید. در حال حاضر فروش خودروهای كم مصرف و دوگانه سوز در بازار خودروی برزیل رونق بسیار خوبی دارد و هر روز بر این رونق افزوده می‌شود.
در پی بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ دولت برزیل به فكر افتاد جایگزین مناسبی برای بنزین بیابد. به این منظور طراحی خودروهایی كه با سوخت الكل یا مخلوطی از گازوئیل و اتانول به حركت درآیند و از قابلیت‌های موتور بنزینی برخوردار باشند، در دستور كار صنایع خودروسازی قرار گرفت. دو شركت فولكس واگن آلمان و جنرال موتورز امریكا نیز به عنوان نخستین شركت‌هایی كه در این پروژه فعالیت كرده بودند، وارد عرصه تولید و عرضه خودروهای اتانولی شدند. برزیل با در اختیار داشتن مزارع بزرگ نیشكر، یكی از مهمترین تولیدكنندگان شكر و محصولات پایین دستی آن در جهان به شمار می‌رود. برزیلی‌ها با استفاده صحیح از این ظرفیت توانسته‌اند از الكل اتانول به عنوان سوخت خودروها استفاده كنند. الكل اتانول در گروه انرژی زیستی یكی از مهمترین انواع سوخت مصرفی در برزیل است.
براساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۰۶ میزان تولید این نوع انرژی در برزیل هم اكنون حدود ۱۶ میلیارد لیتر در سال است. دولت برزیل برنامه‌هایی برای افزایش تولید این نوع انرژی در دست دارد و قرار است تا سال ۲۰۱۴ میزان تولید الكل اتانول در برزیل به ۳۱ میلیارد لیتر افزایش یابد. این كشور بزرگترین تولید كننده اتانول در جهان است اما تنها ۱۵ درصد از آن را صادر می‌كند.
● كاربرد گاز طبیعی فشرده در برزیل
برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ برزیلی‌ها از گاز فشرده طبیعی در خودروهای سبك استفاده كردند. این اقدام در پی تصویب قانونی صورت گرفت كه به موجب آن خودروها ملزم به استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت می‌شدند. تا پیش از آن تاریخ تنها اتوبوس‌های عمومی درون شهری از این نوع سوخت استفاده می‌كردند. این روند تا جایی ادامه یافت كه حال پس از گذشت یك دهه، بیش از یك میلیون دستگاه خودروی گازسوز در این كشور تردد می‌كنند. بیشتر این خودروها ابتدا بنزینی بودند و سپس به گازسوز تبدیل شدند و شامل تاكسی‌ها و باركش‌های متوسط می‌شوند.
براساس آمار سال ۲۰۰۶ میزان مصرف گاز طبیعی در برزیل روزانه ۳۹ میلیون مترمكعب گزارش شده است كه از این میزان ۱۳ درصد به مصرف سوخت خودروهای گازسوز می‌رسد. با وجود نزدیك به ۲/۱ میلیون دستگاه خودروی گازسوز در برزیل، بیش از یك هزار جایگاه عرضه گاز در این كشور احداث شده است و در ۱۴۰ شهر گاز طبیعی به خودروهای گازسوز عرضه می‌شود. میزان ذخایر شناسایی شده گاز طبیعی در برزیل حدود ۳۱۶ میلیارد مترمكعب است و گفته می‌شود تا ۴۱۹ میلیارد مترمكعب افزایش خواهد داشت. مطابق اطلاعات منتشره از سوی دولت این كشور، تا سال ۲۰۱۰ میلادی روزانه ۱۰۰ میلیون مترمكعب گاز طبیعی در این كشور مصرف خواهد شد.
چنین میزان مصرفی ایجاب می‌كند روزانه ۳۰ میلیون متر مكعب گاز طبیعی از كشور بولیوی خریداری و وارد برزیل شود. البته تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر در بولیوی، به ویژه تحولات صنعت نفت و گاز این كشور نگرانی‌هایی را در برزیل پدید آورده و دولت این كشور را به فكر سرمایه‌گذاری برای تأمین منابع انرژی در آینده انداخته است. شركت پتروبراس مسؤولیت تولید و انتقال گاز طبیعی به شهرهای برزیل را بر عهده دارد. این شركت گاز مورد نیاز صنایع، منازل و جایگاه‌های عرضه گاز را در مبادی ورودی شهرهای برزیل به عوامل توزیع تحویل می‌دهد.
واقعیت این است كه برزیل به تازگی به جمع كاربران گاز طبیعی پیوسته است. نزدیك به ۴۴ درصد از انرژی مصرفی در این كشور به روش برق آبی تولید می‌شود و همین موضوع دلیل بر كاربرد كم گاز طبیعی در این كشور است. از سوی دیگر بیشتر ذخایر گازی این كشور در جنگل‌های آمازون قرار دارد و این مناطق با بازارهای مصرف گاز طبیعی در كشور فاصله زیادی دارند. در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته، امكان اكتشاف ذخایر گازی در بستر اقیانوس نیز فراهم آمده و دسترسی به این نوع انرژی راحت‌تر شده است.
● گاز و حمایت‌های دولتی در برزیل
دولت برزیل براساس یك سیاست خاص، استفاده از خودروهای گازسوز را فراگیر می‌كند. بر این اساس میزان ارائه خدمات پس از فروش، تبدیل خودروهای بنزینی و دیزلی به گازسوز، تعمیر و نگهداری، تعدیل عوارض قانونی، ایمنی و تأمین گاز طبیعی مورد نیاز خودروها در دستور كار بخش دولتی قرار گرفته است. دولت همچنین تلاش می‌كند با اجرای برنامه‌هایی، اتوبوس‌های گازوئیلی را از ناوگان حمل و نقل عمومی این كشور حذف و اتوبوس‌های گازی را جایگزین آنها كند. انتظار می‌رود تحقق این اهداف طی سال‌های آینده با شدت هر چه تمام‌تر در این كشور دنبال شود. كشورهای اروگوئه، شیلی، آرژانتین و برزیل برمبنای یك توافق چهارجانبه مقرر كرده‌ند در خصوص ایجاد مسیر ارائه گاز طبیعی به خودروها موسوم به «كریدور آبی» اهتمام لازم را به عمل آورند. به این ترتیب تمام خودروهای گازسوز در حال تردد در بین این كشورها به آسانی به سوخت گاز طبیعی دسترسی خواهند داشت و بی هیچ مشكلی می‌توانند در مسیر این كریدور تردد كنند. بنابراین تردد افراد، صادرات، واردات و ارتقای همگرایی سیاسی و اقتصادی در میان این كشورها بسیار تسهیل خواهد شد. دولت برزیل برای گسترش استفاده از گاز طبیعی در آن كشور تا پایان سال ۲۰۰۵ حدود ۷۵۰ مركز تبدیل موتورهای بنزینی به گازسوز ایجاد و راه‌اندازی كرده است.
تهیه و تنظیم: محمدرضا خدرلو
منابع
انجمن خودروهای گازسوز امریكای لاتین،
انجمن بین‌المللی خودروهای گازسوز،
خبرگزاری شانا،
Yale Global،
وال استریت ژورنال؛ ۱۶ ژانویه ۲۰۰۶،
شبكه تحلیلگران تكنولوژی ایران.
منبع : اندیشه گستر سایپا

همچنین مشاهده کنید


کلمات در حال جستجو
صوت    تاسوتی    تیم مذاکرات    دادگستري    رییس سازمان بسیج مستضعفین    فوتبال ایران    دانشگاه علوم بهزیستی    زین الدین    نمر    امريکا    حمید داودآبادی    جهت    لعلی    بیسکویت    املی لاریجانی    نوازنده    جوان گرایی    روسنفت    Yukiya Amano    حمل کردن    کاملا    ورزشكار    همایون بهزادی    هیت    گیگز    بومی سازی    فامیل دور    ابومرزوق    دهم محرم    منامه    عکس برداری    تکنولوژی    حوزه پزشکی    سرلشکر خلبان    عکاسانه    ثبت نام    اعتصاب    چرخ خیاطی    اومانیا    فیلمسازان    سانس    ابهام    لجبازی    یانی    بیماری غیرواگیر    سرویس    حسگر    فرمانداری    atomic    شبکه یک   

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند

برخی منابع مهم خبری
ایبنا - سینما خبر - رویش - موبنا - دیدبان - برترینها - سی نت - ایستنا - رهیاب - حوزه هنری - اقتصاد ایرانی - صدای اقتصاد - سنا - سیتنا - تریبون - لیزنا - روزنو - اعتدال - انصاف - دیپلماسی ایرانی - عصر خودرو - جام جم - ایران استخدام - شهرسخت‎‌افزار - برهان - رسالت - جماران - آریا - شانا - ایفنام - فرارو - شفاف - پویش - ورزش سه - زومیت - موسیقی ما - آفتاب نیوز - سینما پرس - اتاق‌پرس - پرشین خودرو - الف - سخن‌آنلاین - خرداد - خبرورزشی - زیباکلام - تبیان - خودرو - باشگاه خبرنگاران - مشرق - شفقنا - بانی فیلم - ایران گراند - جنوب - سراج 24 - صراط - سلامانه - فرهنگ‌نیوز - کافه سینما - ای استخدام - خبر آنلاین - پرسپولیس - آفتاب - اقتصاد آنلاین - بنکر - پرشین وی - آی سی تی - پی سی ورلد - ایربا - فان پاتوق - معماری - . - سیمرغ - آی تی آنالیز - اقتصادنیوز - ایتنا - رجانیوز - استخدام - کتابخانه مجلس - سفیر - تسنیم - تدبیر 24 - فرهیختگان - سینما نگار - ارانیکو - گویا آی تی - پرداد - پیام نفت - ملت - افکار - پارس - فردا - هنگام‌نیوز - پارس فوتبال - سیاست روز - ایران ورزشی - فارس - خبرنامه دانشجویان - شبکه - موج - مهر - شهرخبر - تراز - فرهنگ امروز - گفتار - شفا - بورس نیوز - آرمان - اکونیوز - پول - جهان نیوز - فارنت - اصفهان امروز - پارسینه - خانه‌ ورزش - ایرنا - سلامت نیوز - قدس آنلاین - موسیقی ایرانیان - پیام نو - روزگارنو - مثلث - همشهری - سوره سینما - تابناک - شرق - 55 آنلاین - جوان - ایران اکونومیست - تهران پرس - موبایل - پانا - عرش - تفاهم - برنا - هنرنیوز - خانه ملت - نیک صالحی - اقتصادایران آنلاین - میراث فرهنگی - تیک - عماریون - دانشجو - بهارنیوز - اقتصاد پنهان - واحد مرکزی خبر - بولتن - صبحانه - افق - ایسنا - جام نیوز - اروم‌نیوز - ایمنا - زیست‌بوم - مجله ماشین - بی باک - دانا - العالم - عیارآنلاین - نامه - بانک ورزش - ایلنا - ایران - عصرایران - جمهوریت - ستاره‌ها - شفقنا ورزشی - طلا - روزنامه نود -

حاج قاسم روی جلد نیوزویک - هفته نامه نیوزویک در جدیدترین شماره خود در گزارشی با عنوان "اول با آمریکا جنگید و حالا داعش را له می کند" به نقش سردار سلیمانی در مقابله با گروه تروریستی داعش پرداخته است.
ماجرای جنین‌های مرده در زیرزمین میدان فردوسی - اگر جنین در ماه‌های آخر بارداری باشد با تزریق یک آمپول خفه می‌شود، و ٢ روز بعد باید با عمل جراحی خارج شود که هزینه آمپول ٢‌میلیون و نیم و عمل جراحی ٥‌ میلیون است. دفن جنین هم ٥٠٠‌ تومان دیگر هزینه دارد. اما اگر جنین در ماه‌های اول بارداری باشد با عمل کورتاژ جنین را با ٤‌ میلیون تومان خارج کرده و در چاه فاضلاب می‌اندازیم.
فشن شوهای زیر زمینی در تهران به سبک غربی / تصاویر - برگزاری رو به رشد شوهای مد و لباس زیرزمینی با استفاده از مزون‌ها، باغ‌ها، ویلاها، تالارهای پذیرایی که از 100 تا 400 میلیون تومان هزینه دارد. ( طبق مستندات ارائه شده در سایت تابناک تصاویر و برخی از مطالب این گزارش صحت ندارد.)
گفتگو با جوان عامل اسیدپاشی رمانتیک در تهران - جوانی از ترک موتور پايين پريد و درحاليكه يك بطری در دست داشت به طرف دختر رفت. وقتی به چند قدمی او رسيد، خواست محتوی داخل بطری را به طرف دختر بپاشد كه در همين هنگام پسر جوانی به طرف دختر دويد و خودش را سپر بلای او كرد.
همسر نیوشا ضیغمی کارآفرین برترشد / تصاویر - نیوشا ضیغمی و همسرش آرش پولاد خان که بعنوان کارآفرین برتر مورد تقدیر قرار گرفته است. تصاویری از نیوشا ضیغمی در فیلم جدید آدم باش.
ماجرای طلاق رضا شفیعی جم از زبان خودش / فیلم - شفیعی‌جم در بخشی از برنامه شام ایرانی با بیان اینکه دوست ندارد به دروغ درباره زندگی مشترکش حرف بزند، گفت: پول زحمت ۲۰ ساله‌ام را برای ۶ ماه زندگی از دست دادم! جدایی من و همسرم خورد به ماجرای افزایش ناگهانی قیمت طلا و مرتب قیمت طلا بالا رفت و من نیز مجبور شدم برای پرداخت مهریه همسرم خانه‌ام را بفروشم.
مشغله این روزهای احمدی‌نژاد / تصاویر - با وجود پایان یافتن دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد همچنان مراجعات مردم به وی برای رفع مشکلات ادامه دارد.منزل محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق پس از پایان ریاست جمهوری خود هم‌اینک در میدان ۷۲ نارمک در دورترین نقاط شرقی تهران همچنان محل رجوع جمعی از مردم است.
قتل معلم بروجردی توسط دانش‌آموز در سر کلاس کشور را بهت زده کرد! - هیچ مجادله‌ای میان معلم و دانش آموز نبوده و تنها دلیلی که برای بروز خشونت بی حد و اندازه دانش آموز بیان شده، دریافت نمره کم از معلمش بوده. اینکه چرا دانش‌آموزی با آن سن و سال چاقو در جیب داشته، چرا معلم را در نتیجه ضعیف درسی‌اش مقصر می‌دانسته، چرا نجات معلم مجروح ممکن نشده و چراهای پر شمار دیگر.
توهین و هتاکی به "بهاره رهنما" / تصویر - مقتل‌خوانی بهاره رهنما با حملاتی همراه شده که اصلی‌ترین آنها توسط یکی از چهره‌های دارای تشاهر به نقدهای آغشته به هتاکی است؛ اتفاقی که در نهایت با واکنش بهاره رهنما مواجه شد و او از حرکت ارزشمندش دفاع کرد و بر استمرار آن در مقاطع آتی تأکید نمود
محمدرضا شریفی‌نیا و اکتشافات جدید بازیگری - محمدرضا شریفی‌نیا در بین اکتشافات بازیگری خود در اکران «مستانه». کاملاً مشخص است آقای شریفی‌نیا از اینکه این همه بازیگرِ خوش هنر تحویل سینمای ایران داده حسابی خوشحال و ذوق زده است! صدف طاهریان، فریبا نادری، هلیا امامی و سارا منجزی پور.
دختر ایرانی در فینال دختر شایسته‌ها / تصاویر - دختر ایرانی به فینال مراسم انتخاب دختر شایسته جهان اسلام رسید. منجوق‌دوزی، آمادگی برخاستن از خواب در نیمه شب برای عبادت و آرایش غیر غلیظ از جمله معیارهای انتخاب دختر شایسته جهان اسلام است. امسال دختری ایرانی نیز بین فینالیست‌های این مراسم در اندونزی، حضور دارد.
چه کسی تصاویر آخرین لحظات درد و رنج مرتضی پاشایی را منتشر کرد؟ + فیلم - پیگیری یک مورد در بیمارستان بهمن تهران؛ چند وقت پیش تصاویری از آخرین لحظات درد و رنج مرحوم مرتضی پاشایی در زمان بستری‌اش در فضای مجازی منتشر شد و موجب دلخوری خانواده و اذهان عمومی شد. اما این تصاویر را چه کسی منتشر کرد؟
گفتگو با مریم قاسمی نامزد مرتضی پاشایی / عکس - من از مرتضی خواهش کردم که فرم موهایش را تغییر بدهد. اصلا دلش نمی خواست این کار را انجام دهد و موهایش را کوتاه کند، ولی با اصرار من قبول کرد. گاهی مرتضی معده درد شدید می گرفت و همین امر باعث شد که تصمیم بگیرد سراغ دکتری برود و آزمایش و عکسی تهیه کند.
بادیگارد عجیب یک خواننده در مراسم پاشایی / عکس - آرمین زارعی (آرمین توای‌اف‌ام)، خواننده زیرزمینی موسیقی کشور که به دنبال اخذ مجوز از وزارت ارشاد است، با همراهی بادیگارد در مراسم ختم زنده یاد مرتضی پاشایی حضور پیدا کرد که وضعیت ظاهری این محافظ بیشتر از هر چیز جلب توجه می کرد!
مرحوم پاشایی سوژه‌ی دوربین مخفی / فیلم - مرتضی پاشایی سوژه‌ی دوربین مخفی امیرحسین قهرایی. روحش شاد.
بیوگرافی مجردهای معروف سینما و تلويزيون / تصاویر - نگاه به مقوله ازدواج این روزها با آنچه ایرانیان تا چند سال پیش به آن توجه داشتند، تغییر کرده. برخلاف سال‌های پیش که خیلی برای آدم‌ها مهم بود که حتما تا سن خاصی ازدواج کنند، در سال‌های اخیر شاهد هستیم که این رغبت و تمایل کم‌رنگ‌تر شده و دیگر آن نگاه قبلی در افراد وجود ندارد.
هجوم هندوهای محلی برای زیارت نوزاد هشت دست و پا / عکس - برخی مردم محلی این کودک را پسر خدا نام نهاده اند و آن را نماینده ای از خدای هندو می شمارند چرا که یکی از خدایان هندو به نام برهما با 8 دست و پا تصویر شده است.
تصاویر چهره ها در مراسم یادبود پاشایی - مراسم ترحیم مرتضی پاشایی با حضور تعداد زیادی از مردم و همچنین چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد. از برادر رئیس جمهور تا آزاده نامداری و فرزاد حسنی و سایر هنرمندان سینما و موسیقی و ورزشکاران
جنجال در صفحه اینستاگرام هانیه توسلی به خاطر مرتضی پاشایی - من آقاى پاشایى رو نمى شناختم. یعنى نه کارهاش رو شنیده بودم نه خودش رو از نزدیک دیده بودم. سبک و مدل موسیقى اش هم که الان مى‌شنوم دوست ندارم ولى دلم مى‌سوزه.از مرگ جوون‌ها بیزارم. ولى واکنش مردم به نظرم عجیبه. زیادیه.
گزارش کامل خاکسپاری مرتضی پاشایی / فیلم - پیکر مرتضی پاشایی ۲۵ آبان ماه در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. گزارشی عجیب و تلخ از این روز سیاه برای ملت ایران را در تی وی پلاس ببینید. تصاویری از لحظات نوحه خوانی پدر مرتضی در تالار وحدت تا هجوم مردم به بهشت زهرا برای دیدن مراسم خاکسپاری مرتضی پاشایی.
چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی - خواهران محترم شاکردوست ، سلفی زوج جواد عزتی و مه‌لقا باقری ، تینا آخوندتبار ، آخرین سلفی هانیه توسلی ، برادران قاسمخانی در کنار بهاره رهنما و نفیسه روشن ، پگاه آهنگرانی و مهتاب کرامتی در حاشیه یک مراس، اندیشه فولادوند با ظاهر عجیبش ، ژست نیوشا ضیغمی با گریم فیلم جدیدش.
عکسی ديده نشده از زنده ياد مرتضی پاشايی در کنار نامزدش - مریم قاسمی نامزد و همراه مرحوم مرتضی پاشایی بود. او حتی در سخت ترین شرایط مرتضی پاشایی را تنها نگذاشت. در ضمن مریم قاسمی طراح لباس مرتضی نیز بودند
دفن شبانه پیکر زنده یاد مرتضی پاشایی / تصاویر - سرانجام با کاسته‌شدن از انبوه جمعیت دوستدار مرتضی پاشایی در بهشت زهرا(س)، امکان تدفین پیکر این هنرمند موسیقی مهیا شد و صاحب صدای «عصر پاییزی» رخ در نقاب خاک کشید.
خودکشی دختر جوان برای مرگ مرتضی پاشایی + عکس - یک دختر جوان امروز قصد داشت از بالای پروژه در حال احداث مونوریل قم خود را به پایین بیاندازد.این خبر در فضای مجازی پخش و شایعه شد که این دختر جوان پس از شنیدن خبر فوت مرتضی پاشایی تصمیم به خودکشی گرفته است!ا
فیلم/ آخرین حضور تلویزیونی مرتضی پاشایی با حضور آزاده نامداری و فرزاد حسنی - مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان که روز گذشته در ۳۰ سالگی درگذشت، نوروز امسال میهمان شبکه دو سیما بود.
چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی - متن پر ابهام آزاده نامداری که در آن از بخشیدن چیزی خبر میدهد. چیزی که از ابتدا هم مال او نبود و تا پایان مال او نشد. میتوان حدس زد که منظور آزاده چیست. ولی چون مستقیما نگفته و موضوع را در رسانه ها علنی نکرده، به احترامش ما هم چیزی نمیگوییم.
شباهت بازیگران ایرانی با چهره‌های جهانی/ تصاویر - در سینمای ایران به جز حسام نواب صفوی بازیگران دیگری هم هستند که شباهت زیادی به ستاره ها و چهره های مشهور در سراسر جهان دارند. این عکس ها را ببینید و خودتان قضاوت کنید.
گفتگو با مریم زکریا ستاره ایرانی بالیوود / تصاویر - مریم زکریا سال گذشته به نام آشنایی برای سینمای هند تبدیل شد وقتی که فیلم کمدی گراند مستی توانست به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۳ هند تبدیل شود. پس از موفقیت در سینمای ایالتی هند با فیلم کمیسر وینود پایم به بالیوود رسید در این فیلم با کرینا کاپور و سیف علی خان همکاری کردم. همین راه موفقیت در سینمای هند را برای من هموار کرد.
ماجرای دختر اول و همسر سابق علی دایی + تصویر - بسیاری از رسانه ها نورای ۴ ساله را تنها فرزند علی دایی معرفی می کنند اما در واقع چنین نیست. دایی به غیر از نورا فرزند دیگری دارد که عکس و نام او کمتر در رسانه ها منتشر شده است. فرزند دیگر علی دایی که این یکی هم دختر است "دنیز” نام دارد و حاصل ازدواج نخست و البته نافرجام علی دایی است.
24 ساعت زندگی یک بچه پولدار واقعی / ماهی 40 میلیون پول تو جیبی می گیرم / عکس - برای گپ زدن به شعبه ولی عصر یکی از کافه های زنجیره ای که پاتوق همیشگی اش است، دعوت مان می کند. ظاهرش شیک و باکلاس است ولی نه آنقدر که چیز متفاوتی در پوشش و مدل موهایش به چشم بیاید.
تصاویری از گالری جواهرات همسر علی دایی - علی دایی و همسرش در یکی از مناطق شمالی تهران، گالری با نام نور افتتاح کردند و رسما وارد دنیای جواهرات و تجارت سنگ های قیمتی شدند.
عکسی که برای آزاده نامداری جنجال آفرید. - شال سفید آزاده نامداری ، تولد مهتاب کرامتی ، سلفی بدون شرح مهناز افشار و آخرین تحرکات چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی
چرا آزاده نامداری و فرزاد حسنی جدا شدند؟ - هنوز آزاده نامداری و فرزاد حسنی شمع یک سالگی ازدواج‌شان را فوت نکرده بودند که خبر طلاق‌شان در محافل پیچید.
بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
اضافه شدن 81 میلیون مترمکعب گاز شیرین به تولیدات کشور/ ارزش 10 میلیارد دلاری فاز 12 پارس جنوبی در سال - سورانی گفت: با بهره برداری کامل از فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه...
تحولات مشکوک در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال - به نظر می رسد تا چند روز آینده تحولاتی در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال رخ می دهد که کمی مشکوک است!
کشورهای 1+5 مجبورند با ایران کنار بیایند - گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 در وین گفت: پشتوانه تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ...
کاشفDNA جایزه نوبلش را به‌حراج می‌گذارد - گروه علمی: پروفسور «جیمز واتسون» جایزه نوبلی را که در سال 1962 به دلیل کشف ساختمان «دی.ان.ای» دریافت کرده بود، به حراج می گذارد.
کاهش شدید قیمت نفت / هر بشکه نفت اوپک ۷۰ دلار / برنت 71.82 دلار - قیمت جهانی نفت خام طی روز جاری با کاهش قابل توجهی همراه بود و نفت اوپک در حال حاضر 70.8 دلار قیمت گذاری شده است.
کیترایی: در فدراسیون کاراته صداقت وجود ندارد/آرین خود شناسنامه کاراته ایران است - مربی سابق تیم ملی کاراته بزرگسالان گفت: متاسفانه بچه‌های تیم ملی کاراته حاشیه امینت ندارند و مسئولان در قبال افتخار آفرینی آنها قدرانی نکرده اند.
خطری که تمدید مذاکرات به همراه دارد - کریم سجادپور:خطری که تمدید مذاکرات به همراه داردبدترین سناریو برای منافع امریکا این است که کنگره تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد و اتحاد جهانی فروبپاشد.
لیدرها اصلی‌ترین عامل جدایی تیموریان از استقلال - هافبک ملی‌پوش استقلال بعد از اتفاقات افتاده در تمرینات تیمش به این نتیجه رسیده است که جمع آبی‌پوشان را ترک کند.
وزارت ارشاد 290 عنوان کتاب تازه خرید - وزارت ارشاد 290 عنوان کتاب تازه ناشران را در شمارگان 58 هزار و 50 نسخه خریداری کرد، بیشترین شمارگان کتب انتخاب شده 600 نسخه و مربوط به یک کتاب کودک و کمترین شمارگان هم 50 نسخه است.
نشنال اینترست: اوباما باید فورا با همکاری تندروها، بازی «پلیس خوب، پلیس بد» را اجرایی کند - دولت اوباما باید به مذاکره با ایران ادامه دهد و از سوی دیگر، نمایندگان کنگره نیز طرح تحریم آماده کنند و جزئیاتی از آن را نشت دهند!


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved