پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تمیزکاری ماوس


تمیزکاری ماوس
ماوس یا همان موش کامپیوتری که از آن بعنوان دست دیجیتالی شما هم یاد میشود، بکار هر کسی که دستی بر کامپیوتر دارد، می آید اما کمتر کسی است که بداند ماوس کامپیوتری چگونه کار میکند و چگونه میتوان از آن نگهداری و مراقبت کرد.
باید بدانید که بعد از چند ماه کار با ماوس مکانیکی، حرکت و عکس العمل آن دیگر بخوبی روزهای اول نخواهد بود. اینجاست که باید با تمیزکاری آنرا به حالت روز اول درآورد. ابتدا ببینیم یک ماوس چگونه کار میکند.
ماوس انواع مختلف دارد که بعضی با دو دکمه و یعضی بیشتر ارائه میشود. بعضی مدلها از چرخ کوچکی بر پشت خود سود میجویند و بعضی فاقد آن هستند، چرخهایی که به "تراک بال" معروف میباشند. بعضی نوری هستند و بعضی مکانیکی.
در این مطلب ما به نمونه های مکانیکی میپردازیم. قلب یک ماوس مکانیکی دارای یک توپ کوچک لاستیکی است. وقتی ماوس روی میز قرار میگیرد این توپ برسطح میز مینشیند. با حرکت ماوس، این توپ در جهات مختلف میغلطد. در داخل ماوس، این توپ لاستیکی دو میله کوچک را لمس میکند که نازک هستند.
اگر ماوس به بالا و پایین حرکت کند، میله A به دوران در می آید و اگر به چپ و راست برود میله B میچرخد. پس وقتی ماوس را حرکت میدهید این دو میله به چرخش در می آیند.
اگر تمیزترین افراد هم باشید، ماوس خیلی زود کثیف میشود. همچنان که ماوس را روی میز حرکت میدهید توپ لاستیکی، ذرات را جذب میکند و آنها را هنگام دوران به دو میله ذکر شده میچسباند. این ذرات به مرور زیاد میشوند و حرکت ماوس را با اشکال مواجه میسازند. اینجاست که باید آنها را تمیز کنید. معمولا محل تجمع این ذرات، محل تماس توپ با میله هاست.
برای تمیز کردن ماوس باید ابتدا درب زیر آنرا باز کنید و توپ لاستیکی را خارج نمائید. بعد از آن میتوانید میله ها را تمیز کنید. پس به ترتیب زیر عمل کنید:
▪ ابتدا کامپیوتر را خاموش کرده و ماوس را از آن جدا کنید.
▪ ماوس را سروته برگردانید تا زیر آنرا ببینید. معمولا یک تکه پلاستیکی کوچک روی توپ را پوشانده که به چپ یا راست قفل میشود. به پیکان ته ماوس توجه کنید تا بتوانید این دریچه را چرخانده و باز کنید.
▪ با باز کردن این دریچه، میتوانید توپ را خارج کنید. دقت کنید که دریچه و توپ را گم نکنید چون باید آنها را سرجایشان برگردانید.
حال نگاهی به داخل ماوس بیاندازید و دو میله را پیدا کنید. این میله ها میتوانند فلزی یا پلاستیکی باشند. آیا کثیفی جمع شده در وسط آنها را میبینید؟
به کمک یک پیچ گوشتی کوچک یا حتی ناخن دستتان میتوانید این میله ها را تمیز کنید که من شخصا پیچ گوشتی را ترجیح میدهم.
حال به داخل ماوس توجه کنید و هر جا کثیفی دیدید تمیز نمائید. ماوس را برگردانده و تکان دهید تا آشغالهای احتمالی داخل آن نیز خارج شود. توپ لاستیکی را نیز تمیز کنید. حال که تمیزکاری را انجام دادید، توپ لاستیکی را سرجایش بگذارید و دریچه پلاستیکی را ببندید. جهت قفل دریچه، عکس حالتی است که آنرا باز کردید. به کف ماوس هم دقت کنید و هرجا کثیفی دیدید تمیز نمائید.
حال ماوس آماده کار است. آنرا به کامپیوتر وصل کرده و کامپیوتر را روشن نمایید.
هنگام کار با ماوس به نکات زیر توجه نمائید:
▪ از ماوس پد، استفاده کنید که معمولا تمیزتر از سطح میز است.
▪ ماوس را به تناوب تمیز کنید.
▪ اگر ماوس خوب کار نمیکند، یک نمونه جدید بخرید مخصوصا وقتی با دکمه های ماوس مشکل دارید.
▪ قیمت بالاتر برای ماوس، دلیلی برکارکرد راحتتر با آن است.
در نهایت باید بگویم که اگر میتوانید، ماوس مکانیکی خود را با یک نمونه نوری عوض کنید تا مشکلات تمیزکاری فوق را نداشته باشید.
منبع : کامتونت


همچنین مشاهده کنید