جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ویدیو و صدا در اینترنت


ویدیو و صدا در اینترنت
بیش از نیمی از لذت اینترنت در بهره گیری از محتویات مالتی مدیا و یا صوت و تصویر آنست. فرقی نمیکند که علاقمند به تماشای کلیپ های ویدیویی باشید و یا دوست دارید به پیامهای صوتی، موسیقی و یا ایستگاههای رادیویی اینترنتی گوش دهید، اینترنت مملو از این امکانات برای استفاده شماست.
برای بهره گیری از صوت و فیلم در اینترنت نیاز به چند چیز دارید . اول از همه یک کامپیوتر میخواهید که باید به اینترنت وصل باشد. کامپیوترتان باید دارای کارت صوتی و یک جفت بلندگو باشد. در ضمن به یک برازر اینترنت مانند اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) و یا نت اسکیپ (Netscape) هم نیاز دارید.
چون دارید این مقاله را میخوانید به نظر میرسد که بخش اعظم این مجموعه را دارید. هرچند که این دو برازر کمک بزرگی برای گردش در اینترنت محسوب میشوند اما توان صوتی یا ویدیویی ندارند. بدین علت شما هنوز به چیز دیگری نیاز دارید. شما به یک نرم افزار (برنامه) صوتی/ویدیویی نیاز دارید. خوشبختانه دو نمونه از این برنامه که عمومیت بیشتری دارند، مجانی هستند:
Real Networks - RealAudio Player
Microsofts Windows - Media Player
جدیدترین نمونه برنامه RealPlayer به نام Real One میباشد و جدیدترین پخش کننده مدیا پلیر، ورژن ۹ است MediaPlayer در برابر RealOne Real One از شرکت Real Networks است که پیشتاز برنامه های استریم کردن صوت و ویدیو است. وقتی اقدام به برداشت RealPlayer میکنید در واقع سه Plug-in برمیدارید، یکی برای صوت، یکی برای ویدیو و آخری برای انیمیشن. این پخش کننده یا Player مجانی است و در عین حال سریع است و راحت میتوان آنرا برداشت. وقتی این برنامه را برداشتید میتوانید به سایت هایی بروید که فایل Real Audio دارند. با موس خود روی آیکون آنها بزنید و به استریم صوت گوش دهید و یا حتی ویدیو تماشا کنید.
MediaPlayer ویندوز مایکروسافت نیز به عنوان یک پخش کننده صوت و ویدیو، بسیار همه گیر شده است. هر چند که این برنامه ظاهری متفاوت از پخش کننده RealOne دارد اما در واقع همان کار را میکند. در اینترنت، بعضی فایلهای صوتی و ویدیویی با فرمت مدیا عرضه میشوند.
فایلهای صوتی و ویدیویی سایت کامتونت از نوع فایلهای Real Networks میباشد. شاید بعضی سایت های دیگر از فایلهای مایکروسافتی استفاده کنند. بهتر است هردو برنامه را برداشته و در کامپیوتر خود داشته باشید. هر دو در کنار هم بخوبی کار میکنند.
● برداشت پخش کننده ها
برداشت (Download ) و نصب هر دو برنامه RealOne و WindowsMedia درست مانند برداشت هر برنامه دیگری است.
www.real.com/player/index.html
www.microsoft.com/windows/windowsmedia/mp۱۰
برای برداشت RealOne به سایت RealAudio بروید. فورا یک پیشنهاد برای خرید برنامه RealOne Super Pass و Free Download و Fourteen day free trial میبینید. اینها همه مربوط به پخش کننده های پولی شرکت هستند و نه نمونه مجانی. شما میخواهید Free RealOne Player را بردارید. لینک مربوط به این برنامه در بالا و راست صفحه وجود دارد. شاید وقتی شما به این صفجه برسید، جایش عوض شده باشد چون شرکت تمایل به تغییر محل این لینک دارد. با این کار امیدوارند که ضمن خواندن این صفحه، نمونه پولی این برنامه را بخرید. نمونه مجانی بخوبی کار میکند، آنرا بردارید.
نمونه مجانی MediaPlayer مایکروسافت هم از سایت مایکروسافت قابل برداشت است. اندازه این برنامه بزرگ است و اگر اتصال اینترنت شما کند باشد، زمان بیشتری طول میکشد تا بتوانید آنرا بردارید. برداشت هر دو فایل، کار یکبار است. وقتی آنها را برداشته و نصب کنید، میتوانید از موسیقی و فیلم در اینترنت لذت ببرید.
● بگرد و گوش کن
یک نکته جالب درباره این برنامه ها آنست که میتوانید موسیقی را شروع کنید و در حالیکه مشغول شنیدن موسیقی هستید، به وبگردی خود ادامه دهید و یا با برنامه دیگری در کامپیوتر کار کنید. یادتان باشد که با این دو برنامه میتوانید فیلم هم ببینید.
نمونه های صدا و فیلم را از سایت کامتونت امتحان کنید. وقتی روی هر یک از لینکهای صدا یا فیلم میزنید، باید آنرا شنیده یا ببینید در غیر این صورت اگر کامپیوتر سعی کرد چیزی را Save کند، یعنی برنامه پخش کننده ندارید.
بهمن بهمن دژی
منبع : کامتونت


همچنین مشاهده کنید