جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


هرگز متحد نبوده ایم ...


هرگز متحد نبوده ایم ...
صنعت گردشگری را بدون حضور آژانس‌های مسافرتی نمی‌توان متصور بود. در حال حاضر فعالیت‌های آژانس‌های مسافرتی در اصفهان از رونق نسبی برخوردار است. اما این رونق نسبی كافی نیست. حل مشكلات این صنعت می‌تواند بخش عمده‌ای از مشكلات صنعت گردشگری را حل كند. گفتگو با فعالین این صنف با هدف بررسی همین مشكلات صورت می‌گیرد.
با سابقه‌ترین آژانس‌ها در اصفهان را می‌توان آژانس ایران تراول و پرستیژ دانست. آژانس‌هایی كه نزدیك به ۵۰ سال است فعالیت مداوم و مستمر دارند كریمی رییس هیئت مدیره آژانس‌های پرستیژ و شكیبا در خصوص فعالیتهای این دو آژانس كه به صورت متحد فعالیت می‌كنند می‌گوید:
پرستیژ از اولین آژانس‌های اصفهان است كه قدمتی نزدیك به ۵۰ سال دارد. موسس این آژانس آقایان وطن‌خواه و رضا ارحام صدر هستند كه دلسوخته‌ی این صنعت می‌باشند.
ما در صنعت توریسم كشور به ویژه در اصفهان امكانات فراوانی داریم كه نمی‌توانیم از آنها استفاده‌ی مناسبی ببریم. ما در این صنعت خودباور نبوده‌ایم و البته اگر فعالیتی هم باشد كسی پیدا نمی‌شود كه دست ما را بگیرد.
اجازه بدهید با همه‌ی احترامی كه برای همكاران قائل هستم این موضوع را بگویم كه بزرگترین مشكل ما در در درون خود ما است، ما هرگز متحد نبوده‌ایم. شركت‌های خدمات مسافرتی باید با مدیریتی واحد و علمی و به صورت بین‌المللی فعالیت كنند. اما این اتحاد در اینجا وجود ندارد. از اهداف اصلی ما ورود جهانگرد است. و ما تا دنیا را نشناسیم و با علوم روز پیش نرویم نمی‌توانیم در این عرصه موفق باشیم. خیلی از كشورهای دنیا با امكانات كمتر از یك صدم ما، درآمدشان صد برابر ما است. ما امكانات خدادادی داریم اما آنها این امكانات را می‌سازند. ما باید هتل‌های مناسب داشته باشیم باید شهرك‌های توریستی ایجاد كنیم، ما نیازمند بازارهای بین‌المللی هستیم تنها به بازارهای سنتی نمی‌توان اكتفا كرد.
در همین شهر اصفهان مكانی با وسعت ۰۰۰/۱۵۰ متر مربع به عنوان بازار مركزی و با هتلی ۲۲ طبقه پیش‌بینی شده است كه برای ساخت و اتمام آن نیاز به عزم ملی است. در این مجموعه حداقل ۱۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد. ما می‌توانیم در این مجموعه عظیم از مشاركت خارجی‌ها هم استفاده كنیم این كار به تعامل بین ملت‌ها در زمینه‌ی تجاری و فرهنگی كمك بسیار خواهد كرد. به نظر ما در بودجه‌ی عمومی و دولتی كشور حق سرمایه‌گذاری عمرانی نباید داشته باشیم. این بودجه باید فقط برای امنیت و بهداشت صرف شود. بودجه عمرانی را باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی تامین كرد. وقتی یك سرمایه‌گذار خارجی اقدام به ساخت و ساز كرد آنچه را كه ساخته است نمی‌تواند از كشور خارج كند و برای رونق كسب و كار خودش هم كه شده شروع به تبلیغات مثبت و جذب گردشگری به خصوص هموطنان خودش می‌كند. دولت باید در این زمینه مدیریت و نظارت كند. سرمایه‌گذاری كه هتل می‌سازد می‌خواهد سرمایه و سودش را ببرد. مجبور است در كشورهای دیگر تبلیغ كند تا سرمایه‌گذاران دیگر هم به او بپیوندند و متعاقب این كار ورود توریست به كشور است و ورود هر توریست یعنی ایجاد چندین شغل برای جوانان ما.
برای شناساندن دیدنی‌های این مرز و بوم چقدر تلاش كرده‌ایم. شما به عنوان یك رسانه مهم چه كرده‌اید؟ صدا و سیما چه فعالیتی انجام داده است؟ من مطمئن هستم بسیاری از مسوولین همین شهر اصفهان بسیاری از دیدنی‌های شهرشان را نمی‌شناسند دنیا باید ما را بشناسد. ولی قبل از آن باید فرهنگ‌سازی كرد. باید یك راننده تاكسی هم در خصوص توریسم آموزش دیده باشد. و همین فرهنگ‌سازی و آموزش باید به كل افراد جامعه در هر سطحی كه هستند تعمیم داده شود. باید با تقویت ناوگان داخلی و با مشاركت شركت‌های هواپیمایی خارجی وضعیت حمل و نقل را سامان‌دهی كرد. اصفهان را مهم‌ترین شهر توریستی كشور می‌دانند. اما این شهر مهم چند خط پرواز خارجی دارد؟ هر توریستی كه می‌خواهد وارد این شهر شود ابتدا باید به تهران برود. وقتی خود ما برای رفت و آمد مشكل داریم آن توریست ناآشنا به وضعیت حمل و نقل و وضعیت هواپیما و قطار و اتوبوس چگونه می‌تواند به راحتی به اصفهان سفر كند؟
اما اگر با مشاركت كشورهای خارجی و ایرلاین‌های بین‌المللی خطوط پرواز بین‌المللی، در اصفهان و سایر مراكز توریستی كشور ایجاد كنیم تعداد قابل ملاحظه‌ای از گردشگران را همین ایرلاین‌ها به كشور وارد خواهند كرد. چرا كه می‌خواهند پروازی كه انجام می‌دهند پر از مسافر و سود ده باشد.
یك توریست وقتی وارد می‌شود اولین برخوردش با كشور فرودگاه است و كاركنان آنجا و بعد تاكسی و بعد هتل. حال اگر برخوردها مناسب نباشد تا آخر عمر اثر بدی بر ذهن او باقی خواهد گذاشت.
باید خودمان را باور كنیم. باید بدانیم كه می‌توانیم. باید عاشق بود تا به خود باوری رسید.
● و آن روز از دورغ گفتن توبه كردم
ع. احمد كربلایی نزدیك به ۸۰ سال سن دارد و یكی از قدیمی‌ترین آژانس‌داران ایران است. خودش معتقد است كه ۱۲۰ سال است كه آژانس‌داری در خانواده آنها قدمت دارد. پدربزرگ من از اصفهان با شتر و كجاوه به كربلا كاروان می‌برد. نام من هم از همان زمان كربلایی شد. پدر من هم با اتوبوس و هم با كامیون مسافر و بار حمل و نقل می‌كرد و خود من هم از ۵۰ سال پیش راهنمایی تور را شروع كردم. در سال ۳۷ برای اولین بار به اروپا سفر كردم و وقتی بازگشتم اولین آژانس را در اصفهان دایر كردم. در آن زمان در كل كشور فقط دو آژانس فعالیت داشت. مهاجر و یونایتد اكسپرس و من سومین آژانس را راه‌اندازی كردم. تخصص من تورهای ورودی بود. گردشگران ورودی برای من از همان ابتدا مهم بودند خاطرم هست كه در همان زمان توسط كوفته برنجی تعداد زیادی توریست وارد كشور كردم! فكر كنم ۳۵ سال پیش بود كه به آژانسی در شیكاگو اعلام كردیم كه ما در اصفهان غذاهای سنتی فوق‌العاده‌ای داریم و آماده‌ی همكاری با آن آژانس هستیم. و هم‌زمان در رستوران شهرزاد تدارك كوفته برنجی دیدیم. همین غذا باعث شد تورهای زیادی از آمریكا وارد كشور و اصفهان شود.
همیشه به راهنمایان تور توصیه كرده‌ام كه نباید به توریست كلمه نمی‌دانم را گفت باید همیشه اطلاعات به روز داشت. خاطرم هست كه یك توریست لهستانی به اصفهان آمده بود. او می‌گفت كه پدرش در زمان جنگ جهانی در اینجا كشته شده است و دنبال قبر پدرش می‌گشت. البته ابتدا این خواسته به یك شوخی بیشتر شباهت داشت اما خاطرم هست كه با عده‌ای از جمله آقای پوریا تصمیم گرفتیم قبر پدر آن لهستانی را پیدا كنیم. نزدیك كوه صفه قبرستان ارامنه بود و بهترین كار تجسس نام پدر او در میان قبرهای آن گورستان بود و جالب آن بود كه بعد از چند روز جستجو قبر پیدا شد. ما می‌توانیم همان روز اول به آن توریست بگویم كه: نه متاسفیم. نمی‌دانیم قبر پدر شما كجاست و خلاص.
اجازه بدهید كه یك خاطره جالب بگویم و بعد به موضوعات دیگر بپردازیم. این خاطره باعث شد كه از آن زمان توبه كنم و دیگر هرگز دورغ نگویم.
یادش بخیر، فكر كنم ۴۰ سال قبل بود. توریستی آلمانی به اینجا آمده بود كه من راهنمایش بودم. در همین مسجد امام مشغول بازدید بود كه ناگهان از من پرسید به چند زبان تسلط دارم. و من كه از این سوال ناگهانی متعجب شده بودم من من كنان دنبال پاسخ می‌گشتم. با خودم گفتم خیلی بد است كه یك راهنمای تور فقط انگلیسی بلد باشد. برای همین به دورغ گفتم به سه زبان تسلط دارم. انگلیسی، عربی و اصفهانی!! آن توریست لحظه‌ای مكث كرد و كتیبه‌ای را بر دیوار مسجد نشانم داد كه بر روی آن به زبان عربی و آن هم با خط كوفی جملاتی را نوشته بودند. به من گفت آن كتیبه را بخوان. و من كه مات و حیران و عاجز از خواندن آن كتیبه بودم شروع كردم به حمد و سوره خواندن. و غافل از اینكه آن توریست تسلط كامل به زبان عربی دارد. چرا كه وقتی چنین دید گفت نه. اشتباه خواندنی. در این كتیبه چنین نوشته است و مثل بلبل شروع كرد به خواندن آن كتیبه و ترجمه‌ی آن را هم به انگلیسی به من گفت. در آن لحظه آرزو می‌كردم كه ای كاش زمین دهان باز می‌كرد و مرا می‌بلعید تا از زیر نگاه او خلاص شوم. همان لحظه با خدای خودم عهد كردم كه هرگز دورغ نگویم». كربلایی در ادامه این گفتگو به نكات دیگری هم اشاره می‌كند و می‌گوید:
متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ هزینه‌ای را بری آموزش راهنمایان تور كه مهمترین ركن تور است متقبل نمی‌شود. اینكه یك مكان را با بروشور و پوستر معرفی كند خوب است اما در درجه چندم اهمیت قرار دارد.
یك راهنمای تور باید حداقل به دو زبان، فن بیان، روابط عمومی … تسلط داشته باشد. و این تسلط با آموزش میسر است. به نظر من بهتر است راهنمایان تور علاوه بر كسب معلومات مختلف از سیاست دوری كنند. گروهی از توریست‌ها تمایل دارند وارد بحث‌های سیاسی شوند و راهنماها نباید به این مقوله بپردازند.
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید