چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ناکامی در عراق


ناکامی در عراق
۴ سال از حملات نظامیان آمریكایی به عراق گذشت، صدام نیز سقوط كرد و اعدام شد اما تا این لحظه نه تنها مردم عراق روزی با آرامش را سپری نكرده اند بلكه میزان و شدت كشتار مردم این كشور از زمان رژیم گذشته هم بیشتر بوده است.
این بار تروریست ها به عمق مناطق بشدت حفاظت شده بغداد نفوذ كردند و با هدف قراردادن پارلمان موضوع امنیت دراین منطقه را بشدت زیر سؤال بردند و شدت ضعف نظامیان آمریكایی را هم به تصویر كشیدند.
نظامیانی كه آمریكا با تكیه بر آنها ایجاد جنگی دیگر را در سر می پروراند. آمریكا با شعار برقراری دموكراسی و آزادی در عراق در صدد حمله به این كشور برآمد. در دومین روز حمله بود كه معاون وزیر خارجه آمریكا از طرح تشكیل دولت موقت در عراق بعداز سقوط صدام خبر داد. تصورات ابتدا براین بود كه واشنگتن پیش از حمله تمامی جوانب را سنجیده و با طرحی جامع اقدام به این كار كرده است كه البته گذر زمان عكس این قضیه را ثابت كرد.
بعداز سقوط صدام «جی گارنر» به عنوان حاكم نظامی آمریكایی و «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه بوش كار خود را در میان مخالفت مردم عراق، آغاز كردند. دراین مدت علاوه بر كشتارهای صورت گرفته در زمان جنگ، نظامیان آمریكایی در عملیات هایشان برای دستگیری شبه نظامیان و جمع آوری سلاح ها، غیرنظامیان عراقی كه بیشتر آنان را زنان و كودكان تشكیل می دادند، آماج حملات خود قرار می دادند. هنوز مدتی از روی كار آمدن گارنر نگذشته بود كه وی جای خود را به «پل برمر» حاكم غیرنظامی داد.
برمر نیز در گام نخست به انحلال وزارت دفاع و وزارت اطلاع رسانی عراق مبادرت كرد كه موجب تحریك احساسات مردم عراق شد و بعدا خود وی نیز به اشتباه بودن این اقدام خود اعتراف و تجدیدنظر در آن را ضروری دانست.گارنر در دوران حاكمیت خود در عراق اشتباهات متعددی را مرتكب شده بود اما برمر با سیاست هایی كه در پیش گرفت اوضاع را بیشتر از قبل به هم ریخت.
آمریكایی ها وعده دادند كه در اواسط سال ۲۰۰۴ با برگزاری انتخابات در عراق، اشغال نظامی این كشور نیز پایان خواهد یافت.
واشنگتن از طریق برمر حاكم غیرنظامی خود در عراق به دنبال تشكیل دولت موقت موردنظر خود دراین كشور برآمد و به همین دلیل در نخستین گام كه تشكیل شورای حكومتی بود، با فتوا و مخالفت «آیت الله سیستانی» از مراجع بزرگ عراق مواجه شد.برمر در صدد تشكیل شورای حكومتی گلچین شده و موردنظر سیاست های آمریكا بود كه با این موضع گیری آیت الله سیستانی دچار مشكل شد.
در كنار این اقدامات نظرسنجی ها نیز حاكی از آن بود كه نارضایتی عمومی از ناتوانی آمریكا درتامین امنیت عراق افزایش یافته است.
با تشدید اوضاع، بوش رئیس جمهور آمریكا برای دومین بار در صدد تغییر سیاستش برای بازسازی و ایجاد امنیت در عراق برآمد كه به رغم این تغییرات، برمر حاكم غیرنظامی آمریكایی در عراق از ورود صدها شبه نظامی به عراق خبرداد كه از همان بدو ورود نیز حملات آنها آغاز شده بود.
علاوه بر حملات تروریستی شبه نظامیان، اقدامات خشونت بار آمریكایی ها بر ضد شهروندان عراقی شدت یافته بود چنان كه وزیر حقوق بشر عراق و یكی از اعضای شورای انتقالی وقت این كشور در اعتراض به این اقدامات استعفا كردند.
درهمین اثنا بود كه رسوایی زندان ابوغریب دامن دولت بوش و نظامیان آن را در عراق گرفت. در بحبوحه شدت یافتن خشونت ها و ناامنی ها در عراق، روند تشكیل دولت موقت عراق نیز ادامه داشت، قانون اساسی موقت توسط برمر تصویب شد تا به این شكل قدرت به عراقی ها منتقل شود.
به لحاظ صوری رفته رفته قدرت به عراقی ها منتقل می شد، دولت موقت تشكیل شد، قانون اساسی با ۷۹ درصد آرای مردم عراق به تصویب رسید، اولین انتخابات پارلمانی دموكراتیك برگزار شد و زمینه برای تشكیل اولین دولت دائمی دموكراتیك دراین كشور فراهم گردید، اما آمریكایی ها نه تنها در تامین امنیت مردم عراق ناتوان بودند، بلكه هزینه های زیادی را نیز بر مردم این كشور تحمیل كردند.
برمر هنگامی كه قدرت را به عراقی ها واگذار كرد در پایان ماموریتش با اذعان به وجود هرج و مرج و بی نظمی در عراق گفته بود كه برنامه ریزی ها و پیش بینی های دولت آمریكا پس از سرنگونی رژیم صدام همگی اشتباه بوده است.
وی اعلام كرد دولت بوش برنامه های خود را برای دوران بعداز سرنگونی صدام بر كمك های بشردوستانه به مردم این كشور و مشكلات آوارگان متمركز كرده بود درحالی كه هیچ طرحی برای مقابله با هرج و مرج و شورش های خونین بعداز سرنگونی صدام نداشت. البته اعتراف به این گونه اشتباهات را نیز می توان در سخنان بوش، رئیس جمهور آمریكا و سایر مقامات این كشور نیز ملاحظه كرد.
همزمان با اوج گرفتن حملات تروریستی و ناامنی در عراق، آمریكایی ها در صدد پیدا كردن راه حلی برای مقابله با خشونت ها بودند، اما رفته رفته با قدرت گرفتن تروریست ها، كنترل اوضاع از دست آمریكایی ها خارج شده، چنان كه تا به امروز با پیاده كردن انواع طرح ها، تغییر استراتژی و برگزاری كنفرانس های منطقه ای و بین المللی نتوانستند اوضاع را در دست بگیرند. هم اكنون انفجارها، خشونت ها و ناامنی ها در عراق در حالی تشدید شده است كه بوش استراتژی جدیدی را برای ایجاد امنیت در عراق پیش گرفته است.
استراتژی كه وی را امیدوار كرده تا شاید اوضاع را كنترل كند اما چه تضمینی وجود دارد این اقدامات همچون اقدامات گذشته عقیم نماند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید