جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲ برداشت متفاوت از کولینا


۲ برداشت متفاوت از کولینا
۱) برداشت اول؛ تنفر از كولینا
هواداران یوونتوس در ایتالیا از چند سال پیش وب سایتی طراحی كرده اند تا در آن عمق كینه خود را به پیرلوئیجی كولینا نشان دهند. آنها این عنوان را برای سایت خود انتخاب كرده بودند: «از كولینا متنفریم» آنها معتقد بودند هر گاه كولینا داور بازی تیم آنها بوده، تیم محبوبشان در آن بازی با حماقت كولینا نتوانسته پیروز از میدان خارج شود.
این هواداران از علاقه مندان یووه در سرتاسر دنیا خواسته بودند با ورود به این سایت، كولینا را زیر تندترین انتقادات بگیرند و بر او بتازند.در بدو ورود به این سایت این جمله به زبان ایتالیایی جلب توجه می كند: «احمقانه است اگر فكر كنیم مشهورترین داور جهان بهترین داور جهان هم بود.» آنها معتقدند شهرت جهانی كولینا نه بخاطر قضاوت هایش كه بیشتر به خاطر چهره منحصر به فردش است، پس او نمی تواند ادعا كند بهترین داور دنیا است.
آنها حتی افتخارات او را كه از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ، ۵ سال متوالی و با پشت سر گذاشتن داوران بزرگی همچون آندریاس فریسك ، اورس مه یر و ماركوس مرك توانست عنوان بهترین داور جهان را كسب كند، نادیده می گیرند و این عناوین را به عنوان مشهورترین و نه بهترین قبول دارند.اما هستند كسانی كه هیچ علاقه ای به تیم یوونتوس ندارند اما در این مورد با هواداران یوونتوسی هم عقیده هستند.
آنها معتقدند كولینا هیچ امتیاز مثبتی نسبت به دیگر همكارانش از بعد فنی ندارد و تنها چیزی كه او را از دیگران متمایز می كرد، ظاهر متفاوت او بود و باید ممنون سر بی مویش باشد كه تا سال ها او را به عنوان داور اول جهان معرفی كرد.آنها هیچ گاه نتوانستند قبول كنند او بهترین داور جهان بود و بارها قضاوت های پر اشتباه وی را مخصوصاً در گرفتن پنالتی به رخش كشیدند. منتقدانش سخت معتقد بودند او یك داور معمولی است كه قیافه متفاوتش به كمكش آمده تا بیشتر در معرض دید باشد.
۲) برداشت دوم ؛ حمایت از كولینا
شهرت و محبوبیت پیرلوئیجی كولینا در دنیای فوتبال به خاطر كله بی مو و چشمان از حدقه در آمده اش نیست. اینكه كولینا تنها داور تاریخ فوتبال بود كه از جهت محبوبیت به پای ستارگان دوران خود می رسید، دلیل دیگری دارد.
در فوتبال امروز دنیا داوران كم اشتباه زیاد وجود دارند؛ كسانی همچون ماركوس مرك یا لبوس میشل و. . . شاید به لحاظ خطای داوری تفاوتی با كولینا نداشته باشند اما وی ستاره داوران فوتبال جهان بود. لیگ ایتالیا تنها مسابقاتی است كه در آن نام داوران روی پیراهن آنها نوشته می شود. نام فامیلی آنها در اندازه بسیار كوچك پشت یقه پیراهن حك می شود و به این ترتیب داوران برای تماشاگران شناخته می شوند.
در لیگ ایتالیا تا زمانی كه كولینا قضاوت می كرد، داورانی هم مثل پاپارستا، روزتی،دی سانتیز، فارینا یا مسینا و رودمونتی كه تقریباً كم اشتباه هستند، حضور داشتند. البته ضریب اشتباهات آنها از كولینا بیشتر است اما معمولاً در قضاوتشان مشكلی ایجاد نمی شود اما تفاوت همه داوران دنیا با كولینا در این است كه «پیر» هنگامی كه داوری می كرد، یك هنرپیشه واقعی در زمین بود. كولینا بازی تیم های رم با اینتر یا میلان با یووه و یا منچستریونایتد با رئال مادرید را قضاوت می كرد؛ جایی كه در آن ستارگان چند میلیون دلاری بازی می كنند و میلیون ها طرفدار در سراسر دنیا دارند اما در این مسابقات كولینا بهتر از هر داور دیگری در بازی حل می شد و به چشم نمی آمد و مثل یك هنرپیشه حرفه ای حضور خود را به رخ بازیكنان و تماشاگران می كشید.
در همه صحنه ها با همان لبخند معروفش و قامتی كه از فرط بلندی تاخورده، با بازیكنانی مثل توتی، فیگو، بكهام، شوچنكو، رونالدینیو و دل پیه رو روبرو می شد اما بدون ذره ای تحكم مثل یك پادشاه همه را وادار به اطاعت می كرد.
اینجا بود كه كولینا قدرت بی چون و چرای داوری اش را در زمین مسابقه پیاده می كرد؛ قدرتی كه علیرغم همان لبخند، با قاطعیت فوق العاده ای هم همراه بود.بد نیست این نكته را با ذكر مثالی ادامه دهیم. اگر دارای حافظه تاریخی هستید، به یاد بیاورید بازی هلند و بلژیك را در جام جهانی ۹۸ فرانسه. صحنه ای كه پاتریك كلایورت با آرنج به بازیكن حریف كوبید.
كولینا این صحنه را ندید اما درست در حالی كه بازی جریان داشت، كمكش او را صدا زد و این اتفاق را توضیح داد. كولینا بدون ذره ای تعلل بلافاصله سراغ كلایورت رفت و دستش را به جیب پشتش برد. بعداً دوربین های تلویزیون نشان دادند كه كولینا چه تصمیم شاهكاری گرفته است.این نقش حرفه ای كه كولینا در زمین بازی می كند، دلیل نمی شود از قضاوت زیبای او چشم بپوشیم . زیبایی قضاوت كولینا غیر از شخصیت خودش در اینجا است كه مثل یك مربی خوش فكر، بازی را می خواند.
برای همین است كه هرگز نمی بینید كه كولینا فضا را برای ۲ تیم تنگ كند. او در عین اینكه در همه صحنه ها در بهترین مكان حضور داشت اما همواره دور از هر صحنه ای قضاوت می كند؛ برخلاف بسیاری از داوران كه نقش بازیكن دوازدهم حریف را برای یك تیم به لحاظ بستن فضاها بازی می كنند. یورو ۲۰۰۴ آخرین تورنمنت بزرگی بود كه كولینا در آن قضاوت كرد. در این مسابقات یوفا نهایت استفاده را از این داور ایتالیایی برد.
همه می دانند كه او چقدر برای فوتبال جهان مهم بود. برای اثبات اهمیت كولینا برای مسؤولان فیفا،یادآوری می كنم در سال ۲۰۰۲ وقتی ایتالیایی ها در جام جهانی و با قضاوت احمقانه مندز اكوادوری مقابل كره جنوبی حذف شدند، بالاترین تهدید آنها این بود كه كولینا را با خود به ایتالیا خواهند برد. البته چون گفته می شد كولینا داور فینال است، آنها تهدید خود را عملی نكردند؛ حدسی كه به واقعیت تبدیل شد و كولینا در شبی به یاد ماندنی خاطره انگیزترین قضاوت دوران حرفه ای خود را انجام داد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید